Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

<_< Alle typer vitaminer som man får i kroppen gjennom fett altså fettløslige vitaminer, skal man være forsiktige med å ta for mye av, som A- D- E dette lagres i leveren, altså man trenger ikke å ta tran hver dag :-). B og C er såkalte vannløslige de lagres ikke i kroppen, men blir skilt ut i urinen. Så derfor hjelper det ikke å hive i seg massevis av dem. oveskuddet blir "hivd ut av kroppen". :P . Men det hører nok til sjeldenhetene at noen blir alvorlig forgiftet av for mye vitamininntak, all den tid de smaker pyton , Men man kan aldri være sikker når kroppen for nok. Derfor er det viktig med å gå ut med en advarsel på det. <_<

mvh

Lotti_5 Som ikke sier neitakk til et lite stykke sjokoladekake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Selvsagt er det relevant hva man kjenner til og vet noe om når man kaster seg inn i en debatt!

Nå begynner jeg virkelig å bli mektig lei av å gjenta meg selv. NEI, det er IKKE relevant hva jeg eller du eller andre enkeltpersoner kjenner til, når man skal vurdere hvor utbredt noe er. Altså: det at jeg ikke har hørt om hunder med herpes betyr IKKE at det ikke forekommer. Hvorfor må du krangle på absolutt ALT? Klarer du ikke å få inn i hodet ditt hva jeg sier? Jeg sier at bare fordi jeg ikke kjenner hunder med herpes, betyr det ikke at det ikke er utbredt. Jeg kjenner ingen hunder med a-vitaminforgiftning heller.

NEI! Man kan få "for høye doser a-vitamin - altså høyere enn anbefalt av ernæringseksperter/medisinks fagpersonell uten å bli forgiftet - det var nettopp poenget med å utheve informasjonen hvor dette kommer fram. Det skal uhorvelig mye til å bli forgiftet (altså få farlige mengder i kroppen) og i praksis forekommer det aldri. (Vet du virkelig ikke forskjellen på å "få for mye" av noe i kroppen og det å bli forgiftet av det?

FOR MYE er FOR MYE. Man kan få "mer enn anbefalt", men det er ikke FOR MYE. FOR MYE er når det er mengder man IKKE SKAL HA I SEG. Men jeg kan godt fortsette å si toksisk dose istedet, hvis det gjør det lettere for deg. EN gang til: jeg mener toksiske doser, ikke "mer enn anbefalt".

Du har fått presentert en detaljert analyserapport som viser hva foret inneholder ned til minste målbare enhet. Har du veldig tungt for det?

Nei, jeg har ikke tungt for det. Har du?

Jeg har sagt det opptil flere ganger nå; dette hadde ingenting med diskusjonen i seg selv å gjøre, men et ønske fra min side om mer informasjon PÅ PRODUKTET. Ja, jeg har lest analyserapporten, men det er ikke alle her i verden som bare tenker på seg selv. Kanskje andre som kjøper/vil kjøpe dette produktet ville ønske en mer utfyllende etikett velkommen?

Det betyr at i det virkelige liv (der de fleste av oss andre befinner oss) er det praktisk talt umulig å gi hunder for mye a-vitamin gjennom kosten.

Ja, du får fortsette å mene det da. Men det går altså an.

Tatt i betraktning så mange raringer som dukker opp (ikke minst i debatter på hundefora) så får vi kanskje ta høyde for at det ikke er umulig at enkelte med vilje går inn for å forgifte hundene sine med tilskudd av a-vitamin - men det anses fortsatt ikke for vanlig...

Du sniker glatt forbi reglene med denne, men jeg vil ha meg frabedt slike insinuasjoner (ikke gidd å fortelle meg hvorfor jeg misforstod deg nå).

Oppdretteren har hatt rikelig med anledning til å svare - men fant det ikke opportunt.

Det er ikke veldig vanskelig å skjønne hvorfor.

Har hatt, men har ikke lenger.

Derfor skrev jeg at det kanskje var "på tide å slutte å etterlyse svar fra noen som ikke har mulighet til å gi et". Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros, tatt i betraktning den tonen du tillater deg overfor meg så tar jeg sjansen på en ripe i lakken:

Du må jo være mer enn gjennomsnittlig treig. (Kanskje derfor du tillater deg de stadige spørsmålene om jeg forstår?)...

Nå begynner jeg virkelig å bli mektig lei av å gjenta meg selv. NEI, det er IKKE relevant hva jeg eller du eller andre enkeltpersoner kjenner til, når man skal vurdere hvor utbredt noe er. Altså: det at jeg ikke har hørt om hunder med herpes betyr IKKE at det ikke forekommer. Hvorfor må du krangle på absolutt ALT? Klarer du ikke å få inn i hodet ditt hva jeg sier? Jeg sier at bare fordi jeg ikke kjenner hunder med herpes, betyr det ikke at det ikke er utbredt. Jeg kjenner ingen hunder med a-vitaminforgiftning heller.

Jeg gidder ikke å "krangle på absolutt alt" - jeg forteller deg ganske enkelt at man bør vite hva man snakker om for å uttale seg med overbevisning i en debatt. Jeg har fortalt deg hvor mange hunder ekspertisen mener er herpessmittet på kontinentet og her i landet - hva du "tror" om den saken er bare interessant for deg.

Tatt i betraktning den informasjonen du er blitt forelagt i innlegg etter innlegg (senest av Margrete her, hvis du gadd å åpne linken?) så vil selv du kunne se at det er langt større sjanse for at du vil møte en hund med herpes i ditt liv, enn at du vil treffe en som er blitt forgiftet av a-vitamin (fordi den sjansen er tilnærmet lik 0).

FOR MYE er når det er mengder man IKKE SKAL HA I SEG. Men jeg kan godt fortsette å si toksisk dose istedet, hvis det gjør det lettere for deg. EN gang til: jeg mener toksiske doser, ikke "mer enn anbefalt".

BINGO! LOTTO! JACKPOT! INNTERTIER! VELKOMMEN ETTER!

Og dette er hele det forbaskede poenget med denne øvelsen! Selv om (mot formodning) hunder skulle får i seg mer enn anbefalt dose av a-vitamin ved å spise VoH nr 33 (som jo var utgangspunktet for denne diskusjonen) så vil de ikke bli forgiftet (FORDI FORGIFTNING AV A-VITAMIN ER NESTEN UMULIG Å AVSTEDKOMME!) - og dermed vil de heller ikke få de problemene som er skissert ved forgiftninger - fordi hvis de hadde fått disse symptomene så ville de ha fått så mye a-vitamin at de var forgiftet.

(Teoretisk vet jeg at det er en mulighet for at poletten ramler ned her, til dere andre ber jeg om unnskyldning for de kjedsommelige gjentakelsene av det som burde være åpenbart...)

Jeg har sagt det opptil flere ganger nå; dette hadde ingenting med diskusjonen i seg selv å gjøre, men et ønske fra min side om mer informasjon PÅ PRODUKTET. Ja, jeg har lest analyserapporten, men det er ikke alle her i verden som bare tenker på seg selv. Kanskje andre som kjøper/vil kjøpe dette produktet ville ønske en mer utfyllende etikett velkommen?

Aha! Du går til gjentatte frontalangrep på meg fordi du vil at VoH skal ha en mer detaljert innholdsfortegnelse på forpakningene sine. Nettopp! Selvsagt! Og ikke et øyeblikk har du hatt annet enn edle motiver og allmennhetens informasjonsbehov i tankene... ! Sorry, jeg kom ikke på den opplagte forklaringen at alle som er interessert i VoH starter med å lese en tråd om avl/oppdrett og foring på Hundesonen.

For hvor skulle du ellers henvendt deg for å ytre ønske om mer informasjon på pølsene til Vom og Hundemat? Til VoH i Trøgstad? Nei, djises, det ville vært for dumt!

Ja, du får fortsette å mene det da. Men det går altså an.

Jaha, og du er kanskje så grei å fortelle oss andre idioter hvordan det skal gå til, en samlet veterinæremedisinsk ekspertise, kostholdseksperter og legevitenskap finner det høyst usannsynlig, men du har altså svaret på hvordan man overdoserer med a-vitamin gjennom kosten.

Jeg venter i spenning.

Du sniker glatt forbi reglene med denne, men jeg vil ha meg frabedt slike insinuasjoner (ikke gidd å fortelle meg hvorfor jeg misforstod deg nå).

He, he, - nei, jeg vil ikke drømme om å prøve å forklare deg at du misforsto den under når du tror det er en insinuasjon om deg (hvilket det altså ikke var :icon_redface: ):

Det betyr at i det virkelige liv (der de fleste av oss andre befinner oss) er det praktisk talt umulig å gi hunder for mye a-vitamin gjennom kosten.

Tatt i betraktning så mange raringer som dukker opp (ikke minst i debatter på hundefora) så får vi kanskje ta høyde for at det ikke er umulig at enkelte med vilje går inn for å forgifte hundene sine med tilskudd av a-vitamin - men det anses fortsatt ikke for vanlig...

Men denne derimot gikk deg visst hus forbi:

Argyros, det finnes påstander og retoriske spørsmål som man ikke får bruke i nettdebatter ustraffet, så jeg skal la være å bruke dem om deg også - men det er virkelig vanskelig å la det være...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og du er kanskje så grei å fortelle oss andre idioter hvordan det skal gå til, en samlet veterinæremedisinsk ekspertise, kostholdseksperter og legevitenskap finner det høyst usannsynlig, men du har altså svaret på hvordan man overdoserer med a-vitamin gjennom kosten.

Jeg venter i spenning.

T-R-A-N. For eksempel.

Men denne derimot gikk deg visst hus forbi:

Argyros, det finnes påstander og retoriske spørsmål som man ikke får bruke i nettdebatter ustraffet, så jeg skal la være å bruke dem om deg også - men det er virkelig vanskelig å la det være...

Nei, den gjorde ikke det, jeg valgte å overse den. Men siden du var så snill å minne meg på hvordan du debatterer, og hvor nytteløst det er å si noe annet enn "joho" og "nehei", så skal jeg slutte å svare nå. Finn noen andre å plukke på.

Det krevde forresten veldig mye av meg å ikke gå av skaftet nå (siden det er et poeng for deg).

Hvis du ønsker svar fra meg en annen gang er du nødt til å legge av deg den arrogante innstillingen som gjør at du ikke klarer å lese det folk skriver.

Ha en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta en titt bakover i Argyros innlegg før du spør andre om det... :icon_redface:

Ettersom hun ikke rettet spørsmålet mot noen, gjaldt det vel like mye meg som deg.

Jeg følte meg derimot ikke truffet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker svar fra meg en annen gang er du nødt til å legge av deg den arrogante innstillingen som gjør at du ikke klarer å lese det folk skriver.

Ha en god dag.

Heisann!

Jeg har fulgt hele denne debatten, og må si - uten å stå på noen av deres "side" i debatten, at jeg synes egentlig du viser litt lite selvinnsikt nå. Det er vel så arrogant å elegant avføye henvisninger til ekspertise fra både Lotta og Margareth, å si at man ikke gidder å lese deler av innlegg men likevel protestere - ut fra hva man "regner med" den andre skriver om, osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har fulgt hele denne debatten, og må si - uten å stå på noen av deres "side" i debatten, at jeg synes egentlig du viser litt lite selvinnsikt nå. Det er vel så arrogant å elegant avføye henvisninger til ekspertise fra både Lotta og Margareth, å si at man ikke gidder å lese deler av innlegg men likevel protestere - ut fra hva man "regner med" den andre skriver om, osv osv osv.

Det eneste jeg har hoppet over å lese (eller kommentere) er enten ting jeg vet fra før eller ting som ikke er direkte relevant. For eksempel er ikke kildene til vitamin A særlig interessant å lese om i en diskusjon om hvorvidt det er farlig med for mye (altså om det er mulig å bli forgiftet av det) eller ei, og om hvilke konsekvenser det kan få.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-R-A-N. For eksempel.

Nei, den gjorde ikke det, jeg valgte å overse den. Men siden du var så snill å minne meg på hvordan du debatterer, og hvor nytteløst det er å si noe annet enn "joho" og "nehei", så skal jeg slutte å svare nå. Finn noen andre å plukke på.

Det krevde forresten veldig mye av meg å ikke gå av skaftet nå (siden det er et poeng for deg).

Hvis du ønsker svar fra meg en annen gang er du nødt til å legge av deg den arrogante innstillingen som gjør at du ikke klarer å lese det folk skriver.

Ha en god dag.

Takk, jeg har en alldeles utmerket dag. Men ikke du, ser jeg.

Tran er ikke KOST - det er et kostTILSKUDD - og poenget, som du da fortsatt ikke får med deg er at det er tilnærmet umulig å få formye a-vitamin gjennom KOSTEN. (Og inntil du finner noen som drikker tran istedet for å spise mat så er du fremdeles på viddene... - sorry.)

Hvis du ønsker svar fra meg en annen gang er du nødt til å legge av deg den arrogante innstillingen som gjør at du ikke klarer å lese det folk skriver.

Jeg tillater meg å vise til noe av det du har postet i denne tråden, hvor nedlatenheten startet med ditt andre innlegg (forøvrig ikke stilet til meg) - og så følger det slag i slag. (I tilfelle du har lyst å fordype deg i arroganse, altså...):

Kjære deg, e.coli-bakterien som alle er så redde for om dagen kommer fra storfeprodukter, ikke hundeavføring. Og hvorfor i all verden skulle halm være uegnet for valper/voksne hunder? Har du ikke fått med deg at halm er utskiftbart?

Jeg har noen kommentarer til teksten, siden enkelte later til å mene at det er ytterst nødvendig å teste disse hundene for herpes, fordi "alt" passer.

Dette tror jeg nok kanskje oppdretter ville oppdage. Kanskje, muligens. Tror dere ikke?

Og til dere som ikke skjønte dette med erstatning:

Hvis fôret inneholder farlige mengder vitaminer, og de ikke opplyser om det, er det deres ansvar om hunder blir syke/skadd av det.

(Jeg gadd ikke lese resten av vitaminteksten din, var det noe interessant der?)

Denne diskusjonen ville også vært lagt død om folk ikke var så sultne på drittsnakk, men det er en annen sak. Forøvrig har jeg ikke kommet med noen veterinærmedisinsk mening, jeg har kommet med min mening som hundeeier, basert på informasjonen jeg har. Du, derimot, har vært på kurs, og presenterer din "faglige" kunnskap.

Short attention span?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har en alldeles utmerket dag. Men ikke du, ser jeg.

Nei, jeg er MØKK LEI av å måtte gjenta meg selv. Derfor har jeg forsøkt å trekke meg ut av denne diskusjonen. Jeg liker nemlig ikke meningløs kverulering, så hvis det gjør dagen din lysere, får du, som jeg sa, finne noen andre å plukke på.

Tran er ikke KOST - det er et kostTILSKUDD - og poenget, som du da fortsatt ikke får med deg er at det er tilnærmet umulig å få formye a-vitamin gjennom KOSTEN. (Og inntil du finner noen som drikker tran istedet for å spise mat så er du fremdeles på viddene... - sorry.)

At du snakker om a-vitamin i FÔR var en ny opplysning, Lotta. Kanskje du skulle kommet med den litt før? Jeg skrev jo lenger opp at toksisk dose utblandet i fôr og toksisk dose i mer konsentrert form er to forskjellige ting (og at V&H dermed bør være trygt, men at samme mendgen i konsentrert form ville være farlig).

EOD.

Det ville være deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du snakker om a-vitamin i FÔR var en ny opplysning, Lotta. Kanskje du skulle kommet med den litt før? Jeg skrev jo lenger opp at toksisk dose utblandet i fôr og toksisk dose i mer konsentrert form er to forskjellige ting (og at V&H dermed bør være trygt, men at samme mendgen i konsentrert form ville være farlig).

Det ville være deilig.

Huffda... Argyros - i framtiden har du kanskje lært å lese innleggene til dem du debatterer med FØR du protesterer? JEG HAR HELE TIDEN SNAKKET OM KOSTEN - JEG HAR TIL OG MED SPESIFISERT AT DET ER TILNÆRMET UMULIG Å GI FOR MYE A-VITAMIN GJENNOM KOSTEN OG HAR BEDT DEG OM EKSEMPLER PÅ HVORDAN DET SKAL LA SEG GJØRE Å GI FOR MYE A-VITAMIN GJENNOM MATEN...

Jeg har også (i innlegg nr 133 i denne tråden) uthevet for deg hva ekspertene sier om muligheten for å gi giftige doser a-vitamin (selv ved tilskudd) og gjentar (kanskje du leser det denne gangen?)

Vitamin A is one of the two vitamins in which oversupplementation can have negative effects. However, we have never seen a case of oversupplementation causing toxicosis, and in dogs, toxicity has been demonstrated only under experimental conditions. Toxic doses of Vitamin A could produce muscle weakness and bone abnormalities. Realistically, oversupplementation or toxicity is virtually impossible unless mega-doses are given for long periods of time (months to years).

I innlegg 174 i denne tråden sier jeg følgende:

Det betyr at i det virkelige liv (der de fleste av oss andre befinner oss) er det praktisk talt umulig å gi hunder for mye a-vitamin gjennom kosten.

Tatt i betraktning så mange raringer som dukker opp (ikke minst i debatter på hundefora) så får vi kanskje ta høyde for at det ikke er umulig at enkelte med vilje går inn for å forgifte hundene sine med tilskudd av a-vitamin - men det anses fortsatt ikke for vanlig...[/quote)

(Alså at det er a-vitamin gjennom kosten - maten - foret - som ikke "kan" forårsake forgiftning - ref tidligere uthevet tekst... og du svarer til og med!!!! :

- og i innlegg 187 så er du overrasket over at det er a-vitamininnholdet i kosten vi snakker om! Og beklager at det ikke er klargjort tidligere...?!?!? Diskusjonen har handlet om et hundefor som heter Vom og Hundemat helt fra starten...

God helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt denne debatten fra første linje.

Og ja den er nyttig,for her ser man veldig tydelig hvor viktig det er med litt kunnskap om det man debaterer om.Det nytter ikke å komme med feile påstander og bli sur når man blir rettet på.

Man får faktisk tåle at man ikke vet alt her i verden og heller ta til seg ny viten meg glede.

Lotta jeg liker deg bedre og bedre du kunne sikkert blitt en flink lærer.(kanskje du er lærer:)

Jeg synes du formidler det du vil si på en enkel og lettleselig måte.

Jeg har lært mye om herpes og A-vitamin pga av denne debatten.Jeg har fått tilbake troen på at vom og hundemat fortsatt er et mykke bra for:).

Og sist men ikke minst så vet jeg hva jeg ville ha gjort om jeg hadde mistet kull på kull,sjekket kennelen for herpes!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda... Argyros - i framtiden har du kanskje lært å lese innleggene til dem du debatterer med FØR du protesterer? JEG HAR HELE TIDEN SNAKKET OM KOSTEN - JEG HAR TIL OG MED SPESIFISERT AT DET ER TILNÆRMET UMULIG Å GI FOR MYE A-VITAMIN GJENNOM KOSTEN OG HAR BEDT DEG OM EKSEMPLER PÅ HVORDAN DET SKAL LA SEG GJØRE Å GI FOR MYE A-VITAMIN GJENNOM MATEN...

Jeg har også (i innlegg nr 133 i denne tråden) uthevet for deg hva ekspertene sier om muligheten for å gi giftige doser a-vitamin (selv ved tilskudd) og gjentar (kanskje du leser det denne gangen?)

Vitamin A is one of the two vitamins in which oversupplementation can have negative effects. However, we have never seen a case of oversupplementation causing toxicosis, and in dogs, toxicity has been demonstrated only under experimental conditions. Toxic doses of Vitamin A could produce muscle weakness and bone abnormalities. Realistically, oversupplementation or toxicity is virtually impossible unless mega-doses are given for long periods of time (months to years).

I innlegg 174 i denne tråden sier jeg følgende:

- og i innlegg 187 så er du overrasket over at det er a-vitamininnholdet i kosten vi snakker om! Og beklager at det ikke er klargjort tidligere...?!?!? Diskusjonen har handlet om et hundefor som heter Vom og Hundemat helt fra starten...

God helg...

Jeg regner det folk gir i tillegg som kost jeg da. Griseører, for eksempel, er jo ikke medregnet i "kosten" for deg, tydeligvis. Det er det for meg. Altså alt man gir hunden å spise.

Godt vi fikk det avklart, kanskje verden kan gå videre nå?

EOD og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt denne debatten fra første linje.

Og ja den er nyttig,for her ser man veldig tydelig hvor viktig det er med litt kunnskap om det man debaterer om.Det nytter ikke å komme med feile påstander og bli sur når man blir rettet på.

Man får faktisk tåle at man ikke vet alt her i verden og heller ta til seg ny viten meg glede.

Jeg har aldri påstått at jeg vet alt her i verden, og kan heller ikke se at jeg har kommet med "feile påstander" (det heter forresten feilaktige påstander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått at jeg vet alt her i verden, og kan heller ikke se at jeg har kommet med "feile påstander" (det heter forresten feilaktige påstander).

TAKK FOR AT DU RETTER PÅ MEG,MIN NORSK KUNNSKAP ER IKKE AV DEN BESTE SKOLE,DU E SNILL DU :)

Du følte deg truffet,men slapp av jeg skal ikke starte en ny diskusjon med deg,for den kommer sikkert til å bli lang.Så nei jeg hadde ikke deg fullt ut i tankene.Ikke før nå

Men uansett ha en fin kveld.

EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hoppet over å lese (eller kommentere) er enten ting jeg vet fra før eller ting som ikke er direkte relevant. For eksempel er ikke kildene til vitamin A særlig interessant å lese om i en diskusjon om hvorvidt det er farlig med for mye (altså om det er mulig å bli forgiftet av det) eller ei, og om hvilke konsekvenser det kan få.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente her jeg...

Nå var det ikke bare det med å "hoppe over" jeg siktet til (eller forsåvidt nevnte). Hele poenget mitt var at du snakket om arroganse, og da syntes jeg at du i ro og mak og med så mye objektivitet du kan oppdrive skal prøve å lese dine egne innlegg før du kritiserer andre. Et råd bare, opp til deg selv om du ønsker å følge det.

Hva var det forresten man kunne unngå å skjønne i innlegget ditt?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det forresten man kunne unngå å skjønne i innlegget ditt?

Man kan visst aldri være sikker på at ting blir forstått i dette forumet, så jeg ville bare forsikre meg om at jeg ikke ble fullstendig misoppfattet. Jeg hoppet altså bare over det jeg anså for å være irrelevant for diskusjonen, jeg lot ikke være å lese hele innlegg av arroganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK FOR AT DU RETTER PÅ MEG,MIN NORSK KUNNSKAP ER IKKE AV DEN BESTE SKOLE,DU E SNILL DU :huh:

Bare hyggelig.

Du følte deg truffet

Når du kommer med en slik kommentar til en diskusjon som i all hovedsak foregår mellom to personer, og du roser den ene opp i skyene, blir det vanskelig å forstå at du kan ha ment noen andre. Men da er det kanskje ikke bare jeg som har problemer med å gjøre meg forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt som dette synes jeg at vi alle burde holde oss for gode til.

Sånt som hva? Retting av språkfeil eller å stille seg uforstående til beskyldninger?

Siden innlegget handlet om kritikk, synes jeg det var på sin plass å gi litt (som den rettskrivningsfantasten jeg er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt som hva? Retting av språkfeil eller å stille seg uforstående til beskyldninger?

Siden innlegget handlet om kritikk, synes jeg det var på sin plass å gi litt (som den rettskrivningsfantasten jeg er).

Retting av språkfeil. Det har ingenting med diskusjonen å gjøre. Vi er ikke på skolen nå, og ingen er vel her for å lære seg å skrive. Vi aner egentlig ingenting om de vi skriver med. Retter man på noen som f.eks. har dysleksi (jeg sier ikke at det er tilfelle her, men man vet jo aldri) så kan det såre dypt, og til og med føre til at personen vegrer seg for å fortsette å skrive på forumet.

Derfor mener jeg at man bør holde seg for god til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Når du kommer med en slik kommentar til en diskusjon som i all hovedsak foregår mellom to personer, og du roser den ene opp i skyene, blir det vanskelig å forstå at du kan ha ment noen andre. Men da er det kanskje ikke bare jeg som har problemer med å gjøre meg forstått...

Nei,jeg forstår godt at du følte deg truffet,men jeg siktet mer til denne oppdretteren som ikke er villig til å sjekke om kennelen har herpes.Så ber jeg om unnskyldning om jeg såret dine ,eller andres følelser:)

Og det må da være lov å gi skryt?Og så får jeg gi litt skryt til deg også da,du gir deg ikke:).(du får lov til å rette alle skrivefeilene mine)

Og ja jeg har dysleksi,som jeg har jobbe iherdig med i mange år.

slapp av pixiegirl,jeg er av den harde sorten,tåler slike ting jeg.Og mange ganger er det greit å bli litt rettet på.

Men jeg vet hva du mener :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg forstår godt at du følte deg truffet,men jeg siktet mer til denne oppdretteren som ikke er villig til å sjekke om kennelen har herpes.Så ber jeg om unnskyldning om jeg såret dine ,eller andres følelser:)

Og det må da være lov å gi skryt?Og så får jeg gi litt skryt til deg også da,du gir deg ikke:).(du får lov til å rette alle skrivefeilene mine)

Og ja jeg har dysleksi,som jeg har jobbe iherdig med i mange år.

slapp av pixiegirl,jeg er av den harde sorten,tåler slike ting jeg.Og mange ganger er det greit å bli litt rettet på.

Men jeg vet hva du mener :huh:

Fint at du tar det på den måten, men du har også all rett til å bli fly forbanna. Om noen påpeker språklige feil som kan medføre misforståelser eller feiltolkinger er det en sak, men det var ikke tilfellet her.

Du (og andre) får ta det som et bevis på at du kan argumentere på et godt og forståelig bokmål når noen føler de må ty til så nedrige diskusjonsteknikker mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...