Gå til innhold
Hundesonen.no

Din studenthverdag med hund

Recommended Posts

Hei!

Neste høst ønsker jeg å begynne på en bachelor, og må mest sannsynelig flytte et godt stykke unna. Planene mine er derfor å kunne skaffe meg en firbeint venn i løpet av studietiden min. Jeg opplevde mye ensomhet når jeg tok et årsstudium i fjor, og savnet etter hund ble altfor stor. En jeg kunne gå på tur med i skog og mark, og en mulighet til å bli med i en hundeklubb hvor jeg kunne bli kjent med folk som har den samme interessen! Rett og slett en liten lykkepille som jeg kunne ha ved min side. Jeg har alltid vært et hundemenneske og har gjerne brukt all min fritid på hundene :innocent: 

Men jeg har derfor også erfart hvor dyrt det kan være med hund.. Med en hund som nærmest var ''fast'' pasient hos dyrlegen:sleep: 

Så derfor vil jeg gjerne høre hvordan deres studenthverdag var med hund, hvordan dere fikk alt til å gå i hop. Ikke minst når det gjaldt det økonomiske! Hadde dere jobb ved siden av eller hadde dere spart opp penger i tilfelle noe uventet ville dukke opp? 

Gleder meg til å høre erfaringene deres og gjerne del noen tips hvis dere har det også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber ved siden av studiene, noe jeg synes er nødvendig uansett, egentlig, da jeg bor midt i Oslo og ALT er dyrt. Man har jo fint tid til det. Jeg går et studie hvor det stort sett er 10 timer obligatorisk skole hver dag (minst), og mye på kvelden og i helgene, så jeg jobber nattevakt hver helg da det er det eneste som ikke kræsjer med skolen. Sisteåret har en del mer egenarbeid, så jeg ventet til denne sommeren med å få meg hund, og det ser ut til å gå helt fint.

Anbefaler deg absolutt å jobbe, med mindre du har mye penger spart opp (penger går fort, haha). Vet ikke hva du skal studere, men på de fleste retninger vil du fremdeles sitte igjen med ganske mye tid til overs. Hvis du klarer å studere hjemme istedenfor på lesesalen, og har selvdisiplinen til å jobbe målrettet og fokusert selv om man helst bare vil være i skogen, går det nok helt fint!

Det er jo også lange ferier hvor man kan jobbe og spare. Vil råde deg til å ikke skaffe deg hund når studiet begynner, men noen  måneder før, så dere rekker å bli skikkelig kjent før du skal inn i en ny verden.

Hund er som du sier dyrt, men forsikring er løsningen på mange bekymringer. Forrige hunden min var ikke forsikret (blanding), og den fikk jeg smake på da hun fikk kreft. Skal ikke en gang si hva det endte på, men min en gang store sparekonto er nå tom. På Anicura tilbyr de en helseplan, hvor man betaler 250kr i måneden og får så og si alt av dyrlegebesøk som ikke dekkes av forsikring inkludert i det det første året, dersom det er valp du tenker å skaffe deg. Dette er supergunstig for meg som har en valp med dyrlege-vegring, og drar dit en gang i uken for å klippe klør og spise godbiter.

Med riktig innstilling og prioriteringer går det nok fint!

Masse lykke til! :ahappy:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs jo veldig på hvilken studier du velger. Noen krever jo masse, mye obligatorisk og 8-16 skole. Mens andre har nesten ikke noe obligatorisk, og bare noen timer her og der med forelesning i uken. 

Jeg har forsikring på mine, om det skulle skje noe. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du! :) Som andre her har svart så kommer det nok veldig an på hvilket studie du skal gå på (hvor mye obligatorisk undervisning, evt. labøvelser osv.) og hvilke andre forpliktelser du har. Det har også konsekvenser for det sosiale livet, i perioder med mye skolearbeid må man prioritere hunden og det blir mindre mulighet til å dra ut på sosiale aktiviteter på kveldstid. Jeg interesserer meg ikke for uteliv og festing så for meg var det ikke noe stort offer :) Enten tok jeg med meg hunden på besøk, inviterte folk hjem til meg istedet og en gang iblant så passet mine greie bofeller valpen for meg. Etterhvert kunne hun være hjemme alene noen timer og da kunne jeg dra ut på ting dersom hun ikke hadde vært så mye hjemme alene tidligere på dagen. En sjelden gang i forbindelse med obligatorisk undervisning eller innspurt i prosjekter så måtte hun være hjemme i 9-10 timer, men det var heldigvis ikke dagligdags.

Det er jo mange argumenter for og imot, men for meg var det riktig avgjørelse å skaffe hund. Det har hatt SÅ stor innvirkning på min trivsel og mentale helse :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg syns studietiden er en ypperlig tid å skaffe seg hund. Men jeg kan også tenke meg at det kunne vært en flott tid uten hund! 

Jeg har ikke så veldig mye obligatorisk skole, så jeg kan styre dagene mine veldig selv. Jeg kan jobbe en del hjemmefra om jeg ønsker det, så får hundene selskap. Før bodde jeg helt alene, så etter skolen måtte jeg ha med hundene hvis jeg skulle finne på noe sosialt på kvelden, ettersom de kanskje hadde vært alene hele dagen. Nå bor jeg i kollektiv, og det er nesten alltid noen hjemme her 😊 Da har jeg mye større fritid til å dra på aktiviteter etter skolen uten å bekymre meg for hundene. 

Hund er dyrt! Det dyreste er vel at jeg har kjøpt bil for å ha hund til å komme meg rundt på trening 😂. Ellers har jeg også forsikring og det kjenner jeg har vært lurt. Jeg betaler ca 4000 kr året på den, og i år har jeg nesten brukt såpass mye hos veterinæren allerede. Så det er verdt pengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skaffet meg valp rett før jeg begynte på bachelor denne høsten. Ante ikke hva jeg skulle forvente av obligatorisk på universitetet, men fant ut at jeg har generelt ganske åpne dager, så (heldigvis) perfekt for valp :P 

Jeg har studert med hund før, men ikke på universitet. Jeg har hatt hund gjennom hele VGS og på et fotografstudie på to år der det var obligatoriske timer fra 8-16 så godt som hver dag. Da bodde jeg heller ikke hos foreldrene mine, så jeg jobbet ved siden av, noe som til tider har vært tøft, men det har gått fint :) 

Nå har jeg kun vært på UiO siden oppstart denne høsten, så jeg har ikke så mye erfaring enda, men jeg kan jo si litt likevel. På mitt studie er det ikke så mye obligatorisk, men det er veldig mye lesing. Jeg tror jeg hadde vært mindre sliten av mer forelesninger og færre langtekkelige artikler. Men mtp hund, spesielt valp, så er det jo veldig praktisk. Det er veldig lett å legge opp dagen etter han og hva han trenger av tur og trening, og også veldig greit mtp å begynne alenetrening.

Jeg ser jo at det sosiale blir litt annerledes med kontra uten hund. Heldigvis har jeg aldri vært veldig interessert i hverken festing eller uteliv, så jeg føler ikke jeg går glipp av så mye. Jeg er sosial ved å spise lunsj og middag med de jeg er glad i, og ved å dra på tur og trening med hundevennene mine. Så det kommer jo helt an på hva du liker best :) 

Hund er jo dyrt! Absolutt. Mat og innkjøp av selve valpen er jo største utgiftene. Jeg har en stor hund, en terv, og han kommer til å spise meg ut av huset som voksen :sweat: Han er forsikret, for jeg vil virkelig ikke gå på en smell om han blir syk. I tillegg til det så sparer jeg nå opp 500kr i mnd på en egen hundekonto, slik at jeg har litt ekstra om det skulle skje noe. Jeg gjør det dette året fordi jeg bor hjemme en periode mens jeg venter på at leiligheten min (!!) bygges ferdig. Til neste år kommer jeg til å ha det veldig trangt økonomisk, men jeg jobber nå ved siden av og sparer derfor så mye jeg kan. Kommer til å fortsette å jobbe ved siden av, i hvert fall et par dager i uka.

For meg var det helt riktig valg å ha hund. Jeg har hatt et opphold på to år og savnet har vært så ekstremt stort. Jeg har i flere år slitt med hodet mitt og depresjon, og de to årene uten hund har vært de mest ustabile årene for meg. Å ha hund gir meg en ro som ingenting annet, og gjør at jeg kommer meg mye mer ut, både med og uten andre folk. Når det da kom et kull som passet bra tidsmessig, der jeg kjenner oppdretter og begge foreldrene, og den ene valpen bare skrek navnet mitt - da måtte jeg bare kaste meg ut i det. Jeg har fått den fineste valpen i verden, og jeg har lyst til å gjøre det bra både for min egen del, men og for han :wub: 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er heltidsstudent ved UiO og synes det er fantastisk å ha hund som student! Jeg har ordnet timeplanen så hundene er alene hjemme 4-6 timer 4-5 ganger i uken, skikkelig luksus for samvittigheten min! Men - som student og hundeeier må du ofre visse ting. For eks. foregår alt av lesing hjemme. Jeg kan heller ikke bli med ut etter forelesninger eller dra på fester i hverdagen (jeg fester uansett ikke, så det går fint haha). Sosiale aktiviteter begrenser seg til dager jeg har fri fra jobb og skole, med mindre det sosiale skjer hjemme hos meg eller hundene kan bli med på det.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på siste året av en bachelor nå og har hatt hund gjennom hele studietiden. Vi har vært heldige og bodd billig og jeg har i tillegg hatt jobb som ekstrahjelp i butikk. Så økonomisk har det gått veldig bra, men jeg kjenner jo noen studenter som så vidt får stipendet til å rekke til kun seg selv. Jeg har fint kunne dekke utgiftene til både hunden og katten min, og har nå valgt å skaffe meg enda en hund. Økonomisk kommer det jo veldig ann på hva du prioriterer. Jeg kjøper så og si aldri klær, prøver å handle billig mat og er aldri ute å fester. Med tanke på hvor billig jeg har bodd så hadde jeg egentlig klart meg fint på bare pengene jeg får fra lånekassen :ahappy:  Har inntrykk av at det er billigere og bo privat i kollektiv enn på studentboliger, i hvert fall her i Ås her jeg går på skole. 

Ellers synes jeg det er veldig behagelig å ha hund ved siden av studiene. De er sjeldent lenge alene hjemme, jeg har god samvittighet og mye tid til dem. Jeg er også så heldig at vi har en studentforening på skolen for de med hund og uten den hadde jeg nok ikke blitt kjent med noe særlig folk på universitetet. Vi har treninger og turer sammen og arrangerer diverse andre arrangementer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Sauene her synes det er digg å få av ulla så at det skal være grusomt å lære barn at ull kommer fra lam skjønner jeg ikke helt. Men nå er det mye jeg ikke forstår. Og trodde også først at denne artikkelen var satire. 
    • Vanskelig diskusjon dette her. Blir nesten som å diskutere religion, da vi er oppvokst så forskjellig og har så forskjellige syn på dette. Personlig er jeg vegetarianer fordi jeg oppvokst med en far som drev gård - han var helt ærlig på alt som hadde med slakt og sånt noe å gjøre, noe jeg er veldig glad for den dag i dag. Nettopp det å vite "sannheten" har latt meg ta egne valg rundt dette. Det er mye dritt i kjøttindustrien, det tror jeg alle kan være enige om, men hvor mye moral og sannhet man skal gi barna i hvilken alder er et annet spørsmål.  @Malamuten, jeg opplever at mange ikke får korrekte opplysninger om gårdsdrift og dyreholdt med mindre de oppsøker det selv. Nå er selvsagt norge langt bedre enn mange andre land på dyrevelferd, men hvis vi ser på Tine- og Gildereklamene hvor de koser og duller og steller på de nyfødte babydyrene som dagen etter opptak skal slaktes eller rives bort fra mor (sånn omtrent), så er det jo ikke akkurat en legit representasjon av hva som foregår. Overraskende mange forstår ikke, eller nekter å forholde seg til, at det er døde dyr de spiser. Har man baller til å jakte eller slakte selv synes jeg saken er en annen, men så mange av mine oslovenner har null forhold til gårdsdrift og slakt, og hadde aldri klart å ta livet av et dyr selv.  Så det skal ikke handle om å pushe livssyn på barn, men om at jeg som byjente mener mange rundt meg godt kunne vokst opp med en god del større bevissthet rundt hva de betaler for og hva de spiser. Selv om industrien i Norge er på god vei i riktig retning må jo hamburgeren dø for å bli hamburger. Og det er det mange som ikke forstår, fordi ingen noen gang har sagt det til dem. Enig i at "kua mi jeg takker deg" er en søt sang, da.  Og ja, slitsomt at alt er feil og dumt hele tiden. 
    • Tror jeg forstår hva du mener. Ta ham med ut de 2 gangene han ønsker det og prøve å oppmuntre ham til oftere og lengre turer. Takk for råd. 
    • Det gjør de.jo stort sett, men ingen liker vell å bli utsatt for ting vi er redde for. Så er han redd ute så blir det jo heller ikke gøy å gå tur.
  • Nylig opprettede emner