Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan går hunden din i bånd?


Maria

Recommended Posts

Satt her og tenkte litt på det at; Jammen har jeg en hund som alltid har gått fint i bånd. Chessea har aldri dratt noe særlig i båndet på tur, og går så og si alltid veldig pent. Er det bare meg som er heldig eller?

Hvordan er din hund i bånd? Drar den mye/lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Ask kan dra en del, spesielt om det er en stund siden han har vært ute og det haster med å gå på do. Andre turer igjenn drar han ikke i det hele tatt. Må av og til lure på om det er trekkhund i han alikevell, slik som han drar på hundetreff osv. :) Men som regel går han veldig fint, ikke ved foten, men båndet er nesten alltid slakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg nettopp rundt kvartale det tar ca 15 min og de dro ingenting :D:D:) weee... :D

Kanskje det har hjulpet etter at jeg har jobbet mye med det:P

Har ikke vært hjemme på en stund og har ikke gått rundt det kvartale på en stund og når vi har vært borte så har de heller ikke gått i bånd. De har bare gått løse.

Håper dette varer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya kan sakene sine hvis hu gidder

dvs hu kan gå pent i bånd, men det er ikke alltid hu gidder det...

men da hu var valp så var hu mammadalt deluxe, dro ikke i båndet med mindre hu så noe intresant lengre fremme, og gikk for det meste fot..

men nå...

må jeg trene masse masse masse på det..

men hu går da fint med sambo.. så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du spørre...:D

Helt ærlig:han trekker som en idiot og han får lov.. Jeg har lært alle mine tidligere hunder å gå pent i bånd men med Loke gidder jeg bare ikke.Han er en hund med veeeeeldig mye krutt i tillegg til at han lett blir engasjert av ting så å få han til å gå pent i bånd i enhver situasjon er et par års prosjekt.Han kommer bare til å glemme seg bort med en gang han får øye på noe og jeg gidder bare ikke det maset.Det er så altfor mye annet å fokusere på og turer går jeg for at vi skal kose oss.

Så istedet for at turene skal bli utrivelige for både meg og bikkja bruker jeg sele, strikk og magebelte.

Helt himmelsk! Jeg kommer aldri mer til å gå tur med hund i hånda, jeg får en helt annen frihet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magebelte og strikk? hor har du fått tak i det?

trur kanskje jeg kunne trengt :)

I dyrebutikk vel:P Sånn belte du har rundt hoftene (det skal ikke festes rundt magen til tross for navnet) og et fleksibelt strikkbånd.. Brukes mye til snørekjøring eller skogsturer under båndtvangen.

Anbefales for de som har hunder som har litt vanskligere for å beherske seg enn andre og som er lei av å være irritert på tur :love2:

Det er faktisk flere og flere som bruker det ifølge venninen min som jobber i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin drar ikke så veldig mye, med mindre han er på tur med masse nye folk.. (helt hyper).

Av og til kan han dra litt, men han roer seg etter noen hundre meter, men om han da ser en katt, fugl, elns, blir han litt hyper igjen.

på returen, er han EKSEMPLARISK, da går han så utrolig fint (slakkt bånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så går han pent i bånd, men i begynnelser av turer, og da særlig med andre, så drar han litt. Men generelt så er han flink, han bare glemmer seg litt inninellom. Belte å strikk gidder jeg ikke når jeg ikke har ski på meg. Syns det er ubehagelig å gå etter han når han drar sånn, det er himla tungt å holde igjen 40kgs hund på lange turer. På korte turer rundt nabolaget er det ikke noe problem å gå med belte å strikk, men på lengre turer blir det fort ubehagelig å tungt. Men jeg trenger det ikke siden vi stort sett har en hund som går eksemplarisk i bånd, bortsett fra at han kan finne på å bråstoppe hvis han oppdager en interessant flekk. Å siden jeg holder båndet i høyre hånd å han går på venstre siden har det vært endel morsomme episoder :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar lite. På starten av hundetreffene går hun ofte nokså langt fram i båndet, men det har bedret seg betraktelig. Ellers drar hun vel ingenting. Hun har noen perioder hvor hun drar litt, men det er ikke noe vedvarende. Jeg syns hun er behagelig å gå på tur med - enten går hun og rusler litt for seg selv, lukter litt her og der, eller så går hun på venstresida mi og følger med på hva jeg gjør. Når det er sagt så bør jeg kanskje nevne at hun går mer uten bånd enn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera går sånn passelig. Hun må kjenne litt motstand i båndet og strupen henger ikke løst, men strammer litt. Går vi på fremmede steder, eller er sammen med andre, dra hun mer.. Da kan det hende hun hoster og harker litt fordi strupen strammer litt hardere. Da pleier jeg somregel å bruke grime på henne, så jeg slipper å bli irritrert. Men båndgåingen kunne ha vært bedre ja.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk veldig dårlig i bånd før, men har blitt litt bedre siden jeg har trent mye med henne. Men hun drar fremdeles veldig mye hvis det går noen forran oss, hvis noen kommer mot oss, eller hvis hun ser en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er veldig opp og ned.. Noen ganger går hun som en gud hele turen (som da vi gikk med Annette og Loke), mens andre ganger kan hun dra i over en time, og fremdeles dra like mye når vi går hjemover igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timon drar også litt men har jeg langlina ute så venter han faktisk mye på meg! å viss jeg gallrer han opp med å si "hvor er vi nå, hvem er det nå vi skal til" å han kjenner igjen plassen så drar han ekstremt da! Lærer han å gå fot jeg også, men har en litt sta og bestemt hund! hehe! :)

De er fine de hundene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...