Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer valp - Cairn Terrier - trenger råd!


boma
 Share

Recommended Posts

Hei!

Trenger litt råd fra dere som har hund.

Jeg har hele veien hatt lyst på hund, men utsatt det pga livssituasjon. Studietiden var for oppstykket i forhold til tid tilgjengelig. Full jobb som nyutdannet ble "altoppslukende" osv. Deretter bar det løs på barn og har nå en gutt på 4 og ei jente på 2 :) Skal jeg kunne innfri alle "krav" til hundehold må jeg vente til pensjonstilværelsen og 30år setter min tålmodighet på prøve. Cairn Terrier rasen er knalltøff og passer vår livsstil med småturer i skog og tilgang på en liten gård hos mine foreldre i helgene.

Etter en sommer med hunden til mine foreldre, som er en cairn terrier, ble ikke lysten på hund mindre for å si det slik. Mine ønsker med hund er først og fremst et fullverdig familiemedlem som kan gi oss mye glede i form av engasjement, lek og moro. Ønsker også at barna skal med tiden skal lære om dyrehold og ha en lojal kamerat når de kommer hjem fra skolen. Som fersk hundeeier har jeg og ambisjoner om dressur, men regner med at det er mange som har hatt dette utgangspunktet. Lest mye om emnet og dannet meg et grunnlag for hva jeg ønsker å fokusere på. Det som holder meg tilbake er det at vi begge er i full jobb, noe som jeg leser veldig mye om på nett.

Ønsker tilbakemeldinger på om vi bør avvente med hund, eller om min "plan" er gjennomførbar!

Min plan:

Ta imot en liten cairn terrier tispe som vi har på hånd for øyeblikket. Hun er ikke 8 uker enda, så vi er enda i ventemodus

- Ta fri fra jobb i en uke. En så liten hund kan ikke gå lange turer, men jeg ønsker at hun skal bli trygg i nye omgivelser

- Har gåavstand til jobben, så i friuka håper jeg å kunne påvirke litt til soving på formiddagen

- Første månedene så håper jeg å kunne gå hjemom i lunsjen for å ta hun ut en liten tur 15- 20 min før jeg går tilbake på jobb.

- valpekurs

- "valpefest" med sosialisering blant andre hunder.

- Tur om morgenen når vi går til barnehagen med barna

Fruen jobber i bhg med tidlig & sen vakter så planer er at hunden ikke vil være alene mer enn 6-7t på gjennomsnittlig basis. (jeg begynner tidlig når fruen starter seint og omvendt)

Vi er som oftest på farten i helgene og det er alltid aktiviteter en hund kan være med på. Seilbåt turer, gåturer osv.

Vil en hund ha det bra med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sier ja jeg også. Men lurt å ha flere løsninger i forhold til hjemme alene situasjonen klar i tilfelle valpen ikke er enig. Eneste forskjellen jeg har hatt har vært at jeg har hatt er at jeg har hatt valpen i bilen og luftet den under veis fordi den har slått seg først til ro i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mulighet til hjemmekontor et par dager i uken dersom valpen ikke er enig. Har sett litt på å sette opp "webkamera" hjemme for å se hvordan valpen har de hjemme. Viss jeg merker ubehag hos valpen mens jeg er borte så vil jeg prøve å finne en løsning på det. Gå hjem oftere / hjemmekontor osv.

Er det full skjæring så har jeg en kriseplan som går ut på å ha valpen inne hos foreldrene mine. De er som oftest alltid 1 hjemme, men håper at det ikke vil gå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av en super rase, det er nok den rasen som står nærmest mitt hjerte, så jeg skjønner absolutt at dere vil ha en Cairn!

Jeg, og flere jeg kjenner med Cairn trenger ikke å "slite den ut" om morgenen, de sover lett en hel natt + en arbeidsdag, med bare en tissetur mellom der.

Jeg ville hatt lengre tid på tilvenning også, en uke går veeeldig raskt. Det er ikke noen av dere som har mulighet til å ta med hunden på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg reagerer på her og som jeg er redd blir vanskelig, er den ene uken med tilvenning på å være alene hjemme. Å tro at man får en 9 uker gammel valp til å være alene i flere timer etter en uke i nytt hjem er litt vel ambisiøst ;) Jeg ville hatt flere uker hjemme eller vært sikker på at noen kan passe valpen de timene dere er på jobb mens dere trener på å være alene hjemme parallelt. Valper er ikke like, noen kan være alene en arbeidsdag når de er 3 mnd. gamle. Jeg med mine to valper har trengt flere mnd.er for at de skal kunne være alene i flere timer. Nå har de i utgangspunktet vært vanskeligere å alenetrene enn det jeg har inntrykket at gjennomsnittet er, men likevel.

Edit:
Ift. å ha det rolig på morgen/formiddag så har jeg gjort det med begge mine. Det går veldig fint og jeg ser på det som en fordel ift. hjemme alene senere. Mine får alltid langturen sin på ettermiddagen en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger! Har nok tatt litt for lett på dette med valp og alenetid ja. Ingen av oss har desverre mulighet til å ta med valpen på jobb. Jeg har gåavstand til jobben (5min) så har muligheten til å springe hjemom med fare for å bli utsatt for en god del terging fra mine kollegaer ;) men det skal jeg tåle.

Et par andre spørsmål: "grugleder" meg litt til valpetiden. Har etterhvert skjønt at dette er som å få et barn i hus, noe som jeg har god kjennskap til. Hvor lang tid vil det ta før jeg har en hund som begynner å bli mer en hund enn valp?

Hva kan jeg forvente i forhold til alder på valp vs alenetid? Har sett at du kan regne antall mnd = antall timer. Dvs at en valp på 3mnd kan tåle 3 timer osv.

Neste spørsmål: Er det verdt å ta 2 uker fri? Det jeg tenker nå er at jeg tar 2 uker fri og min frue tar deretter 1 uke fri. Da har vi 3 uker der valpen har noen i nærheten. Deretter begynne med å gå hjemom i lunsjen for å lufte og ha "korte" dager på jobb frem til at vi føler valpen har det godt hjemme alene i 6-7timer. Prøve å skaffe en passer den første tiden etter de 3 ukene, men det kan være utfordrende.

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forlatt en valp/unghund alene i 8 timer før det har gått nærmere 1 år, 1-2 uker er skrekkelig lite. Hunder er forskjellige, noen takler helt fint å være alene fra starten, mens andre tar skade av å bli forlatt plutselig et par timer og ender opp med separasjonsangst. Resultatet kan bli en hund som bjeffer og piper hele dagen, den sjansen er ikke verdt å ta.

Jeg ville utsatt hundekjøp til man har 5 ukers ferie tilgjengelig og så ville jeg vurdert muligheten til at begge tok ferie etter hverandre. Da har dere nesten 3 måneder til å venne valpen til å være trygg mens den er alene og den har i det minste litt mulighet til å være stueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hunder var alene en arbeidsdag fra de var 11-12 uker. Begge takler å være hjemme alene svært godt den dag i dag. Så det er ikke slik at det ikke går å få seg valp selv om man ikke kan være hjemme med den i ett år først altså.. Aldri noen garanti, men tre uker bør jo gå bra. Man kan overvåke hunden via webkamera den første tiden, så man vet hvordan den takler å være alene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hunder var alene en arbeidsdag fra de var 11-12 uker. Begge takler å være hjemme alene svært godt den dag i dag. Så det er ikke slik at det ikke går å få seg valp selv om man ikke kan være hjemme med den i ett år først altså.. Aldri noen garanti, men tre uker bør jo gå bra. Man kan overvåke hunden via webkamera den første tiden, så man vet hvordan den takler å være alene?

Var noe slikt jeg tenkte. Ha et webkamera m/lyd på valpegården inne. Dersom valpen viser ubehag går jeg hjem for å sjekke til den. Ser at det veldig delte meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare gå frem som man føler det er riktig selv. I dagens samfunn er hundene våre nødt til å fungere på våre premisser, på godt og vondt. For noen så funker det med kort tilvenning, for andre ikke. Personlig ser jeg ikke det store problemet hvis man har laget en plan og en plan B for gjennomføringen slik dere har gjort. Uansett hva folk måtte si så må dere kjenne litt på hva dere tror vil fungere, og prøve dere frem. Jeg tipper en cairn vil trives godt hos dere. Har en nabofamilie i en liknende situasjon, og det går strålende med deres cairn, barn, jobb osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maria

Jeg har aldri sagt at jeg sitter hjemme med valper til de er 1 år gamle. Men jeg forlater ikke en valp som er under 12 uker gammel i 8 timer. Og hadde jeg sagt noe slikt til en oppdretter så håper jeg at oppdretteren var såpass ansvarlig at de ikke hadde solgt valp til meg. En valp kan knapt holde på vannet i 90-120 minutter, men å forlate den i 8 timer er helt greit?

Jeg dropper utenlandsferier, planlegger valpekjøp i god tid og jeg tar med valp stort sett overalt. Og det er en selvfølge at ferien avsettes til valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid lagt opp til minst 1 mnd til alene-hjemme-trening vi.. ikke for at det alltid har vært nødvendig, men simpelthen for sikkerhets skyld. Man er så vanvittig avhengig av at ens hund kan være alene uten å få panikk, rive ned huset, bjeffe/ule slik at jeg bruker heller alt for mye tid på det enn å "ta sjansen". Er en hund først blitt angst for å være alene, så er det et mareritt å få fikset. For vår del har det innebåret at hunde-familiemedlemmer har vært noe med ganske lang planleggings tid, oppsparing av ferie etc.

Det høres dog ut som du har diverse muligheter vedr hundepass etc, samt at små cairn terriere er vel ikke den vanskeligste hunderasen vedr å være alene hjemme - supert!Men om du legger opp til så mye hjemmekontor du kan (med innlagt alenetrening) samt pass hos foreldrene dine var det vel, de første 1-2 månedene - så blir det jo bra!

Og valp i hus.. sukk.. personlig synes jeg det alltid er døds slitsomt, men noe man bafre må gjennom for det voksne individet som kommer ut i den andre enden av valpetiden er uendelig verdt jobben. Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite tips angåande overvåking er appen Dog Monitor. Me bruker den under åleinetreninga til kvalpen vår. Ein set opp ein telefon, eit nettbrett eller datamaskin med kamera sånn at det overvåker innhegninga i stova vår som Luna er i når ho er åleine heime, og så koplar ein på telefonen via nett. Då får ein beskjed om det er bråk, kan sjå video/bilete eller til og med snakke til hunden. Luna er ein labrador/puddel-blanding som blir femten veker i dag og har foreløpig vore heime åleine i rundt tre timer uten problem. Kunne nok vore lenger også, men føles bedre å ta det gradvis. Me er i den heldige situasjonen at eg skriv på ei masteroppgåve for tida, så eg er stort relativt fleksibel igjennom kvalpetida. Er glad for det, men eg trur planen du har lagt også kjem til å funke heilt fint med den rette hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kan skrape sammen 3-4 uker sammen med valpen, ha en kriseplan hvis det går skeis(det vet man ikke før man må begynner på jobb igjen som regel) så går nok 2-3 timer greit hvert fall. Kanskje lenger også. Så det går sikkert fint :) Jeg unner ingen å være dritstressa for å begynne på skolen og valpen ikke kan være alene altså. Det er en skikkelig ekkel følelse og en føler seg ganske maktesløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar!

Er blitt litt klokere og føler at vi skal klare å kunne dra dette i havn på en god måte for vårt nye medlem.

Det neste nå er å besøke oppdretter for å sjekke at valpene blir fulgt opp på en god måte mtk sosialisering, lyder osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gjennomførbart ut, så lenge dere har 3 uker med valpen først. Valper er jo forskjellige, min hadde nok ikke trivdes med å være så mye alene så fort. Mens en annen hund i familien, mer selvstendig type, var hjemme alene etter noen uker, der eier dro hjem i lunsjen noen måneder etter det. Dere må se ann valpen rett og slett, noen trenger lang tid og veldig gradvis tilvenning, andre bryr seg nesten ikke. Men uansett setter jo liten blære og tarm begrensninger for hvor lenge de kan være alene, en liten valp gjør fra seg ofte de første månedene. Så da er det jo flott at du jobber nære og kan ofre lunsjen i en tid fremover. Lykke til, vi vil gjerne se bilder! :) Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre spørsmål: "grugleder" meg litt til valpetiden. Har etterhvert skjønt at dette er som å få et barn i hus, noe som jeg har god kjennskap til. Hvor lang tid vil det ta før jeg har en hund som begynner å bli mer en hund enn valp?

Du har fått så fine svar på dette med ferie og alenetrening, så jeg tar denne!

Dette vil nok variere fra hund til hund, muligens rase fra rase. Jeg har mest erfaring med tisper, og alle mine har hatt en tydelig overgang når løpetiden har slått inn. Min ene fikk løpetid som 7 mnd gammel, og den tregeste fikk det som 11 mnd. Da endret de seg merkbart.

Utenom løpetiden så synes jeg vanligvis valpen blir litt mer hund når de fleste valpetennene er ute, altså rundt 5-6 mnd gammel. Da har vi også vært sammen såpass lenge at jeg begynner å bli mer kjent med individet, og klarer å forutse en del adferd og pøbelstreker, og det hjelper veldig.

Jeg synes valpetiden er dødsslitsom, og det er bra å være forberedt på. Samtidig er det utrolig mange store og små gleder, og det er spesielt koselig når man er 2 stk som kan dele på både gledene og ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...