Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye mat til en valp


Evelina
 Share

Recommended Posts

Men kan man egentlig fôre (små)valper for mye? Jeg mener, de er så små og vokser så utrolig fort. Vil de ha stor nok magesekk til å faktisk overspise? Jeg har hatt feit unghund en gang, fordi den trengte mye mat når den var liten og vi økte gradvis fôrmengde ift. alder, og så trengte den plutselig ikke like mye mat lenger fordi den ikke vokste like mye lenger :P Tok litt tid før jeg innså at bikkja var feit, for det gikk så gradvis. Ble selvfølgelig satt på slankern når jeg oppdaga det og har ikke blitt feit flere ganger, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man egentlig fôre (små)valper for mye? Jeg mener, de er så små og vokser så utrolig fort. Vil de ha stor nok magesekk til å faktisk overspise? Jeg har hatt feit unghund en gang, fordi den trengte mye mat når den var liten og vi økte gradvis fôrmengde ift. alder, og så trengte den plutselig ikke like mye mat lenger fordi den ikke vokste like mye lenger :P Tok litt tid før jeg innså at bikkja var feit, for det gikk så gradvis. Ble selvfølgelig satt på slankern når jeg oppdaga det og har ikke blitt feit flere ganger, hehe

Samme skjedde her, min var plutselig litt vel rund som unghund ;) Men hun vokste seg ikke noe større av den grunn - hun er i dag en særdeles liten Cavalier på 5.6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å overfore enkelte valper, mange av dem legger lett på seg også å blir tykke selv om de vokser. Mens andre igjen ikke legger på seg for mye uansett i vekstperioden.

Gir du for mye så risikerer du jo overvekt og alt det måtte føre med deg av plager, men hunden vil ikke bli større eller endre vekst av den grunn. Forer man får lite så får man stort sett bare en slank/tynn hund, det skal mangle mye mat før det påvirker veksten, men selvsagt, blir de tynne nok å ikke har energi igjen å bruke fornuftig så går det utover noe til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er jo viktig at valper ikke får for mye kalsium, og overfôrer man så får de jo for mye av det og, nøyaktig hva som kan skje da er jeg derimot noe usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å overfore valp på råfor, har jeg oppdaget. Lille Čeahppi har fått meske seg på Mush BARF, Orijen tørrfor og godbiter, rå vom og leverbiter og har plutselig blitt lille Tjukkebolla med solid polstring under pelsen. Nå blir det bare blåbær som belønninger mellom måltidene i en periode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...