Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
det er ikke noe gæli i det, men den setter seg fordi den vil ungå å bli satt ned. og ikke for å oppnå noe.

jeg ville ikke lært inn sitt sånn.

men.. nå er jeg ute av diskusjonen. vi har forskjellige meninger.

thats it :lol:

Du udtaler dig som om hunden synes det er en straff at man markerer bak at dne skal sætte seg?? Det er vel efter mit syn en hjælp at man markerer nå er det sit. Jeg siger så klart sit innen jeg markerer bak. Men sætter han seg ikke så markerer jeg.

Hvad gjør dere med klikker når dere øver inn sit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg former inn sitt ved å klikke og belønne (med lek/ros/godbit) når hun tilbyr denne atferden frivillig. Så når hun begynner å gjøre det mer og mer, så sier jeg sitt i det hun setter seg, og etter hvert tidligere og tidligere, til hun skjønner at når jeg sier sitt så skal hun sitte. Hvis hun ikke forstår det går jeg tilbake i treningen og klikker noen ganger for et frivillig sitt. Når hun har skjønt det, så klikker jeg bare for de aller raskeste og beste sittene. Man får det man belønner, altså hvis man belønner dårlige og trege sitter får man nettopp det, belønner man raske og bra får man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker klikker klikker man og belønner akkurat når hunden setter seg ned. Når hunden har skjønt hva det er den får belønning for kan man begynne å sette på kommandoen. Man må også miljøtrene øvelsen sitt, altså at hunden lærer seg at sitt skal og kan utføres overalt.

Hvis man ikke bruker klikker men trener positivt, kan man føre en godbit like over hodet på hunden. Da setter den seg ned som oftest. Så gir man hunden belønningen. Man gjentar dette til hunden kan øvelsen, deretter setter man på kommando.

Kommandoen på en øvelse skal være det siste man lærer inn! Det nytter ikke å starte med å si et kommandoord og forvente at hunden utfører øvelsen når den ikke har lært hvordan man gjør det. Hvis hunden ikke utfører en kommando er det alltid eieren sin feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker klikker klikker man og belønner akkurat når hunden setter seg ned. Når hunden har skjønt hva det er den får belønning for kan man begynne å sette på kommandoen. Man må også miljøtrene øvelsen sitt, altså at hunden lærer seg at sitt skal og kan utføres overalt.

Hvis man ikke bruker klikker men trener positivt, kan man føre en godbit like over hodet på hunden. Da setter den seg ned som oftest. Så gir man hunden belønningen. Man gjentar dette til hunden kan øvelsen, deretter setter man på kommando.

Kommandoen på en øvelse skal være det siste man lærer inn! Det nytter ikke å starte med å si et kommandoord og forvente at hunden utfører øvelsen når den ikke har lært hvordan man gjør det. Hvis hunden ikke utfører en kommando er det alltid eieren sin feil!

=D> =D> =D> =D> =D> *applauderer* =D> =D> =D> =D>

HEIA! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt litt nysgjerrig.

Hvis hunde IKKE gjør som du sier .. hva gjør man da :roll:

Jeg vet ikke hva "fasiten" på dette er.. men det jeg gjorde:

Når jeg skulle lære Eso "sitt", så holdt jeg godbiten inni hånda, og holdt hånda ved snuten hans, jeg førte den sakte men sikkert oppover. Eso satte seg automatisk ned. Men hvis han i stede hoppet opp, så tydet det på at jeg gjorde det for fort/hånda kom for høyt. Da begynte jeg bare på nytt igjen. "Visket" liksom bort det som gikk galt, og begynte på nytt. Fungerte supert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Bestefar liker ikke at jeg er sur .. (han kan slå henne selv, fordi han er sur ... ;))

2. Hun er så liten og spinkel...

3. Hun er for søt til at jeg klarer det ;)

Du glemte noe:

- Det er ikke etrisk rett å ta' eller slå et forsvarsløst dyr som ikke kan ta igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) mhm ...

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

Forresten så tror jeg ikke Nordenstam tar hundene fordi om du ikke setter deg, tror bare de trykker ned rompa på dem.. Men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

Forresten så tror jeg ikke Nordenstam tar hundene fordi om du ikke setter deg, tror bare de trykker ned rompa på dem.. Men hva vet vel jeg...

ja, jeg snakker om litt lengre opp i klassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.... Hvorfor i all verden blir du lei deg fordi du ikke kan "ta" hunden???? Dette skjønner jeg ingenting av.. VIL du ta hunden din og straffe den fysisk??

NEI!!

men jeg hadde lyst til å prøve ut Nordenstam, men visste jo ikke så mye om det ... litt greit å kunne en metode som ikke bare legger tyngde på godis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!

men jeg hadde lyst til å prøve ut Nordenstam, men visste jo ikke så mye om det ... litt greit å kunne en metode som ikke bare legger tyngde på godis :wink:

Ja, det er jeg helt enig med deg i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det der er sludder og vrøvl. Selvfølgelig tar man ikke en hund som ikke er dominant! halooo, hvem hos Nordenstam fortalte deg det?

Når hunden gjør noe galt sier man kraftig "NEI" ifra. Dette skal være mer enn nok. Ikke noe annet enn det. Har man en over dominant hormonbombe er det en annen sak. Da kan det hende den må tas litt, men Kristina, ærlig talt en CAVALIER!! Man tar ikke en cavalier sånn!! dette er som regel ikke over dominerende hunder. Her holder det med et enkelt og greit nei. Man kan gjerne psyke opp stemmen litt, men ikke gjøre noe annet, Husk at neiet skal være raskt og konsekvent, ikke lenge. Da lærer ikke hunden noe. Husk å rose positiv adferd etterpå. Man skal aldri ALDRI være langsint på en hund.

Hvis noen har studert i valpekassa og i lek med valper: Hundemor tar valpene kjempe hardt, men etterpå roser hun som om det ikke hadde skjedd noe. Nei skal komme fort og konsekvent, og ros skal komme fort og konsekvent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...