Gå til innhold
Hundesonen.no

Umotivert hund.


MarieR

Recommended Posts

En mer daff, ukonsentrert og umotivert hund enn det ask var på trening i dag har jeg aldri sett. Han var skikkelig daff, og feks på innkalling fra sitt og bli, satt han så stirret rundt seg ut i tomme lufta. Måtte overdrive kommandoen og bruk av kroppspråk skikkelig, og da han endelig kom, travet han bare bortover, uten glede i det hele tatt. :) Jeg vil ikke at det å trene skal være slik!

De tingene jeg fant i dag som muligens er årsaken til den tamme adferden hans er:

-for dårlig forsterkning (frolic er jo ikke alltid like godt..)

-lei av momentene ( det har gått veldig mye på fri ved fot og innkalling i det siste, og både hunden og jeg er vel egentlig lei disse to :o )

Så neste gang har jeg med bedre forsterker, og håper noen tar med feks hopp hinder.

men er det noen som har tips til hvordan jeg kan motivere en så umotivert hund, når jeg kun har frolic, og en leke som bare en interesang 2 av 10 ganger?

Det hele toppet seg da jeg ble kjeftet huden full fordi Ask stakk under innkalling, løp bort til en aussie, de begynte og sloss, og pappa var litt for treg til å komme seg bort til dem, så hun som eide aussien var 10 sekund alene med dem før pappa kom, og det var jo helt forferdelig for henne da. jeg hadde ødelagt hele treningen demms den kvelden osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først sitter der med forsterkere som hunden ikke syns det er verdt å jobbe så mye for, har jeg ikke annet tips enn å senke kriteriene. Belønn for kontakt og enkle, frivillige ting som hunden utfører. Kanskje til og med ta en hel trening hvor du bare belønner for frivillige ting, eller tar ut et moment fra en kjede som han syns er morsom å jobbe med (Tinka f.eks. syns apportering og innkalling er artig). En fin måte å gjøre godbitene litt mer spennende på er å kaste dem i lufta så han må hoppe opp og ta i mot dem.

Ellers så har jeg noen tips til godbiter som du kan prøve ved en senere anledning:

- På Ultra på Solsiden selger de godbiter i løsvekt, til 30 kroner hektoet. De har noen godbiter der som er mindre enn alle de andre, og de er kjempepraktiske, for de fungerer veldig greit å ha løst i lomma. Tinka syns i alle fall at de er kjempegode (men hun går jo frivillig fri ved foten et halvt hundetreff for en Frolic, en pølsebit eller ingenting hos deg også, så). Eneste ulempen hos oss er at Tinka får løs mage av det, men det er jo ikke sikkert at Ask får det?

- En stor hit her i huset er godbiter som Smart produserer. De er "ferske" og er formet som små kjøttbein. Det koster ca 13 kroner for 250 gram, og du får kjøpt det i de fleste matbutikker tror jeg. Tinka elsker dem, og de er akkurat passe store, samt at det er ikke er umulig å ha dem løst i lomma (men jeg ville ikke lagt dem løst i lomma på finkåpa mi akkurat).

- Se om du finner pølser, kylling eller andre kjøttvarer på salg, skjær opp i bittesmå biter, legg i porsjonspakninger i frysern og tin en pakke før hver trening.

- Eventuelt prøv å lag godbiter selv, oppskrifter finner du ved et enkelt søk her på sonen f.eks.

- Du kan jo også prøve diverse andre ting og sjekke om han liker det - frukt osv. Tinka liker rosiner veldig godt, og de er jo virkelig supre å bruke som godbiter (i forhold til størrelse, pris osv), men det er visstnok farlig for hunder å spise druer (og dermed også rosiner).

- Kaviar m/ost, leverpostei på tube osv er også veldig praktisk. Særlig på vinteren, da kan du bare ha tuben i jakkeermet, også kan du ha på deg votter og slippe å fryse av deg fingrene, også klemmer du bare ut en liten bit når han fortjener det, eventuelt en stor bit om han skal få jackpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah er også ganske vansklig å motivere. Det skal mye til før hun gidder, rett å slett.

Men det som hun syns er artig er at når jeg belønner, så gjør jeg litt mer ut av det enn å trykke inn godbiten og ferdig liksom.

Når vi løser ut etter en øvelse, så er det JAA! også løper og spretter vi litt bakover, rufser i pels og snakker med blid stemme mens hun får godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.

Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

hvor i all verden tok du den konklusjonen fra? :o Mulig jeg skrev holkete i det første innlegget, men kan ikke finne noe sted at jeg har skrevet at jeg gjør meg morsom, for så og gi godbit før han har utført øvelsen? Det jeg mente med kroppspråk var heller ikke og gjøre meg "morsom", men feks det og klappe på låret met tydelige bevelgelser for at han skjønte at det var inkalling det var snakk om. men når det gjelder det så må jeg lære inn kommandoen på nytt, for jeg synes det er litt for ofte at han bare blir sittende på "på plass" kommando, så det kan være kommandoen som ikke sitter godt nok..

og ja, jeg har nok trent for lange økter på bare en ting.En time med klubben går ofte kun ut på to eller tre øvelser, så det blir nok for lange økter. Belønner ofte, Både med ord, lek og godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med overdrevent kropsspråk som fikk meg til å se bilder av hopping og dansing i hodet mitt.. :) Men samme det..komandoen og å klappe seg på låret er jo også en betinget forsterker hvis du trener positivt, noe jeg mener du har sagt du gjør.Jeg har en hund som er så opptatt av andre hunder at hvis han får velge når han kommer på fellestreningene så hadde han bare stått å hoppet opp og ned som en idiot. Det er vel de eneste gangene han ikke er motivert til å trene tror jeg.

Det jeg gjør for å flytte fokuset mot meg er å ha stramt bånd og gå baklengs (uten å si et ord eller lokke på noen måte)slik at han må følge etter meg og hver gang han kikker i min retning så :klikk...eller "bra" og belønning. På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :o ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Men selvfølgelig: du må ha en belønning hunden er villig til å jobbe for (rått kjøtt er et godt tips fra Toya) og det er ikke lett å gjøre "rare" ting i hundeklubber som strener tradisjonellt. Og det gjør jo de fleste klubbene enda.("tradisjonelle" folk ser rart på deg før de ser det virker, og da blir gjerne noen av de sure..:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :) ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :)

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Høy frekvens av belønning, så ja - jeg er sikker :o

Lav frekvens av belønning er det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Vi senker kriteriene, slik at hunden lykkes og vi kan holde en høy belønningsfrekvens :o

Kanskje en bedre måte å forklare det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til sammen ting som Renate. Av den grunn at jeg og synes det fort blir kjedelig å trene på samme tingen hele tia. Din motivasjon er viktig for at hunden skal synes det er gøy.

Vi har fikset det med hyppige pauser hvor vi først slapper av litt, så leker litt før vi konser igjen. Ev kan du jo leke først, så slappe av om hunden din er av sorten som blir for gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...