Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbløting av for

Recommended Posts

Hei!

Jeg gir valpen min på 12 uker for tre ganger daglig. I det siste har jeg begynt å kun bløte opp foret morgen og kveld. Til middag får han altså vanlig tørrfor som han spiser helt fint. Nå lurer jeg bare på når dere pleier å slutte med bløtingen...? Snakket netopp med noen som fortsatt bløter foret til sin 6 mnd gamle labrador.

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slutta med å bløte opp foret når han var litt over 4 mnd... pluss han har veldig godt av å bruke tennene når han er i tannfellings perioden! duser det vel litt ann på avføringen også om han har hard eller lø mage eller fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det med oppbløting av fôr noe med opptak av næringsstoffer å gjøre?

Våre hunder begynte etter hvert å mislike det oppbløtede fôret og heller ville ha tørrfôr, men minsten vi har nå får det jo da bløtt, selv om han gjerne tygger kulene tørre om han får tak i dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløter opp fôret til gutten min ennå, og han er nå 8 mnd. Dette fordi da er jeg sikker på at han får nok væske i seg, og det er mindre risiko for at han kan få magedreining.

Jeg har også en annen hund som ikke liker fôret helt bløtt, så til han heller jeg bare vannet oppå maten og serverer med en gang. Sist nevnte er en liten rase, og jeg har fått inntrykk av at mange av de ikke liker det helt bløtt, men min er så dårlig på å drikke nok og da var dette en ypperlig løsning.

Jeg har også hørt at de tar opp maten bedre når det er bløtt, men det vet jeg ikke med sikkerhet...

M v h

Mathilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid oppbløtet fòre til hundene. Jeg mener å ha lest at de tar opp næringen bedre i fòret da. Pluss jeg har veldig aktive hunder. Så da er det heller ikke så stor risiko med magedreining. For magen får ikke så mye å "jobbe" med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløter ikke opp foret hennes, men har vann i matskåla når hun får mat. I helga ga jeg det helt tørt en gang, og hun brukte ca 30 sekunder eller noe i den duren på 150 gram tørrfor. Det syns jeg er alt for kort tid - jeg har vann oppi så hun skal spise saktere, og dermed svelge mindre luft, noe som igjen forebygger mageomdreing. I tillegg er det greit å vite at hun får i seg vann, særlig på sommeren når det er varmt (hun har jo svart pels og blir riktig så varm om sommeren).

Hvor lenge du bløter opp foret kan du bestemme selv - noen gjør det ikke i det hele tatt, noen gjør det hele hundens liv. Det kommer litt an på hvor fort hunden spiser, hva den liker best osv. Det er bare å prøve seg litt fram. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er fare for at hundene ikke får i seg nok væske om de får foret tørt. Jeg vet ikke om det stemmer, men med tanke på hvor mye tørrfôr sveller når jeg har vann over så lurer jeg jo på om det kan stemme. ... ??

Jeg gir hundene stort sett maten oppbløtt, men innimellom gir jeg tørt. De ser ikke ut til å bry seg særlig, men jeg med mine mennesketanker tenker at det kan være greit med litt forandring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bløtet opp jeg, fordi en del gasser da blir borte, og det blir mindre fising for å si det på godt norsk :D

Gir vel egentlig både tørt og oppbløtt alt ettersom. Sær i matveien min da, så jeg må prøve litt forskjellig fra dag til dag. Helst vil han jo leve på V og H våtfor og bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...