Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegnsetting


tuppetroll

Recommended Posts

På et diskusjonsforum er det relativt viktig at folk forstår hva du mener med innleggene dine. For å gjøre et innlegg best mulig er det viktig å være litt observant på tegnsetting. Tenkte bare jeg skulle repetere noen enkle regler for tegnsetting her :)

1. En setning skal alltid avsluttes med et tegn, enten punktum eller utropstegn.

2. Ny setning skal alltid startes med stor bokstav.

3. Innskutte setninger skal markeres med komma før og etter - eksempelvis; Hunden min Balto, som forresten bor hos min søster nå, skal kastreres.

4. Setninger som formuleres som spørsmål skal alltid avsluttes med et spørsmålstegn.

5. Riktig kommaplassering kan ha mye å si. Eksempelvis: Skyt ham, ikke vent til jeg kommer/ Skyt ham ikke, vent til jeg kommer.

6. Det er faktisk bedre med feil tegnsetting enn ingen tegnsetting. Eksempelvis: "Jeg har et problem jeg lurer på hva jeg skal gjøre for jeg sliter så med å få kjøpt avisene bestevenninnen min den hurpa har nemlig stukket av med lommeboka mi og nå får jeg ikke kjøpt avisen med det store intervjuet av statsministeren ååååå jeg er så sinna" - Rimelig irriterende, eller hva?

Så, vær så snill, ta dette til etterretning - det gjør sonen til et bedre sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg trenger, så er det et kræsj kurs i hvor sette komma. Har alltid hatt litt problemer med det der gudsforlatte tegnet.

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :))

Må si meg veldig enig med Tuppetroll her, det er veldig mye enklere å lese, og ikke missforstå ett innlegg om tegnsetting rettskriving og setningsoppbygging er sånn någenlunde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg trenger, så er det et kræsj kurs i hvor sette komma. Har alltid hatt litt problemer med det der gudsforlatte tegnet.

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :))

Må si meg veldig enig med Tuppetroll her, det er veldig mye enklere å lese, og ikke missforstå ett innlegg om tegnsetting rettskriving og setningsoppbygging er sånn någenlunde rett.

Vi har jo ikke kasus i det norske språk, har vi vel?

Men Tuppetroll har iallefall et godt poeng. Oppfordrer alle til å lese gjennom det de har skrevet, for å rette eventuelle skrivefeil og for å se om formuleringene kan oppfattes galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg trenger, så er det et kræsj kurs i hvor sette komma. Har alltid hatt litt problemer med det der gudsforlatte tegnet.

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :D)

Må si meg veldig enig med Tuppetroll her, det er veldig mye enklere å lese, og ikke missforstå ett innlegg om tegnsetting rettskriving og setningsoppbygging er sånn någenlunde rett.

Kommaregler, Silje;

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=717

Ellers er det bra folk er enig med meg, tror jeg er litt gramatikknazi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke kasus i det norske språk, har vi vel?

Men Tuppetroll har iallefall et godt poeng. Oppfordrer alle til å lese gjennom det de har skrevet, for å rette eventuelle skrivefeil og for å se om formuleringene kan oppfattes galt.

Ja hva heter det nå igjen her i Norge da... er det bare verbtid?

Og noen må hjelpe meg med hva den utropstegn-tiden heter, klarer ikke konsentrere meg om andre ting på grunn av dette nå :D

Tuppetroll:

Ja nå kan jeg kanskje endelig få klare å lære meg dette her! :D Er litt gramatikknazi selv, og det klør i moderator fingrene mine svært ofte når jeg ser grove feil i innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle Norsk regler det :D Ser mange her bruker helt feile formuleringer som feks. hvordan istedet for hvilken, og hvem istedet for hvilken (hvem hesterase liker du best) osv. Dette er noe som skurrer meg fælt i ørene, men jeg skjønner hva som menes og klarer og overse det :D

Jeg ser fort skriftlige feil, men jeg vet at alle er ikke like flinke til det skriftlige og kan skrive endel feil, kanskje har dysleksi. Men jeg er ikke så pirkete. Så lenge det er skrevet på bokmål, så går det bra. En skrivefeil i ny og ne går fint.

Og noen ganger kan det jo gå litt raskt på tastaturet, men da retter jeg det somregel opp hvis jeg ser det på meg selv.

Men jeg syns ikke det har vært mye "dårlig språk" her på forumet. Men kanskje greit at tuppetroll minner litt om disse reglene fordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, nevn gjerne tegnsetting.

Dog, mener jeg det er vel så viktig å nevne dialekt, såvel som sms-språk.

Husk: Det finnes folk med dysleksi, o.l.

Ellers, et generellt tips:

Om du er usikker på ord-deling, del opp ordene med binde-strek.

(Ja, der overdrev jeg litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, nevn gjerne tegnsetting.

Dog, mener jeg det er vel så viktig å nevne dialekt, såvel som sms-språk.

Husk: Det finnes folk med dysleksi, o.l.

Ellers, et generellt tips:

Om du er usikker på ord-deling, del opp ordene med binde-strek.

(Ja, der overdrev jeg litt.)

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er verken sms-språk eller dialekt lov her. Det har jeg sett lite av her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er verken sms-språk eller dialekt lov her. Det har jeg sett lite av her..

stemmer det, hverken dialekt( men unntak av bokmål :)) eller sms- språk er tillatt her inne. :D

*skrive det der inn i regelboken min fra skolen* :D Takk, veldig bra innlegg!

Silje: Tenker du på presens, infinitiv, perfektum og preteritum? Det er jo de forskjellige formene av verb hvertfall :D

Selv må jeg ta meg sammen på det med stor bokstav etter punktum når jeg skriver her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan være irriterende med manglende komma, orddelingsfeil osv. Men jeg syns nå dere blir litt prikete her. Vi har liksom nettop lært det på skolen omtrent, så det er sikkert ikke alle her som kan det. :unsure:

Så, det er faktisk mange som ikke kan noe for sine skrivefeil, og ikke alle er like gode i norsk. Det går ann å overse det, og om det er virkelig ille, så kan dere bare la vær å lese resten av innlegget da?

Skal jeg også komme med ting jeg syns er irriterende da?

Det er irriterende med folk som har avsnintt mellom hver setning de skriver.

Det er irriterende med mye '.......' tegn og '!!!!!!!/???' tegn i et innlegg.

Og det er irriterendes med mye smilyser overalt, som bare er villt plassert (ser det ut som)

Jeez, men jeg greier faktisk å overse det. Lar vær å tenke på det. Fordi det sikkert ikke er alle som kan noe for det.

Og jeg gidder ikke henge meg opp i det.

Trallalallala.

Edit: Legger til:

Og ikke bare at man skal følge de millioner av nye reglene som har kommet på sonen, men så skal man attpåtil skrive feilfritt også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt et dugg om at vi må skrive feilfritt, men det hadde definitivt gjort sonen til et bedre sted hvis alle som skrev tenkte litt over hvor man setter punktum hen. Mange setter ikke noen punktum i det hele tatt, og sånne innlegg er irriterende. Jeg er enig med deg i at overdreven bruk av .... og !!!!! er irriterende det også, men tegnsettingen er faktisk viktigere for å forstå innlegget.

So forgive me hvis jeg virker sur, det var bare et lite hjertesukk fra meg. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje: Tenker du på presens, infinitiv, perfektum og preteritum? Det er jo de forskjellige formene av verb hvertfall :icon_redface:

ja det er de verbtidene jeg tenker på, men vi har jo en god del av dem.. plusskvamperfektum, futurum.. osv... men HVA heter den tiden som får utropstegn etter seg!?

*dra seg i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte regler dette.

Jeg prøver, for min egen del, å skrive så rett som mulig, også her på forumet. Har vel egentlig en tendens til overdreven bruk av komma, men som du sier; Et komma for mye er bedre enn et for lite.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene pirkefrøken! :P knis!

:icon_redface: - Den har jeg ikke hørt før, faktisk :P

Fint innlegg :P

*Skal prøve å følge de bedre*

Har du lest Madonnagåten tuppetroll?

Det eksempelet du bruker er skrevet der, men så er det jo et nokså vanlig eksempel på kommafeil da :P

Har ikke lest madonnagåten nei, men det er et veldig vanlig eksempel. De som ikke skjønner poenget med den setningen skjønner det ikke likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...