Gå til innhold
Hundesonen.no

4 mnd gammel valp som rir


Eriksen89
 Share

Recommended Posts

Hei! Eg har ein kvalp som er født 26.11.16. Den siste tida har eg registrert at han rir litt, han kan henge seg fast både på beina våres, men også prøve å ri på leikane sine. Er dette normal oppførsel no, og evt korleis reagere på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MarieR skrev: Det kan være et tegn på stress. Hvordan opplever du valpen ellers i hverdagen? Jeg ville stoppet valpen når den rir, og gi den noe annet å gjøre f.eks. 

Han er veldig krevande, men det har han vore frå dag 1. Blir lett stressa og tar av for ingen ting, henger i beina våres ute, og riverbarna overende ? Må ha endel timeout innimellom, fordi han ikkje klarer å roe seg. Når eg observerte dette i dag, så var han på altanen å leika med ein litt stor leike. Eg veit av erfaring frå tidligare kvalp at dei er krevende, men han her tar seriøst kaka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde min også som valp. Kjempesjarmerende :P Det gikk over når hormonene roet seg litt med alderen, men jeg avbrøyt hver gang ved å ta fra han leken/puta/pleddet og be han legge seg på plassen sin. Ville han ikke ligge stille bandt jeg han fast der til han roet seg, det ble som en time - out. Som regel sovnet han til slutt, han var egentlig trøtt eller sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krelise said:

Det gjorde min også som valp. Kjempesjarmerende :P Det gikk over når hormonene roet seg litt med alderen, men jeg avbrøyt hver gang ved å ta fra han leken/puta/pleddet og be han legge seg på plassen sin. Ville han ikke ligge stille bandt jeg han fast der til han roet seg, det ble som en time - out. Som regel sovnet han til slutt, han var egentlig trøtt eller sliten. 

Dette er jo ingen kjønnsmoden hund, så det har veldig lite med kjønnshormoner å gjøre, med med stress.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krelise said:

Mulig det. Men  min var på samme alder, derfor jeg svarte, men ser jeg glemte å nevne det. 

Ja, men da har det jo ikke noe med kjønnshormoner å gjøre. :)

Valper som rir og jokker skyldes som regel stress/overtrøtthet osv, det er ikke hormonelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eriksen89 said:

Han er veldig krevande, men det har han vore frå dag 1. Blir lett stressa og tar av for ingen ting, henger i beina våres ute, og riverbarna overende ? Må ha endel timeout innimellom, fordi han ikkje klarer å roe seg. Når eg observerte dette i dag, så var han på altanen å leika med ein litt stor leike. Eg veit av erfaring frå tidligare kvalp at dei er krevende, men han her tar seriøst kaka ?

Som de andre sier her, det er stress/overslagshandling. Dere må lære hunden å slappe av. Rotrening finner du masse om på forumet her hvis du søker litt. Det er også en rase som krever iltt mental aktivitet, så det er viktig at hunden får litt å bruke hodet sitt på også, ikke bare tur og lek. F. eks. søk, lydighetsøvelser, triks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Høres ut som stress, ja :-) Hva med å trene på å være rolig, også i situasjoner hvor barna herjer og mye skjer rundt ham? Start i det små når det er fryktelig kjedelig rundt ham, og gå sakte videre til mer og mer krevende situasjoner. Min tass på 8 uker (hatt ham i 2 døgn) har allerede blitt kjempeflink, så satser på at mye jobbing fremover vil holde det slik :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...