Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsummering rasene på sonen

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Ut fra de som deltok, ser man at disse rasene er det flest av her på forumet (over 5 stykker) :

- Bordercollie 13 stykker

- Blandingshunder 11 stykker

- Cavalier king ch. spaniel 8 stykker

- Løwchen 7 stykker

- Papillon 7 stykker

- Schæfer 6 stykker

- Shetland sheepdog 6 stykker

- Aktia 6 stykker

Noe som overrasker dere ut fra dette? Eller noe annet innspill å komme med?

For min del hadde jeg ikke trodd det skulle være såå mange bordercollie. Heller ikke Løwchen. Har ikke hørt så mye om denne rasen her inne, så det overrasket meg litt.

Skrevet

Den var vel egentlig ikke så overraskende. Løwchen er en skjelden rase, men så vidt jeg vet er det én person som eier alle løwchenene? Hvis det er én person som har mange hunder av en rase her, vil det fort slå ut på statistikken, uten at det egentlig er representativt.

I 2004 var border collie nr 3 på lista over de mest vanlige hundene her i landet, bare slått av schæfer og elghund. (Har ikke sett på statistikken for 2005 ennå). Sheltie og cavalier er jo også blant de 10 vanligste. Papillon og Akita ligger noe lenger ned på lista.

Ellers så ble det jo en del rot når folk her skulle si hvilken rase de hadde. Vet ikke helt om jeg stoler på resultatet her. Men det er jo ingen høytidelig eller viktig statistikk heller, så vi får vel se gjennom fingrene med det :D

Skrevet

noe som overasket meg er at det ikke var fler schæfere, siden man hele tiden har hørt( værtfall før) at det var så mange med schæfere på dette forumet, var nesten overfullt, av oss... hehe...

men vi var jo ganske langt nede på lista vi.. :D

Skrevet

Havana: selvfølgelig er ikke dette en "vitenskapelig" statistikk for å si det sånn om raser. Hehe :D , men kun for å få et lite innblikk over rasene her på forumet. Selv om det ble litt surr og ikke alle deltar. Its no big deal.

jeg syns det interessant at det er så mange forskejllige raser her. Som Kristina sier. Positivt. :D

Skrevet

Jeg vet at det mangler 3-4 aussier til i målingen og det er sikkert enda flere hunderaser hvor alle ikke har kommet med.. :D

Løwchen overasket meg, har jo nesten ikke hørt om den engang.. :D

Skrevet

Men er det ikke nesten tusen medlemmer? Hvis alle hadde lagt inn sin hund (eller noen hadde orket å finne ut hvilken hund alle har) så hadde kanskje statistikken vært ganske annerledes?

Selv synes jeg det er rart at det er bare tre wheaten her, siden det er verdens aller søteste hund :D

Skrevet

? er det virkelig bare 6 sheltis? Var sikker på det var 15-20 stk av de jeg...Det er vel egentlig 3 Groenendaeler her (2ne?)..kommer vi høyt opp da eller :D

Skrevet

Trodde ikke at det var så mange Border collier. 2 av de er mine, men jeg trodde ikke det var 11 andre :D Løwchen overasket meg at det var så mange av de. Trodde også at det skulle komme flere av schæfer, men det er kanskje ikke alle som har svart :D

Skrevet

ser ut som jeg og mine små løvevenner har tatt dere på senga ;)

var vel ingen her før jeg kom med en hel pakke :) trodde ikke vi skulle havne så høyt på lista

pass på ellers overtar vi hele forumet her :):P

Skrevet

Løwchen er kjempefine, så det er bra det er mange av de :)

Ellers er det ikke overraskende med flest BC`er. Men savner noen aussier ja...

• 1 month later...
Skrevet

hei, vet ikke om den opptellinga gjelder enda,men jeg har ikke lagt meg inn ,der,men har ikke fått hunden min enda,men den kommer!! iså tilfelle om jeg kan regnes med,så er det ihvertfall en papillon til her inne..bare sånn at det skal stemme sånn ca. for dere som holder styr på det.... :barfy: håper jeg ikke har laget krøll for noen..?

valpehilsen fra Vilde

Skrevet

13 Border Collier..!? Trodde det var 3-4 jeg.. :barfy:;)

Trodde det var litt flere Papillon og..

Men sånn generelt, synes jeg det er få minityarhunder her i forhold til større hunder egentlig, det virker i alle fall sånn!!

Skrevet

BC overrasker meg ikke i det hele tatt, virker som en veldig vanlig hund ( misforstå meg rett :barfy: ) Men den lista ble det jo bare tull med, spør du meg. Synes den ble feil ca annenhver gang. Så på det siste innlegget, og der stod det to boxere, men det er ihvertfall 7 boxere her inne ;)

Skrevet

Jeg visste det var en del BC her inne da men ikke så mangen :) Skulle kanskje tatt en til sånn test :lol: så hadde det vært gøy om mangen hadde vært med på den der :)

Skrevet

? er det virkelig bare 6 sheltis? Var sikker på det var 15-20 stk av de jeg...Det er vel egentlig 3 Groenendaeler her (2ne?)..kommer vi høyt opp da eller :)

Jeg har ikke svart nei, så da er det 3 groenendaeler :)

Hvis det går på antall hunder, kommer vel terven ganske høyt opp og da, Belgerpia har jo 3 bare hun, Vipsen har en og jeg har en (beklager om det er noen jeg ikke har fått med meg nå?) Da er 5 terver, ihvertfall ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...