Jump to content
Hundesonen.no

Oppbløting av for

Recommended Posts

Hei!

Jeg gir valpen min på 12 uker for tre ganger daglig. I det siste har jeg begynt å kun bløte opp foret morgen og kveld. Til middag får han altså vanlig tørrfor som han spiser helt fint. Nå lurer jeg bare på når dere pleier å slutte med bløtingen...? Snakket netopp med noen som fortsatt bløter foret til sin 6 mnd gamle labrador.

Camilla

jeg slutta med å bløte opp foret når han var litt over 4 mnd... pluss han har veldig godt av å bruke tennene når han er i tannfellings perioden! duser det vel litt ann på avføringen også om han har hard eller lø mage eller fin!

Har det med oppbløting av fôr noe med opptak av næringsstoffer å gjøre?

Våre hunder begynte etter hvert å mislike det oppbløtede fôret og heller ville ha tørrfôr, men minsten vi har nå får det jo da bløtt, selv om han gjerne tygger kulene tørre om han får tak i dem...

Min hund får oppbløta for, og har fått det siden begynnelsen. Hun spiser det bedre enn tørt. Greit med væske i maten syns jeg.

er jo smak og behag det da :P noen liker det og andre liker det :P

Jeg bløter opp fôret til gutten min ennå, og han er nå 8 mnd. Dette fordi da er jeg sikker på at han får nok væske i seg, og det er mindre risiko for at han kan få magedreining.

Jeg har også en annen hund som ikke liker fôret helt bløtt, så til han heller jeg bare vannet oppå maten og serverer med en gang. Sist nevnte er en liten rase, og jeg har fått inntrykk av at mange av de ikke liker det helt bløtt, men min er så dårlig på å drikke nok og da var dette en ypperlig løsning.

Jeg har også hørt at de tar opp maten bedre når det er bløtt, men det vet jeg ikke med sikkerhet...

M v h

Mathilde

Du kan godt begynne å gi tørt med en gang, hvis hunden liker det bedre. Med det forrige foret så måtte vi bløte det opp for at Ero skulle spise, og det var til han var 10 mnd

Jeg har alltid oppbløtet fòre til hundene. Jeg mener å ha lest at de tar opp næringen bedre i fòret da. Pluss jeg har veldig aktive hunder. Så da er det heller ikke så stor risiko med magedreining. For magen får ikke så mye å "jobbe" med ;)

Jeg bløter ikke opp foret hennes, men har vann i matskåla når hun får mat. I helga ga jeg det helt tørt en gang, og hun brukte ca 30 sekunder eller noe i den duren på 150 gram tørrfor. Det syns jeg er alt for kort tid - jeg har vann oppi så hun skal spise saktere, og dermed svelge mindre luft, noe som igjen forebygger mageomdreing. I tillegg er det greit å vite at hun får i seg vann, særlig på sommeren når det er varmt (hun har jo svart pels og blir riktig så varm om sommeren).

Hvor lenge du bløter opp foret kan du bestemme selv - noen gjør det ikke i det hele tatt, noen gjør det hele hundens liv. Det kommer litt an på hvor fort hunden spiser, hva den liker best osv. Det er bare å prøve seg litt fram. ;)

Jeg har hørt at det er fare for at hundene ikke får i seg nok væske om de får foret tørt. Jeg vet ikke om det stemmer, men med tanke på hvor mye tørrfôr sveller når jeg har vann over så lurer jeg jo på om det kan stemme. ... ??

Jeg gir hundene stort sett maten oppbløtt, men innimellom gir jeg tørt. De ser ikke ut til å bry seg særlig, men jeg med mine mennesketanker tenker at det kan være greit med litt forandring. :)

Jeg har alltid bløtet opp jeg, fordi en del gasser da blir borte, og det blir mindre fising for å si det på godt norsk :D

Gir vel egentlig både tørt og oppbløtt alt ettersom. Sær i matveien min da, så jeg må prøve litt forskjellig fra dag til dag. Helst vil han jo leve på V og H våtfor og bare det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...