Gå til innhold
Hundesonen.no

Øretaping/tynging/forming og utstilling. Lovlig?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Vi ble sittende og diskutere noen om dette i det heletatt er lov i forhold til dagens utstillingsregler - altså tape foreksempel schnauzervalper prevantivt for å hindre "helikopterører". Går det under endring av utseende som ikke er lov, eller er det lov? (Skjønner jo at det ikke finnes noe kontrollorgan som kan sjekke om jeg taper min fremtidige riesenvalp)

Bill. merk. Forvirret. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lover å slutte med eventuelle tapinger den dagen ørene er det største problemet på rasen! Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvorfor taper man for å skjule dårlige ører? Det er da ingen som skyter noen for å avle på hunder som ikke har korrekte ører! Alle hunder har feil liksom...

Jeg lover å slutte med eventuelle tapinger den dagen ørene er det største problemet på rasen! AMEN.

Aner ikke, men personlig tenker jeg at det kanskje ikke hadde vært like nødvendig om folk ikke hadde forsøkt å skjule slikt slik at det blir lettere å ta hensyn til i avlen.. Noen er jo sikkert ærlige om det selv om de taper for utstilling e.l. men det er helt sikkert mange som holder slikt for seg selv også og om ikke de skal avle selv så er de kanskje med på å skjuler hvordan ståa er på linjene osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om NKK har endret ordlyden i utstilingsreglene, så sånn jeg tolker det nå så er det desverre lov. Hva min personlige mening om det er at det er noe sabla tull! La bikkja få være sånn som den er født, og dere kan bare si at hunden ikke merker noe og at det absolutt ikke gjør vondt, men hunden vil alltid ha det bedre uten tape enn med tape.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På raser som har blitt kupert inntill nylig/blir kupert i andre land, er det ikke alltid mulig å ta hensyn til ører avlsmessig. I hvert fall ikke før om en del generasjoner. Feks Dogo Canario. Dobermann har jo vært der, men har vel såpass mange ukuperte generasjoner, at det nå er mulig å ta hensyn til i avl.

Om det kommer i konflikt med utstillingsreglementet, kan godt hende. Selv om det vil være umulig å avsløre uten "angiveri". Men, hadde jeg hatt en valp med griseører, så ville jeg helt klart teipet, om det så betydde at jeg ikke kunne stille bikkja. Det plager hunden minimalt med en teip under haka, men det ser så mye bedre ut etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket sier følgende:

"Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse

som har gjennomgått inngrep i den
hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning)
og/eller prestasjon. Eksempler på slike
inngrep er tannregulering, tatovering av
kosmetisk årsak som endring av snutefarge
eller annen pigmentering, kosmetisk kirurgi
eller kirurgisk korrigering av feilplasserte testikler,
inkludert testikkelimplantater."

Slik jeg ser det så er dermed ikke taping i strid med regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundeeierne som taper ører og gjør andre liknende ting er med på å ødelegge all den seriøse jobben som andre ansvarlige og fornuftige hundeeiere / oppdrettere gjør. De undergraver institusjoner som raseklubber og NKK og de ødelegger både for seg selv og sine hunder.

Det er idioti og det burde vært forbudt, så absolutt.

Edit; Det ER jo endring av eksteriøret, og slik jeg tolker regelverket er ikke dette lov. På en annen side er det svært vanskelig å bevise, så det er nok det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pinscher er det vanlig å tape eller massere ørene fram til/rundt tannfellingsalder om det ser ut til å være "nødvendig". Jeg tapet aldri, er for lat til å styre med det, men jeg masserte i bretten. Det funket bra, ørene ligger nå stort sett som de "skal". Jeg gjorde det ikke fordi jeg hadde ambisjoner innen avl eller utstilling, men fordi jeg synes det er penere når de ligger slik. Dessuten liker han å bli massert, er jo kos :) Det hadde nok ikke funket om ørene hadde vært av de letteste eller mest flagrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte raser blir fremdeles ørekupert i mange land, og derfor kan det dukke opp diverse artigheter nedover i linjene.Men man kan ikke tape dårlige ører til å bli bra (ikke på min rase i alle fall), man kan bare holde et godt utgangspunkt på plass. Så lenge det ikke er til plage for hunden så ser jeg ingen grunn til å innsnevre genpoolen med å utelukke hunder med litt hardere brusk i ørene fra avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må man i det hele tatt gå til slike skritt som å tape hundens kroppsdeler? Handler ikke utstiling om å bedømme hva oppdretteren får til? Faller ikke dette inn under juks, og er ikke dette med på å sverte utstillinger? Akkurat slike ting, samt hysteri når det gjelder pels, handling, konkurranseaspektet er det som ødelegger inntrykket av at utstillinger er noe seriøst, og derfor deltar ikke mennesker som for eksempel meg selv.

En hund skal være funksjonell og frisk, og den skal være rasetypisk. Hvis det er normalt for rasen at alle må tapes så er det jo normalt for rasen å ha stor variasjon i øreform og utseende - og det er BRA. Ansvarlige mennesker hadde kjempet for å tilstrebe en naturlig tilnærming som gagner hundene, dette er et steg nærmere Barbie-verden som andre elsker å kritisere. Og det med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen oppdretter og har mest kjennskap til praksisten i "min" rase, men jeg har i hvert fall sett mange hunder (pinschere) bli premiert på utstilling og gå i avl selv om de har helikopterører. Så selv om det står i standarden at ørene skal være slik eller slik, så evner jo både dommere og oppdrettere å se forbi "feil" ører om hunden ellers er bra. Oppdrettere kan jo også velge å se bort i fra utstillingsresultater i det hele tatt, om de liker hunden. Det er jo heldigvis ikke slik at alle utstillingsstjerner må gå i avl, eller at alle hunder som går i avl må være utstillingsstjerner. Mor til min hund har skikkelig flagreører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et absolutt nei til taping fra min side. Det er svindel og bedrag, ment for å skjule hundens genotype. Har ørefasongen en betydning for bruksegenskapene så er det viktig at akkurat den feilen kommer frem, og er ørefasongen irrelevant for hundens bruksområde, så burde det ikke være nødvendig å tape heller.

Jeg skjønner virkelig ikke utstillingsmiljøet, der eksteriørbedømming på ytterst tvilsomt grunnlag opphøyes som et "kvalitetsmål" på hundene, og at folk bare godtar dette.. Mentaltesting og godkjente bruksprøver av foreldrene burde vært et krav for å få godkjenne valpekull i absolutt alle de raser som i utgangspunktet er ment å skulle brukes til noe. For om bruksegenskapene ikke skal ha hovedfokus, hvorfor skal vi da ha raseavl i det hele tatt?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med alle de rasene som ikke har bruksfokus?

De har jo også et bruksområde: selskapshunder. Mentaltesting av selskapsrasene burde vært innført for veldig lenge siden.

Og selv om en vedlikeholder bruksegenskapene i en rase er det jo ikke dermed sagt at alle valpekjøper MÅ bruke hunden veldig mye til akkurat det den skal brukes til. Mange gjetere trives godt som sportshunder. De fleste jakthunder er også utmerkede familiehunder, om de ellers får sine behov tilfredsstilt. Det som er problemet er at alt for mange oppdrettere driter i bruksegenskaper på vakre/populære raser, og avler bare på utseendet. Men er det nødvendig å innlemme hunder som ikke skal brukes til noe spesielt i en rase da? Er ikke det et hån mot vår beste venn hunden å mene at den ikke er en like god familiehund om den har tofarget pels (puddel), for lang snute, for lite dilldallpels hengende under buken, eller en pointer mor og en gordon far? Om hunden ikke skal inn i et hi, har det da noe å si om ørene står? Eller om hunden skal inn et hi, er det ikke svindel å selge en valp fra foreldre med nedtapede ører, og uten instinktene i behold?

Eksteriørbedømming er slik jeg ser det et tilleggsverktøy for å avgjøre om hunden har god nok bygning og funksjonell pels. Dette bør komme i tillegg til vurdering av bruksegenskapene og hundens gemytt. Selvsagt burde menaltesting og beståtte bruksprøver fra begge foreldre være et krav for å få registrert et renraset kull.

"Ubrukelige" (ikke sånn ment) "utvannede" (ikke nødvendigvis negativt ment) "familiehunder" (igjen...) uten et klart bruksområde renner det over av på finn.no. Det er ingen behov for å gjøre "familiehunder" av de rasene som ikke er rene selskapshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mentaltester hundene mine jeg, og jeg er helt enig i at flere burde gjøre det. Derfor betaler jeg også for mentaltesting av valpene jeg har solgt. Men ørene deres har ingenting med det og gjøre.

Nå har jeg ikke noe øreproblem på mine, og såvidt jeg vet har alle valpene korrekte ører, men jeg ville ikke hatt noe problem med å bruke tape for å holde dem på plass under tannfellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hihund bør ha godt foldede ører.

Det er ikke himla viktig, om bikkja duger forøvrig... Ellers kommer jeg ikke på mye bruk hvor ørefasong er vesentlig.. Altså; man klipper dem gjerne av om bikkjene skal gå i kamp og sånn. Om de står som rosenører eller henger rett ned, er kun for øyet, ikke av praktisk betydning.

Forøvrig har du et fint innlegg et hakk opp, men det har lite med ører å gjøre ;)

red: du er glad i å dra fram hihunder. (Og det liker jeg) har du jaktet noe i hi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

Det er ikke så nøye i hi, for der blir hengeøra gnudd bakover av higangene. Og lange ører er lett for rev/grevling å ta tak i uansett. Sååå, ingen fordel med hengeører der heller. Det er nok kun for øyet, enten bikkja skal stilles ut eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

Til å være imot raseavl og utstilling er du forbausende opptatt av konformitet. Er raseentusiasters fokus egentlig noe annet enn det du selv forfekter, annet enn at de ikke nødvendigvis er enig med deg om det optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg om hihund: Cairn- og West highland white terriere har jo forsterket hale fordi de ble brukt/brukes i hijakt (og skal derfor tåle å dras i halen ut igjen av eier dersom nødvendig, så dette på en dokumentar på animal planet), men begge de rasene har oppstående ører.

Så at hihunder skal ha nedover ører tror jeg ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg om hihund: Cairn- og West highland white terriere har jo forsterket hale fordi de ble brukt/brukes i hijakt (og skal derfor tåle å dras i halen ut igjen av eier dersom nødvendig, så dette på en dokumentar på animal planet), men begge de rasene har oppstående ører.

Så at hihunder skal ha nedover ører tror jeg ikke stemmer...

Jeg mener å ha sett i en eller annen "rasens historie" eller noe at øreflappene skal dekke øregangene for å beskytte mot smuss. Dette var det eneste bruksområdet jeg kunne komme på hvor det kunne ha noen betydning hvorvidt ørene henger eller står. Ellers ser det ikke ut til å ha så stor betydning for vær- og vindresistanse om ørene står eller henger. Da er det andre parametre, som overflate eller beskyttende behåring som spiller større rolle. Så lenge ørene ikke henger i veien, eller tar oppi dørkarmene, så er det vel ikke behov for å tape dem verken opp eller ned, mener jeg.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse

som har gjennomgått inngrep i den
hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning)
og/eller prestasjon. Eksempler på slike
inngrep er tannregulering, tatovering av
kosmetisk årsak som endring av snutefarge
eller annen pigmentering, kosmetisk kirurgi
eller kirurgisk korrigering av feilplasserte testikler,
inkludert testikkelimplantater."

Dette ville vell vært listet som et eksempel på inngrep siden det er så vanlig som det er, om det ikke skulle vært tillatt.

Dog, mitt syn er at det er et fremmende inngrep, men det er urelevant for oppfølging av regelverket.

På siden, så vil jeg stille et spørsmål. Hvordan/når vet man at man burde teipe ørene?

Jeg vil presentere Keos ørereise, i spoiler pga mye bilder.

556697_10151770884187597_1802101110_n.jp

2mnd

1176171_10151806516157597_293851981_n.jp

2,5mnd

1095015_10151854709697597_296455899_n.jp

3mnd

1237079_10151868691197597_1982462671_n.j

3mnd 1u

1496630_10152153511597597_1800475557_n.j

7,5mnd

1010771_10152211668287597_581891934_n.jp

8,5mnd

1743486_10152232706887597_1466465034_n.j

9mnd

1467203_10152254886617597_1292963244_n.j

9mnd 1u

1601130_10152298588557597_31141623326657

10mnd

1560397_10152326236572597_46994669398592

10,5mnd

10462904_10152517897852597_1918690381906

13mnd

10484046_10152526080577597_7149101527287

13mnd

10570373_10152555306317597_6131990853317

13,5mnd

426054_10152577733197597_751289638095804

14mnd

10647164_10152624981427597_6160900121647

14,5mnd

10405286_10152678002567597_9056183859216

15mnd

10644836_10152686910972597_1569089399502

15,5mnd

10628501_10152800325257597_4065660392883

17mnd

Og til sist:

Slik han er 'vanligvis', og har hatt i flere mnd nå, samt innimellom alle andre fasonger :lol:

10885273_10152895626292597_8265613748984

19mnd

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...