Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Hvordan venne hunder til hverandre?

Recommended Posts

Hei! 

Hva er egentlig den beste måten å introdusere hunder? Leser mye om å gå sammen i bånd - noe vi har gjort og som forøvrig går greit. Det er snakk om mine to (hannhunder, ene på snart 4 år ukastrert og valpen på 6 mndr) + en schæfer på 9 mndr. Men hvordan går vi videre fra båndturer? Ønsker jo etterhvert at alle hundene kan være inne i leiligheten sammen.

Per nå er Milo stiv i kroppspråk og knurrer hvis schæferen nærmer seg, men den har mye lyd noe Milo reagerer på (og alltid har gjort). Virker som han ikke klarer å lese han skikkelig? Men går helt okei og vanlig utenom, da kan de gå med bare oss mennesker i mellom uten noe lyd. Schæferen ble kjemisk kastrert for 2 mndr siden og Milo pleier ikke reagere på kastrater som regel. Har ikke fått snust på hverandre skikkelig, så usikker på om Milo merker han er kjemisk kastrert. Han kan fint gå løs uten å gå i nærheten av schæferen eller vise noe særlig interesse - han er ikke av den lekne typen og liker å gå å snuse litt for seg selv. 

Valpen er valp, så han vil bare leke. Blir litt voldsomt for han pga størrelsesforskjellen - men utenom det ser jeg ingen problemer der😊

Edited by Miloficent

Har de vært løse sammen ute? 
Jeg gikk først litt tur med mine hunder sammen (i bånd) til en skog rett ved her vi bor. Tok av båndene, og gikk videre innover i skogen mens de var løse. Gikk ikke langt pga liten valp, men var i bevegelse fremover. Da luktet de på skogen og hverandre.
(det hjelper jo på at mine hunder ikke stikker av 😊

Sånn gjør vi det også når hundene mine skal gå på tur med nye hunder de ikke kjenner.

Edited by Rufs

Akkurat nå, Rufs skrev:

Har de vært løse sammen ute? 
Jeg gikk først litt tur med mine hunder sammen (i bånd) til en skog rett ved her vi bor. Tok av båndene, og gikk videre innover i skogen mens de var løse. Gikk ikke langt pga liten valp, men var i bevegelse fremover. Da luktet de på skogen og hverandre.
(det hjelper jo på at mine hunder ikke stikker av 😊

Sånn gjør vi det også når hundene mine skal gå på tur med nye hunder de ikke kjenner.

Nei, de har ikke vært løse sammen. Det er der vi er i tvil hvordan vi skal gjøre🙈 Vanligvis er det jo best å la de være løse og være i bevegelse, men jeg merker at stemningen (fra Milo sin side vertfall) er anspent. Skal sies at vi bare har gått tur sammen to ganger, og første gang var vel ikke mer enn sånn 10 minutter. Skulle det blitt skikkelig bråk, så er størrelsesforskjellen 14 kg vs 32 kg. 

Her tenker jeg det spiller en rolle hvordan schæferen er. Kan han finne på å bråke med andre? Han han bråket med andre før? Isåfall ville jeg tatt det veldig forsiktig. Hvis han stort sett er grei så ville jeg gått en lengre tur sammen, og sluppet dem etter en halvtimes tid eller så mens dere fortseter å gå, gjerne eierene med litt avstand mellom seg. Nå er det jo båndtvang da, så greit å være litt bevisst på hvor...

9 timer siden, simira skrev:

Her tenker jeg det spiller en rolle hvordan schæferen er. Kan han finne på å bråke med andre? Han han bråket med andre før? Isåfall ville jeg tatt det veldig forsiktig. Hvis han stort sett er grei så ville jeg gått en lengre tur sammen, og sluppet dem etter en halvtimes tid eller så mens dere fortseter å gå, gjerne eierene med litt avstand mellom seg. Nå er det jo båndtvang da, så greit å være litt bevisst på hvor...

Har ikke bråkt med andre til nå vertfall. Om han kan finne på å bråke, det er jeg usikker på, han er jo unghund med mye hormoner trass den kjemiske kastreringen. Jeg opplever at Milo gir tydelig beskjed om å få plass/avstand, og da kan de fort bli stående og bjeffe/knurre på hverandre. Så gå tilbake til sitt igjen. Hadde en hendelse idag der de kom litt for nært i bånd, Milo ga beskjed men da trakk schæferen seg litt tilbake. Jeg er bare redd for å slippe de og at det ender opp med slåsskamp. Da føler jeg det er så innmari vanskelig å reparere😅

Forumet fortsetter under annonsen

Hvis schæferen trakk seg unna da han ga beskjed, og de "slapp taket" og gikk hvert til sitt, så ville jeg vært ganske trygg på å slippe dem. Det betyr at de forstår hverandre, og stoler på at den andre gir tydelige signaler. Jeg vil tippe det kan bli mindre anspent uten bånd også. Men jeg har jo ikke sett hundene sammen, så du må vurdere selv. Det viktigste tenker jeg er at når dere slipper dem løs kan du og den andre eieren stå litt unna hverandre og oppfordre hundene til å være hos dere. Da vil de antageligvis nærme seg gradvis selv (evt med en kjapp tur bort for å sjekke først), men holde seg nærmest dere hvor de er trygge.

12 timer siden, simira skrev:

Hvis schæferen trakk seg unna da han ga beskjed, og de "slapp taket" og gikk hvert til sitt, så ville jeg vært ganske trygg på å slippe dem. Det betyr at de forstår hverandre, og stoler på at den andre gir tydelige signaler. Jeg vil tippe det kan bli mindre anspent uten bånd også. Men jeg har jo ikke sett hundene sammen, så du må vurdere selv. Det viktigste tenker jeg er at når dere slipper dem løs kan du og den andre eieren stå litt unna hverandre og oppfordre hundene til å være hos dere. Da vil de antageligvis nærme seg gradvis selv (evt med en kjapp tur bort for å sjekke først), men holde seg nærmest dere hvor de er trygge.

Gikk tur igjen idag i bånd, og da bydde schæferen opp til lek. Men Milo avslår så hardt og brutalt, at det virker som de misforstår hverandre. Vi skal møtes med en felles bekjent som er hundetrener imorgen og få litt tips på hvordan vi kan gå frem videre, da vi er litt usikre selv og ikke vil gjøre mer skade enn nytte😅

7 hours ago, Miloficent said:

Gikk tur igjen idag i bånd, og da bydde schæferen opp til lek. Men Milo avslår så hardt og brutalt, at det virker som de misforstår hverandre. Vi skal møtes med en felles bekjent som er hundetrener imorgen og få litt tips på hvordan vi kan gå frem videre, da vi er litt usikre selv og ikke vil gjøre mer skade enn nytte😅

Min leker aldri med andre hunder, og avslår alle invitasjoner veldig tydelig. Men ikke alle bryr seg om det. Noen er rett og slett bare uhøflige og mener at hun skal leke uansett, mens andre ser ut til å ha dårlig språk og ikke helt forstår et nei. Og selv mange av de som respekterer et avslag prøver igjen neste gang vi møtes. Jeg vet ikke hvilken kategori schæferen tilhører, men så lenge signalene til Milo blir forstått og respektert tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et problem med stadige invitasjoner. Frøkna mi har en veldig trivelig venn som etter 5 år med avslag fremdeles byr opp til lek hver gang de møtes :teehe:

• Like 1

56 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min leker aldri med andre hunder, og avslår alle invitasjoner veldig tydelig. Men ikke alle bryr seg om det. Noen er rett og slett bare uhøflige og mener at hun skal leke uansett, mens andre ser ut til å ha dårlig språk og ikke helt forstår et nei. Og selv mange av de som respekterer et avslag prøver igjen neste gang vi møtes. Jeg vet ikke hvilken kategori schæferen tilhører, men så lenge signalene til Milo blir forstått og respektert tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et problem med stadige invitasjoner. Frøkna mi har en veldig trivelig venn som etter 5 år med avslag fremdeles byr opp til lek hver gang de møtes :teehe:

Milo er lik, det er kun noen få utvalgte han leker med. Men den lekingen er «catch me if you can», så løping er han glad i - men ikke den der de bare står å knuffer og tygger på hverandre. Usikker selv på hvilken kategori schæferen er, men han er ung så han har nok enda en del igjen å lære mtp språk. Selv om jeg syns Milo er ganske streng med disse viltre unghundene🙊 

Haha! Morsomt, tenker vel at det kanskje er verdt et forsøk😂

Forumet fortsetter under annonsen