Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan behandle en hund


Taz

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Litt OT, men bare må fortelle:

Eso har vært veldig fæl med bitingen sin. Gnager og biter på alt som er, både mennesker og gjenstander.

Måtte teste ut den "hylingen" ista, når han var gira som mest. Du og du jeg hadde problemer med å holde meg alvorlig.

Eso gikk fra ilter lek med bjeffing, knurring og biting i beina, til å bråstoppe, bli heelt stille.. Kunne nesten leste tankene hans; "oi, jeg beit vist litt for hardt nå".

Etterpå snudde jeg meg mot han igjen og satte meg ned på huk. Da kom han bort til meg å slikket meg forsiktig i ansiktet. Så tuslet han ut sammen med meg etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg ville nok ikke hylt eller no sånt, bare tatt hunden rolig vekk, eller gitt den noe å tygge på.... hylingen kan få hunden til å tro den har kontrollen over lederen... har sett mange sånne tilfeller før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok ikke hylt eller no sånt, bare tatt hunden rolig vekk, eller gitt den noe å tygge på.... hylingen kan få hunden til å tro den har kontrollen over lederen... har sett mange sånne tilfeller før...

har jeg ingen tro på..

valper/hunder sier fra til hverandre når de biter for hardt ved å hyle (ei nordenstam dame som sa til meg at jeg skulle hyle.. Hu er instruktør]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

lol, instruktør liksom... hehe... Ingen på Nordenstam hundeskole sier sånn... hehe, du må ha snakket med en privat praktiserende.... hundene skal jo ikke se på oss som valper! halooo, de skal se på oss som ledere som alltid er sikre på hva de gjør, da må jo ikke vi gjøre oss til offer for hunden... hoho

Må bare si ifra om at jeg kjenner til fler tilfeller hvor hunden har fått kontrollen på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok ikke hylt eller no sånt, bare tatt hunden rolig vekk, eller gitt den noe å tygge på.... hylingen kan få hunden til å tro den har kontrollen over lederen... har sett mange sånne tilfeller før...

Da må du være en utrolig dårlig leder fra før av kan jeg tenke meg. Hylingen en en naturlig del av valpens oppdragelse, og det er det de andre hundene gjør. Hvorfor i all verden skulle hunden tro den har kontroll over "lederen" (som i det tilfelle ikke er en leder) bare for det om den sier fra om at nå bet du for hardt? Merkelig utsagn spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. men fakta er at hvis man piper får man jo hunden til å tro at den klarer å være sjef

Det må jeg bare si meg uenig i. Det er bare en måte å si fra til hunden om at den biter for hardt. Et middel for å få den til å slippe NÅ, fordi det gjør vondt. Et godt lederskap er ikke avhengig av full underkastelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

en hund skal ikke bite eieren sin i det heletatt! enten det er hardt eller ikke, den skal ikke bite. Et godt lederskap handler ikke om full underkastelse, men seriøst man skal ikke pipe for hunden.... hallooo

det er hvertfall ikke et Nordenstam lederskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund skal ikke bite eieren sin i det heletatt! enten det er hardt eller ikke, den skal ikke bite. Et godt lederskap handler ikke om full underkastelse, men seriøst man skal ikke pipe for hunden.... hallooo

det er hvertfall ikke et Nordenstam lederskap

Det er jo en valp det er snakk om! Den biter jo bare for det at det klør i tennene. Å hyle og sette den vekk er en måte å lære den at det ikke er akseptabelt. Kan ikke forvente at valpen skal skjønne dette av seg selv. Den må jo lære det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hehe.. gjør som dere vil.. jeg hadde aldri gjort noe så patetisk, men det er nå så... jeg satser på det gode lederskap ;) hunden trenger ikke å bite på hendene, finnes tyggepinner, tyggebein og mange andre ting den kan tygge på... kan ta frem en leke for eksempel. kjenner til et tilfelle med en leonberger som bare små beit på hendene som valp, men når den ble større var det ikke like korslig... he he, jaja... satser på et godt lederskap jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til valpene blir jo sint og glefser over hodet dems når de biter for hardt eller gjør noe uakseptabelt..

Har aldri hørt moren til valpene hyle for å få dem til å slutte å bite ol.

Så egentligt har jeg aldri forstått hvordan den teorien kan funke.

(ikke noe i mot de som gjør det, funker sikkert på noen hunder)

Jeg hyler ikke eller tar hunden når den biter.. Sier bare Nei.

Det funker som regel alltid, hvis ikke setter jeg han bare på ett annet rom så han kan roe seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. gjør som dere vil.. jeg hadde aldri gjort noe så patetisk, men det er nå så... jeg satser på det gode lederskap ;) hunden trenger ikke å bite på hendene, finnes tyggepinner, tyggebein og mange andre ting den kan tygge på... kan ta frem en leke for eksempel. kjenner til et tilfelle med en leonberger som bare små beit på hendene som valp, men når den ble større var det ikke like korslig... he he, jaja... satser på et godt lederskap jeg.

Men hvordan lærer du hunden din at det er galt da? Kan vel ikke bare fiske frem et tyggebein hver gang hunden biter på hendene dine, da blir oj det en form for belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til valpene blir jo sint og glefser over hodet dems når de biter for hardt eller gjør noe uakseptabelt..

Har aldri hørt moren til valpene hyle for å få dem til å slutte å bite ol.

Så egentligt har jeg aldri forstått hvordan den teorien kan funke.

(ikke noe i mot de som gjør det, funker sikkert på noen hunder)

Jeg hyler ikke eller tar hunden når den biter.. Sier bare Nei.

Det funker som regel alltid, hvis ikke setter jeg han bare på ett annet rom så han kan roe seg ned.

Av en eller annen grunn har jeg litt problemer med å bite over hodet hennes ;) hehe.. Grunnen til at jeg "hyler" (sier ikke egentlig bare AU da), er for å få henne til å slippe med en eneste gang, fordi det gjør vondt med de sylskarpe tennene. Hvis hun bare biter litt, så tar jeg henne heller bort litt og gir henne et bein. Hun kan ikke nei så godt at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men hvordan lærer du hunden din at det er galt da? Kan vel ikke bare fiske frem et tyggebein hver gang hunden biter på hendene dine, da blir oj det en form for belønning.

I noen situasjoner er det lett for valper å bli gira. I disse situasjonene begynner ofte valper å små tygge litt på fingrer og hender. Da kan man bare finne frem et tyggebein før hunden begynner å tygge. Hvis valpen er gammel nok er det vel greit å bare si NEI som Taz skrev. Veldig enkelt og greit. Da skjønner hunden at det er galt, samtidig som at du ikke trenger å hyle sånn at du viser deg som et svakt ledd, en svak leder. Jeg har alltid fint kunnet si nei til hunden, også har jeg gitt den noe annet. For jeg som leder aksepterer søren ikke at hunden biter meg! det er å vise at man har en svak stilling i flokken. Man kan unskylde og si "jammen det er jo bare en valp!", men jeg skal si at jeg kjenner til mange sånne tilfeller! Har fått mange på kurs som kommer å sier: " men det var jo bare en valp", eller "det var jo så søtt". Så plutselig finner de ut at de ikke lenger har en valp, men en stor hund som plutselig ligger over dem på rangstigen!! Da er det ikke DU som har full kontroll, men HUNDEN. Ikke kom å si at det er greit med den bitinga, for jeg har måttet jobba med bikkjer etter sånne tabuer, ofte hos nybegynner eierer.

Kjedelig at de ikke bare kan si nei med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Taz

--------------------------------------------------------------------------------

Moren til valpene blir jo sint og glefser over hodet dems når de biter for hardt eller gjør noe uakseptabelt..

Har aldri hørt moren til valpene hyle for å få dem til å slutte å bite ol.

Så egentligt har jeg aldri forstått hvordan den teorien kan funke.

(ikke noe i mot de som gjør det, funker sikkert på noen hunder)

Jeg hyler ikke eller tar hunden når den biter.. Sier bare Nei.

Det funker som regel alltid, hvis ikke setter jeg han bare på ett annet rom så han kan roe seg ned.

Er helt enig. En hundemor ville aldri latt en valp sjefe sånn over seg!! Hundemor har alltid kontroll. Hun begynner ikke å hyle og bære seg hvis en av valpene biter henne. Da kan jeg love dere at hun tar dem skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det når valpeflokken leker?

Den ene blir litt for ivrig og biter litt for hardt, den andre valpen hyler og løper unna. Den som hylte kommer etterhvert tilbake og fortsetter leken. For det må jo gå an å leke uten å bite så hardt.

Kjenner og vet om hundetrenere (De som har holdt div. kurs og sånt) Som setter seg ned på alle fire og leker hund på lik linje med valpen.

Kjenner også de som har vært på kurs med en valp som var fæl til å bjeffe og bite når den var gira som mest i leken. Da fikk eieren beskjed om enten å hyle og snu ryggen til, eller å kun snu ryggen til valpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det når valpeflokken leker?

Den ene blir litt for ivrig og biter litt for hardt, den andre valpen hyler og løper unna. Den som hylte kommer etterhvert tilbake og fortsetter leken. For det må jo gå an å leke uten å bite så hardt.

Kjenner og vet om hundetrenere (De som har holdt div. kurs og sånt) Som setter seg ned på alle fire og leker hund på lik linje med valpen.

Kjenner også de som har vært på kurs med en valp som var fæl til å bjeffe og bite når den var gira som mest i leken. Da fikk eieren beskjed om enten å hyle og snu ryggen til, eller å kun snu ryggen til valpen..

Disse menneskene kan visst ikke nedverdige seg selv til å oppføre seg som en valp... :roll: Selv har jeg et lederskap som er sterkt nok til at jeg slipper å tenke på hva jeg gjør hele tiden, og om det kan svekke lederskapet mitt. Det er jeg som bestemmer alt som er viktig i hundens liv, dermed er jeg leder. It's that simple...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier ina er helt rett! valper sier i fra tilhverandre på den måten. Det har ingen ting med lederskap å gjøre.

Selv har vi ikke det spor lederskap her, og det skal jeg si dere, om hunden min blir såkallt dominant over meg, eller høyere på rangstigen når hu blir voksen, så skal jeg revurdere klikkertrening. Men det tviler jeg på at skjer!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som fugerer for dere! For min del var et hyl og trekke seg unna en flott metode for de få gangene hunden var litt uforsiktig. Man leker jo med valpen for å knytte bånd og bli kjent, og noen ganger kan den bite litt hardt med sine skarpe tenner. Da avsluttes leken straks og valpen skjønner at nå bet jeg og da ble det ingen lek mer. Og det er jo ikke moro! Noen klyper valpen i tungen eller gjør det ubehagelig for den, og det fungerer også bra for noen. MEN hvis oppdretteren er flink så lærer han/ho valpen å ikke bite på fingrene FØR de leveres ut. Det gjorde vår oppdretter og det var kjempeflott! Så vi hadde ikke det problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men hvordan er det når valpeflokken leker?

Den ene blir litt for ivrig og biter litt for hardt, den andre valpen hyler og løper unna. Den som hylte kommer etterhvert tilbake og fortsetter leken. For det må jo gå an å leke uten å bite så hardt.

Kjenner og vet om hundetrenere (De som har holdt div. kurs og sånt) Som setter seg ned på alle fire og leker hund på lik linje med valpen.

Kjenner også de som har vært på kurs med en valp som var fæl til å bjeffe og bite når den var gira som mest i leken. Da fikk eieren beskjed om enten å hyle og snu ryggen til, eller å kun snu ryggen til valpen..

_________________

-Ina & Eso-

Jeg vil ikke være en valp, jeg vil være den hunden ser opp til og stoler på. Valper lærer seg rangordninger av de voksne hundene. Og en voksen hund hyler ikke når envalp biter. En god leder legger seg ikke ned og hyler når den blir herset med. Lederen i en ulveflokk ville aldri lagt seg ned på rygg for en valp og hylt. Ulvelederen ville sagt ifra. Dette var noen merkelige instruktører du snakket om.. Ikke noe godt lederskap der nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Kristina

forresten du snakket om denne instruktøren tidligere :

<har jeg ingen tro på..

valper/hunder sier fra til hverandre når de biter for hardt ved å hyle (ei nordenstam dame som sa til meg at jeg skulle hyle.. Hu er instruktør]>

var dette en instrutkør på politi/hundeskolen? Eller en privat praktiserende som kalte seg Nordenstam instruktør?: Isåfall må jeg vite hvem dette var, for det du skriver er helt forferdelig. Tror ikke du kan ha vært på hundeskolen å hørt dette [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noen merkelige instruktører du snakket om.. Ikke noe godt lederskap der nei

Kan vi ikke like gjerne bare kvitte oss med alt av hundeinstruktører i verden, så kan du ta over for alle?

Virker nemlig som ingen er bra nok for deg. Kun du er flink nok til å dressere en hund.. Bullshit!

Tror nok de som går inn for det greier å få en topp hund uansett om de bruker din metode, eller en helt annen metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...