Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO kan være ulovlig

Recommended Posts

Tjah, hva er egentlig den store forskjellen mellom å la en hund bite i en "pute" du har på armen og rive og slite i et tau som du holder i? 
Begge deler gjøres med lek, og ikke forsvar med skarphet og "alvor" slik som hunder trent til forsvar hos politiet og militæret. Disse sistnevnte blir også trent til å gripe i bar hud og på mange flere steder enn en arm.
Håper sporten for fortsette for de som driver med den :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange ser at hunden biter i en arm. Men hunden biter i leken, som begynner med en liten pute og blir større og større og tilslutt holdes den fast av armen din inni den store puten/leken. :P Det er jo om å holde fast og få fast grep og kampvilje. Det kan du også gjøre med en taufille.  Så selv om det ser ut som forsvar og biting av person så ser ikke hunden på det som det. Men hvis man begynner med heldrakt og biting overalt på kroppen så blir det noe annet.  Og det å motivere hunden til angrep på folk.  Det er litt forskjell der. Syns jeg.   Har jo selv trent IPO en gang i tiden og fikk veldig god innføring da. Men at det kan "misbrukes" tja det kan sikkert det av useriøse.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har holdt på med IPO i noen år nå, og IPO er så veldig mye mer enn biting. Det består av 3 grupper, hvor alle teller likt, det kreves utrolig mye trening for å komme i mål, og det det trenes minst på er biting. De useriøse aktørene forsvinner fort, for en god lydighet og samarbeid med fører er gjennomgående i alle gruppene, og uten det på plass så får man ikke inpass i en treningsgruppe.

Hunden skal vise selvstendighet i sporet, men allikevel er det en form for «lydighetsspor» hvor den ikke bare kan styrte avgårde, den skal vise stort samarbeid og driv i lydigheten, og den skal vise mot og selvsikkerhet i forsvar, men allikevel være lydig og styrbar. Det er en veldig helhetlig test av hva som bor i hunden. Alle egenskapene er viktig for en tjenestehundrase, og uten disse testene ville det være vanskelig å vite hva som finnes i linjene ved videre avl. Jeg synes det er et paradoks at politiet er så kritiske, for de ender stort sett opp med de samme hundene i sin tjeneste som det vi innen sporten gjør, og det vil uten tvil bli en vanskeligere oppgave å finne egnede hunder i Norge om IPO forsvinner.

Min hund er i tillegg til å ha en IPO3 tittel, også en godkjent redningshund i NRH, og han er utdannet parallelt i begge deler. Hadde IPO treningen lagd en aggressiv hund, så hadde han aldri kunne fungert som redningshund. IPO treningen har derimot lagd en selvsikker og fokusert hund, noe som kommer til nytte også innen redningstjenesten.

• Like 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det hadde jo vært fantastisk om det var tilfelle, men jeg har mine tvil altså... vi har ikke drevet med noe som skulle tilsi at hun plutselig skulle få større muskler🤔 hun har fått lenger turer, og fått løpe litt mer løs bare. Jeg prøver å overbevise meg selv om at det er badevekta mi det er noe galt med😂 blir spennende når vi skal veie henne hos veterinæren om 2 uker😬
    • Det er (heldigvis) sjelden det blir sånn, men i dag var jeg rett og slett så sliten etter jobb at det ikke ble noe skikkelig tur, og ikke så mye annet heller. Har egentlig bare ligget i sofaen og vært lat mens samboer har vært borte. Tror ikke nødvendigvis Mio har vondt av sånne dager en gang innimellom, men får liksom litt dårlig samvittighet likevel. Trøster meg med at det er sørpe overalt her, og da er det uansett dyremishandling å gå tur i følge Mio. 
    • Har webmaster oger veldig fornøyd. Hun er en såkalt utbryter og dette er den eneste hun aldri har kommet seg ut av. Hun syns det er litt ekkelt å få den på seg men det er glemt så fort vi kommer ut døra. Heller det enn at hun vrenger seg ut av en annen sele og blir påkjørt eller noe. Hadde hun ikke vært en utbryter hadde jeg nok gått for en annen sele da jeg syns den er litt stor og «uhamslig»
    • Frustrert!! Etter en og en halv uke på slankern har bikkja lagt på seg 200gr. Fra 8 kg til 8,2. Jeg skjønner virkelig ingenting. Har vært super streng og konsekvent med maten. Det veies og hun får mindre mat dersom hun har fått godbiter/tyggebein. Godbiter er også kuttet kraftig ned på, til nesten ingenting.. og hun får ikke mat av oss lenger. Og hun har fått mer aktivitet enn før...🙄
  • Nylig opprettede emner