Gå til innhold
Hundesonen.no

Slede eller pulk?


Recommended Posts

Vi leide pulk sist helg. Lånte en barnepulk så minsta(3,5 år) kunne sitte i. Å det funka veldig fint. 

Så kikker vi litt på hva vi skal kjøpe selv. Barnepulk var forsåvidt greit nå men i og med at hun nok ikke sitter i den mer enn denne og maks litt neste sesong så blir jeg usikker på hva vi bør gå for. 

Barnepulk, transportpulk eller nordisk slede? Fordeler og ulemper? Tanken er at det skal kunne brukes til både 1 og 2 malamuter. 

En annen vesentlig ting er at vi går ikke så langt når barna er med. Maks 1 mil til sammen over flere timer og med en god rastepause. Men vi vil også bruke den når vi reiser ut på litt lengre tur bare meg og mann. Og ikke minst at den skal kunne brukes til malamutetester.

Innspill? :)

Vil jo helst ha både en toboggan, en nordisk, en barnepulk og en transportpulk... men... penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fjellpulken transportpulk med brems og to spannsdrag. Lånte innsatsen (sittebrett og skjerm) fra en barnepulk (fra noen vi kjente) og vips så hadde jeg pulk til ungen også. Som du sier, så er det jo begrenset hvor lenge man har bruk for en ren barnepulk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg hadde fjellpulken transportpulk med brems og to spannsdrag. Lånte innsatsen (sittebrett og skjerm) fra en barnepulk (fra noen vi kjente) og vips så hadde jeg pulk til ungen også. Som du sier, så er det jo begrenset hvor lenge man har bruk for en ren barnepulk :)

Kan man putte dette på transportpulk? :) er en transportpulk med hundedrag på finn. Fjellpulken x country 130. Kan jeg altså kjøpe sottebrett og skjerm til denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Kan man putte dette på transportpulk? :) er en transportpulk med hundedrag på finn. Fjellpulken x country 130. Kan jeg altså kjøpe sottebrett og skjerm til denne? :)

Det fungerte veldig greit å montere det, ja. Men vet ikke om sånne brett og skjermer selges løst? (fikk som sagt fra noen som hadde en barnepulk) men det sjekker du jo lett opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Det fungerte veldig greit å montere det, ja. Men vet ikke om sånne brett og skjermer selges løst? (fikk som sagt fra noen som hadde en barnepulk) men det sjekker du jo lett opp :)

Jo har sett det selges løst. Men da står d kun: "ryggstøtte til fjellpulken classic barnepulk" eksempel... så trodde kanskje ikke det kunne monteres på. Men kan jo sende mail til fjellpulken å høre?

Edit: ser det var himla dyrt. 1000 kr for ryggen og 1400 for skjermen. ? 

Men det er kanskje like så greit å kjøpe barnepulk og bare ta av skjerm og rygg når det ikke trengs da? Vet ikke helt hvordan det funker med opppakning da men ser ikke for meg at det blir helt krise? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Wildlife skrev:

Jo har sett det selges løst. Men da står d kun: "ryggstøtte til fjellpulken classic barnepulk" eksempel... så trodde kanskje ikke det kunne monteres på. Men kan jo sende mail til fjellpulken å høre?

Edit: ser det var himla dyrt. 1000 kr for ryggen og 1400 for skjermen. ? 

Men det er kanskje like så greit å kjøpe barnepulk og bare ta av skjerm og rygg når det ikke trengs da? Vet ikke helt hvordan det funker med opppakning da men ser ikke for meg at det blir helt krise? :) 

Den største forskjellen er at barnepulkene er noe kortere, og bredere i bakkant. Går sikkert fint å bruke dem som transportpulk også. Til 2 spann vil jeg anbefale å spandere på en brems, uansett type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Den største forskjellen er at barnepulkene er noe kortere, og bredere i bakkant. Går sikkert fint å bruke dem som transportpulk også. Til 2 spann vil jeg anbefale å spandere på en brems, uansett type :)

Ser kanskje for meg at det er best med nordisk pulk istede for pulk når en har 2? :) usikker.. enn så lenge blir det kun 1 hund. Da tispa vår ikke er unnfanget enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ifht barn skal jeg ikke uttale meg, men jeg kan si litt om hva jeg tenker om pulk vs slede med to hunder. Jeg har vanlig transportpulk med brems og taudrag, og jeg har en sprintslede. Om du skal ha med en del bagasje er ikke den lette sprintsleden egnet. Den tar ikke mye last. Skal du ha en større og bedre lasteslede, så må du ha mer enn to hunder om du skal kjøre i terreng. 

Pulk er litt styr i form av at hele greia blir ganske lang med drag til hundene, pulken og tau til deg som henger etter, men du får med deg mye mere bagasje med få hunder. Det er også mye lettere for hundene å trekke deg på ski etter enn det er å trekke deg stående på en slede. Dermed kan du ha mer vekt i pulken i tillegg til deg, enn du kan når de må trekke deg stående på sleden. Jeg ville helt klart hatt brems og anker på pulk med to hunder. Jeg foretrekker å ha hundene i linesett fremfor drag, men mulig jeg ville satt mer pris på draget om jeg hadde gått mer i bakker og skrått terreng. Det er ganske flatt her og rolige bakker opp og ned. Jeg syns de jobber friere i linesett enn i drag, og siden jeg har brems, så har jeg ikke samme behovet for at hundene selv kan bremse pulken. Jeg henger tungt på bremsen i nedoverbakkene, så pulken kjører ikke på hundene. Jeg har 154 cm pulk. Ville ikke hatt noe mindre om du skal ha med deg mye bagasje.

Jeg ender ofte med å trene hundene med bare ski eller med sleden, og så bruker jeg pulken når vi skal på tur og ha med oss litt utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 minutter siden, spot skrev:

Slede er helt uegnet til kun 2 hunder. Pulk m / brems og ski er helt utmerket med kun 2 hunder.

Det går helt fint med slede med bare to hunder. Men til tur utenfor oppkjørte løyper og med mye last er jeg helt enig i at pulk er mye bedre.

Edit: Jeg har to 28 kg hunder som trekker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hvis du er fornøyd med å kjøre kort, i veldig lav hastighet, og helst der hvor det er temmelig flatt, så kan det jo fungere med slede og to hunder.  Men som regel vil man få langt større fart hvis man har ski på beina.  Selv vill e jeg helt klart valgt ski og pulk!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
15 timer siden, spot skrev:

Jo, hvis du er fornøyd med å kjøre kort, i veldig lav hastighet, og helst der hvor det er temmelig flatt, så kan det jo fungere med slede og to hunder.  Men som regel vil man få langt større fart hvis man har ski på beina.  Selv vill e jeg helt klart valgt ski og pulk!

 

Hva er kort og hva er galt med sakte? Jeg kjører ganske sakte uansett jeg. Ikke alltid jeg klarer å bremse ned i starten på ski, men jeg vil ha hunder som kan jobbe i 12-15 km/t ganske lenge. Raske turer i høy fart på godt preppa løyper er unntaket. Jeg ville også valgt pulk med brems om jeg måtte velge enten eller, men slede er moro selv om man bare har to hunder, og tryggere når det er isete, smale og humpete scooterløyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Hva er kort og hva er galt med sakte? Jeg kjører ganske sakte uansett jeg. Ikke alltid jeg klarer å bremse ned i starten på ski, men jeg vil ha hunder som kan jobbe i 12-15 km/t ganske lenge. Raske turer i høy fart på godt preppa løyper er unntaket. Jeg ville også valgt pulk med brems om jeg måtte velge enten eller, men slede er moro selv om man bare har to hunder, og tryggere når det er isete, smale og humpete scooterløyper. 

Slede med to hunder kan være morro om man har hunder som jobber godt og liker å jobbe med hverandre :) Jeg har hatt slede til mine, og det funka det, men å brøyte tunge løyper i motbakke er ikke noe særlig syns jeg. Det er ikke overalt det er gode løyper å kjøre i, og da bør man vurdere om slede er tingen (jeg syns det er kjedelig å gå, dytte og rive løs en slede flere km i løssnø :P bikkjene syns også det er drepen med så lavt tempo og mye stopp) 

Jeg tenker at pulk og ski er det desidert sikreste alternativet om man skal utenfor løypene og vil komme seg inn i fjellet med kun 2 hunder. Men om målet er å kose seg med hundene i løyper og ikke kjøre veldig lange strekker (10-15 km går jo helt fint om hundene holder motivasjonen) er slede helt supert :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jack-Pot skrev:

Kan eg spørre om hvor man handler ting som pulk, drag, linesett, sleder osv til hund?

Det er flere ulike som selger diverse utstyr til trekkhunder/trekk utstyr.. Her er noen:

www.seleverkstedet.no

www.troll-hundefor.no

www.hundekjorerbutikken.no

http://www.non-stopdogwear.no/produkter/

http://www.fjellpulken.no/categories/hundeutstyr  (pulk)

http://www.bewesleds.com/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Meg skrev:

Tusen takk for tips :D Finnes det også noen bøker eller nettsider der man kan lære om hundekjøring? Eg har lyst å prøve litt med mine to schæfere, men vet ikke helt hvor eg skal begynne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jack-Pot skrev:

Tusen takk for tips :D Finnes det også noen bøker eller nettsider der man kan lære om hundekjøring? Eg har lyst å prøve litt med mine to schæfere, men vet ikke helt hvor eg skal begynne :P

ny bok straks i salg , jeg har ikke lest den selv ennå https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Natur-diverse/Hundekjøring/I9788293026136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, Jack-Pot skrev:

Tusen takk for tips :D Finnes det også noen bøker eller nettsider der man kan lære om hundekjøring? Eg har lyst å prøve litt med mine to schæfere, men vet ikke helt hvor eg skal begynne :P

Det er også flere grupper på facebook med brukt utstyr og grupper man kan diskutere og stille spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...