Gå til innhold
Hundesonen.no

Magevirus - diaré og oppkast

Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

For en uke siden var hunden min under sedasjon da hun skulle behandle en øreinfeksjon hos veterinær. Sedasjonen varte lenger enn normalt, grunnet tilstanden i ørene. Dette førte mest sannsynlig til senket immunforsvar, og at hun plukket opp et virus eller en bakterie som har ført til magesjau. Første tegn var natt til lørdag, da kastet hun opp kl 6 og måtte deretter ut og hadde diaré ute. Ikke bare bløt mage altså, men helt tyntflytende. Dette vedvarte utover lørdagen. Jeg fôret henne på kokt ris og noen gulrotpellets som jeg fikk med i valpepakka da hun var liten. Disse vannet jeg ut og de ble til en slags gulrotgrøt. Dette gjorde at magen stabiliserte seg raskt. Vi var litt lite gjennomtenkte og tenkte søndagen at nå var hun frisk, fordi hun hadde bedre konsistens på avføringen. Derfor gikk vi rett tilbake til vanlig fôr søndagen. 

Mandag ettermiddag ble hun dårlig igjen. Hun var ekstremt luftig i magen, og når vi gikk ut hadde hun plutselig løs mage igjen. Ikke helt diaré, men på grensa. Vi skulle da på kontroll hos veterinær den kvelden, og informerte om situasjonen. Vi fikk da med oss en kilo av Eukanuba intestials spesialfôr for dårlig mage og en tube med Promax (lignende Zoolac) for å opprettholde de sunne tarmbakteriene.

Mandag kveld - natt til tirsdag var helt grusom. På kveldsturen kl 10 var diareen tilbake, og etter vi hadde lagt oss måtte hun ut annenhver time, henholdsvis kl 12, 2, 4 og 6 for å gå på do. Helt tyntflytende og ikke noe godt for henne. Hun kastet også opp to ganger denne natten. Diareen vedvarte tirsdagen, og i natt måtte vekte hun oss to ganger og måtte ut. Ca kl 2 og kl 4. Hun har fremdeles diaré nå, men har ikke kastet opp på en stund. Vi har siden mandag kveld bare fôret med spesialfôret, og vi har brukt opp tuben med Promax. Vi har i tillegg brukt opp gulrotpelletsene. Disse var det eneste jeg følte hjalp en del, da det bandt opp mer av avføringen hennes slik det fikk en bedre konsistens. Hun klarte også å holde seg lenger når hun hadde dette. Nå er det tomt og jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Jeg har aldri sett slike i butikk før, og vet ikke om det er mulig å få tak i. Vil kokt gulrot ha samme effekt? Fôret og promaxen ser ikke ut til å hjelpe sånn veldig ennå.

Disse to siste dagene har jeg vært hjemme fra jobb med henne, rett og slitt fordi jeg er utslitt selv av å ha sovet så lite de siste nettene, men jeg tror jeg er nødt å dra på jobb i morgen. Hva gjør jeg da når hun har magesjau? Legge ut en avis til henne så hun kan gå på do? 

Andre som har gode tips til hva man gjør med slike ting? Må man bare la det gå over av seg selv? Skal for øvrig på ny kontroll hos veterinær på mandag, så om det ikke er bedre før den tid må vi vel kanskje få noe mer medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Canikur (tyggetabletter) har jeg veldig god erfaring med. Stopper løs mage omtrent umiddelbart på min. Gir en tablett morgen og kveld 4-5 dager, i tillegg til Zoolac.

Kjøper du Canikur hos veterinær? Har allerede fått en tube med Promax som tilsvarer Zoolac. Kan de ha flere tuber på rad om det ikke går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Kjøper du Canikur hos veterinær? Har allerede fått en tube med Promax som tilsvarer Zoolac. Kan de ha flere tuber på rad om det ikke går over?

Mener Canikur fås kjøpt både hos veterinær, på apotek og i dyrebutikk. Jeg handler det på nett (mye billigere) og har alltid noen pakker liggende i skapet for sikkerhets skyld. Zoolac og lignende kan fint gis i lengre perioder hvis det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...