Gå til innhold
Hundesonen.no

De siste ulvene i Osdalsflokken er skutt

Recommended Posts

Ser at noen nevner at vestlandet kan stå for saueholdet. Hva hjelper det når ulven herjer i Naustdal? Nå ble det ordnet ulvesone, og da skal det være greit å få tatt ut dyr som herjer utenfor sona. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutes ago, Raksha said:

Her fløy mitt poeng rett over hodet ditt, eller så gjorde du det for å være ekkel. Either way: failed.

29 minutes ago, yurij said:

Altså en helt normal ulv som oppfører seg slik en ulv gjør normalt når den er på streif, som antakeligvis er trigget av den oppstykkende og uroskapende jakten på ulv i Skandinavia som tar ut stabile store flokker, og åpner for mer og mer enkeltulver på streif og utkikk etter egnet territorium som de kan skape familiegrupper på. Dette kan bøndene i Naustdal takke sine kjære kollegaer på Østlandet og i Sverige for. Det er helt absurd å se voksne, "lærte" mennesker ignorere naturvitenskap, og famle rundt i mørket som en gjeng hodeløse høns. Hat og fremmedfrykt tar virkelig all evne til refleksjon og kunnskapsbaserte valg vekk fra verktøykassa til mennesker... :no:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

For å sikre oss mot streifulv etter at alle norske ulver er borte burde vi kanksje bygge en mur? 

• Like 1
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Her fløy mitt poeng rett over hodet ditt, eller så gjorde du det for å være ekkel. Either way: failed.

Herje er et helt vanlig ord i min dialekt, så skjønner ikke hvordan det skal være hatsk eller ukorrekt? Derfor du fikk forklaring på hva ordet faktisk er.  Jeg herjer med hundene når jeg leker voldsomt eller bråkete. Ulven herjer i saueflokken, den har det sikkert kjempeartig, mat i overflod, den spiser bare de beste delene og går videre til neste bytte. Helt naturlig for en streifulv, ekstremt upraktisk i beiteland. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Raksha said:

Herje er et helt vanlig ord i min dialekt, så skjønner ikke hvordan det skal være hatsk eller ukorrekt? Derfor du fikk forklaring på hva ordet faktisk er.  Jeg herjer med hundene når jeg leker voldsomt eller bråkete.

Selvsagt er det med en bismak av hat og fremmedfrykt når man bruker begrepet "ulv herjer". Du sier selv du bruker det om noe "voldsomt og bråkete", og ordboklinken din beskriver det som: "ødelegge, rasere, plyndre, bråke, behandle stygt". Alle disse ordene er svært negativt betont, og legger mennesklig motivasjon til en naturlig atferd fra et vilt dyr.

Det er hatsk og typisk for mennesker med en agenda å bruke slike negativt laddede ord, når de beskriver noe de ikke liker. Derfor sa jeg "hvorfor bruker man slik ukorrekt og hatsk retorikk". For det er ikke en korrekt beskrivelse av hva ulven gjør, og det er hatsk å beskrive naturlig atferd som "behandle stygt, ødelegge, rasere, bråke". Ulven driver med overskudds-drap, noe mennesker også driver med hver eneste dag, og er en helt naturlig atferd som ikke har noe med å "herje" å gjøre. Da "herjer" også mennesker i slaktehus hver dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Kangerlussuaq said:

Selvsagt er det med en bismak av hat og fremmedfrykt når man bruker begrepet "ulv herjer". Du sier selv du bruker det om noe "voldsomt og bråkete", og ordboklinken din beskriver det som: "ødelegge, rasere, plyndre, bråke, behandle stygt". Alle disse ordene er svært negativt betont, og legger mennesklig motivasjon til en naturlig atferd fra et vilt dyr.

Det er hatsk og typisk for mennesker med en agenda å bruke slike negativt laddede ord, når de beskriver noe de ikke liker. Derfor sa jeg "hvorfor bruker man slik ukorrekt og hatsk retorikk". For det er ikke en korrekt beskrivelse av hva ulven gjør, og det er hatsk å beskrive naturlig atferd som "behandle stygt, ødelegge, rasere, bråke". Ulven driver med overskudds-drap, noe mennesker også driver med hver eneste dag, og er en helt naturlig atferd som ikke har noe med å "herje" å gjøre. Da "herjer" også mennesker i slaktehus hver dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing

Å herre... Det er hverken smak eller bismak av hat eller fremmedfrykt når jeg bruker ordet "herje" ok?  Regner ikke med du tror meg, men det får bli din sak. Hva du legger i ordet "herje" er tydeligvis mer enn jeg gjør. Nå har du fått oppklaring på det fra min side. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutes ago, Raksha said:

Å herre... Det er hverken smak eller bismak av hat eller fremmedfrykt når jeg bruker ordet "herje" ok?  Regner ikke med du tror meg, men det får bli din sak. Hva du legger i ordet "herje" er tydeligvis mer enn jeg gjør. Nå har du fått oppklaring på det fra min side.

Det er ok, og like mye som du antakeligvis synes jeg er ei rævv siden du må bruke begrep som "å herre" om min personlige mening, så forholder jeg meg retten til å synes det er ukorrekt og hatsk å bruke menneske-skapte, negative begreper, for å forklare naturlig atferd hos rovdyr. En atferd som vi mennesker selv har provosert fram gjennom fullstendig hodeløs "forvaltning", uten bakgrunn i vitenskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.nrk.no/sognogfjordane/ingen-har-sett-snurten-av-ulven-1.14126607

Statens naturoppsyn kan ikkje utelukke at sauene i Naustdal er drepne av hund.

Det er vanskeleg å skilje på skadar gjort av hund og ulv – sjølv om det her mest sannsynleg var ulv, seier han.

Veldig interessant at de først sier det er vanskelig å skille på skader gjort av hund og ulv, men samtidig sier i samme artikkel:

– Bitemønsteret er klassisk ulv – med bit i nakke og rygg med hjørnetenner godt nede på sida. Så det er ingen grunn til å tru noko anna enn at det var ulv og ikkje hund, seier Golf.

Ellers fint at de tar innover seg realitetene, selv om det virker som sammenhengen er fullstendig fjernt for menneskene bak "forvaltningen" av ulv i Sverige og Norge:

– Sjansane er størst for at skadegjeraren ikkje er i området lenger. Ulv på vandring brukar enorme område.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For en herlig liten krabat  Gratulerer så mye Ia!
    • Jeg er enig med Mattilsynet/Torunn Knævelsrud her. (bra dame!)
      For en kort periode så hjalp jeg til som fosterhjem, og i den perioden så jeg nok av "villkatter" som er født ute og levd mesteparten av livet ute som plutselig nå skulle bli tvunget til å være innendørs og bo med mennesker. Kattene tilbringer jo resten av sitt liv som en redd, stressa hårball under sofaen. For et liv. Nå var den jaggu redda, gitt.. Utallige fosterhjem med slike katter, som heller kunne brukt tid og penger på en katt som man faktisk kan gjøre om til en sosialisert hyggelig pus.

• Så deilig å få han i hus! Og ikke minst at du ikke har tatt livet av han enda!
    • Jeg tror det kommer an på. Hunden vår f.eks. har ingen problemer med at vi gir hver andre et kyss, en klem eller sitter ved siden av hverandre. Men med en gang det blir litt "herjing" i bildet, som at sambo tuller med meg, løfter meg opp, klemmer meg hardt fast etc. så begynner kjeftesmella med det samme. Han reagerer definitivt på at kontakten mellom oss blir mer intens. De andre hundene våre har også en måte å reagere på når det skjer, men det er ikke like tydelig. De prøver å klemme seg i mellom og "ber om kos", eller begynner å slikke på en av oss.  Hunder som jager vekk andre hunder som kommer for nær eier, handler nok mer om ressursforsvar ja. Enten de ser på eier som ressurs, men også ofte hvis eier har en leke eller godbiter med seg, så kan de ha ressursforsvar pga. det også. 
    • Så fin han er 
  • Nylig opprettede emner