Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Guest Vicky

når hunden loggrer med halen og viser entusiasme ser man at den ikke føler ubehag. Det trenger man ikke å være gud for å se :lol: Gå på seminar og lær, så kan du si din mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

Jeg må bare spesifisere at dette er det vi kaller "luring" og det har ingenting med klikkertrening å gjøre, for de som lurte. :)

Ok - NÅ blander jeg meg!!! Hva svarte mener du med "luring" ??? Ved å føre godbit litt over hodet på hunden, lærer den seg å følge hånden.Hånd = godbit.

Ved å sette på en kommando har du plutselig oppnådd TO ting! Hunden ufører kommando ved hjelp av håndtegn,OG stemme! Dette er et godt grunnlag for videre trening til konkurranse b.l.a !!

Kom igjen og konkurrer mot MEG du - i denne ringen din...!

Og jeg bruker IKKE Nordenstamm sine metoder, men jeg er alfahunden i min flokk uansett hva..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - NÅ blander jeg meg!!! Hva svarte mener du med "luring" ??? Ved å føre godbit litt over hodet på hunden, lærer den seg å følge hånden.Hånd = godbit.

Ved å sette på en kommando har du plutselig oppnådd TO ting! Hunden ufører kommando ved hjelp av håndtegn,OG stemme! Dette er et godt grunnlag for videre trening til konkurranse b.l.a !!

Kom igjen og konkurrer mot MEG du - i denne ringen din...!

Og jeg bruker IKKE Nordenstamm sine metoder, men jeg er alfahunden i min flokk uansett hva..!

Har du ikke hørt om luring før? Jeg mener ikke at du lurer hunden, men det er et engelsk ord. Det betyr lokking på godt norsk :( Og jeg sier IKKE at det er noe galt med det, bare at det ikke er klikkertrening. Det er en egen metode, som veldig mange bruker. Der bruker du godbiten til å få hunden i den rette posisjonen, mens i klikkertrening venter du til hunden gjør dette selv, så klikker du og finner frem godbiten. I klikkertrening skal man ikke vise hunden godbiten før den har gjort det riktige, og man har klikket :( Selv foretrekker jeg begge disse metodene foran Nordenstam o.l. Alt jeg ville var å påpeke at lokking/luring og klikker ikke er det samme.

Forresten så var det da svært så mye vekt på å møtes i ringen her.. For meg er det i alle fall ikke det som betyr noe, det som betyr noe er å ha det gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louring kalles det på engelsk takk,og det er en hundesport. :lol:

Hovedpoenget er positiv forsterkning.

Og ja - hovedpoenget er å ha det gøyt.

Jeg snakker ikke om louring, jeg snakker om luring! Sjekk ordboka di, og gå på 'lure' (på engelsk). Vet ikke akkurat hvordan man bøyer det jeg da, vet bare at i ordboka står det lure, kan jo hende de bøyer det litt annerledes enn akkuat 'luring', men det er i alle fall det jeg har hørt.

Begge deler er positiv forsterking, ja. Men det er dette som gjør at mange ikke skjønner seg på klikkertrening, for de tror det er som vanlig lokketrening, bare at man klikker. Selve klikkeren har jo egentlig ingenting med "klikkertreningen" å gjøre, det er jo bare den lyden man velger å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å diskutere noe som ikke går ann å diskutere. La oss se hvem som får best resultat i ringen fremover :lol:

Er det ikke viktigere at hunden har det gøy enn at den får gode resultater?

Jeg tror ikke på sånt lederskapstull/Nordenstam.. Jeg ser på hundene mine som mine beste venner, og jeg *tar* ikke bestevennene mine om de ikke skulle forstå noe DE IKKE HAR LÆRT ENDA. Jeg synes det er like viktig at VI har like mye respekt for hundene våre som de har for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om louring, jeg snakker om luring! Sjekk ordboka di, og gå på 'lure' (på engelsk). Vet ikke akkurat hvordan man bøyer det jeg da, vet bare at i ordboka står det lure, kan jo hende de bøyer det litt annerledes enn akkuat 'luring', men det er i alle fall det jeg har hørt.

Begge deler er positiv forsterking, ja. Men det er dette som gjør at mange ikke skjønner seg på klikkertrening, for de tror det er som vanlig lokketrening, bare at man klikker. Selve klikkeren har jo egentlig ingenting med "klikkertreningen" å gjøre, det er jo bare den lyden man velger å bruke.

Jeg kan engelsk..og det norske lure oversettes til wondering på engelsk...som overhodet ikke har noe mer "to trick" å gjøre, som på norsk igjen oversettes til "å narre"..

:)

Og nei...dette er ikke en engelsktime..

EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan engelsk..og det norske lure oversettes til wondering på engelsk...som overhodet ikke har noe mer "to trick" å gjøre, som på norsk igjen oversettes til "å narre"..

:D

Og nei...dette er ikke en engelsktime..

EOD

*ler* :lol: Dette blir da bare tull :( Jeg mener det engelske ordet 'lure', ikke det norske.

Jeg siterer like godt fra engelskordboka:

Lure: lokkemat, åte, tillokkelse, forlokkelse

v. forføre, lokke

Det man gjør er jo at man lokker hunden, med godbiten, ned i f.eks. sitt, så gir man dem godbiten. Derav navnet, see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører er det du skriver sludder og vås. Jeg gidder ikke å diskutere, for dette er et tema som det alltid vil være uenighet om. Legg ned sverda og gi dere med det sludderet. Klikker og Nordenstam er to helt forskjellige ting. Kan vi ikke heller ses på konkuranse og se hvem som tar 200 poeng?

Forresten, de som ikke får til Nordenstam går alltid over til klikker... det er litt morsomt. Klikker er en veldig lett trenings form, og jeg har null tro på denne typen lette metoder. Et lederskap krever alt av hunden og eieren. Mye arbeid, og det er ikke alle som orker eller klarer dette.

Gidder ikke å diskutere noe som ikke går ann å diskutere. La oss se hvem som får best resultat i ringen fremover :lol:

Jeg sitter her som fersk hundeeier, og suger til meg all informasjon og inntrykk jeg kan få. Må si jeg mister helt troen på Nordenstam etter å ha fulgt med på hva du skriver "Vicky".

Valget mitt i dette tilfellet blir nok ikke det vanskeligste jeg har vært borti.. Klikker og klikkertrening blir nok fagstoffet jeg klistrer meg til framover ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd klikker men det var ikke noe jeg ville bruke mere tid på. Vi var på kurs med en som brukte denne klikker metode. Penge rett ut av vinduet efter 1 måned havde hun stadig ikke klart at lære os og hunden noget. Nu bruker vi Nordenstam metoden og dette funker kjempe bra.

Men igjen alle bruker forskellige metoder!! Men vil si til nyferske eiere. At er det noen i Norge som har forstand på hund og har drevet med det hele livet så er det Geir Nordenstam. Han liker hunde mer end mennesker. Og ville aldrig bruke metoder som gjør hunden vondt, nervøs osv.. Nordenstam er IKKE noe tull. Hvis man vil ha noe for pengene så ta på Nordenstam hundekurs :wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører er det du skriver sludder og vås. Jeg gidder ikke å diskutere, for dette er et tema som det alltid vil være uenighet om. Legg ned sverda og gi dere med det sludderet. Klikker og Nordenstam er to helt forskjellige ting. Kan vi ikke heller ses på konkuranse og se hvem som tar 200 poeng?

Forresten, de som ikke får til Nordenstam går alltid over til klikker... det er litt morsomt. Klikker er en veldig lett trenings form, og jeg har null tro på denne typen lette metoder. Et lederskap krever alt av hunden og eieren. Mye arbeid, og det er ikke alle som orker eller klarer dette.

Gidder ikke å diskutere noe som ikke går ann å diskutere. La oss se hvem som får best resultat i ringen fremover :lol:

Hadde vi to møttes med våre hunder i den derre "ringen" din du stadig snakker om, hadde du vunnet hvis vi skulle ha fulgt reglene på offisielle stevner. Men det er fordi jeg ikke har ambisjoner om å konkurrere. Ambisjonene mine er ikke å få en hund som nødvendigvis går lydighet klasse elite uten problemer, eller en hund som skal ha kommet i klasse II føre fyllte to år. Hadde jeg hatt ambisjoner om det, kunne vi helt sikkert klart å nå eliten Tinka og jeg også ved bruk av kun positiv forsterkning og negativ straff. Men det er ikke det jeg har lyst til. Jeg vil ha en skikkelig god kamerat som alltid er der for meg, og som trives og blir overlykkelig og sikler (fordi hun har overbitt) hver gang jeg tar henne med på skolegården bare for å trene.

Ærlig talt synes jeg det er synd at du bare mener at det er poengene i en konkurranse som teller. Jeg er sikker på det at hvis vi bare vil, så kunne alle vi her på hundesonen som driver med positiv forsterkning og negativ straff nådd eliten.

Sorry, men jeg blir helt forbannet over at du stadig vekk (i hvert eneste innlegg) sier at vi kan møtes i ringen og se hvem som er best. Jeg vil tippe at de aller, aller fleste hunder i Norge blir brukt den tradisjonelle måten på - altså Nordenstam, og de aller fleste av disse hundene gjør ikke stort annet enn å gå på tur. Valg av treningsmetode har ikke så mye å si for hvor langt du kommer i lydigheten. Så lenge det ikke finnes vilje og lyst til å klare det spiller det ingen rolle.

En annen ting som slår meg, det er at du flere ganger har sagt at det tok deg fem år eller noe sånt før du fikk et godt lederskap. Hadde det vært jeg som hadde brukt Nordenstam-metoden så hadde jeg re-vurdert valg av treningsmetode når jeg først måtte ha brukt halve hundens liv på å få hunden til å være under meg på rangstigen (rangstige og lederskap og alt det der er jo egentlig bare oppskrytt. Hunden gjør ting for å unngå noe vondt eller for å oppnå noe godt).

Vi blir nok aldri enige - dette er som å få en EU-motstander og en EU-entusiast til å bli enige om Norges del i EU. Men jeg synes allikevel det er morsomt å diskutere. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som slår meg, det er at du flere ganger har sagt at det tok deg fem år eller noe sånt før du fikk et godt lederskap. Hadde det vært jeg som hadde brukt Nordenstam-metoden så hadde jeg re-vurdert valg av treningsmetode når jeg først måtte ha brukt halve hundens liv på å få hunden til å være under meg på rangstigen (rangstige og lederskap og alt det der er jo egentlig bare oppskrytt. Hunden gjør ting for å unngå noe vondt eller for å oppnå noe godt).

Helt enig med Westminster her..! Min yngste er akurat fyllt 12 mndr...og vi har satt lederskapet veldig godt, med meg på toppen.

Når så andre trassen kommer om et års tid sånn ca, tviler jeg veldig sterkt på at dette blir mer enn et musepiss i havet problemessig sett..

Og nei - jeg trykker ikke min hund ned i sitt eller noen andre posisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Westminster her..! Min yngste er akurat fyllt 12 mndr...og vi har satt lederskapet veldig godt, med meg på toppen.

Når så andre trassen kommer om et års tid sånn ca, tviler jeg veldig sterkt på at dette blir mer enn et musepiss i havet problemessig sett..

Og nei - jeg trykker ikke min hund ned i sitt eller noen andre posisjoner.

Men hva er det store problemet i at hvis hunden ikke setter seg når den får kommandoen, at man markerer omme bak for og få den til og sætte seg?

Hvis Rocky ikke sætter seg første gang jeg gir han "sit" kommandoen da markerer jeg bak. Så jeg ikke skal si sit 4 gange før han sætter sig. Så tror han jo at det er greit at han først sætter sig når HAN har lyst og gidder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg gidder som sagt ikke å diskutere klikker og Nordenstam og jeg gidder heller ikke å lese sjaset dere skrev om mitt/mine innlegg.

Men jeg må rette på en ting. Min hund har det gøy mens den konkurerer! Har aldri sett en mer ivrig hund enn min. Når det klinger i metall apporten løper hun rundt med noe trenings utstyret og vil ut og trene. Har aldri sett en mer arbeidsvillig hund enn Vicky. Dette er fordi jeg er ærlig mot henne og gir henne klare grenser/signaler! Jeg har et godt lederskap, derfor har jeg en sikker hund. Det er ikke mange hunder som er så sikre og trenings glade som Vicky. Jeg vil ha en hund som stoler på meg og som jeg kan stole på. Det er kun sånn man får 100% på alle øvelsene. Det er som med et barn. Er man snill hvis man lar en 10 år gammel unge drikke alkohol? Det er hva jeg kaller en bjørnetjeneste, den er egentlig ikke god! Nordenstam handler om tillit og ærlighet mot hverandre. Man må ha et samarbeid med hunden, ikke godbiten og hunden. Jeg får min hund til å gjøre hva som helst uten godbit, for den følger lederen sin! Hun stoler på meg og mitt lederskap.

CavalierogCollie:

<Lurer på fler ting jeg ...

Jeg sliter med Lissi og øyekontankten ...!! Hvordan får jeg øyekonyakt med hunden uten godbit ...?>

Du kan begynne å rose hunden for øyenkontakt. For eksempel når du sitter i sofaen hjemme og slapper av kan du rose hunden for at den ser på deg. Meg og min hund kan sitte å stirre på hverandre i evigheter, mens jeg roser henne. Sånn får man et oppmerksomt stålblikk. Man må være flink til å rose en hver form for kontakt hunden viser. Etter hvert vil du få en fin kontakt med hunden. Etter hvert når hunden forstår hva kontakt er kan du begynne å hive fram leke når dere har sett på hverandre en stund. Dette gjør at hunden alltid vil være oppmerksom, i tilfelle det skulle bli show. Når jeg sitter i sofa kroken kan jeg og Vicky sitte å kikke på hverandre. Da roser jeg mens hun kikker oppmerksomt. Syns det er så morro med en hund som elsker å jobbe.. Kontakt får man ikke gratis med godbiten, den må man virkelig jobbe for hvis den skal være ekte. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Heidi

Syns innleggene dine var flotte og ærlige!! Jeg syns Geir Nordenstam er den som virkelig kan hund :lol: Man får velge den metoden som passer best for hver person. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det store problemet i at hvis hunden ikke setter seg når den får kommandoen, at man markerer omme bak for og få den til og sætte seg?

Hvis Rocky ikke sætter seg første gang jeg gir han "sit" kommandoen da markerer jeg bak. Så jeg ikke skal si sit 4 gange før han sætter sig. Så tror han jo at det er greit at han først sætter sig når HAN har lyst og gidder..

Men nå kan jo Rocky kommandoen "sitt" fra før av. Slik jeg tolket det Astrid skreiv mente hun at for å lære inn øvelsen og kommandoen "sitt" sier man først sitt, og hvis hunden da ikke setter seg trykker man den ned så den setter seg. Hvis det er tilfelle så synes jeg det er utrolig, for det kan jo umulig være bare meg som hører det idiotiske i det.

Hvis Tinka ikke gjør en kommando når jeg sier den, er det ikke fordi hun ikke gidder. Da er det jeg som har feilvurdert Tinka, og trodd at hun kan utføre kommandoen i en situasjon hvor hun ikke kan det. Da er det altså jeg som må legge opp treninga annerledes så hun kan lære seg å gjøre kommandoen i alle situasjoner. Jeg må altså gå tilbake i treninga og se på hvor jeg har gått for fort fram eller gjort noe feil. Deretter trener vi på det. En ukes tid senere kan hun kanskje da gjøre kommandoen i den situasjonen hun en uke før ikke ville gjøre det fordi jeg har trent mer på å utføre kommandoen mange steder i mange situasjoner med forskjellige belønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det store problemet i at hvis hunden ikke setter seg når den får kommandoen, at man markerer omme bak for og få den til og sætte seg?

problemet her er vell at de trykker dem ned før de i det hele tatt har lært hva 'sitt' betyr

edit: så ikke innlegget til westminster :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

helt enig med Heidi. Ser ingen fare ved å sette valpen forsiktig ned på rompa. Valpen tar null skade av det. Da lærer valpen at når det er sitt er det kun sitt, og ikke rull rundt, hopp, eller dekk. :lol: Da får man en hund som gjør akkurat det du sier på sekundet. Det er bedre med en hund som setter seg med en gang og etter første gang du sier sitt, enn en hund som man må kanskje si sitt, sitt og sitt før den setter seg. Også får man en hund som jobber for lederen, ikke godbiten :) så enkelt er det. Nordenstam krever tålmodighet og det kan være vanskelig noen ganger, men man får et fantastisk resultat. De som ikke får til Nordenstam går ofte over til klikker trening. Litt artig egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...