Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hundefor, ingredienser


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg henger meg ofte opp i ting og en ting jeg henger meg opp i er at på et foredrag for mange år siden så ble man anbefalt å sjekke ingredienslisten på hundematen. Og at den burde ha kylling/kjøtt/fisk som nr 1 for da er det mest av denne.

Og det er ikke så mange hundefor som har dette.

Jeg har i mange år foret med et for jeg synes fungerer greit. Av diverse grunner må jeg på ene hunden prøve et nytt for en periode.

Bruker Pro Plan, som bla har kylling som nr 1 ingrediens

Vet at dette har vært drøftet før, men finner ikke igjen.

Mange her inne bruker bla Royal Canin og Hills, hvor begge har mais som nr 1 ingrediens

Fra nettet i dag

Pro Plan kylling: Kylling (20%), hvete, tørket fjærkreprotein, mais, ris (7%), tørket betemasse, animalsk fett, maisglutenmel, hydrolysat, tørkede egg, fiskeolje, mineraler.

Royal Canin Medium: mais, maismel, hvetemel, tørket svine- og okseprotein*, tørket fjørfeprotein, animalsk fett, hvete, hydrolysat av animalsk protein, mineralsalter, betefiber, fiskeolje, soyaolje, gjær, hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider).

Hills kylling: Malt mais, kylling- og kalkunmel, soyabønnemel, animalsk fett, maisglutenmel, smaksbuljong, linfrø, vegetabilsk olje, salt, kaliumsitrat, L-lysinhydroklorid, kalsiumkarbonat, kaliumklorid, taurin, L-tryptophan, vitaminer og sporelementer. Naturlig konservering med blanding av tokoferoler, sitronsyre og rosmarinekstrakt.

Hva er viktig å se etter å når man skal velge hundefor????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser etter innhold av ingredienser av animalsk opphav (kjøtt, bein, innmat, egg, fisk osv), mengde og kvalitet av disse, mengde og kvalitet på ingredienser av vegetabilsk opphav, at foret er fritt for korn og mais og andre fyllstoffer som hunden ikke har bruk for, proteinprosent, fettprosent og karbohydratprosent.

Royal Canin og Hills som presentert her er ikke noe jeg ville fora hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan fungere på mye rart, men vil man ha et for av god kvalitet så gjelder det å se på mengde av kjøtt (som du sier), ikke bare at ingrediensen står først heller, men hvor mange % det er, jo høyere jo bedre. Personlig foretrekker jeg for med andre ingredienser enn kyllingkjøtt som hovedingrediens. Både av etiske grunner og fordi mange hunder reagerer på kyllingbassert for sammenlignet med andre råvarer(antagelig pga hvordan kylling fores bla). Men ellers så gjelder det å se på resten av foret også hvor mye korn osv, hvilke protein og fettkilder som er brukt. Feks er det stor forskjell på beinmel/kjøttmel og skikkelig kjøtt/innmat. Og kvaliteten på råvaren har en del å si for hvordan hunden kan nyttegjøre seg av det. Fettkilder så foretrekker jeg animalsk fett, og aller helst fra fisk, sel e.l. ikke kyllingfett eller planteoljer.

Royal canin, eukanuba og mange andre av de ganske kjente forene i den prisklassen er ikke spesielt gode for. Men feks høyenergi variantene er gjerne et par hakk bedre mtp innhold, men fortsatt ikke noe superfor sånn egentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker v&h og pro plan her (varierer mellom lam og laks), gir ca 50/50. I tillegg gies div bein og snacks, mesteparten rått.

Har prøvd flere andre fór men det ser ut til at den eldste hunden vår er litt sensitiv på tørrfór da han så langt ikke har fungert på hverken RC, Hills, Orijen eller dr Clauder. Så da får vi holde oss til det som vi vet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilleggspørsmål. :P

Belcando sier de har "80% animal Protein" og ”20% vegetable protein”.

Og inneholder:
Kyllingkjøttmel, lav-aske innhold (24%), Ris (23%), Mais, Sildemel 6%, Fett fra kvalitetsfugl, Vegetabilsk olje, raffinert; Eggpulver (2,5%) Ølgjær, Jhannesbrødmel, sammalt; Tørket Roesnitsel; lever fra kvalitetdfugl, hydrolisert Chiafrø; linfrø;Dikalsiumfosfat; Natriumklorid; kaiumklorid.

Hva er egentlig ”animal protein” i dette föret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Profine, Etter å ha prøvd det meste så er dette klart best for min hund. Råforing funket ikke i det heletatt

Ingredienser: kalkun, kyllinglever, potet, mais, fjærfefett (konservert med tokoferoler, en naturlig E-vitaminkilde), lakseolje, naturlige smakstilsetninger, tørket betemasse, tørkede epler, ølgjær, tomater, ekstrakt fra yuccaplante, mineraler, glukosamin hydroklorid, kondroitin sulfat, DL-methionin, L-lysin, mannan-oligosakkarider, frukto-oligosakkarider, probiotika, organisk kobber, kolinklorid, organisk sink, organisk mangan, organisk selen, biotin, niacin, kalsium pantotenat, vitamin A, vitamin B12 supplement, riboflavin supplement (kilde til vitamin B2), tiamin mononitrat (kilde til vitamin B1), pyridoksin-hydroklorid (kilde til vitamin B6), folsyre, vitamin D3, vitamin E (alfatokoferol).

Garantert analyse: protein 24%, fett 12%, fiber 4,5%, vann 10%, aske 6,5%, kalsium 1,5%, fosfor 1,1%

Tilsetningsstoffer pr. 1 kg: vitamin A 20000 IE, vitamin D3 1950 IE, vitamin E (alfatokoferol) 500 mg, kobber 18,8 mg, sink 107 mg, selen 0,2 mg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...