Gå til innhold
Hundesonen.no

Umotivert hund.


MarieR

Recommended Posts

En mer daff, ukonsentrert og umotivert hund enn det ask var på trening i dag har jeg aldri sett. Han var skikkelig daff, og feks på innkalling fra sitt og bli, satt han så stirret rundt seg ut i tomme lufta. Måtte overdrive kommandoen og bruk av kroppspråk skikkelig, og da han endelig kom, travet han bare bortover, uten glede i det hele tatt. :) Jeg vil ikke at det å trene skal være slik!

De tingene jeg fant i dag som muligens er årsaken til den tamme adferden hans er:

-for dårlig forsterkning (frolic er jo ikke alltid like godt..)

-lei av momentene ( det har gått veldig mye på fri ved fot og innkalling i det siste, og både hunden og jeg er vel egentlig lei disse to :o )

Så neste gang har jeg med bedre forsterker, og håper noen tar med feks hopp hinder.

men er det noen som har tips til hvordan jeg kan motivere en så umotivert hund, når jeg kun har frolic, og en leke som bare en interesang 2 av 10 ganger?

Det hele toppet seg da jeg ble kjeftet huden full fordi Ask stakk under innkalling, løp bort til en aussie, de begynte og sloss, og pappa var litt for treg til å komme seg bort til dem, så hun som eide aussien var 10 sekund alene med dem før pappa kom, og det var jo helt forferdelig for henne da. jeg hadde ødelagt hele treningen demms den kvelden osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først sitter der med forsterkere som hunden ikke syns det er verdt å jobbe så mye for, har jeg ikke annet tips enn å senke kriteriene. Belønn for kontakt og enkle, frivillige ting som hunden utfører. Kanskje til og med ta en hel trening hvor du bare belønner for frivillige ting, eller tar ut et moment fra en kjede som han syns er morsom å jobbe med (Tinka f.eks. syns apportering og innkalling er artig). En fin måte å gjøre godbitene litt mer spennende på er å kaste dem i lufta så han må hoppe opp og ta i mot dem.

Ellers så har jeg noen tips til godbiter som du kan prøve ved en senere anledning:

- På Ultra på Solsiden selger de godbiter i løsvekt, til 30 kroner hektoet. De har noen godbiter der som er mindre enn alle de andre, og de er kjempepraktiske, for de fungerer veldig greit å ha løst i lomma. Tinka syns i alle fall at de er kjempegode (men hun går jo frivillig fri ved foten et halvt hundetreff for en Frolic, en pølsebit eller ingenting hos deg også, så). Eneste ulempen hos oss er at Tinka får løs mage av det, men det er jo ikke sikkert at Ask får det?

- En stor hit her i huset er godbiter som Smart produserer. De er "ferske" og er formet som små kjøttbein. Det koster ca 13 kroner for 250 gram, og du får kjøpt det i de fleste matbutikker tror jeg. Tinka elsker dem, og de er akkurat passe store, samt at det er ikke er umulig å ha dem løst i lomma (men jeg ville ikke lagt dem løst i lomma på finkåpa mi akkurat).

- Se om du finner pølser, kylling eller andre kjøttvarer på salg, skjær opp i bittesmå biter, legg i porsjonspakninger i frysern og tin en pakke før hver trening.

- Eventuelt prøv å lag godbiter selv, oppskrifter finner du ved et enkelt søk her på sonen f.eks.

- Du kan jo også prøve diverse andre ting og sjekke om han liker det - frukt osv. Tinka liker rosiner veldig godt, og de er jo virkelig supre å bruke som godbiter (i forhold til størrelse, pris osv), men det er visstnok farlig for hunder å spise druer (og dermed også rosiner).

- Kaviar m/ost, leverpostei på tube osv er også veldig praktisk. Særlig på vinteren, da kan du bare ha tuben i jakkeermet, også kan du ha på deg votter og slippe å fryse av deg fingrene, også klemmer du bare ut en liten bit når han fortjener det, eventuelt en stor bit om han skal få jackpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah er også ganske vansklig å motivere. Det skal mye til før hun gidder, rett å slett.

Men det som hun syns er artig er at når jeg belønner, så gjør jeg litt mer ut av det enn å trykke inn godbiten og ferdig liksom.

Når vi løser ut etter en øvelse, så er det JAA! også løper og spretter vi litt bakover, rufser i pels og snakker med blid stemme mens hun får godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.

Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

hvor i all verden tok du den konklusjonen fra? :o Mulig jeg skrev holkete i det første innlegget, men kan ikke finne noe sted at jeg har skrevet at jeg gjør meg morsom, for så og gi godbit før han har utført øvelsen? Det jeg mente med kroppspråk var heller ikke og gjøre meg "morsom", men feks det og klappe på låret met tydelige bevelgelser for at han skjønte at det var inkalling det var snakk om. men når det gjelder det så må jeg lære inn kommandoen på nytt, for jeg synes det er litt for ofte at han bare blir sittende på "på plass" kommando, så det kan være kommandoen som ikke sitter godt nok..

og ja, jeg har nok trent for lange økter på bare en ting.En time med klubben går ofte kun ut på to eller tre øvelser, så det blir nok for lange økter. Belønner ofte, Både med ord, lek og godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med overdrevent kropsspråk som fikk meg til å se bilder av hopping og dansing i hodet mitt.. :) Men samme det..komandoen og å klappe seg på låret er jo også en betinget forsterker hvis du trener positivt, noe jeg mener du har sagt du gjør.Jeg har en hund som er så opptatt av andre hunder at hvis han får velge når han kommer på fellestreningene så hadde han bare stått å hoppet opp og ned som en idiot. Det er vel de eneste gangene han ikke er motivert til å trene tror jeg.

Det jeg gjør for å flytte fokuset mot meg er å ha stramt bånd og gå baklengs (uten å si et ord eller lokke på noen måte)slik at han må følge etter meg og hver gang han kikker i min retning så :klikk...eller "bra" og belønning. På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :o ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Men selvfølgelig: du må ha en belønning hunden er villig til å jobbe for (rått kjøtt er et godt tips fra Toya) og det er ikke lett å gjøre "rare" ting i hundeklubber som strener tradisjonellt. Og det gjør jo de fleste klubbene enda.("tradisjonelle" folk ser rart på deg før de ser det virker, og da blir gjerne noen av de sure..:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :) ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :)

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Høy frekvens av belønning, så ja - jeg er sikker :o

Lav frekvens av belønning er det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Vi senker kriteriene, slik at hunden lykkes og vi kan holde en høy belønningsfrekvens :o

Kanskje en bedre måte å forklare det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til sammen ting som Renate. Av den grunn at jeg og synes det fort blir kjedelig å trene på samme tingen hele tia. Din motivasjon er viktig for at hunden skal synes det er gøy.

Vi har fikset det med hyppige pauser hvor vi først slapper av litt, så leker litt før vi konser igjen. Ev kan du jo leke først, så slappe av om hunden din er av sorten som blir for gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...