Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegnsetting

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

På et diskusjonsforum er det relativt viktig at folk forstår hva du mener med innleggene dine. For å gjøre et innlegg best mulig er det viktig å være litt observant på tegnsetting. Tenkte bare jeg skulle repetere noen enkle regler for tegnsetting her :)

1. En setning skal alltid avsluttes med et tegn, enten punktum eller utropstegn.

2. Ny setning skal alltid startes med stor bokstav.

3. Innskutte setninger skal markeres med komma før og etter - eksempelvis; Hunden min Balto, som forresten bor hos min søster nå, skal kastreres.

4. Setninger som formuleres som spørsmål skal alltid avsluttes med et spørsmålstegn.

5. Riktig kommaplassering kan ha mye å si. Eksempelvis: Skyt ham, ikke vent til jeg kommer/ Skyt ham ikke, vent til jeg kommer.

6. Det er faktisk bedre med feil tegnsetting enn ingen tegnsetting. Eksempelvis: "Jeg har et problem jeg lurer på hva jeg skal gjøre for jeg sliter så med å få kjøpt avisene bestevenninnen min den hurpa har nemlig stukket av med lommeboka mi og nå får jeg ikke kjøpt avisen med det store intervjuet av statsministeren ååååå jeg er så sinna" - Rimelig irriterende, eller hva?

Så, vær så snill, ta dette til etterretning - det gjør sonen til et bedre sted :D

Skrevet

Er det noe jeg trenger, så er det et kræsj kurs i hvor sette komma. Har alltid hatt litt problemer med det der gudsforlatte tegnet.

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :))

Må si meg veldig enig med Tuppetroll her, det er veldig mye enklere å lese, og ikke missforstå ett innlegg om tegnsetting rettskriving og setningsoppbygging er sånn någenlunde rett.

Skrevet

Er det noe jeg trenger, så er det et kræsj kurs i hvor sette komma. Har alltid hatt litt problemer med det der gudsforlatte tegnet.

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :))

Må si meg veldig enig med Tuppetroll her, det er veldig mye enklere å lese, og ikke missforstå ett innlegg om tegnsetting rettskriving og setningsoppbygging er sånn någenlunde rett.

Vi har jo ikke kasus i det norske språk, har vi vel?

Men Tuppetroll har iallefall et godt poeng. Oppfordrer alle til å lese gjennom det de har skrevet, for å rette eventuelle skrivefeil og for å se om formuleringene kan oppfattes galt.

Skrevet

En annen ting jeg sliter med er min altfor utbredte bruk av utropstegn. Utropstegn skal jo ikke brukes uten at verbet står i riktig form (klarer ikke huske navnet på det kasuset nå :D)

Kommaregler, Silje;

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=717

Ellers er det bra folk er enig med meg, tror jeg er litt gramatikknazi :)

Skrevet

Vi har jo ikke kasus i det norske språk, har vi vel?

Men Tuppetroll har iallefall et godt poeng. Oppfordrer alle til å lese gjennom det de har skrevet, for å rette eventuelle skrivefeil og for å se om formuleringene kan oppfattes galt.

Ja hva heter det nå igjen her i Norge da... er det bare verbtid?

Og noen må hjelpe meg med hva den utropstegn-tiden heter, klarer ikke konsentrere meg om andre ting på grunn av dette nå :D

Tuppetroll:

Ja nå kan jeg kanskje endelig få klare å lære meg dette her! :D Er litt gramatikknazi selv, og det klør i moderator fingrene mine svært ofte når jeg ser grove feil i innlegg :)

Skrevet

Enkle Norsk regler det :D Ser mange her bruker helt feile formuleringer som feks. hvordan istedet for hvilken, og hvem istedet for hvilken (hvem hesterase liker du best) osv. Dette er noe som skurrer meg fælt i ørene, men jeg skjønner hva som menes og klarer og overse det :D

Jeg ser fort skriftlige feil, men jeg vet at alle er ikke like flinke til det skriftlige og kan skrive endel feil, kanskje har dysleksi. Men jeg er ikke så pirkete. Så lenge det er skrevet på bokmål, så går det bra. En skrivefeil i ny og ne går fint.

Og noen ganger kan det jo gå litt raskt på tastaturet, men da retter jeg det somregel opp hvis jeg ser det på meg selv.

Men jeg syns ikke det har vært mye "dårlig språk" her på forumet. Men kanskje greit at tuppetroll minner litt om disse reglene fordet. :)

Skrevet

For all del, nevn gjerne tegnsetting.

Dog, mener jeg det er vel så viktig å nevne dialekt, såvel som sms-språk.

Husk: Det finnes folk med dysleksi, o.l.

Ellers, et generellt tips:

Om du er usikker på ord-deling, del opp ordene med binde-strek.

(Ja, der overdrev jeg litt.)

Skrevet

For all del, nevn gjerne tegnsetting.

Dog, mener jeg det er vel så viktig å nevne dialekt, såvel som sms-språk.

Husk: Det finnes folk med dysleksi, o.l.

Ellers, et generellt tips:

Om du er usikker på ord-deling, del opp ordene med binde-strek.

(Ja, der overdrev jeg litt.)

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er verken sms-språk eller dialekt lov her. Det har jeg sett lite av her..

Skrevet

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er verken sms-språk eller dialekt lov her. Det har jeg sett lite av her..

stemmer det, hverken dialekt( men unntak av bokmål :)) eller sms- språk er tillatt her inne. :D

*skrive det der inn i regelboken min fra skolen* :D Takk, veldig bra innlegg!

Silje: Tenker du på presens, infinitiv, perfektum og preteritum? Det er jo de forskjellige formene av verb hvertfall :D

Selv må jeg ta meg sammen på det med stor bokstav etter punktum når jeg skriver her inne :D

Skrevet

Bra Helene :)

En ting til: Når folk skriver lange innlegg, bruk da også mellomrom (avsnitt). Da blir det mye bedre å lese :D

Skrevet

Jeg skjønner at det kan være irriterende med manglende komma, orddelingsfeil osv. Men jeg syns nå dere blir litt prikete her. Vi har liksom nettop lært det på skolen omtrent, så det er sikkert ikke alle her som kan det. :unsure:

Så, det er faktisk mange som ikke kan noe for sine skrivefeil, og ikke alle er like gode i norsk. Det går ann å overse det, og om det er virkelig ille, så kan dere bare la vær å lese resten av innlegget da?

Skal jeg også komme med ting jeg syns er irriterende da?

Det er irriterende med folk som har avsnintt mellom hver setning de skriver.

Det er irriterende med mye '.......' tegn og '!!!!!!!/???' tegn i et innlegg.

Og det er irriterendes med mye smilyser overalt, som bare er villt plassert (ser det ut som)

Jeez, men jeg greier faktisk å overse det. Lar vær å tenke på det. Fordi det sikkert ikke er alle som kan noe for det.

Og jeg gidder ikke henge meg opp i det.

Trallalallala.

Edit: Legger til:

Og ikke bare at man skal følge de millioner av nye reglene som har kommet på sonen, men så skal man attpåtil skrive feilfritt også!?

Skrevet

Jeg har ikke sagt et dugg om at vi må skrive feilfritt, men det hadde definitivt gjort sonen til et bedre sted hvis alle som skrev tenkte litt over hvor man setter punktum hen. Mange setter ikke noen punktum i det hele tatt, og sånne innlegg er irriterende. Jeg er enig med deg i at overdreven bruk av .... og !!!!! er irriterende det også, men tegnsettingen er faktisk viktigere for å forstå innlegget.

So forgive me hvis jeg virker sur, det var bare et lite hjertesukk fra meg. :rolleyes:

Skrevet

Silje: Tenker du på presens, infinitiv, perfektum og preteritum? Det er jo de forskjellige formene av verb hvertfall :icon_redface:

ja det er de verbtidene jeg tenker på, men vi har jo en god del av dem.. plusskvamperfektum, futurum.. osv... men HVA heter den tiden som får utropstegn etter seg!?

*dra seg i håret*

Skrevet

Imperativ?

JA! er det ikke den da!

Jeg godtar hvertfall det svaret! slik at jeg kan få nattesøvnen i kveld :icon_redface:

Skrevet

Syns det var greie regler, jeg. Man kan jo lese over to ganger for å se. Har man skrivevansker så er det jo forståelig, men det ser mer seriøst ut med noenlunde rett tegnsetting og lite skrivefeil :icon_redface:

Skrevet

Flotte regler dette.

Jeg prøver, for min egen del, å skrive så rett som mulig, også her på forumet. Har vel egentlig en tendens til overdreven bruk av komma, men som du sier; Et komma for mye er bedre enn et for lite.. :icon_redface:

Skrevet

Fint innlegg :icon_redface:

*Skal prøve å følge de bedre*

Har du lest Madonnagåten tuppetroll?

Det eksempelet du bruker er skrevet der, men så er det jo et nokså vanlig eksempel på kommafeil da :P

Skrevet

Helene pirkefrøken! :P knis!

:icon_redface: - Den har jeg ikke hørt før, faktisk :P

Fint innlegg :P

*Skal prøve å følge de bedre*

Har du lest Madonnagåten tuppetroll?

Det eksempelet du bruker er skrevet der, men så er det jo et nokså vanlig eksempel på kommafeil da :P

Har ikke lest madonnagåten nei, men det er et veldig vanlig eksempel. De som ikke skjønner poenget med den setningen skjønner det ikke likevel :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...