Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan behandle en hund


Taz

Recommended Posts

Enig med deg Ina ;)

Synes flere her inne er altfor opphengt i "sin" metode, og tror at det de gjør er det eneste som er bra nok. Det finnes nok nesten like mange metoder som hundeeiere, og sansynligheten er stor for at det er både bra og dårlige sider ved de fleste av dem. Folk bør prøve å bli litt mer åpne, og ikke nødvendigvis kritisere alt som blir sagt, selv om det ikke er helt sånn som de mener. De fleste av oss er vel her for å lære, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Drit nå i den instruktøren da... Alle har vi våre metoder for slike ting, noe fungerer for meg som ikke fungerer for andre og omvendt. At en ikke bruker Nordenstam som fasit betyr ikke at det er feil. Og et "godt lederskap" som blir nevnt her flere ganger kan være så mangt. For noen er et godt lederskap når eier ikke gjør noe som helst for å dominere over hunden, men kun bruker positiv forsterkning og klikker. For andre betyr det å straffe hunden fysisk hvis den gjør noe uønskelig og å hele tiden gjøre dominerende ting. Folk må feie for sin egen dør.

Angående småbiting hos valp: Selv sier jeg lavt med mørk stemme "fysj" eller "nei" samtidig som jeg holder i snuten/over nesa. Trenger ikke rope eller klype den.. Enkelt kroppspråk med ubehagelig stemme holder for min del. Dette med å gi den godis rett etterpå har jeg aldri skjønt poenget med. Har alltid ment at hunden vil koble det slik: "Jeg har lært eieren min til å si navnet mitt (Nei) og gi meg tyggebein når jeg biter henne/han!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg sier bare at dette var en merkelig måte å gjøre det på! Men man må gjøre det man syns er best. Jeg som har troen på et godt lederskap syns ikke noe om å gjøre seg selv til et svakt ledd. Men det er MIN mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Angående småbiting hos valp: Selv sier jeg lavt med mørk stemme "fysj" eller "nei" samtidig som jeg holder i snuten/over nesa. Trenger ikke rope eller klype den.. Enkelt kroppspråk med ubehagelig stemme holder for min del. Dette med å gi den godis rett etterpå har jeg aldri skjønt poenget med. Har alltid ment at hunden vil koble det slik: "Jeg har lært eieren min til å si navnet mitt (Nei) og gi meg tyggebein når jeg biter henne/han!"

_________________

Jo flere mennesker jeg møter, jo mere liker jeg hunder...

akkurat det jeg mener! Kroppspråket holder mer enn nok. ;) trenger ikke å røre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til Vicky var jo egentligt at du er ikke en valp, du er eieren.

Alså for Vicky og de fleste betyr det lederen. Voksne hunder som skal leke med valper hyler ikke når de biter for hardt. De glefser og sier strengt ifra at det skal de slutte me med engang.. Var sånn med Balto og Diego. Med en gang Diego plagte/beit Balto for hardt så skal si han sa hardt ifra. Og Diego tok det med en gang. Diego sluttet å beit, og neste gang var han mye mer forsiktig. (Sry Vicky hvis dette ikje va poenget ditt :oops: )

Mener IKKE at du skal ta i valpen. Just had to say it. ;)

Fatte egentligt ikje koffe dokke holde ennå på med denne nordenstam diskusjonen. Trodde egentligt den diskusjonen blei ferdige for lengst.

Komme ingen vei med den diskusjonen uanz.

Hmm.. Denne topicen min sporte jo heilt av jo.

Hvis dokke ska diskutera nordenstam kan dokke ikje gjør det på nordenstam topicen??

Starta ikje denne topicen for å diskutera Nordenstam.

;) ;) Ekke sur asså.. :x Men e bare litt lei av å diskutera nordenstam og instruktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på Canis et sted (søkte på valpebiting) at når valpen bet for mye skulle man bare oppmuntre den i begynnelsen til å bite forsiktig i fingrene, og snu seg vekk, overse, eller hyle et kort AU hvis den begynte å bite hardere. Etter hvert tåler man bare mindre og mindre biting, og snur seg vekk (slutt på oppmerksomheten) så fort den biter litt hardere, og til slutt tåler man så vidt at hunden sutter på fingrene dine. Det er også en metode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvis en hund prøver å bite meg tar jeg den skikkelig, for biting har jeg nulltolleranse til. :) etter at hunden har blitt tatt loggrer den og smisker som bare det :) det er sånn det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...