Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

Jeg har jo de siste årene vært en innbitt tilhenger av et spesielt våtfôr til hund. Men nå begynner jeg å lure på om det fôret inneholder tistrekkelig med vitaminer, mineraler og aminosyrer. Det jeg også reagerer på er at det skal være hemmelig hvor mye det er av hver vitamin,mineral og aminosyre pr. kg. fôr.

Grunnen til at jeg har reagert er at jeg helt siden jeg begynte med dette fôret har hatt diverse uhell i mitt oppdrett. E tispe har gått tom to ganger, og det er en tispe som har fått et kull uten komplikasjoner tidligere.

En annen tispe av samme rase har gått tom en gang og hun har også et ukomplisert kull fra tidligere. Jeg har mistet 2 1/2 kull av en annen rase. De fleste der, bortsett fra to valper var dødfødte og ble født for tidlig.

Så har jeg hatt 4 K.O. kull der det har blitt født kun et lite antall levedyktige valper, og mange dødfødte valper, eller valper som var så svake at de døde av seg selv. Det ene K.O kullet var det kun dødfødte valper i.

Så i dag var jeg i kontakt med en professor i ernæring på NVH, og hun kunne informere meg om at for lite vitaminer, mineraler og aminosyrer, samt feil balanse i forhold til fettprosenten og fordøyelig energi kunne resultere i disse problemene. Det kreves visst mere nøyaktig g korrekt fôring for drektige og diegivende tisper enn for hunder i meget hardt arbeid, slik som aktiv hundekjøring.

Dett er jo kjempetrist. jeg lærte også noe nytt. Jeg har den siste tiden latt meg tro at tørrfôr er fy-fy, meget stor fy-fy. men det er feil. Det med karbohydrater er ikke skadelig for hunden, hvis man bruker et kvalitetstørrfôr, selv om hunden ikke kan nyttiggjøre seg alle karbohydratene fullt ut.

Så nå har jeg funnet fram til et virkelig kvalitetstørrfôr som jeg har tenkt å prøve ut, enten alene, eller halvblandemed dette våtfôret. Professoren anbefalte å halvblande med våtfôret, da det ofte er for lite animalskeprodukter selv i det beste tørrfôr.

Jeg kunne tenke meg en tilbakemelding fra opppdrettere og andre som mener å ha erfaring med dette.

Det er jo kjempetragisk å miste så mange valper. Og den eneste forskjellen fra før jeg begynte å fôre med dette vårfôret, er nettoppp at jeg byttet til dette fôret, ikke noe annet, og jeg har aldri opplevd slik som dette før med tomme kull, hele kull med dødfødte valper og mange dødfødte valper i kull som også har noen levedyktige valper. I tillegg er de levedyktige valpene mye mindre enn de har vært før.

Jeg har tenkt skikkelig over dette, og finner ingen annen forklaring enn at fôret inneholder for lite, evt feil balanse i vitaminer, mineraler og aminosyrer. Det som jeg også reagerer på er at det ikke legges ut på vedkommendes sin hjemmeside hva fôret inneholder av dette. Jeg mener dette burde være tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Inne på et annet forum var også innholde ett tema. Da var det en som hadde fått oppgitt innholde (men om det stemmer vet jeg ikke, har selv prøvd å ringe og fikk klar beskjed om: "Det gav dem IKKE fra seg!"

Det innholde som ble oppgitt i den diskusjonen var(det galt nr.33):

er som følgende:

jod = 6mg/kg

Selen = 5mg/kg

Jern = 2300mg/kg

Kobolt = 8mg/kg

Kobber = 230mg/kg

Mangan = 200mg/kg

Zink = 4000mg/kg

Vitaming A = 525000 IE/kg

Vitamin D3 = 42500 IE/kg

Vitamin E = 15000 mg/kg

Vitamin B1 = 175mg/kg

Vitamin B2 = 275mg/kg

Vitamin B6 = 275mg/kg

Vitamin B12 = 1,5mg/kg

Kolinklorid = 30 000mg/kg

Kalciumpantotentat = 550mg/kg

Niacid = 1500mg/kg

Biotin = 6mg/kg

Vitamin C = ---

Folinsyre = ---

Dette er innholdfortegnelsen i bitamintilsetningen de benytter, med forbehold om skrivefeil da... Fikk denne i august 2004, er jo mulig de har bytta nå.

Jeg selv syns også det er rart dem ikke vil oppgi innholde.

NP oppgir innholde på foret http://www.norwegian-polar.com/index.php?s...n=vis&id=000004

Selv så jeg det som ett alternativ, men har ikke stor nok frys :icon_redface:

Desverre så kan jeg ikke hjelpe deg med noe erfaring når det gjelder valper og föring. Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt betenkt nå. En bekjent har fôret på Polar, og fått noen riktig store og fine kull. Men er det noen som vet noe om de svenske parallellene? Kjøpte ene hunden fra en STOR kennel i Sverige og de brukte et trekkhundfôr som var svensk, og som de hadde brukt i flere år. De er nok også avhengig av vettug pris. Men det kan jo bli langt da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo de siste årene vært en innbitt tilhenger av et spesielt våtfôr til hund. Men nå begynner jeg å lure på om det fôret inneholder tistrekkelig med vitaminer, mineraler og aminosyrer. Det jeg også reagerer på er at det skal være hemmelig hvor mye det er av hver vitamin,mineral og aminosyre pr. kg. fôr.

Grunnen til at jeg har reagert er at jeg helt siden jeg begynte med dette fôret har hatt diverse uhell i mitt oppdrett. E tispe har gått tom to ganger, og det er en tispe som har fått et kull uten komplikasjoner tidligere.

En annen tispe av samme rase har gått tom en gang og hun har også et ukomplisert kull fra tidligere. Jeg har mistet 2 1/2 kull av en annen rase. De fleste der, bortsett fra to valper var dødfødte og ble født for tidlig.

Så har jeg hatt 4 K.O. kull der det har blitt født kun et lite antall levedyktige valper, og mange dødfødte valper, eller valper som var så svake at de døde av seg selv. Det ene K.O kullet var det kun dødfødte valper i.

Så i dag var jeg i kontakt med en professor i ernæring på NVH, og hun kunne informere meg om at for lite vitaminer, mineraler og aminosyrer, samt feil balanse i forhold til fettprosenten og fordøyelig energi kunne resultere i disse problemene. Det kreves visst mere nøyaktig g korrekt fôring for drektige og diegivende tisper enn for hunder i meget hardt arbeid, slik som aktiv hundekjøring.

Dett er jo kjempetrist. jeg lærte også noe nytt. Jeg har den siste tiden latt meg tro at tørrfôr er fy-fy, meget stor fy-fy. men det er feil. Det med karbohydrater er ikke skadelig for hunden, hvis man bruker et kvalitetstørrfôr, selv om hunden ikke kan nyttiggjøre seg alle karbohydratene fullt ut.

Så nå har jeg funnet fram til et virkelig kvalitetstørrfôr som jeg har tenkt å prøve ut, enten alene, eller halvblandemed dette våtfôret. Professoren anbefalte å halvblande med våtfôret, da det ofte er for lite animalskeprodukter selv i det beste tørrfôr.

Jeg kunne tenke meg en tilbakemelding fra opppdrettere og andre som mener å ha erfaring med dette.

Det er jo kjempetragisk å miste så mange valper. Og den eneste forskjellen fra før jeg begynte å fôre med dette vårfôret, er nettoppp at jeg byttet til dette fôret, ikke noe annet, og jeg har aldri opplevd slik som dette før med tomme kull, hele kull med dødfødte valper og mange dødfødte valper i kull som også har noen levedyktige valper. I tillegg er de levedyktige valpene mye mindre enn de har vært før.

Jeg har tenkt skikkelig over dette, og finner ingen annen forklaring enn at fôret inneholder for lite, evt feil balanse i vitaminer, mineraler og aminosyrer. Det som jeg også reagerer på er at det ikke legges ut på vedkommendes sin hjemmeside hva fôret inneholder av dette. Jeg mener dette burde være tilgjengelig for alle.

Beskrivelsen av det som hender med kullene dine får meg til å tenke i retning herpes-infeksjon.

Snakk med Astrid Indrebø eller Wenche Farstad på høyskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.Vi er oppdretter på Boxer og er forhandler av Vom og Hundemat sine produkter

Dette har vi nå holdt på med i ca 3 år,og har bare positive tilbake meldinger fra kundene.bl fra rednings hundene,trekk hundene,fugle hunder,lydighet,ipo,ja rett og slett alle raser.Og sist men ikke minst drektige tisper på alle raser!Som vi sier til alle som kjøper våt for hos oss,husk og tilsett fiber,i form av tørrfor,ol

Eiere til hunder med allergi og hud problemer ol,kommer løpende,glade og fornøyde og sier dem har fått en helt ny hund etter og ha begynt med fore vårt,Da har dem fra før brukt 10 til 25000kr på vetrinær.

Hunden er jo opprinnelig et rov dyr,og flere og flere har fått øynene opp for mer NATURLIG FORING på sine hunder.

Og joda vi har innhold forteinelse på våt foret vårt,som ex det vi kaller for nr 33%:Pr 100gram inneholder Fett:21,0g

proteiner:13.0g

Fosfor:0,62g

Kalsium:1,51 g

Vann ca 60,0g

Ps Den sistedrektige tispen som forer med foret vårt fikk hele 9 valper,og som oppdretter sa,dette er det

største kullet jenoen gang har hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda vi har innhold forteinelse på våt foret vårt,som ex det vi kaller for nr 33%:Pr 100gram inneholder Fett:60,0g

proteiner:13.0g

Fosfor:0,62g

Kalsium:1,51 g

Vann ca 60,0g

Ps Den sistedrektige tispen som forer med foret vårt fikk hele 9 valper,og som oppdretter sa,dette er det

største kullet jenoen gang har hatt!

Ikke for at kværulere, men hvordan kan 100g foder indeholde 60g fedt og 60g vand plus lidt andre stoffer?

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Vom & Hundemat sitt fòr uten fisk:

Jern(Fe) mg/kg 6333

Mangan(Mn) mg/kg 2533

Sink(Zn) mg/kg 5 067

Kobber(Cu) mg/kg 422

Jod(I) mg/kg 42

Selen(Se) mg/kg 8

Vitamin A IE/kg 525 000

Vitamin D3 IE/kg 42 500

Vitamin E mg/kg 16 889

Vitamin K3 mg/kg 84

Vitamin B-1 mg/kg 175

Vitamin B-2 mg/kg 275

Vitamin B-6 mg/kg 275

Vitamin B-12 mg/kg 2

Niacin mg/kg 1 267

Kalciumpantotentat mg/kg 550

Biotin mg/kg 11

Folinsyre mg/kg 42

Kolinklorid mg/kg 42 222

Vitamin C mg/kg 4 222

Dette fikk jeg tilsendt fra produsentene for en måned siden.

Norwegian Polar oppgir mengdene både i pr kg hundemat og pr kg tørrstoff.

I Vom & Hundemat er det ikke oppgitt hva.

Vanlig prosent:

Protein: 12%

Fett: 18%

Karbohydrater: 9%

Fordeling tørrstoff:

Protein: 30%

Fett: 45%

Vitamintilsetning pr kg hundemat:

A: 6330IE

D: 650IE

E: 65mg

B1: 36mg

B2: 4.0mg

Niacin: 4.66mg

Pantotensyre: 5.33mg

B6: 6.0mg

Folinsyre: 0.3mg

Biotin: 0.043mg

B12: 0.023mg

Mineraler ca 2% (forhold fosfor/kalsium er 1.2

Vitamintilsetning pr kg tørrstoff:

A: 15825

D: 1625

E: 162

B1: 90

B2: 10

Niacin: 11.65

Pantotensyre: 13.33

B6: 15

Folinsyre: 0.75

Biotin: 0.1.7

B12: 0.0575

Mineraler ca 5% av tørrstoff

Konklusjonen min er at jeg ikke forstår et kvidder....?

Syns det er store forskjeller på de to fòrene. Vet ikke om V&H oppgir pr kg tørrstoff eller ikke.

Jeg fant en gang en ernæringstabell hvor det sto ca hvor mye en voksen normalt aktiv hund skulle ha hver dag. SKrevet av en veterinær. Men fant det ikke nå.

Kan noen her oppklare meg litt i forskjellen som tydelig vises i de to fòrene, og kan det ene sies å være bedre enn det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg undersøkt en del rundt dette med vitaminer og mineraler og aminosyrer.

Mengden av A vitamin som blir tilsatt i vomoghundemat er vanvittig høy, spesielt i det produktet som innneholder laks, da laks i seg selv inneholder mye A vitaminer. Jeg tar et forbehold om at hunder da ikke er supertolerante ovenfor A vitaminer i forhold til mennesker. Innholdet til Norwegian Polar stemmer godt overens med det som finnes i de fleste tørrfôrmerker, så ut fra hva jeg kan lese av denne sammenlikningen, så ville jeg gått over til NP. Jeg har mailet vomoghundemat i håp om at det er en vesentlig kommafeil eller et par nuller for mye i Avitamintilsetningen. Jeg håper jeg får svar. Jeg fikk omsider tilsendt den samme innholdsdeklarasjonen som du har skrevet opp her.

For mye Avitaminer av betydning fører til fosterdød og til leverskade av meget stort omfang. Det er ikke slik at jo mere vitaminer jo bedre. Jeg håper jeg får mere informasjon om dette i morgen, i tilfelle jeg nå har skrevet noe som ikke er korrekt. Og absolutt alle jeg har snakket med mener jeg kan avskrive alt som heter Herpes, og jeg har også vært i kontakt med en meget opppdatert lege ang. dette.

C vitamminer er jo et vitamin som hunden produserer selv, så det er det helt unødvendig, men dog ikke farlig, å tilsette.

Så absolutt alle du har snakket med mener du kan avskrive herpes... Tør jeg spørre hvem du har snakket med?

Så vidt jeg kan skjønne Aud - og jeg antar du korrigerer meg hvis jeg tar feil - så har du mistet halvparten av alle kullene du har produsert (du skrev i en annen tråd her at du har hatt flere titalls kull (hvorav endel ikke kan spores via DogWeb?) og mistet 9 kull i det siste - og så finner du det enda ikke bryet verdt å ta blodprøver av en eneste en av hundene dine, fordi en "lege" har sagt at det ikke er herpes? Tør jeg spørre hvilken lege som kan stille en slik "friskdiagnose" uten å ta blodprøver, i så fall vil jeg ringe til ham neste gang jeg trenger en bekreftelse på at rabiesvaksinen er OK, det er jo enorme penger å spare på titer-målinger!)

Er det slik å forstå at du enda ikke kommer til å sjekke avlstispene dine for sykdom, fordi noen har sagt til deg at det må være foret?

Selvsagt vil ikke innholdsfortegnelsen kunne sammenlignes mellom tørrfor og våtfor - prosentandelene blir forskjøvet av det enkle faktum at våtfor inneholder betydelige mengder vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er bekymringsverdig av en forprodusent å ikke oppgi hva som er i foret.

Jeg ville ALDRI foret med det iallefall.

Om det er grunnen til at du har mistet så mange kull eller ikke vet jeg ikke, Aud, men utrolig synd er det samme hva grunnen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gi meg inn på noen spekulasjoner om hvorfor du har mistet flere valper. Har ikke kunnskaper nok til det. Men veldig trist er det. Oppdretteren min fikk nylig et stort kull(hennes største hittil). Der var både mor og far til kullet fòret på V&H.

Jeg har ikke brukt tørrfòr på over tre år til mine hunder. Brukte NP i ca 3 år kombinert med litt slakteavfall og grønnsaker. Nå når vi har fått forhandler av V&H har jeg gått over til det for et par måneder siden.

Mest fordi det var rimeligere og jeg var nysgjerrig på hvordan det var sammenlignet med NP.

Som deg reagerer jeg veldig på at det er store forskjeller i innholdsfortegnelsen på de to fòrtypene. Jeg har tidligere sammenlignet innholdsfortegnelsen på NP med andre tørrfòr og fant som du at det var mye likt.

Jeg blir noe betenkt da. Foreløpig er jeg fornøyd med V&H. Hundene elsker det. Det eneste negative som kan komme av andre ting er at jeg syns de røyter mye. Men har brukt V&H kun et par måneder.

Jeg syns at NP har bedre informasjon om fòret sitt enn hva V&H har.

Lurer på om jeg skal skrive et brev til V&H for å få mer informasjon. Og eventuelt undersøke med noen som har god peiling på fòring av hund om innholdet i V&H er helt greit eller helt "på trynet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit. Lotta. dette gidder jeg ikke diskutere med deg. Så spar deg, du få likevel ikke greie på hva jeg har tenkt å gjøre, ikke har du noe med det heller. Hadde du vært en smule hyggeligere kunne jeg informert deg, men med din tone ovenfor meg i ett og alt så gidder jeg ikke.

Aud,

Tatt i betraktning at du går ut høyt på banen når det gjelder å fortelle om dine egne kunnskaper om hund, lange erfaring som oppdretter, hva du vet og kan, og ditt minimale behov for kunnskap tilført fra dine omgivelser - så tillater jeg meg å bemerke at valpedødeligheten og ufruktbarheten du har hatt i kennelen din er oppsiktsvekkende, og har mange likhetstrekk med det som skjer hos oppdrettere som får kennelen rammet av herpes.

Jeg synes det er minst like oppsiktsvekkende at du ikke vil sjekke hundene dine for en sykdom som gir de symptomene du selv har beskrevet, og derved kanskje utsetter andres hunder for smittefare, og at du derved risikerer at enda flere tisper går tomme, mister valpene sine med alt det innebærer for både mor og barn, finnes det ingen unnskyldning for, mener jeg.

Jeg er rimelig sikker på at dersom du hadde vært hos veterinær for å få tatt blodprøver mht herpestesting i går, så hadde du ikke hatt problemer med å poste det på Sonen... (Og det er ikke for min skyld du bør gjøre dette eller informere om hvilke tiltak du har satt i verk for å finne ut hvorfor valpene dine dør)... Slikt gjør man for hundene sine, og pga det ansvaret man har som oppdretter både i forhold til valpekjøpere, samarbeidspartnere, og omgivelsene for øvrig, og sist men ikke minst, så gjør man det for å opprettholde sin troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket ut det _jeg_ og de jeg har vært i kontakt med av fagpersonell mener er mest sannsynlig at er årsaken til de dødfødte valpene og de som var så svake at de døde kort tid etter fødselen. Noe som er helt sikkert er at overdosering av vitamin A medfører dødfødte valper og meget svake valper og i tillegg virker det ionn. Dette har ingenting med synsing å gjøre.

En voksen hund trenger 75 IE pr. kg. hund av vit. A. En hund i vekst trenger 200 IE pr. kg. hund av vit. A. 50-100 X det normale er for overdosering å regne, og medfører dødfødte valper og svake valper som dør kort tid etter fødselen. I tillegg medfører det dårlig lever, først forstørret lever, senere mulig skrumplever, og deretter ofte leverkreft.

Når det gjelder vit. D så trenger en voksen hund 8 IE pr. kg. kroppsvekt og en hund i vekst 22 IE pr. kg. kroppsvekt. 10 x normalen regnes for overdosering og kan føre til forkalkninger i leddene bl.a.

Jeg tar hele tiden forbehold om at den innholdsfortegnelsen jeg har mottatt og som også andre har mottatt er korrekt. Jeg snakket nettopp med en meget kjent veterinær som også har skrevet bok om fôring, og h*n mente også at man i mitt tilfelle ikke kunne se bort fra at feilfôring var årsaken til de døde valpene p.g.a. for mye vitamin A. Herpes ble ikke nevnt som mulig årsak med et eneste ord, og dette var altså en veterinær som også driver oppdrett selv. H*n ble mildt sagt sjokkert da h*n hørte det jeg leste opp. Og det samme ble legen min, som også er en erfaren hundemann.

Så nå er jeg spent på om jeg får en tilbakemelding fra produsenten pr. e-mail på om tallene er korrekte eller ikke.

Jeg håper også du får svar fra produsenten, (og jeg har purret på min leverandør om saken), da innholdet av A vitamin som er oppgitt i innholdsfortegnelsene her er absurd høyt. Med de verdiene du har fått informasjon om skal en 50 kgs voksen hund ha 3750 IE vit A pr døgn, mens den får 140 ganger mer enn dagsbehovet hvis den spiser 1 kg VoH nr 33 i døgnet...

Dog synes jeg det er rart, ovenstående info tatt i betraktning, at du ikke har fått leversyke hunder som har foret utelukkende på dette foret i lang tid...

Jeg lover å poste svar fra VoH dersom jeg hører noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. Forer selv på V&H nr 25/33 (alt etter hva de har inne), og har til nå stolt på produsenten.. :D Hvis hundene mine faktisk kan bli syk av dette må jeg finne på noe annet, og NP får jeg ikke tak i her.. Håper dere får svar fra produsenten av V&H snart...! Jeg er elles så utrolig fornøyd med foret (flott pels, gode poter, lite avføring og alt det der..), at jeg håper det bare er en skrive feil fra produsentens side! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,og unnskyld meg.Men nå er jeg temmelig forbannet!Du kjære Aud burde,som den erfarne oppdretter du sier du er,TA PLODPRØVE på dine hunder,Ser også at valper og tispene dine ligger i HALM?og som dem sikkert også går i dagli??Hva med all dritten som følger med ved bruk av halm,da ex andre dyrs avvføring,ol vil da minne om E-Colie bakterien som kommer fra avvføring!

Alle og da mener jeg ALLE oppdretter jeg hvet om som forer med Vog h mat,Har alle fått friske og MANGE valper i sine kull i bare det 4 siste kullene som er født har både tisper/valper og hannhunden gått på kjøtt og kullene har variert fra 8 til 12 i hvert kull.

I England forer så og si alle oppdrettere med kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,og unnskyld meg.Men nå er jeg temmelig forbannet!Du kjære Aud burde,som den erfarne oppdretter du sier du er,TA PLODPRØVE på dine hunder,Ser også at valper og tispene dine ligger i HALM?og som dem sikkert også går i dagli??Hva med all dritten som følger med ved bruk av halm,da ex andre dyrs avvføring,ol vil da minne om E-Colie bakterien som kommer fra avvføring!

Alle og da mener jeg ALLE oppdretter jeg hvet om som forer med Vog h mat,Har alle fått friske og MANGE valper i sine kull i bare det 4 siste kullene som er født har både tisper/valper og hannhunden gått på kjøtt og kullene har variert fra 8 til 12 i hvert kull.

I England forer så og si alle oppdrettere med kjøtt.

Nå skal ikke jeg blande meg inn i herpes-diskusjonen, for jeg driver ikke med oppdrett, men jeg er mer opptatt av at det på papiret (her nett...) viser at det faktisk er alt for mye A vitamin i V&H, noe som kan gå utover mine hunder... Hvis dette er fakta (og ikke en skrivefeil fra produsentens side), så synes jeg at det er viktig at vi andre som også forer med dette burde få vite om det.

Hundene mine er forøvrig friske og flotte utenpå, med energi så det holder (litt mye nå når jeg egt skriver på hjemmeeksamen som skal leveres i morgen.... :) ), men det hjelper ikke om foret kan skade de invendig... Og av "litt teite" grunner har jeg ikke så lyst til å skifte over til tørrfor heller... hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og en ting til jeg gjerne vil si.

Har en del Doberman eiere som kjøper for av oss v o h mat,Både dem og Hundekjørerene spessielt,tar

JEVNLIG blod prøver av sine hunder.Alle får tilbakemelding av sine vetrinærer med TOPP SKÅR på alle punkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo merkelig Aud!!Men en gang du får litt motstand,så gidder du ikke diskutere med oss leneger,

Traff jeg en nærve her!!??

Og forresten er vom og Hundemat,testet i alle former og varianter,Av Høyt utdannet personell!!

Produktene testes jevnlig på labratorium,OG TOPP SKÅR DENNE GANG OGSÅ!!!

Jeg gir meg ikke ut som en ekspert på verken det ene eller andre,Men har tross alt drevet med Vom og Hundemat i 3år og har etter hvert fått med meg litt erfaring ang foring på hund.

Vi selv tester vår egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,og unnskyld meg.Men nå er jeg temmelig forbannet!Du kjære Aud burde,som den erfarne oppdretter du sier du er,TA PLODPRØVE på dine hunder,Ser også at valper og tispene dine ligger i HALM?og som dem sikkert også går i dagli??Hva med all dritten som følger med ved bruk av halm,da ex andre dyrs avvføring,ol vil da minne om E-Colie bakterien som kommer fra avvføring!

Alle og da mener jeg ALLE oppdretter jeg hvet om som forer med Vog h mat,Har alle fått friske og MANGE valper i sine kull i bare det 4 siste kullene som er født har både tisper/valper og hannhunden gått på kjøtt og kullene har variert fra 8 til 12 i hvert kull.

I England forer så og si alle oppdrettere med kjøtt.

Fearplay - det er å forvente at en produsent av et hundefor opplyser hva det inneholder når han blir spurt (det er vel strengt tatt påkrevd etter loven også...) - og selvsagt skal ikke en hundeeier være nødt for å ta blodprøver av hundene sine for å være sikre på at de ikke blir forgiftet av foret, en skulle tro at forleverandør/-produsent var interessert i å dokumentere at de ikke tar livet av kundene sine.

Jeg foreslår at du ytrer en sterk anmodning til VoH i Trøgstad om å oppklare denne saken umiddelbart (det blir vel litt dyrt å la det være?)

- Og når det gjelder England, så antar jeg at VoH ikke leverer vitaminisert våtfor dit?

Jeg imøteser informasjon med stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo merkelig Aud!!Men en gang du får litt motstand,så gidder du ikke diskutere med oss leneger,

Traff jeg en nærve her!!??

Og forresten er vom og Hundemat,testet i alle former og varianter,Av Høyt utdannet personell!!

Produktene testes jevnlig på labratorium,OG TOPP SKÅR DENNE GANG OGSÅ!!!

Jeg gir meg ikke ut som en ekspert på verken det ene eller andre,Men har tross alt drevet med Vom og Hundemat i 3år og har etter hvert fått med meg litt erfaring ang foring på hund.

Vi selv tester vår egne hunder.

Nå er ikke jeg Aud, men jeg lurer jo også på hvorfor man ikke får svar fra V&H selv om dette? Da jeg sendte en mail for å høre hvor de har forhandlere var de kjappe med å svare, nå når jeg spør om vitamininnholdet får jeg ikke svar i det hele tatt.. Og ja, det bekymrer meg veldig!

Jeg har selv en husky som jeg trener aktivt, for tiden går det mest i kløving, men det blir en god del trekkturer på henne også.. Har venner som driver med hundekjøring og som forer mer eller mindre med V&H... Minsten min blir trent i norske redningshunder, skal bli trent i agility også (når han blir litt eldre), og lp + bruks.. Jeg valgte V&H for 1år siden fordi det virket veldig bra, og fungerer suverent på mine hunder (lurer dog på om de røyter litt ekstra..), men når produsenten selv ikke vil komme med skikkelig innholdsfortegnelse eller vil fortelle om det stemmer at det er for mye A (og D?) vitaminer, så synes jeg det skurrer veldig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...