-
Innholdsteller
13,372 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Ååå, har så lyst. Hadde vi vært hjemme (noe vi svært sjelden er i påska) så hadde jeg nok slått til. En ekstra, fremmed hund med på to forskjellige steder med mye familie tror jeg blir litt mye dessverre.
-
Hundelufteren er gjort uidentifiserbar, såvidt jeg forstår nettopp med tanke på (å unngå) lovbrudd og uthenging. Formålet var å informere de som bruker denne personen som hundelufter. Ut fra det hun som filmer informerer om så var hundelufteren ganske mye mer hardhendt med hundene før filmingen startet, med spark og slag. Det kan selvfølgelig være at det ikke er sant, men jeg ser ikke at hun skulle ha noen grunn til å lyve om det. Det vi ser på filmen er angivelig bare slutten på det. Og uavhengig av det - om dette er en hundelufter så er det ganske ille. En ting er om JEG velger å behandle MIN hund slik, men du behandler ikke noen andres hund på den måten. Det ideelle ville kanskje vært om man hadde fått med hele hendelsen på film og levert politiet, i dette tilfellet ville ingen tatt det alvorlig. Men de som muligens kjenner igjen hundene sine her setter kanskje pris på å få vite hvordan hundelufter behandler hundene deres...
-
Hvis underlaget er greit så synes jeg det er ok å få gjort trestolper + netting selv. Hvis det er mye stein og leire så kan det være vanskeligere.
-
Nei, som sagt, det kommer også litt an på hvordan valpekurset er lagt opp. Jeg går ikke på valpekurs for å starte grunntrening for lydighet, men det er aldri for tidlig for ferske valpekjøpere å få oppfølging på hverdagslydigheten fra grunnen av, tenker jeg. Som sagt har jeg erfart nytten av det selv. For meg handler valpekurset lite om valpen og mer om eieren. Om det er lagt opp som et lydighetskurs med to timer lange kurskvelder og trening i timinutters økter gjennom hele så er jeg enig i at en ung valp ikke nødvendigvis får så mye ut av det. Og igjen, dette er for førstegangseier. Om jeg skulle hatt valp nå hadde jeg helt fint ordnet hverdagslydigheten selv, og startet på grunnkurs når valpen nærmer seg 5-6 mnd.
-
Vi kjøpte faktisk en lignende netting, 1,5m høy, på Biltema til "vintergjerdet" vårt. Vi deler av hagen så det blir mindre område å plukke opp hundedrit på om våren.
-
Gratulerer! Det billigste som også er noenlunde solid er vel å kjøpe trestolper og netting på Felleskjøpet (eller lignende, byggvarehusene har også noe). Det kommer selvfølgelig litt an på underlaget og forholdene rundt hagen. De har også ulike portløsninger og gjerdeporter som er ok. Jeg ville hatt halvannen meter ihvertfall.
-
Wow, så mange fine haller dere har! Misunnelig!
-
Det er så sprøtt at artikkelen siterer hele urimeligheten i seg selv: Men kamphundrasen grønlandshund er vel fortsatt fullt lovlig, eller? Det er mange som har jobbet hardt og lenge for dette, krysser fingrene for at det skjer noe fornuftig her nå!
- 19 replies
-
- 15
-
-
Det er jeg litt uenig i. Da jeg fikk min første hund hadde jeg utrolig mange spørsmål og kunne ha trengt mye veiledning via valpekurs. Vi startet vel da han var rundt 12 uker, og allerede da hadde jeg gjort noe av treningen vanskeligere for meg selv i mellomtiden. Det avhenger nok litt av hvordan kurset er lagt opp, og valpen må såklart få finne seg til rette, men om man får valpen ved 8 uker så vil jeg si at 10 uker er ideelt. Men, så er det sjelden man får bestemme selv når kursene starter da.
-
Hannhund/hannhund eller tispe/hannhund? Hvilket kjønn (finsk lapphund)?
simira replied to Karoline93's emne in Hundeprat
Det med alder og modenhet varierer litt mellom rasene, men det er en utrolig stor fordel om første hund er voksen og veloppdratt før den andre kommer i hus. Da får du mye gratis! Med to unghunder derimot krever det mer jobb å forhindre at de drar i gang hverandre og trene begge to parallellt på hverdagslydigheten. 2 år er en fin hovedregel. -
Hannhund/hannhund eller tispe/hannhund? Hvilket kjønn (finsk lapphund)?
simira replied to Karoline93's emne in Hundeprat
Nå er både finsk lapphund og berner sennen raser som er kjent for å være relativt greie å gå overens med andre hunder, uansett kjønn. Jeg ville gått for to av samme. Så lenge aldersforskjellen er god (2 år+) så går det som oftest bra. Jevnt over tror jeg hanhunder er enklere der enn tisper, når/hvis tisper først ikke går overens så sitter det ganske dypt, mens gutta jevnt over er enklere. Den ene av mine kan være aggressiv, spesielt mot hanhunder, men våre to har gått helt greit sammen. -
Jeg har en ganske aktiv dansk/svensk gårdshund. Det har variert litt, men vi har vært på trening/kurs alt fra et par ganger i måneden til tre ganger i uka, avhengig av helsen min, vær og føre. Når det er lengre mellom kurs/treningskvelder så trener vi litt søk eller triks og lydighetsøvelser på stuegulvet. Men bare tur er ikke nok, noe mental aktivisering må han ha.
-
Dnb har ikke avtale med kolonial.no lengre dessverre, de har gått over til marked.no (som har dårligere vareutvalg, men vi var helt greit fornøyd med dem ellers den gangen vi prøvde).
-
Det hermetiske fôret er vel varmebehandlet, og ikke rått som sådan. Uten at det nødvendigvis er noe problem.
-
Er dette snakk om fra starten? Isåfall så ville jeg kanskje revurdert det. Om det er snakk om etter to-tre uker så bør det gå helt greit, men jeg mener valpen bør få tid til å slå seg til ro i nytt hjem før den begynner å sendes rundt på daglig basis.
-
Lurt å legge sånt ut under omplassering eller noe kanskje, det var helt tilfeldig at jeg så dette innlegget siden jeg ikke leser AN. Kan være aktuelt for svigermor, skal sjekke. Tror hun helst vil ha en hund som kan gå løs, men hvis ikke så høres det jo ok ut.
-
Hadde du giddet å filme fra ene siden så jeg kan få se hele hallen? Jeg har noen tegninger og bilder, men det er ganske vanskelig å se for seg hallen, og jeg skal liksom bygge en bane der...
-
Som de andre sier her, det er stress/overslagshandling. Dere må lære hunden å slappe av. Rotrening finner du masse om på forumet her hvis du søker litt. Det er også en rase som krever iltt mental aktivitet, så det er viktig at hunden får litt å bruke hodet sitt på også, ikke bare tur og lek. F. eks. søk, lydighetsøvelser, triks osv.
-
Jeg kan skrive under på at det definitivt finnes utrivelige/problematiske labradortisper, men når det er sagt tror jeg det er noe av det enkleste man får, det og springer spaniel tisper. Jeg kjenner flere som har hatt problemhunder av andre raser som har skaffet seg labradortispe som neste hund for å safe.
-
Voksen tispe begynt å tisse inne
simira replied to SandyEyeCandy's emne in Hundens helse og sykdommer
Ja, eller faktisk blitt dement. Det er mulig hos hund også, dessverre. :/ Men det kan være en helt rimelig forklaring, ihvertfall. Men hun er da ikke SÅ gammel? -
2% av vekten per dag er hovedregel.
-
Om hvem kan gi tillatelse til hva på generelt grunnlag? Noenlunde oversettelse: Endringer og tillett til avlsreguleringer ifølge JHV av (underlagt) PSK §Avlsdyr Begrensningen på to kull innenfor 24 måneder må følges. Dette avsnittet fjernes fullstendig og er ikke lengre gyldig. §Tilleggsbestemmelser Forsøksavl Forsøksavl innebærer: a) kryssing av raser Kryssing av raser krever tillatelse av PSK-styret og kan godkjennes for å forbedre alvorlige helseproblemer og adferdsproblemer hos rasen. Dette er kontrollert av VDH. Tillatelsen kan avhenge av betingelser. b) kryssing av rasevarianter Kryssing av rasevarianter krever tillatelse fra PSK-styret og gjelder kun etter tillatelse fra PSK, med VDH og avlsrådet hos FCI. Styret (administrasjon av noe slag?)
-
Minsten her i huset får kjøttboller. Det koster såppas lite mer at det er verdt å spille styret med deling av pølser.
-
Så utrolig trist! Amigo er en av hundene her på Sonen som har krøpet litt ekstra inn i hjertet mitt, enda jeg aldri har møtt ham. Kondolerer.
-
Hun (som filmet) sier vel i innlegget at hundelufteren både sparker og slår hundene før hun stopper og filmer. Er vel det det henvises til, vil jeg tro. Jeg vil ikke definere det på filmen som å banke hunden, men greit er det definitivt ikke.