Gå til innhold
Hundesonen.no

Umotivert hund.


MarieR

Recommended Posts

En mer daff, ukonsentrert og umotivert hund enn det ask var på trening i dag har jeg aldri sett. Han var skikkelig daff, og feks på innkalling fra sitt og bli, satt han så stirret rundt seg ut i tomme lufta. Måtte overdrive kommandoen og bruk av kroppspråk skikkelig, og da han endelig kom, travet han bare bortover, uten glede i det hele tatt. :) Jeg vil ikke at det å trene skal være slik!

De tingene jeg fant i dag som muligens er årsaken til den tamme adferden hans er:

-for dårlig forsterkning (frolic er jo ikke alltid like godt..)

-lei av momentene ( det har gått veldig mye på fri ved fot og innkalling i det siste, og både hunden og jeg er vel egentlig lei disse to :o )

Så neste gang har jeg med bedre forsterker, og håper noen tar med feks hopp hinder.

men er det noen som har tips til hvordan jeg kan motivere en så umotivert hund, når jeg kun har frolic, og en leke som bare en interesang 2 av 10 ganger?

Det hele toppet seg da jeg ble kjeftet huden full fordi Ask stakk under innkalling, løp bort til en aussie, de begynte og sloss, og pappa var litt for treg til å komme seg bort til dem, så hun som eide aussien var 10 sekund alene med dem før pappa kom, og det var jo helt forferdelig for henne da. jeg hadde ødelagt hele treningen demms den kvelden osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først sitter der med forsterkere som hunden ikke syns det er verdt å jobbe så mye for, har jeg ikke annet tips enn å senke kriteriene. Belønn for kontakt og enkle, frivillige ting som hunden utfører. Kanskje til og med ta en hel trening hvor du bare belønner for frivillige ting, eller tar ut et moment fra en kjede som han syns er morsom å jobbe med (Tinka f.eks. syns apportering og innkalling er artig). En fin måte å gjøre godbitene litt mer spennende på er å kaste dem i lufta så han må hoppe opp og ta i mot dem.

Ellers så har jeg noen tips til godbiter som du kan prøve ved en senere anledning:

- På Ultra på Solsiden selger de godbiter i løsvekt, til 30 kroner hektoet. De har noen godbiter der som er mindre enn alle de andre, og de er kjempepraktiske, for de fungerer veldig greit å ha løst i lomma. Tinka syns i alle fall at de er kjempegode (men hun går jo frivillig fri ved foten et halvt hundetreff for en Frolic, en pølsebit eller ingenting hos deg også, så). Eneste ulempen hos oss er at Tinka får løs mage av det, men det er jo ikke sikkert at Ask får det?

- En stor hit her i huset er godbiter som Smart produserer. De er "ferske" og er formet som små kjøttbein. Det koster ca 13 kroner for 250 gram, og du får kjøpt det i de fleste matbutikker tror jeg. Tinka elsker dem, og de er akkurat passe store, samt at det er ikke er umulig å ha dem løst i lomma (men jeg ville ikke lagt dem løst i lomma på finkåpa mi akkurat).

- Se om du finner pølser, kylling eller andre kjøttvarer på salg, skjær opp i bittesmå biter, legg i porsjonspakninger i frysern og tin en pakke før hver trening.

- Eventuelt prøv å lag godbiter selv, oppskrifter finner du ved et enkelt søk her på sonen f.eks.

- Du kan jo også prøve diverse andre ting og sjekke om han liker det - frukt osv. Tinka liker rosiner veldig godt, og de er jo virkelig supre å bruke som godbiter (i forhold til størrelse, pris osv), men det er visstnok farlig for hunder å spise druer (og dermed også rosiner).

- Kaviar m/ost, leverpostei på tube osv er også veldig praktisk. Særlig på vinteren, da kan du bare ha tuben i jakkeermet, også kan du ha på deg votter og slippe å fryse av deg fingrene, også klemmer du bare ut en liten bit når han fortjener det, eventuelt en stor bit om han skal få jackpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah er også ganske vansklig å motivere. Det skal mye til før hun gidder, rett å slett.

Men det som hun syns er artig er at når jeg belønner, så gjør jeg litt mer ut av det enn å trykke inn godbiten og ferdig liksom.

Når vi løser ut etter en øvelse, så er det JAA! også løper og spretter vi litt bakover, rufser i pels og snakker med blid stemme mens hun får godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.

Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende at du har forsterket den atferden så mange ganger at han har "lært" å være sånn..utrolig mange eiere som blir trent av bikkja der..

Det at du roper, gjør deg "morsom" etc når han er opptatt av noe annet er en betinget forsterker på lik linje med "bra" , har du tenkt på det? Han stirrer ut i luften - matmor gjør seg festlig og gir han godbit.Og Frolic er åpenbart ikke bra nok, du må nok ta deg en tur i kjøttdisken. At han blir lei øvelsene synes jeg er underlig?Trener du veldig lange økter? Hvor ofte belønner du?

hvor i all verden tok du den konklusjonen fra? :o Mulig jeg skrev holkete i det første innlegget, men kan ikke finne noe sted at jeg har skrevet at jeg gjør meg morsom, for så og gi godbit før han har utført øvelsen? Det jeg mente med kroppspråk var heller ikke og gjøre meg "morsom", men feks det og klappe på låret met tydelige bevelgelser for at han skjønte at det var inkalling det var snakk om. men når det gjelder det så må jeg lære inn kommandoen på nytt, for jeg synes det er litt for ofte at han bare blir sittende på "på plass" kommando, så det kan være kommandoen som ikke sitter godt nok..

og ja, jeg har nok trent for lange økter på bare en ting.En time med klubben går ofte kun ut på to eller tre øvelser, så det blir nok for lange økter. Belønner ofte, Både med ord, lek og godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med overdrevent kropsspråk som fikk meg til å se bilder av hopping og dansing i hodet mitt.. :) Men samme det..komandoen og å klappe seg på låret er jo også en betinget forsterker hvis du trener positivt, noe jeg mener du har sagt du gjør.Jeg har en hund som er så opptatt av andre hunder at hvis han får velge når han kommer på fellestreningene så hadde han bare stått å hoppet opp og ned som en idiot. Det er vel de eneste gangene han ikke er motivert til å trene tror jeg.

Det jeg gjør for å flytte fokuset mot meg er å ha stramt bånd og gå baklengs (uten å si et ord eller lokke på noen måte)slik at han må følge etter meg og hver gang han kikker i min retning så :klikk...eller "bra" og belønning. På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :o ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Men selvfølgelig: du må ha en belønning hunden er villig til å jobbe for (rått kjøtt er et godt tips fra Toya) og det er ikke lett å gjøre "rare" ting i hundeklubber som strener tradisjonellt. Og det gjør jo de fleste klubbene enda.("tradisjonelle" folk ser rart på deg før de ser det virker, og da blir gjerne noen av de sure..:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye plasser må jeg klikke for alt uten om å kikke på de andre hundene for å få frekvensen lav nok. Lav forterkningfrekvens (å belønne oftest mulig) er uten tvil det mest effektive middelet jeg har opplevd mot uoppmerksomme hunder. (og det beste tipset jeg har fått :) ) Etter en relativt kort tid har jeg en hund som er oppmerksom på meg og ikke enser de andre hundene.Da kan jeg begynne å trene skikkelig.

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener HØY belønningsfrekvens?

Høy belønningsfrekvens = ofte belønning

Lav belønningsfrekvens = sjelden belønning

Bare litt pirk fra meg :)

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Høy frekvens av belønning, så ja - jeg er sikker :o

Lav frekvens av belønning er det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker? jeg trudde belønningsfrekvens var hva hunden faktisk må gjøre for å oppnå belønning, og i så fall har jo loke rett...for da må hunden gjøre mindre for belønningen.. men nå har jo ikke jeg peiling da :)

Vi senker kriteriene, slik at hunden lykkes og vi kan holde en høy belønningsfrekvens :o

Kanskje en bedre måte å forklare det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til sammen ting som Renate. Av den grunn at jeg og synes det fort blir kjedelig å trene på samme tingen hele tia. Din motivasjon er viktig for at hunden skal synes det er gøy.

Vi har fikset det med hyppige pauser hvor vi først slapper av litt, så leker litt før vi konser igjen. Ev kan du jo leke først, så slappe av om hunden din er av sorten som blir for gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...