Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor valgte dere akkurat det hundenavnet?


meg123

Recommended Posts

Noen som vil fortelle litt om hvorfor de valgte akkurat det navnet dere valgte til hunden deres?? :P

Jeg valgte navnet Yaris, rett og slett fordi jeg kjører toyata yaris til dagelig :P (jada,jada, kjempeoppfinsomt :):P )

Emma ble navnet på min golden jente, fordi hun er så liten å søt,og fordi jeg er kjempeglad i nettopp det navnet :)

Hva valgte dere å hvorfor? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig i tvil om navnet. 4 stykker som skal være enig i et navn er ikke så lett, men vi ble enige tilslutt. Det var ei venninne som kom med forslaget og alle likt det, så da ble det Ero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbe var 1år da jeg kjøpte han så han hadde allerede navnet sitt.

Til Lara tenkte jeg på navn i ukesvis og endte opp med en lang liste med navn jeg likte. Jeg hadde lovet samboeren min at han skulle få være med på å bestemme navn, så han leste gjennom listen. Eneste navnet han godkjente var Lara (han tenkte selvfølgelig på Lara Croft, mann som han er...) og så hadde han selv foreslått Anna. Jeg syns Anna ble for menneskelig, så da ble det Lara.

Min favoritt på lista var Jippi, men jeg er fornøyd med Lara :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt navnet Ask. Ble veldig inspirert over ulven Ask på langedrag. Fikk vite at ask og embla blir likestilt med eva og adam i norrøn mytologi. Norsk rase - norsk navn. :) dette var det elementære, men har som sagt alltid likt navnet ask. er lett og rope, ikke så langt, og det er faktisk ikke såå mange hunder med det navnet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fortalt at oppdretter hadde kalt han Buster, og det samme hadde mamma å de gjort de ukene de hadde han før jeg fikk han. Jeg syns det passet han så bra, og jeg ser ikke for meg noe annet navn til han. Han er bare en Buster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla het Vesla fra før. Hun var den minste i kullet og oppdretteren ga henne derfor det navnet. Vi hadde sett på mange navn, og falt for Frøya, men siden hun ble kalt Vesla hos oppdretter ville moren min beholde det. Vi angrer nå.

Bestemoren min fikk Lisa da hun var 12 måneder og da het hun Lisa fra før. Da hun kom til den forrige eieren sin het hun Stella, men det likte han ikke så da fikk hun navnte Lisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i kullet har parfymenavn på stamtavlen.. Min hund heter Alyssa Ashley, så da ville jeg velge et annet parfymenavn som jeg skulle bruke til vanlig, og da ble det Chanel.. Åsså var det fordi jeg syntes hun fortjente et feminint navn siden utseendet ikke er så feminint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig i tvil om navnet. 4 stykker som skal være enig i et navn er ikke så lett, men vi ble enige tilslutt. Det var ei venninne som kom med forslaget og alle likt det, så da ble det Ero.

Da må du jo skaffe han en bror som heter Tobben! (Tobben og Ero = legendarisk viseduo fra Tromsø)

Min hund heter Gullet. På min (helgelands)dialekt uttales det med palatalisert "l": "Guille". Vel, det startet som en spøk. Det er et typisk kjælenavn på barn etc. her jeg bor i hvert fall. Så ble det sittende.

Må innrømme at jeg har vært litt flau over å bruke det noen ganger - det er jo så sukkersøtt at man kan få diabetes av mindre. Men det er veldig vanskelig å si med sint stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira- valgte navnet for å glede bestevennina mi. hun hadde en hund hun var kjempeglad i, men så måtte de omplassere henne for mora hennes ble fryktelig allergisk. bestevennina mi blei glad da min papillon blei oppkaldt etter Hennes Mira. så jeg valgte navnet for å glede bestevennen min og får at jeg ELSKER det navnet :)

Vega- fikk ikke velge dette navnet selv. det gjorde onkeln min. hun passer perfekt til vega hun er en liten STjerne vet dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Det var et langvarig valg for dem begge :P

Jóga het egentlig Jenny da jeg fikk henne, men etter å ha hatt Bobby og Freddy tidligere, frista det med noe nytt... Jenny kom av stamtavlenavnet hennes "(Mekalisto's) Jeannies Comingback", og derfra kommer også Jóga, da både Jeannie og Jóga er forkortelser av Johanna, på hvert sitt språk. Jóga er en islandsk forkortelse av navnet, ettersom jeg er islandsfanatiker :) Johanna betyr forresten "guds nåde"

Det skal også nevnes at en av mine yndlingssanger gjennom tidene heter nettopp Jóga, og er framført av den islandske artisten Björk :)

Saeta er jo eget oppdrett, så der fikk jeg velge både stamtavlenavn og daglignavn.

Stamtavlenavnet Andvaka Solaris betyr henholdsvis "våkenatt" (islandsk) og "solfylt" (latin), våkenatt er fordi de ble født på natta, og solfylt fordi hun er sobel, og gylden i fargen.

Saeta tok det lang til å finne... Hun var en stund Sóley (smørblomst), men jeg klarte ikke å venne meg til navnet, så jeg tenkte fremdeles.

Jeg satt meg til slutt ned og googlet litt for å finne et stilig navn på latin som kunne være litt beskrivende.

Endte til slutt opp med Saeta, som er latin og betyr hår! Enkelt og greit fordi hun alltid har vært en liten hårball :P

Så her er ingenting overlatt til tilfeldighetene nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlin er noe av stamtavlenavnet hans. Vi fikk velge selv et navn som vi ville ha med i stamtavlen, og da ble det Merlin. Det var det navnet som poppet opp i hode på meg da jeg så han vokse til.

Aslan var det samboeren min som valgte. Modig liten gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Geisha, valgte familien navn sammen. Og siden vi spiste grøtris til middag den dagen vi fikk henne, ble hun døpt til Geisha Grøtris. Til dagelig bare Geisha. Geisha betyr selvskaps kvinne, og det passer utrolig bra til en selvskapshund som Geisha :)

Misty, ble kalt for Gauda av "oppdretteren".. Vil ikke si at navnet falt så lett i smak hos meg... Så navnet ble raskt bytet med Izma, da jeg egentlig skulle ha søstern hennes(som er odd-eyed). Men så fikk jeg den jeg opprinnelig ville ha .... Med de to blå øynene, som minner meg om tåke, er ikke sikke rpå hvorfor, falt navnet på nemlig Misty. Misty = Tåke på engelsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett plukket ut noen navn, og på lista sto blant annet "Rex". Og oppdretteren hadde bare kalt han Rex midlertidig, så da følte jeg at siden han hadde kalt han det og det sto på lista mi så passa det så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ikke.. Han heter Serchaj på stamtavlen... Så da ble det serchaj..

Forresten, til dere som ikke visste det så het serchaj ,Cesar(?) den første måneden jeg og guro trente dem,(Da jeg ikke visste jeg skulle ha han) men falt meg aldri i ro med det navnet, minte meg om en puddel hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het Herman stakkar liten..det passet overhodet ikke.Og så har jeg lest mye mytologi og da ble det selvfølgelig Loke. Loke kler han godt synes jeg. Han er akkurat like glad i damene som den opprinnelige Loke og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet både hunder og navn. Solo heter Solo fordi moren heter Pepsi. Datteren ble kalt Fibi av den forrige forvert familien. Vi har vent oss til navnene. Hanhunden vi hadde før het Bimbo i hele sitt 13 årige liv, stakkars. Sånn går det når 5- åringer får velge hundenavn. (Hei hei Ane). :) Den første hunden min , en blandingstispe, het Tatra. Hun var oppkalt etter hunden til noen venner, og den eneste hunden jeg har valgt navn til selv. Hm, det har jeg aldri tenkt på før. Får jeg noen gang en hanhund igjen, vet jeg hva han skal hete, men det er hemmelig sålenge.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Schäferene jeg hadde, Winston og Laurelle het det da de kom og de kledde navnene sine..

Tequila fikk navnet sitt på en bar...! :rolleyes: Ville egentlig ha en spansk navn på henne men fant ikke på noe som passet. Vi satt nå på denne baren da (drakk pils :) ) og selvfølgelig var lille nurket med. Så kom jeg på en hund jeg møtte for maaaange år siden som het Tequila. Jeg plumpet ut med navnet og folket tok helt av, så da var det bestemt! :)

Lita het ikke det når hun kom til meg, da het hun Twistha faktisk... Så navneutvelgelsen kan dere lese om her

Så takk for navnet Vipsa! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, slår jeg fast at hundenavn bør ha bokstaven A i navnet, gjerne sammen med bokstaven S (og til nød T):

Yaris

Lara

Ask

Vesla

Lisa.

Alyssa Ashley/Chanel

toya

Serchaj

Tatra

Tequila

Vipsa/Twistha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, slår jeg fast at hundenavn bør ha bokstaven A i navnet, gjerne sammen med bokstaven S (og til nød T):

Yaris

Lara

Ask

Vesla

Lisa.

Alyssa Ashley/Chanel

toya

Serchaj

Tatra

Tequila

Vipsa/Twistha

Du glemte Saeta :P Det navnet har alt :) (uttales Saita)

Edit: Fordel å ha s i navnet, da det er enkelt å oppfatte. To stavelser er enklest, ellers blir det gjerne rart å rope... F.eks. Aaaaa-aaask, skjønner? :P Lange navn er bare komplisert... Altså lurt å velge korte greie navn med to stavelser og tydelige bokstaver :) (også er det en smakssak som alt annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...