Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

Hei!

Bare en liten kommentar; hadde jeg opplevd noe liknende, hadde jeg testet alle hundene og obdusert minst en av valpene, da bør grunnen for dette komme fram, uansett hva det måtte være.

Kjempetrist er det å miste valper, og dette er noe man bør ta på alvor omd et skjer gjentatte ganger synes jeg. Og Aud; du kan ikke regne slik du gjør, du må jo forholde deg tild et produsenten oppgir og ikke begynne å gange opp dette, det går ikke å sammenlikne på den måten.

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Det er tilsatt 1 % av premiksen i våtfôret, noe jeg regnet om til tørfôr når det gjelder Vit. A. Dette for å lettere kunne sammenlikne med forskjellige tørrfôrmerker, f.eks. Men uansett så ser man jo at fremdeles er tilsetningen av Vit. A for høy. Særlig når man tenker på at drektige og diegivende tisper får ca. 50 % mere fôr i den siste tiden de går drektige, og minst 3 uker av den tiden de ammer valpene.

Det hjelper jo ikke at de opgir hva den miksen inneholder og hvor mye av den som tilsettes, for det sier jo fremdeles ingenting om verdiene i det ferdige produktet.

Det som skal følge med ethvert næringsmiddelsprodukt er jo innholdsfortegnelse/deklarasjon av hva det ferdige produktet inneholder, og ikke hva en av ingrediensene inneholder... Har det aldri blitt tatt noen analyser av det ferdige produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det så rotete og uoversiktelig ut. Og hvordan fikk de laget en analyserapport på så kort tid? Og hvem har laget den?

Hei igjen

Analyse rapporten har vært så lenge vi har vært forhandler,

så dette er ikke noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Analyse rapporten har vært så lenge vi har vært forhandler,

så dette er ikke noe nytt :D

Aud! Du har jo fått det tillsent på mail,der står det hvilken lab som har tatt analyse.

Vil også si at det med jevne mellomrom,tas det analyse av foret vår,

slik at vi hele tiden har kontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen kostekspert, så må jeg si at jeg synes det var høye verdier av Vitamin A, D, E. Dette er jo fettløselige vitaminer, der overskudd bruker lang tid på å forsvinne fra kroppen.

Det er vel høyt innhold av A og D vitamin som gjør at man ikke anbefaler tran til hunder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Kennel Fearplay vil jeg si at dere som påstår at dere har visst om innholdfortegnelse,og navn på labratoriet som har utført testen hele tiden virker litt tja.. hva skal jeg si, annet enn at jeg ville aldri brukt dette foret...Hvorfor la dere ikke ut dette med en gang da? Og hvorfor dukket det opp på hjemmesiden til produsent først sent i ettemiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite noe om hva jeg evt. har fått tilsendt på mail? Er det du som har sendt det? Hvordan kan du vite noe om når det blir tatt analyse av det du kaller fôret deres? Er du medeier? Jeg syntes så tydelig du kalte deg forhandler jeg. :D

Den kontrollen dere mener å ha, bør nok opp til en revurdering.

Jeg fikk noe tilsendt på mail med et vedlegg som ikke lot seg åpne for meg, i hvertfall. Så jeg videresendte det til en person som er flinkere med data enn meg.

Hvem som er spionen til VH her på hundesonen er det nå for meg ingen tvil om.

Ja jeg kaller det foret vårt,og nei jeg er ikke en spion,heheDenne siden er da åpen for alle til og lese.Selvfølgelig har vi et sammarbeid med v o h,vi blir jo hele tiden oppdatert, på alle plan.

Analysen har hengt opp hos oss siden vi beg med vo h,slik at hvem som vil kan lese den analysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du påberoper deg å ha hatt tilgang til analyserapporten over lenger tid, hvorfor har du da ikke lagt den ut her? Du har jo klart å fakse mine innlegg her på hundesonen til produsenten, så da hadde du sikkert klart å legge ut den analyserapporten her også.

Beklager Aud men jeg har ikke fax,så det er ikke meg.Men om det så hadde vært meg,så hadde vel ikke det vært så merkelig,eller hva?

Og forresten så ser jeg egentlig at denne saken nå er oppklart, Raporten foreligger for gud og hver mann!

Så da må vell alle være fornøyde,håper jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Kennel Fearplay vil jeg si at dere som påstår at dere har visst om innholdfortegnelse,og navn på labratoriet som har utført testen hele tiden virker litt tja.. hva skal jeg si, annet enn at jeg ville aldri brukt dette foret...Hvorfor la dere ikke ut dette med en gang da? Og hvorfor dukket det opp på hjemmesiden til produsent først sent i ettemiddag?

Hei

Jo det skal jeg fortelle deg,Fordi vi har blitt advart mot visse personer,på denne siden.

Og min sjef mente at analysen skullen skulle komme fra ham. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at leder av dette firmaet burde legge inn et innlegg her hvis han/hun sitter her og leser.

Jeg har vært på en hundegruppe idag og vet at 4stk har sluttet å mate hundene sine med dette foret pga denne tråden, bare idag...

Det ble også diskutert endel og det kom frem til at det var flere som vet om andre som også kommer til å slutte med dette forte pga hemmlighets keremeriet rundt foret, det går ikke ann å stole på V&H lenger sa dem.

Derfor syntes jeg de burde skrevet inn et innlegg og fortalt sitt stå sted, som det er nå mister dere bare kunder, ganske mange etter det jeg har skjønnt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med sikkerhet fortelle at Fearplay ikke er noen spioner, de er boxere oppdrettere, som det til og med står på hjemmesiden dems at de er forhandlere. Jeg har også i dag motatt en mail fra vomoghundemat om denne analysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger man ikke eie en faks selv for å få fakset noe. De har faks på alle offentlige kontorer.

Jo, jeg ser ingen grunn til at noen skal ta seg til rette og fakse mine innlegg til uvedkommende uten tillatelse. Dessuten er det i strid med reglene på hundesonen. Du har vel hørt om Copyright?

Ja, det er oppklart at VH feildoserer fôret sitt med de fettløselige vitaminene.

Ja det er jo sant,men meg er det ikke,

Du må gi deg Aud rapporten har du fått alt er korrekt

Men nå er jeg ferdig med denne saken,

Og det burde du også være synes jeg når alle fakta er kommet frem,

Forstår ikke at du gidder og dra dette lenger en nødvendig,det er jo deg det går ut over til slutt.

Så nå går jeg og legger meg med goood samvittighet,vel hvitende at alle våre kunder er kjeempe fornøyde med foret som vi forhandler.

Natti ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er feil mengde vitaminer i fôret, så regner jeg med at produsenten kommer til å endre dette ganske så kjapt nå som han har blitt gjort oppmerksom på det.

Selv synes jeg det er nesten umulig å finne ut hva som er bra og hva som ikke er bra for hunden. Noen sverger til middagsrester, noen til forskjellige typer tørrfôr, og noen til vårfôr. De fleste er jo overbevist om at det fôret de bruker er bra, og har ofte lagt seg på minne negative ting om de andre alternativene.

Fram til nå har jeg hørt bare positivt om voh, bortsett fra at noen hunder ikke liker konsistensen. Er det noe galt med mengder vitaminer som kan gi store skader på hundene, så er jo det tragisk, og for produsenten så kan det føre til store tap både av kunder men også pga. eventuelle saksmål.

MEN jeg vil ikke henge meg på bare fordi noen roper ulv. Synes det har gått litt fort i svingene her, og siden jeg ikke kan noe om mengde vitaminer og dagsdoser, så venter jeg å ser i stedet for å la meg bli revet med i panikken. Det jeg kan se er at hunden min faktisk elsker maten, er frisk, blank og myk i pelsen, er i godt humør og er full av energi, har mindre avføring og mye mindre luft i magen nå. Altså er de synlige tingene forbedret på dette fôret. Når det i tillegg er billigere enn kvalitets-tørrfôr og lett for meg å få tak i, så holder jeg meg til det frem til at jeg får vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden din er glad i denne maten, betyr ikke at maten er bra for hunden din. Mange hunder er glad i sjokolade, og vi vet jo hva konsekvensen kan bli for hunden hvis hunden får for mye sjokolade.

Hva er det som har gått for fort i svingene for deg? Du skriver jo selv at du ikke kan noe om vitaminer og dagsdoser av disse. Hva skal du egentlig vente på? Vente til hunden din evt. får leverproblemer? Eller hvis du bruker den i avl og er en tispe, til du får dødfødte valper, slik at overdoseringen av Vit A går ut over reproduksjonen? Det kan ta lang tid før du ser symptomer på leverproblemer, og når du først får disse symptomene på hunden din, er det ofte for sent å gjøre noe, hvis du ikke er spesielt oppmerksom på dette.

Grunnen til at jeg nevnte at hunden min er glad i maten er at spiste lite da hun fikk tørrfôr, men nå blir hun ikke skuffet når skåla blir satt på gulvet. Andre hunden min, kaster opp når han får tørrfôr, uansett hvilket merke (vi har prøvd mange) og uansett om han får det vått eller tørt, så erfaringen med tørrfôr er dårlig her i gården.

Det jeg mente med at det går fort i svingene er at denne diskusjonen kom opp for...to dager siden? Og på de to dagene har en hel haug med folk snudd helt fra å ELSKE dette fôret til å si det er skadelig for hunden i det lange løp. Jeg har alltid hatt litt tendenser til å engste meg for alt mulig nytt og farlig, spesielt hvis det har med hundens helse å gjøre, men jeg synes det er litt merkelig at ingen har oppdaget dette før, spesielt med tanke på at mange hundekjørere (og andre som bruker hunden aktivt) har brukt det i flere år. Derfor vil jeg vente til de heteste diskusjonene og teoriene har dødd litt ut, og det kommer litt flere fakta på bordet.

Det finnes ingen fôr som alle er enige om at er best, og det er alltid noen som har dårlige erfaringer med de forskjellige typene, så hvordan vet man egentlig hva som er best for hunden? Jeg er ingen spesialist, så alt jeg egentlig kan gjøre er å følge godt med videre i diskusjoner om temaet og følge med på hunden min så godt jeg kan.

Kan forresten noen svare meg på hvor lenge dette fôret har eksistert? Hundekjørere har jo mange hunder på en gang, så det ville jo være merkelig hvis mange av hundene fikk disse skadene det er snakk om uten at eier prøvde å finne ut hvorfor. Og hvis det er så farlig som det høres ut, så må det jo være en masse hunder som har blitt syke av voh til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er feil mengde vitaminer i fôret, så regner jeg med at produsenten kommer til å endre dette ganske så kjapt nå som han har blitt gjort oppmerksom på det.

Selv synes jeg det er nesten umulig å finne ut hva som er bra og hva som ikke er bra for hunden. Noen sverger til middagsrester, noen til forskjellige typer tørrfôr, og noen til vårfôr. De fleste er jo overbevist om at det fôret de bruker er bra, og har ofte lagt seg på minne negative ting om de andre alternativene.

Fram til nå har jeg hørt bare positivt om voh, bortsett fra at noen hunder ikke liker konsistensen. Er det noe galt med mengder vitaminer som kan gi store skader på hundene, så er jo det tragisk, og for produsenten så kan det føre til store tap både av kunder men også pga. eventuelle saksmål.

MEN jeg vil ikke henge meg på bare fordi noen roper ulv. Synes det har gått litt fort i svingene her, og siden jeg ikke kan noe om mengde vitaminer og dagsdoser, så venter jeg å ser i stedet for å la meg bli revet med i panikken. Det jeg kan se er at hunden min faktisk elsker maten, er frisk, blank og myk i pelsen, er i godt humør og er full av energi, har mindre avføring og mye mindre luft i magen nå. Altså er de synlige tingene forbedret på dette fôret. Når det i tillegg er billigere enn kvalitets-tørrfôr og lett for meg å få tak i, så holder jeg meg til det frem til at jeg får vite mer.

Takk for godt svar :D;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg uttale meg om V&H, selv om jeg finner det litt merkelig at et for kan gå fra å være lovpriset i alle bauger og kanter til skadelig og dødelig på bare 2 dager fordi at 1 person har høy dødelighet på valpekull i en periode, hvor det i tillegg ikke er undersøkt for noen andre mulige grunner i det hele tatt.. Helt greit at forhandler burde vært tidligere ute med innholdsfortegnelse, men på den andre siden da, dette har vart i 2-3 dager liksom..

Anyways.. Vi var på skoletur til en fabrikk som produserer for til pelsdyr for litt siden, hvor vi fikk lære at de er pålagt å sende for til analyse til Mattilsynet minst en gang i uken, for å forsikre seg om at foret inneholder det deklarasjonen sier at den skal inneholde.. Jeg regner med, uten å vite sikkert, at de samme reglene gjelder for produsenter av hundemat, i og med at en elevbedrift på skolen her ikke fikk lov til å lage godbiter til hund og katt fordi de inneholder animalske produkter, og produksjon av sånt er svært strengt.. Jeg tror ikke V&H ville fått det gode ryktet de har heller, om valpedødlighet var et stort problem blandt de som bruker for fra V&H..

Jeg håper for din del at du har funnet årsaken, Aud, men hvis jeg hadde mistet flere valper i flere kull, så tror jeg kanskje jeg ville undersøkt litt mer bredspektret enn du tilsynelatende har gjort.. For min del ser det ut til at du bare har undersøkt dette med a-vitamin, fordi at det er det du har bestemt deg for at er grunnen..

And just for the record, nei, jeg forer ikke med V&H, jeg har ikke fryserkapasitet til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg kan med sikkerhet fortelle at Fearplay ikke er noen spioner, de er boxere oppdrettere, som det til og med står på hjemmesiden dems at de er forhandlere. Jeg har også i dag motatt en mail fra vomoghundemat om denne analysen.
Eh, hvor naiv går det an å bli? At fearplay som oppdretter bærer en hatt og som forhandler bærer en annen, er vel ikke uvanlig. At fearplay som forhandler orienterer sin leverandør når det oppstår diskusjoner eller spørsmål vedrørende varen h*n forhandler er vel ikke unormalt. Jeg ville bli mer forundret om det motsatte var tilfelle.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvor naiv går det an å bli? At fearplay som oppdretter bærer en hatt og som forprodusent bærer en annen, er vel ikke uvanlig. At fearplay som forhandler orienterer sin leverandør når det oppstår diskusjoner eller spørsmål vedrørende varen h*n forhandler er vel ikke unormalt. Jeg ville bli mer forundret om det motsatte var tilfelle.

--

Per Olav

Takk Per Olav

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det betyr at det da er 7,5 ganger så mye væske i VH som i dette tørrfôret. Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men hvis jeg da regner noenlunde riktig så kan man ta det som er tilsatt av Vit A i IE i VH, altså 5250 IE pr. kg. og gange med 7,5 og skulle da få hvor mye som ville blitt tilsatt hvis det var tørrfôr, altså med tilsvarende mengde væske trukket ut.

Da får jeg til svar at det er tilsatt 39375 IE vit A pr. kg. En 60 kilos hund vil trenge ca. 2 kg. VH pr. dag, og det vil si at den får i seg 78750 !E pr. dag. I tillegg vil den i de tre siste ukene av drektigheten få 50 % mere fôr enn vanlig, så da kan det altså plusses på 50 %, noe jeg ikke har gjort i dette regnestykket. Og denen mengden får den også når valpene dier, altså i ,in. 3 uker etter fødselen. En voksen hund trenger 75 IE Vit A pr. kg. levende vekt, og det skulle bli for en hund på 60 kilo 4500 IE pr. dag.

...

Tilsat vitamin A 5250IE pr kg vådt foder

Fodrer du med 2kg vådt V&H pr dag får hunden 2x5250 = 10500 IE pr dag. Enig? Hunden får vel ikke 2kg af det næsten tørre foder vel?

I øvrigt er anbefalet fodermængde 1 - 2% af hundens vægt.

Regner vi nu pr kg hund, og antager at man giver hunden 15g (1,5%) foder pr kg kropsvægt, får hunden 5250IEx15/1000 = 78,75IE. Sammenligner vi dette med de anbefalede 75IE vit A pr kg kropsvægt, er det ikke helt så spindvildt som din udregning antyder.

Enig? Eller tænker jeg for enkelt nu?

At mange må tilsætte "vomfyld", for at hunden skal blive mæt uden at blive "tromletyk", når de fodrer med V&Hs vådfoder, er en anden diskussion.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsat vitamin A 5250IE pr kg vådt foder

Fodrer du med 2kg vådt V&H pr dag får hunden 2x5250 = 10500 IE pr dag. Enig? Hunden får vel ikke 2kg af det næsten tørre foder vel?

I øvrigt er anbefalet fodermængde 1 - 2% af hundens vægt.

Regner vi nu pr kg hund, og antager at man giver hunden 15g (1,5%) foder pr kg kropsvægt, får hunden 5250IEx15/1000 = 78,75IE. Sammenligner vi dette med de anbefalede 75IE vit A pr kg kropsvægt, er det ikke helt så spindvildt som din udregning antyder.

Enig? Eller tænker jeg for enkelt nu?

At mange må tilsætte "vomfyld", for at hunden skal blive mæt uden at blive "tromletyk", når de fodrer med V&Hs vådfoder, er en anden diskussion.

fætter Vims

Hei Fætter Vims,

Regnestykket ditt er helt korrekt (og med alle mulige forbehold om at jeg ikke har dobbeltsjekket anbefalt a-vitamin dosering utover det vi får vite her, så ser A-vitamininnholdet vi får oppgitt av VoH nå helt greit ut, heldigvis... ! Pølse m/nr 33 ligger til tining på benken :D

(Selv om jeg fortsatt lurer på hvorfor ikke bare forhandler la ut informasjonen dersom den har vært tilgjengelig hele tiden...?)

Selvsagt vil prosentandelene i innholdet av tørrfor og våtfor se helt forskjellig ut (ta bare en titt på en boks fullfor og sammenlign med innholdet i tørrforet, prosentdelen fett og proteiner er lavere, fordi våtforet inneholder vann - på samme måte som tørrforets innhold blir "utspedd" når man har vann i skåla og bløter opp foret :D

- Så venter vi på blodprøvene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 60 kgs hunder fikk 2 kg av dette fôret pr. dag. Dette er våtfôr, ikke tørrfôr. Det inneholder 60% væske, eller vann, som de har valgt å kalle det. Håper de ikke tilsetter vann fra springen. Det med 1-2 % av hundens vekt passer ikke for noen av mine hunder i hvertfall. Det er tilsatt 5250 IE Vit A pr. kg ferdig fôr, altså pr. kg. våtfôr. Så da får du regne en gang til. Nei, jeg er slett ikke enig med deg, du regner feil. Det er ikke snakk om å tilsette vomfyll til mine hunder, den oppgitte mengden er hva de trenger for å være i normalt hold. Så mitt første regnestykke står ved lag, inntil noen hoster opp noe bedre. Fôret inneholder for mye fettløselige vitaminer.

Aud, nå håper jeg du snakker mot bedre vitende? Prosentregning er ikke så vanskelig, selv om "ungdommen nå til dags" ikke lærer så mye av det på skolen... (Sånn for moro skyld, hvor mye a-vitamin mener du en av dine 60 kgs hunder fikk pr døgn når du foret med VoH?)

"Vann" er væsken som alle fødevarer inneholder når man trekker ut proteiner, vitaminer, fett, aske, sporstoffer, mineraler, etc etc. Når man har oppgitt alt det som er oppløst i vannet så står man igjen med nettopp, vann... (Selv kroppen din inneholder en god del vann - selv om det ikke nytter å plugge en kran i ryggen din og tappe et glass :D )

- Og, joda, det er helt rett at innholdet i tørrfor og våtfor kommer forskjellig ut i tabeller - fordi den ene er utspedd i mer vann enn den andre... Elementært, kjære Watson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går an å holde seg til sak i stedenfor å kaste skitt framover. Det blir mye mer konstruktivt da, og kanskje kan vi alle lære noe nytt?

Godt at analysen ble lagt ut (så ser du regnestykket selv, Aud) :-), jeg ser også at noen av verdiene er over det anbefalte, men det går jo an å diskutere med en som kan ernæring, f.eks en veterinær eller annen kostekspert, så vi de sikkert kunne uttale seg om disse verdiene er så høye at de kan gi problemer, noe jeg igrunnen betviler. Kjenner folk som har god erfaring med dette fôret, og har store kull uten problemer, valpene er også av god størrelse og ingen av dem har hatt problemer som de Aud beskriver. Men jeg kjenner andre som har hatt tilsvarende opplevelser pga Herpes. Hørte også om en som mistet flere hele kull pga Adenovirus.

Igjen vil jeg anbefale deg å ta blodprøver av alle hundene for å sjekke både blodverdier og evt. smitte, og jeg ville helt klart også obdusert valper som er dødfødte, særlig dersom du mister hele kull.

Håper uansett at du finner årsaken til dette.

Lykke til!

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at dette ser greit ut? Det er faktisk et veldig enkelt regnestykke å regne ut hvor mye en hund får i seg av de forskjellige vitaminene.

A vit. innholdet ser slett ikke greit ut.

Og hvis det hadde vært så greit, så får jeg si som deg, hvorfor ble det ikke lagt ut av forhandler eller produsenten med en gang?

Jeg antar at forhandler/produsent brukte tida for å få fakta riktige denne gangen, og på å dobbelsjekke slik at det ikke blir en ny runde med mistenkeliggjøring og spørsmål. Når man har kommet skjevt ut er det lurt å være grundig når man retter opp feilene, og jeg velger å tro at produsenten i Trøgstad har gjort hjemmeleksa si bedre denne gangen, og gitt oss den detaljerte informasjonen vi ber om.

Da du visst vet mer om hundens ernæring enn meg, så er du gjerne så grei å fortelle oss hvorfor du fortsatt er misfornøyd med innholdet, med hvilken informasjon du hevder a-vitamininnholdet er skadelig, og ikke minst hvor mye du mener du har gitt dine hunder pr døgn da du foret med VoH....

(Hvordan gikk det med tispa di hos veterinæren forresten?)

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...