Gå til innhold
Hundesonen.no

Er din hund en god representant for rasen?


tuppetroll

Recommended Posts

Er din hund en god representant for rasen, utseendemessig og temperamentsmessig? Ville rasen tjent noe på å bruke din hund i avl?

Mia - veldig raseutypisk temperament, søtt hode, men ingen knall kropp eksteriørt - i tillegg har hun på sine eldre dager fått en overlinje som ligner mer på en jevn bue enn en sterk og fin overlinje. Hun er også litt liten av størrelse. Har aldri engang vurdert å sette henne i avl.

Minnie - veldig rasetypisk temperamentsmessig, og hun er godt kroppet med flotte vinkler. Feiltegningene i ansikt og bryst vil gjøre at hun aldri vil hevde seg i utstillingsringen, men hun kommer antagelig til å ha et kull for å bringe de gode linjene, både helse- og eksteriørmessig, videre (da selvfølgelig vil vi bruke en hanne som kan få vekk fargefeilene i neste generasjon).

Hva med deres hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Chanita er det for tidlig å si helt sikkert for hun er kun 8 mnd. Men om alt er ok med henne som voksen så skal hun settes i avl, og ja synes hun representerer rasen sin godt synes eg. Både utseendemessig og i gemytt.

Goshi representerer og rasen sin fint, men hun har HD og vil derfor aldri bli brukt i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp utstillings messin er han utrolig pen, kunne hatt litt lenger rygg, han er av den gamle typen, maskulin stor hannhund.

Temperangsmessig er han som en borzoi skal være, så ja han kommer sikkert til å bli brukt til avl.

Har du bestemt deg for om du skal røntge han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at min hund er et veldig godt eksemplar av rasen. Hun er veldig høy. Og lang i ryggen. Ikke kort ,kompakt og kraftig slik de skal helst være. Hun er litt nervøs, men tror det har mye med selve individet. Jeg ville ikke avlet på henne nei. Men jeg syns alikvel hun er det vakreste av alle dobermenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego: VELDIG rasetypisk temperament, både på det gode og det vonde. ;)

Utseende messig er han en veldig flott Chow, bare litt liten, men hey han kan vokse, bare lille gutten enda.

Han har ett fint hode som får skryt av dommere, fine ører som dommere mener er perfekte. Litt trang bak, men kanskje det kommer seg. Og litt liten brystkasse, men det finnes omtrent ikke en Chow igjen med en bred og fin brystkasse.

Han har veldig bra pelskvalitet, hvis du ser vekk ifra at han er barbert på rompa. hihi.

Litt lys snute, men tydeligvis ingen diskvaliserende feil, for ingen vet om han er krem eller rød.

Men vi får se hvordan han gjør det på utstilling når han blir 2 år.

Angående allergien, så vet ikke veterinæren om det i det hele tatt var allergi. Hun bare TRODDE det, og jeg har fått høre i ettertid at det Allergiforet CDD ikke er noe bra fôr.

Så får se det an når han blir 2 år, for da skal han inn i utstillingsringen igjen, uansett om han enda er for liten. :P

Cody: Veldig rasetypisk temperament. Voktende, oppvakt, glad i mennesker men overfaller alikvel ikke alle og enhver osv.

Utseende messig så er han en veldig god raserepresentant så lenge ørene reiser seg. De må opp.

Han er bare 7 mnd, men er tidlig utviklet og kan se at han er en veldig fin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix har et utrolig fint hode og hals, han har også ganske gode vinkler, men har ganske uutviklet brystkasse (han er ganske tynn). Tempramentet hans kan jeg egentlig ikke si noe på, han er ikke redd for skarpe lyder og blir sjeldent stresset. ;) På utstilling som 9 mnd. i Junior fikk han HP og VK, så dommeren synes i hvertfall han var fin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassie har et veldig fint hode og bra uttrykk, men han er litt stor, ikke så gode vinkler, og krysset hans er steilt og "rart". Ellers har han et dårlig temperement, redd for fremmede og andre hunder, og forsøket å jage de vekk med masse bråk. Men jeg tror egentlig det bare er typiske sheltie tendenser som har fått lov å utvikle seg. Ser det samme hos mange andre sheltier, bare ikke i så stor grad. Men nei, han skal aldri avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxy er ikke mer enn 17 uker, så det er litt tidlig å si noe om utseendet. Men det ser lovende ut så langt! Det som er sikkert er at hun er skikkelig "hard i huet", akkurat slik en liten rottefanger skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor (berner hanne):

Temperament: veldig rasetypisk. Voktende og gjetende (de er voktende gjeterhunder) uten at det tar helt av. Stor arbeidsvilje. Eneste han skiller seg ut på er at han er veeeeldig aktiv. Bernere er gjerne litt daffe og rolige. Castor er rolig, men aktiv.

Eksteriør: Perfekt bygget, men mangler noe størrelse i følge flere dommere. En middels stor berner som dessverre blir slått av grovere hanner på utstilling selvom han er like god/bedre i kroppen.

Athene (Staffordshire Bull Terrier):

Temperament: Veldig rasetypisk. Tøff og freidig, snikjakt, veldig glad i barn og voksne (avlet fra en hund som skulle felle større byttedyr uten å lage en lyd. De måtte være modige med god psyke. Avlet også til å være veldig glad i mennesker siden selvom de ble trent til kamp skulle de ikke angripe mennesker)

Eksteriør: Er ung enda, men ser veldig lovende ut. Er vel så og si rett etter standarden med rett overlinje, kraftig snuteparti, bred skalle, bredt og dypt bryst, godt vinklet, muskeløs osv... Eneste feilen hennes er at hun har veldig høy hale. Den skal bæres lavt, hun bærer den rett opp, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stilt Chessea nok til kunne vite hvordan hun er ekstriørmessig, men jeg har i alle fall fått høre av oppdretter om dommere at hun er av god størrelse, har korrekt hode, velformet skalle med god nakkeknøl (som rasen skal ha), godt snuteparti, hun har visst veldig bra vinkler både foran og bak, stram overlinje (det er bra) og bra haleføring.

Det eneste hun har fått kritikk på er at hun er noe smal og løs i fronten og at hun har litt smalt bryst, noe jeg vil tro bedrer seg med alderen.

Ellers har hun fin pelsstruktur.

Temperamentmessig er hun nok som portsier skal være. Veldig glad og livlig, men også veldig rolig. Liker å bære på ting og apportere, og er ikke den som løper bort til alle mennesker hun ser. Portisene skal være noe reserverte ovenfor fremmede, men det er ikke Chessea. Men mistenksom, ja!

Chessea skal kanskje brukes i avel om hun er fri for HD. Hun har enten optigen A eller B, så om hun har optigen A og HD A eller B skal hun nok få et kull en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask kunne vært bedre utseendemesiig, men har ingen diskvalifiserende feil. Det han får trekk får er:

*pelskragen, den er tillat, men noe uønsket.

*høyden, han er i største laget, men ikke for stor.

Temperementet hans er kjempebra, Med få unntak.

men han blir nok aldri avlet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero er veldig rasetypisk, både temprament og utseendemessig. Han er kort og kompakt med usedvanlig bra pelskvalitet. Tempramentet er slik som dvergschnauzere skal være. Har fått henvendelser fra folk som driver med dvergschnauzere som vil bruke han i avlen, men desverre er han einstein så derfor skal han ikke avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja.......

Gamlemannen - ja - en veldig god representant for rasen, dog kunne han ha hatt ett noe edlere hode, og ørlittegrann kortere rygg - utover det så er han konstruksjonsmessig nesten perfekt (mht. vinkler, høyde, bredde, dybde osv.) - temperamentsmessig er han suveren og helt og holdent akkuart hvordan en belger bør være. (kunne nok kanskje vært bittelitt tøffere i trynet kanskje)

Han har gått i avl - og har rundt 40 avkom - han har nok ikke vært veldig dominant i avlen, men han har noen gode avkom - han har desverre blitt steril på sine eldre dager.

Lillekaren - tja, si det - han vokser i rykk og napp nå om dagen er han så overbygd at han ser ut som ei trillebår når han løper stakkars - men han har ett vakkert vakkert hode, god pels, han er ekstremt kort - ok front - bra vinkler bak - han må bare vokse litt - temperamentsmessig er han suveren. Om han blir avlshund gjenstår å se - men vi håper jo.

Gamla - ok representant eksteriørt sett - har litt snodig bakpart - men bra til man kommer til krysset liksom - da blir ting litt snodig - mentalt sett er hun uovertruffen - kanskje litt mye av det gode - men hun er i tillegg til å være sosial ala flat også en dame med mye mot og punch nok til å trå til om det trengs.

Musa - vel, joda - en ok representant for rasen men ingen stjerne - en blåsløyfe sa mannen på dommerseminaret - og joda, jeg ser det - men jeg synes jo ikke hun er pen som terv liksom - knøttalita (55cm) - litt lang rygg (eller korte bein), for markert stopp, litt lyse øyne og en hale som selv en buhund ville være stolt av - men hun er ellers godt bygd da stakkars...... mentalt sett er hun ok med gode bruksegenskaper.

Dinersen - ja - en god representant - jeg vil kanskje si mentalt sett en typisk representant - eksteriørt så er alt på den damen noe stort *flir* - men hun har gode detaljer og vil antagelig gå i avl her hos oss.

Drama - akkurat nå???? Ehh....... helt ok - mentalt sett veldig bra, men trenger litt kropp og ting for å bli ok eksteriørt .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært på en utstilling og hun er jo veldig ung enda. Men ut i fra den ene utstillingen så gjorde hun det jo bra (BIG1).

Tussie er en super glad og livlig hund, ivrig og smart og ikke redd for noe. Hun er jo verdens nydeligste og beste OES ;)

Om hun skal brukes i avl.. Frister ikke med 13 valper i en blokkleilighet, så da må vi isåfall flytte først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar: Veldig rasetypisk, litt lang i ryggen og litt lav haleansettning, flott pels og farge, rasetypisk oppførsel av den bærtete typen. Oscar vil nok bli brukt i avl.

Nena: Litt usikker på hun siden jeg ikke har stilt henne enda, jeg tror hun har litt store ører men en super haleansettning. Veldig rasetypisk oppførsel av den macho typen, kaste seg i sølepytter, snø etc. :rolleyes:;) Jeg tror hun vil bli brukt i avl dersom hun er hd fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanto var veldig nydelig en gang, men har pause til han er ferdig utvokst, tok noen BIS plasseringer som valp og sånt, men hvis han blir ferdig har vi nok god sjangs til og ta noe, han er av den store typen da, så må ikke parres med en stor tispe akkurat...

Aris, perfekt eksteriør messig (eller ikke perfekt da, men akkurat nå har vi ikke fått høre om noe som er mer ønsker ovs) uten om at han har litt sprikende poter, men ikke alle dommere sier det da, han er godt vinklet og har et veldig fint hode, han skal nok brukes i avl ja =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Pito er ikke spesielt rasetypisk i eksteriør syns jeg.

Hun har god dekkpels men mangler underull, for dårlige vinkler bak, veiver litt med frembeina når hun går,for store ører, for langt smalt snuteparti og for lang i kroppen i forhold til høyden (hun er ikke kvaderatisk bygd). Hun er også for spinkel i benstammen.

Temperament messig er hun nesten helt perfekt. Hadde det bare vært gemyttet det gikk i så hadde jeg ikke nølt med å avle på henne. Hun er utrolig behagelig og tålmodig og veldig sosial.

Det som gjør at hun ikke er helt perfekt gemytt messig er skrekken hennes til store svarte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Eksteriør: Njaa...Han er veldig pen osv, men han har liksom ikke den blanke flotte pelsen. Dessuten henger han med hodet og øyelokkene. Føttene er veldig charlin chaplin, som mange Engelsk Settere er. Dessuten har han en liten knekk på halen.

Gemyttet: Redd andre hunder. Veldig usikker. Er ikke like vimsete som andre ES. Veldig rolig og balansert. Kan bli noe stresset i enkelte tilfeller.

Og nei, ville ikke ha avlet på han...Han brukes ikke på jakt, derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka: for å være en Japansk Spisshund tispe så er hun gjerne en smule stor men har fått cert på utstilling så hun er nokk godnokk for avl ja. Utsende messig så har hun gode vinkler, god overlinje og godt opptrukken buk(noe de skal ha), hun er 38cm høy(altså maks hannhund høyde) men dommere sier ikke så veldig mye på høyden, hun har litt store ører men de er vellplaserte. Hun har forlite pels til å være JP men hva gjør no det når valper etter henne har bedre pels en henne. Gemyttet er noe hennes avkom har fått også, hun har et meget godt gemytt og elsker barn, andre hunder går hun fint sammen med og har aldri sloss med andre hunder(bortsett fra forrige uke når Aiwa fant det for godt å tok å ristet henne litt, det er første gang hun har slåss med andre hunder og hun er 6 år no).

Tinka har hatt sitt fjerde og siste kull nå i julen som var.

Aiwa: tja hva kan jeg si med 5 cert(bare synd hun ikke har fått det store enda) så burde vell det si sitt, eneste med henne er at noen dommere mener hun er for stor/ser ut som en hannhund. Hun har litt store ører men stusser jeg vekk litt av pelsen så er de faktisk ikke så store alikavell. Hun har meget gode bevegelser vinkler og alt det der er bra, masse pels(som jeg i disse dager holder på å børste av henne, noen som vil ha en pose eller to med Aiwa? ;) ). Aiwa er med sine 53cm(målt av både meg her hjemme og dommer på utstilling) en god hund som er veldig snill med både barn og andre hunder(så lenge det ikke er en liten hissig hund som knurrer for da knurrer hun igjen), elsker å jage fugler i skogen, det er også det eneste hun jager(hjortene vi har i hagen av og til får gå i fred).

Aiwa vil aldri brukes i avl da hun har HD.

Småen: Datter av Tinka og et levende bevis på at Tinka gir bra avkom, hun er fra Tinkas første kull og eneste som er utstillingshund fra det kullet. når hun ble gammelnokk til å få cert så fikk hun sine to første cert i løpet av 14dager et lite og et stort, så ble det stopp en stund med slike premier, like etter fyldte 2 år så fikk hun sitt andre storcert og ble Nuch :P så noe tyder jo på at hun er en bra hund da. hun er litt mindre enn Tinka men er ikke sikker på hvor høy hun er(jeg tipper 36cm) hun har som Tinka bra vinkler og alt det der, bare litt mer pels og litt lengre pels enn sin mor og en smule mindre ører.

Småen hadde sitt første valpekull sommeren 2005 og jeg er spent på hvordan de valpene vil utvikle seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze:

eksteriør:

Hun har små ører (store ører er en "problem" i rasen), har ekstremt bra pels kvalitet for rasen. Utemerkete bevegelser. Litt liten benstamme, er i grenseland mellom helt passe og litt lite. (Jeg ønsker ikke noe grov/tung hund pga skogarbeide så jeg syns det er bra)

Mentalt:

Hun er klart over gjennomsnitte av Kelpier, men enkelte ting kunne vært forbedret. Kunne vært litt mer selvsikker og selvstendig. (mangen sier jeg er for kritisk på dette område)

Helse:

Frisk som en fisk.

Alt i alt: Ja hun er en god representant og har gode kvaliteter der andre Kelpier viser mangler. Så ja hun kommer til å gå i avl med en mentalt sterk hannhund (kull). Alt til vinteren igjen blir hun nok brukt, så får vi se om hun viderfører dine pluss sider og om neste generasjon arver faren sine sterke sider. Man kan jo alltid håpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - utseendemessig er min hund absolutt ingen god representant for rasen, dette ene og alene p.g.a at han jo er 100% feilfarget... Men ser man bort fra det er han nydelig - stor (muligens litt for stor) og flott med en bra benbygning. Pelsen er blank og fin, men så var det denne fargen igjen da... De fleste som har greie på rasen tror han kunne gjort det bra utstillingsmessig hadde bare fargen vært korrekt, da det i dag er en del små og "pinglete" eksemplarer ute og går...

Temperamentsmessig er han nok som settere flest, vimsete (men ikke stresset), snill og glad. Stort sett glad i alt som kryper og går, det være seg hester, kuer, katter, andre hunder, barn og mennesker ellers. Hvordan han er jaktmessig er litt vanskelig og si enda, da det ikke er så lenge siden han "våknet" ordentlig. Det blir spennende å se til høsten! B)

Helsen er ellers i tipp topp stand - frisk som en fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...