Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som reagerer på at andre hunder leker


tonjek
 Share

Recommended Posts

Koda tåler ikke at andre hunder leker. Så fort noen setter igang, reagerer han veldig kraftig.

Vi har to valper på jobben i dag som leker med en del lyd, så jeg benyttet muligheten og fikk filmet.

Noen ganger (hvis leken mellom de andre ikke er så voldsom), kan jeg be ham legge seg, og da roer han seg en del. Andre ganger blokkerer han helt, og da er det eneste som fungerer å fjerne ham helt fra situasjonen. Men det er jo like ille neste gang, så jeg kunne gjerne ønske meg synspunkt på hvordan jeg kan håndtere dette, slik at han på sikt kanskje kan tåle bedre at andre hunder leker.

Han er litt over 1,5 år nå, men har vært slik fra han var liten, så det er ikke noe nytt. Selv leker han også gjerne voldsomt, og ofte med en del lyd selv.

Han bjeffer, reiser bust og knurrer, og er åpenbart veldig spent og stresset.

Noen synspunkter?

(Nå har jeg forøvrig tatt ham inn, og vekk fra de to som leker, så han skal få slippe å ha det slik.)

https://vimeo.com/167401244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvorfor dere lar dem bitche den bulldoggen...

Hunden din oppfører seg litt typisk sånn "vil være med, men vet ikke helt hvordan, og om det er greit". Har en feriegjest som oppfører seg omtrent likt når støverene herjer. De bare overser ham, og han blir litt frustrert...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvorfor dere lar dem bitche den bulldoggen...

Hunden din oppfører seg litt typisk sånn "vil være med, men vet ikke helt hvordan, og om det er greit". Har en feriegjest som oppfører seg omtrent likt når støverene herjer. De bare overser ham, og han blir litt frustrert...

Boxeren leker egentlig godt med rottweileren, han. Men på videoen er min såpass pågående at han antakeligvis føler det er litt ubehagelig, og prøver å gå vekk. Og rottweilervalpen er dårlig på å ta signaler, så hun gir seg ikke. Når jeg tar vekk min (som jeg alltid gjør, med unntak av på filmen), leker de helt fint. Rottweilervalpen fjerner vi når hun blir for mye (noe hun ofte gjør).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Hunden min skal ofte blande seg og "bitche" litt om andre leker om hun ikke er med i leken. Spesielt om det er yngre hunder. Har en treningsgruppe med en del unghunder hvor det pleier å være fri lek etterpå, da går vi. Hun ødelegger bare for de andre og jeg ser på henne at hun ikke har det noe moro selv heller. Hun skal bare inn og styre situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det der så så ille ut jeg.. Ser kanskje ut som en blanding av at han ikke vet helt hva han skal gjøre (og dermed litt frustrasjon) og litt "vaktmester" som prøver å bryte opp leken. Å ta han vekk vil jo antagelig ikke ha noen effekt som du selv sier, men du kan jo forsøke å ha han i bånd ved deg og tvinge han til å forholde seg rolig mens han ser på at andre leker. I starten vil han jo mest sannsynlig være stresset uansett, men om du tvinger han til å forholde seg rolig så vil jo stresset synke etterhvert som han skjønner at han ikke har noe annet valg enn å sitte/ligge ved deg å observere på avstand. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må han tåle det? Jeg mener om du er på konkurranse/trening/tur så tipper jeg han ikke har slike reaksjoner? I den hundegården har han ingenting annet å fokusere på og han er jo samme innhegning. Jeg hadde ikke forventet at en BC skulle forholde seg nøkternt i en slik setting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så masete ut. Skill dem, og la dem få en pause i fra hverandre, og prøvd igjen. Ser for meg at det er lett kan bli slosskamp. En som ikke liker seg, en som bitcher og en som heier blir fort leven selvom de har lekt bra sammen før. Ikke alle hunder er 'hundeparkhunder' som kan leke med hvem som helst, hvor som helst og med hva som helst. Begge mine er slik, så de har bedre av å gå tur sammen med andre, enn å herje villmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags setting er dette? Synes ikke det virket spesielt positivt for noen av partene, og jeg ville ha unngått å "oppbevare" hunden min i sånne situasjoner - det er vel ikke nødvendig at har får lov til å løpe rundt å holde på sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg synes ikke det der så så ille ut jeg.. Ser kanskje ut som en blanding av at han ikke vet helt hva han skal gjøre (og dermed litt frustrasjon) og litt "vaktmester" som prøver å bryte opp leken. Å ta han vekk vil jo antagelig ikke ha noen effekt som du selv sier, men du kan jo forsøke å ha han i bånd ved deg og tvinge han til å forholde seg rolig mens han ser på at andre leker. I starten vil han jo mest sannsynlig være stresset uansett, men om du tvinger han til å forholde seg rolig så vil jo stresset synke etterhvert som han skjønner at han ikke har noe annet valg enn å sitte/ligge ved deg å observere på avstand. 

Å ha ham i bånd på litt avstand og kreve ro kan jeg prøve på. 

 

6 timer siden, Avani skrev:

Hvorfor må han tåle det? Jeg mener om du er på konkurranse/trening/tur så tipper jeg han ikke har slike reaksjoner? I den hundegården har han ingenting annet å fokusere på og han er jo samme innhegning. Jeg hadde ikke forventet at en BC skulle forholde seg nøkternt i en slik setting. 

Fordi dette er jobben min, og alternativet er at han sitter alene i bilen og bjeffer der i stedet fordi han hører de andre og vil være med. 

 

5 timer siden, KristinR skrev:

Syns hele greia så stressende ut for flere parter jeg. Ikke minst boxeren som så tydelig med hele seg viste at dette var ubehagelig. 
Border collien vil vel ha kontroll og stresser rundt og bjeffer. 

Som jeg skrev i forrige innlegg, så føler nok boxeren ubehag pga at min bråker. Når min ikke løper etter og brøler, er han avslappet og fin, og leker godt med rottweileren.

 

53 minutter siden, Tuvane skrev:

Hva slags setting er dette? Synes ikke det virket spesielt positivt for noen av partene, og jeg ville ha unngått å "oppbevare" hunden min i sånne situasjoner - det er vel ikke nødvendig at har får lov til å løpe rundt å holde på sånn?

Dette er i en hundebarnehage hvor jeg jobber. Han får som sagt ikke lov til å løpe rundt sånn, jeg fjerner ham når han begynner slik. Men for å kunne fange adferden på film, for å kunne vise og spørre om råd, måtte jeg nesten la ham være noen sekunder, før jeg selvfølgelig gikk inn og stanset det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når alle er rolige og driver med sitt? Kanskje du skulle filmet det å til oss, for det eneste vi ser nå er en stakkars boxer som ikke har det noe kjekt. I dette tilfellet ville jeg fjernet rottisen! Det jeg ser her er at Koda ønsker å stoppe leken. Han ser at boxer'n ikke har det så kjekt og velger å prøve å gå inn på sin noe klønete måte, som bare hauser opp i de andre. Det jeg prøver å si, se om den andre føler ett ubehag når Koda setter igang med bråket sitt, og heller gå inn å skill de to som leker. Få de to til å roe seg ned og prøv igjen. Mistenker at det er ikke nødvendigvis Koda som må lære seg spillerregler i bhg her :) Han er som veldig mange andre hunder jeg ser, litt Narvestadmentalitet. Det er ikke nødvendigvis så ille det, når man faktisk ønsker ro og fred i flokken. Har du ikke noe annet sted å sette han? Så han ikke en gang får begynt, for det der stresser jo opp alle. 

Tror Koda er en link mellom deg og de to som leker jeg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den egentlige vaktmestren er vel jacken som kom inn på slutten. Bordercollien oppførte seg, så vidt jeg kunne se, som svært mange gjeterhunder i liknende situasjoner *host*. Valpen var valp, boxeren var lei av valp og det var en rimelig normal oppførsel fra stillestående frislipphunder, der ingen regler er satt og de må finne ut av ting på egenhånd. Har jeg sagt at jeg ikke liker stillestående frislipp? Ta med gjengen og gå. Ta valpen i bånd, når den blir for mye for de andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Margrete skrev:

Hvordan er det når alle er rolige og driver med sitt? Kanskje du skulle filmet det å til oss, for det eneste vi ser nå er en stakkars boxer som ikke har det noe kjekt. I dette tilfellet ville jeg fjernet rottisen! Det jeg ser her er at Koda ønsker å stoppe leken. Han ser at boxer'n ikke har det så kjekt og velger å prøve å gå inn på sin noe klønete måte, som bare hauser opp i de andre. Det jeg prøver å si, se om den andre føler ett ubehag når Koda setter igang med bråket sitt, og heller gå inn å skill de to som leker. Få de to til å roe seg ned og prøv igjen. Mistenker at det er ikke nødvendigvis Koda som må lære seg spillerregler i bhg her :) Han er som veldig mange andre hunder jeg ser, litt Narvestadmentalitet. Det er ikke nødvendigvis så ille det, når man faktisk ønsker ro og fred i flokken. Har du ikke noe annet sted å sette han? Så han ikke en gang får begynt, for det der stresser jo opp alle. 

Tror Koda er en link mellom deg og de to som leker jeg.

Jeg kan prøve å få filmet litt til mandagen. ? Jeg vurderte å stoppe leken mellom boxervalpen og rottisvalpen i går, men samtidig syntes jeg det er litt kjipt å stanse en sunn lek mellom to valper. For de to fungerte veldig bra sammen når Koda ikke løp etter og bråkte. Rottisvalpen er 4 måneder, tror jeg, og boxervalpen er 3,5 måned. Og boxeren inviterte rottisen til lek mange ganger, så jeg er ganske overbevist om at ubehaget på filmen er pga Koda. Rottisen tar forøvrig ingen signaler, hverken fra oss eller fra de andre hundene, så det er veldig mange hun ikke kan leke med. Jeg løper rundt halve dagen for å stanse henne fra å terrorisere andre hunder, og sette dem i forskjellige innhegninger.

Koda er forøvrig slik utenom bhg også, altså. Er vi 3 hunder på tur, og to begynner å leke litt voldsomt, er han på med voldsom bjeffing og stressing med én gang. Så det hadde vært fint å kunne lære ham at han ikke nødvendigvis trenger å stresse og blande seg. Men selv vil han helst leke voldsomt og med mye lyd, så han er litt bakvendt her. 

Skal jeg fjerne ham helt, må jeg sette ham inne eller i bilen, og han bjeffer ikke noe mindre av det. Tenker jeg prøver meg frem med litt ro- og kontaktrening i bånd, og ser om det kan hjelpe.

 

8 timer siden, ida skrev:

Den egentlige vaktmestren er vel jacken som kom inn på slutten. Bordercollien oppførte seg, så vidt jeg kunne se, som svært mange gjeterhunder i liknende situasjoner *host*. Valpen var valp, boxeren var lei av valp og det var en rimelig normal oppførsel fra stillestående frislipphunder, der ingen regler er satt og de må finne ut av ting på egenhånd. Har jeg sagt at jeg ikke liker stillestående frislipp? Ta med gjengen og gå. Ta valpen i bånd, når den blir for mye for de andre.

Jacken er slik bare noen er i nærheten av henne. De kunne nesten like greit stått stille, hun oppfører seg slik uansett.

Angående boxervalpen og rottisvalpen svarte jeg på det på forrige quote. ?

Jeg kan ikke ta med meg noen og gå, for jeg kan ikke etterlate de 10-15 andre hundene. Så alternativet når rottisen blir slitsom, er å fjerne henne, noe jeg allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det jeg ser på videon er ikke en sunn lek mellom to valper. De kan godt ha lekt fint tidligere, men akkurat på dette klippet viser boxervalpen med hele seg at den ikke liker leken. Hvis du ikke fjerner rottisvalpen i slike situasjoner kan boxeren lære at det ikke hjelper med et hyggelig kroppsspråk som sier "stopp". Neste gang kan det smelle, og da lærer boxeren seg at det er slik som må til for å stoppe en annen hund. Ikke en lærdom man ønsker hos sin hund.

Som andre allerede har skrevet; skill hundene ad og, hvis mulig, gå tur i lag i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på videon er ikke en sunn lek mellom to valper. De kan godt ha lekt fint tidligere, men akkurat på dette klippet viser boxervalpen med hele seg at den ikke liker leken. Hvis du ikke fjerner rottisvalpen i slike situasjoner kan boxeren lære at det ikke hjelper med et hyggelig kroppsspråk som sier "stopp". Neste gang kan det smelle, og da lærer boxeren seg at det er slik som må til for å stoppe en annen hund. Ikke en lærdom man ønsker hos sin hund.

Som andre allerede har skrevet; skill hundene ad og, hvis mulig, gå tur i lag i stedet!

Setter pris på om du kan lese det jeg har skrevet også. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koda ligner veldig på hvordan order collie tispa mi er. Hun også stresset seg opp, sprang rundt hundene som lekte og bjeffet. Brukte mye tid på rotrening og at hun måtte oppføre seg selv om andre hunder lekte. Etter mye tid med å bare sitte å se på hunder i fart så har hun blitt bedre, men enda i en alder av 13 kan hun falle tilbake til gamle synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...