Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK øker prisene og innfører nye


mowgli
 Share

Recommended Posts

Det er da ingen andre steder dette har gått an uten at det hadde blitt kjempe styr.. blir som legekontoret tar ekstra for at de skal registrere svarene på prøvene de har tatt.. 

det hadde kommet på framsida av avisene det..  mens vi hundeeiere er nødt å bare "godta" det nkk bestemmer, hvis vi ønsker å delta noe med hunden vår.. 

så det er faktisk ikke vits å klage, for nkk gjør som de vil - som alltid..

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Én ting er å ta betalt for at folk stiller hundene sine, parkering og inngang, men nå innføre en avgift også for "belønningen" (dvs titlene) man får ved å å ha gode hunder og konkurrere aktivt dem? Me

Ut i fra det som skrives på FB så er det i hovedsak prisen på tittelregistrering det reageres på, i mindre grad økning av påmeldingsavgift. Det er jo også langt enklere å rettferdiggjøre økning av påm

En veldig stor bakdel ved dette om det blir til at mange velger å ikke registrere sine titler blir at det blir vanskeligere å få oversikt over  hunder og deres resultater/titler via DogWeb. Spesielt p

For å sette lys på hvor urimelig det er at NKK nå skal ta betalt for å registrere titlene hundene oppnår på utstillingene de arrangerer sjøl:
Jeg jobber på Universitetet i Oslo. Studenter som har gyldige resultater på eksamen, kan i prinsippet bestille seg så mange karakaterutskrifter de måtte ønske (sjøl om vi selvsagt helst vil at de tar kopier vi kan stemple for dem, bare for å ha sagt det). Foreløpig er det å skrive ut karakterutskrifter er en manuell pirkejobb, hvor en må sjekke at en skriver ut i henhold til bestilling (målform, organisering av emner) før den signeres, stemple og sende pr post. Ganske mye jobb, med andre ord. 

Heldigvis har vi ansatte som jobber på eksamenskontorer og inforsentra som har lønn og som har dette som en del av sine arbeidsoppgaver. Og når en tilbyr en utdanning (eller i andre settinger, en tittelgivende konkurranse eller utstilling), så må en også gi folk mulighet til å dokumentere resultatene sine. Merkelig åssen det brått er så mye dyrere for NKK å drifte registreringsavdelinga si enn før, det er jo akkurat de samme folka og de samme oppgavene de utfører. :icon_confused:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment her er jo at NKK, dessverre for dem, ikke har det aller beste omdømme blant sine medlemmer lenger. Det er stor misnøye med veldig mye, og slike stunts som dette bidrar vel ikke til å redusere misnøyen (selv om NKKs medarbeidere åpenbart flirer bort dette og bagatelliserer det og betrakter medlemmene smålige, kunnskapsløse og klagete). NKK burde faktisk ta slike ting på alvor og tenke litt over hvordan de håndterer dette. Det er gjerne de små tingene som skaper størst misnøye - det er de tingene som går ut over hver enkelt som merkes for de fleste... ikke de store grepene som kanskje er mer nødvendige for driften av organisasjonen enn disse småtingene som antakeligvis ikke er forskjellen mellom leve eller ikke leve for NKK. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
14 timer siden, simira skrev:

Men NKK får vel ikke mer enn aktivitetsavgiften av påmeldingen uansett? Såklart, det blir mer til klubbene og kanskje de da trenger mindre fra NKK. Jeg har arrangert en liten håndfull stevner, og var overrasket over hvor mye overskudd vi satt igjen med. Det er klart at leie av lokaler koster litt, og det er av hengig av antall deltakere, men likevel trenger man ikke veldig mange for å dekke inn kostnadene til arrangementet. Mulig det er utgifter med utstilling som man ikke har i andre konkurranser?

Jeg synes 400 kroner er for mye, jeg ville ikke betalt det hverken for rally eller lp (eller utstilling, men det er for min del ikke et alternativ. Starter man 2-3 klasser med et par hunder så blir det fort dyrt. Da bruker jeg heller de pengene på kurs og starter uoffisielle, gratis/billige klubbstevner...

Men det er vel uansett klubbene som setter påmeldingsavgiften, eller?

NKK betaler MVA av påmeldingsavgift  - det gjør ikke klubbene. 25% forsvinner til staten. Pr utstiller tipper jeg det er igjen en 50 lapp  pr nå, når alt er betalt.  ikke spesielt mye. Klubber sitter igjen ofte med det tredobbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det som skrives på FB så er det i hovedsak prisen på tittelregistrering det reageres på, i mindre grad økning av påmeldingsavgift. Det er jo også langt enklere å rettferdiggjøre økning av påmeldingsavgift, da prisøkningen i samfunnet generelt også rammer arrangører av utstilling. I tillegg er summen mindre. 

Det er nok vanskelig for NKK å rettferdiggjøre prisen på tittelregistrering. De har jo prøvd å begrunne det, men det er ikke spesielt forståelig at de mest aktive, og de som vinner mest, skal straffes økonomisk for akkurat det. Det er jo disse som allerede betaler mest, og som rammes mest av prisøkningen for påmelding. Finnes det noe oversikt over hvor mye NKK beregner i økte inntekter av denne avgiften?

Men NKK er jo ikke akkurat kjent for å ta selvkritikk og tenke seg om en gang til, så det skjer neppe denne gangen heller. 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

Spørsmålet var retorisk, 2ne... 

 

Javisst, vi kan late som at du egentlig ikke mente å diskutere person fremfor sak. 

3 timer siden, JeanetteH skrev:

Nei selvsagt man skal ikke bry seg om noe. Ikke engasjere seg i noe som er viktig for seg. 

Det var akkurat det jeg sa, ja. Helt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Line skrev:

Det er nok vanskelig for NKK å rettferdiggjøre prisen på tittelregistrering. De har jo prøvd å begrunne det, men det er ikke spesielt forståelig at de mest aktive, og de som vinner mest, skal straffes økonomisk for akkurat det. Det er jo disse som allerede betaler mest, og som rammes mest av prisøkningen for påmelding. Finnes det noe oversikt over hvor mye NKK beregner i økte inntekter av denne avgiften?

Jeg tipper det ble litt overveldende for dem da det ble innført slike mellomtitler, spesielt i rallyLP - der får jo folk kasta titlene etter seg ser det ut som. Arbeidsmengden med å registrere alle disse mellomtitlene her og der har nok medført ganske stor økning i arbeidsbelastningen vil jeg tro. Så igjen - jeg skjønner innføring av en avgift.. men beløpet?  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Litt OT men hvorfor tvinges man til være medlem i NKK hvis man ønsker å melde seg inn i en raseklubb f.eks? Jeg har ett par norske raseklubber jeg kunne hatt interesse av men jeg ønsker ikke å støtte NKK økonomisk. 

Man betaler NKK-andelen bare en gang, uansett hvor mange klubber man er medlem av.

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg tipper det ble litt overveldende for dem da det ble innført slike mellomtitler, spesielt i rallyLP - der får jo folk kasta titlene etter seg ser det ut som. Arbeidsmengden med å registrere alle disse mellomtitlene her og der har nok medført ganske stor økning i arbeidsbelastningen vil jeg tro. Så igjen - jeg skjønner innføring av en avgift.. men beløpet?  

Men da henger det ikke på greip at de innfører avgift for alle typer titler, og spesielt ikke at det er dyrest for de titlene som genererer minst jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om den kommende GP-tittelen kommer til å koste, for den skulle vell gis 'automatisk' til alle godkjente hunder uten at eier sender inn?

Folk kommer jo til å betale, for utstilling og titler er en stor del av hundelivet for mange, så stemples det bare at det funker. Påmeldingsavgiften henger ikke jeg meg så mye opp i, selv om man hadde sine tanker om at det var dyrt fra tidligere. Syntes betaling for tittelregistrering er OK, men avgiften syntes jeg var drøy - mye dyrere enn for eksempel registrering av DNA-resultater, cirka samme pris som røntgenavlesning som er atskillig mye mer jobb og tilsvarer cirka påmeldingsavgiften for en rallyprøve. Klart, det har blitt et bidig styr etter de innførte mellomtitler, vi skjønner at det har økt arbeidsmengden noe, men avgiften henger ikke helt på greip for min del.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Line skrev:

Men da henger det ikke på greip at de innfører avgift for alle typer titler, og spesielt ikke at det er dyrest for de titlene som genererer minst jobb.

Nei, det henger ikke på greip. 

Men jeg lurer jo fortsatt på om dette gjelder alle titler, eller bare dem som er listet opp på oversikten, altså kun N UCH, NORD UCH, utenlandske championater og utenlandske vinnertitler? Hva med alle andre... RIK-titler (eller ansees det som mellomtitler), CIE/CIB, norske vinnertitler etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å ha en mening om prisøkning ,uten at det skal være syting og bitching??

Jeg er av de heldige som har hunder m titler,og som kanskje får flere av dem.Men m min inntekt så får det nok holde at jeg vet det,og registrering kan jeg greit la være.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Siri skrev:

All kritikk av NKK er syting og bitching visst nok... :aww: 

Når kritikken er så massiv så bør de da virkelig sette seg ned og tenke en gang til. 

Noe annet som slår meg - siden økonomien tydeligvis må bedres, har de hentet inn fagfolk som kan se på strukturen som gir råd? Eller er det forsøk på lapping innenfra? For om dette er et raskt og enkelt forsøk på å bedre økonomien uten at man gjennomgår strukturen, så vil vel problemet vedvare.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Line skrev:

Når kritikken er så massiv så bør de da virkelig sette seg ned og tenke en gang til. 

Skulle tro det, men... 

15 minutter siden, Line skrev:

Noe annet som slår meg - siden økonomien tydeligvis må bedres, har de hentet inn fagfolk som kan se på strukturen som gir råd? Eller er det forsøk på lapping innenfra? For om dette er et raskt og enkelt forsøk på å bedre økonomien uten at man gjennomgår strukturen, så vil vel problemet vedvare.

Jeg vet ikke hvordan det jobbes med dette, men i følge et innlegg nå, så er jo ikke dette i henhold til vedtak på RS heller. Forslag fra fuglehundklubbene om økning av diverse avgifter ble avvist, og det var IKKE inkludert i budsjett noen ny avgift på tittelregistrering... bare noen økninger på de avgiftene som allerede eksisterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, Siri skrev:

Nei, det henger ikke på greip. 

Men jeg lurer jo fortsatt på om dette gjelder alle titler, eller bare dem som er listet opp på oversikten, altså kun N UCH, NORD UCH, utenlandske championater og utenlandske vinnertitler? Hva med alle andre... RIK-titler (eller ansees det som mellomtitler), CIE/CIB, norske vinnertitler etc? 

Det gjelder alle titler.
Og det jeg synes er litt trist det er at alle synes å tro at dette med titler må jo være piece of cake,  Men vi registrerer altså flere tusen titler hvert år :) Og morsomt nok altså, men fra i går klokken 17:40, og til klokken 11:15 i dag - så har bare jeg mottatt mail om 13 titler som ønskes inn. Og det torsdagen før jul liksom *ler* - i tillegg til eventuelle søknader om mellomtitler og championater elektronisk, de har jeg ikke sjekket enda........


 

16 minutter siden, Line skrev:

Når kritikken er så massiv så bør de da virkelig sette seg ned og tenke en gang til. 

Noe annet som slår meg - siden økonomien tydeligvis må bedres, har de hentet inn fagfolk som kan se på strukturen som gir råd? Eller er det forsøk på lapping innenfra? For om dette er et raskt og enkelt forsøk på å bedre økonomien uten at man gjennomgår strukturen, så vil vel problemet vedvare.

Kritikken er vel ikke noe mer massiv nå enn den har vært ved tidligere prisøkninger, faktisk så synes jeg det egentlig er mindre og mildere, mer forståelse - så jeg tenker at dette går seg til. 

Økonomien er mye bedre, fordi man har tatt grep - det hjalp jo å få på plass folk på toppen som vet litt om økonomistyring - resultatet er færre mennesker, mer å gjøre på hver og en, samtitidig som man forsøker å opprettholde og forbedre servicenivået.
Hadde ikke disse menneskene kommet på plass så hadde kanskje ikke NKK eksistert - men det er snudd på 2 år, hvilket er veldig raskt - så jeg tror nok kanskje at kompetansen er i huset og at de vet hva de gjør.

Forøvrig - det er eierklubbene som ønsker utvikling av datasystemer som kan hjelpe de å arrangere prøver smidigere, følge opp rasene sine tettere osv. Sånt koster penger, det må finansieres - og et eller annet sted MÅ faktisk pengene komme fra - NKK har ingen rik onkel som bare kan bla opp penger. Det er liksom den biten fokl sliter med å forstå. De vil gjerne ha, men vil ikke bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Belgerpia skrev:

Det gjelder alle titler.
Og det jeg synes er litt trist det er at alle synes å tro at dette med titler må jo være piece of cake,  Men vi registrerer altså flere tusen titler hvert år :) Og morsomt nok altså, men fra i går klokken 17:40, og til klokken 11:15 i dag - så har bare jeg mottatt mail om 13 titler som ønskes inn. Og det torsdagen før jul liksom *ler* - i tillegg til eventuelle søknader om mellomtitler og championater elektronisk, de har jeg ikke sjekket enda........

Da bør det kanskje stå det da... ikke bare noen utvalgte... 
Jeg skjønner at det er en jobb å gjøre, men det forsvarer fortsatt ikke at man går fra 0 - 200/250 kr liksom. Sorry, det henger ikke på greip. Men jeg skjønner jo at ting tar tid når man ikke engang skjønner et brev fra FCI med godkjent tittel... 

7 minutter siden, Belgerpia skrev:

Kritikken er vel ikke noe mer massiv nå enn den har vært ved tidligere prisøkninger, faktisk så synes jeg det egentlig er mindre og mildere, mer forståelse - så jeg tenker at dette går seg til. 

Det der er åpanebart NKKs 2. slagord... "Det går seg til"... og mens det går seg til, blir misnøyen stadig større... men man får jo ikke gjort noe med det liksom. 

7 minutter siden, Belgerpia skrev:

Forøvrig - det er eierklubbene som ønsker utvikling av datasystemer som kan hjelpe de å arrangere prøver smidigere, følge opp rasene sine tettere osv. Sånt koster penger, det må finansieres - og et eller annet sted MÅ faktisk pengene komme fra - NKK har ingen rik onkel som bare kan bla opp penger. Det er liksom den biten fokl sliter med å forstå. De vil gjerne ha, men vil ikke bidra.

Og NKK mener at tittelregistreringen skal finansiere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Det gjelder alle titler.
Og det jeg synes er litt trist det er at alle synes å tro at dette med titler må jo være piece of cake,  Men vi registrerer altså flere tusen titler hvert år :) Og morsomt nok altså, men fra i går klokken 17:40, og til klokken 11:15 i dag - så har bare jeg mottatt mail om 13 titler som ønskes inn. Og det torsdagen før jul liksom *ler* - i tillegg til eventuelle søknader om mellomtitler og championater elektronisk, de har jeg ikke sjekket enda........

Som jeg allerede har nevnt så kan det neppe ta mange minuttene å bekrefte et norsk utstillingschampionat. Det er forsåvidt greit at man innfører en avgift, men 250,- er vel drøy pris. Kanskje kunne man berget seg litt om diplomet var inkludert, men det kommer jo fremdeles i tillegg. Du bekrefter jo selv her at dette er god butikk for NKK.

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Kritikken er vel ikke noe mer massiv nå enn den har vært ved tidligere prisøkninger, faktisk så synes jeg det egentlig er mindre og mildere, mer forståelse - så jeg tenker at dette går seg til. 

Folk har jo også gjort seg den erfaringen at det ikke er spesielt hensiktsmessig, siden man uansett ikke opplever at NKK tar til seg det som blir sagt og skrevet.

Sitat

Økonomien er mye bedre, fordi man har tatt grep - det hjalp jo å få på plass folk på toppen som vet litt om økonomistyring - resultatet er færre mennesker, mer å gjøre på hver og en, samtitidig som man forsøker å opprettholde og forbedre servicenivået.
Hadde ikke disse menneskene kommet på plass så hadde kanskje ikke NKK eksistert - men det er snudd på 2 år, hvilket er veldig raskt - så jeg tror nok kanskje at kompetansen er i huset og at de vet hva de gjør.

Veldig bra at det er en helhet bak det.

 

Sitat

Forøvrig - det er eierklubbene som ønsker utvikling av datasystemer som kan hjelpe de å arrangere prøver smidigere, følge opp rasene sine tettere osv. Sånt koster penger, det må finansieres - og et eller annet sted MÅ faktisk pengene komme fra - NKK har ingen rik onkel som bare kan bla opp penger. Det er liksom den biten fokl sliter med å forstå. De vil gjerne ha, men vil ikke bidra.

Det folk sliter med å forstå er at det allerede er de som betaler mest nå må betale enda mer. Når eierklubbene ønsker så burde kanskje de heller belastes økonomisk, enn de medlemmene som bidrar ved å melde på.

Ellers så synes jeg innlegget på FB var veldig interessant, det som viste til misforholdet i avgiftsøkningene mot vedtakene på RS. Nå har jeg ikke dobbeltsjekket at det stemmer, men hvis det gjør det så fremstår dette som litt venstrehåndsarbeid fra NKK..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant nå er å sammenlikne med sykkelforbundet og innføringen av engangslisenser , i artikkelen om Bjørn Sætres avgang : " Det som har vært dramatisk, er forbundets nedgang i lisensinntekter fra deltagerne i turrittene. Antall deltagere er gått ned, og med det inntektene. I år har de, inkludert rammetilskuddet fra Norges idrettsforbund, falt med 2,5 millioner, ifølge sykkelforbundets avgående generalsekretær. "

innføring av engangslisens på turritt kan sammenliknes med avgiften for å registere titler .....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det meste man "sutrer og bitcher" om i forhold til NKK kunne jo vært løst så utrolig mye smidigere bare ved å tenke litt mere på hvordan slike ting blir oppfattet av hundemiljøet der ute. Påmeldingsavgiften har vel stått stille et par år nå, så der ventet vel alle en økning og den er jo grei nok. Men hvis man nå finner på et nytt område man kan legge på en avgift - kanskje man i alle fall skulle ha respekt nok for utstillerne å la være med å ta grådig betalt for sin egen championtittel i alle fall (N Ch) - for den bør da være rimelig enkel for dem å holde orden på selv.. (Teknisk sett burde den for de aller fleste raser/konkurranser faktisk kunne bli tildelt automatisk i denne dataalderen vi lever i). Man burde ha fjernet den menneskelige faktoren for feil fullstendig på noe såpass enkelt for årevis siden, synes jeg.
Da ville det i alle fall føles litt mere "spiselig" å betale et administrasjonsgebyr for andre lands titler (selv om vi søker om dem selv og bare sender inn en bekreftelse til NKK som skal punches inn).

Men det er noe med det å sitte med et "monopol" - man kan jo bare være diktator og tre slikt nedover folk uansett hva de synes. Det er bare så synd når det misbrukes for det ødelegger så raskt omdømmet til hele organisasjonen. Heldigvis finnes det fortsatt folk som er lidenskapelige opptatt av hundelivet og ønsker å være med i de organiserte konkurransene og betale for moroa.

Men jeg skulle likt å se noe tilsvarene i sportslivet: "Joda, han vant NM, men har ikke betalt gebyret på x antall kroner så han er ikke norgesmester..."

Susanne

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SusanneL skrev:

Da ville det i alle fall føles litt mere "spiselig" å betale et administrasjonsgebyr for andre lands titler (selv om vi søker om dem selv og bare sender inn en bekreftelse til NKK som skal punches inn).

Når jeg tenker meg om, så er det jo vi som gjør jobben for NKK med de utenlandske titlene, så der er det jo mye mindre jobb å registrere og sjekke faktisk :). Da henger det på greip at det er biligere sånn sett, men jeg er helt enig i at det er rart at man må betale for NKKs EGNE titler faktisk... I Danmark, som også krever gebyr for registrering av titlene, så er dette gratis for DKKs egne vinnertitler og en del andre championattitler. 

2 minutter siden, SusanneL skrev:

Men jeg skulle likt å se noe tilsvarene i sportslivet: "Joda, han vant NM, men har ikke betalt gebyret på x antall kroner så han er ikke norgesmester..."

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...