Gå til innhold
Hundesonen.no

Eagerminds H-kull (sheltie)

Recommended Posts

Endelig! Silma skulle hatt løpetid i september/oktober, og vi har ventet og ventet. Julaften kom den selvsagt, så da var det bare å hive seg rundt for å få hentet henne på Røros, for så å finne noen som øyelyste i romjula, for deretter å vente på rett dag og bråbestemme seg for å ikke fly allikevel, men kjøre den lange turen til Luleå. Som sagt, så gjort, og vi har akkurat kommet hjem fra en veldig kjapp nyttårsflørt.

Silma er jo "født på sonen". Hun er fra Saetas første og mitt andre kull, og er født 02.01.2008, så hun har akkurat fylt 7 år. Hun er røntget fri med A på hoftene, øyelyst fri (noen feilstilte øyehår), og utstilt noen få ganger med flere CK, ett cert, BIR og 4BIG som resultat. Hun har to søstre som er veldig sparsomt vist, en har VG og en har EXC, sistnevnte er også i Elite LP. Kun en av søstrene er røntget, men hun har også A-hofter. Silma har hatt ett kull tidligere, der bl.a. Tindra til Monica er fra, for de som har møtt henne. Silma har ikke blitt brukt til noe spesielt, av den enkle grunn at hun har bodd hos min mor mesteparten av livet, og hun ikke har interesse for sånt.

Over til hannhunden, så er det en jeg har hatt i kikkerten i flere år. Da jeg gikk elev i Bø fikk jeg endelig sett både ham og kullsøsteren live, veldig sunne og typelike hunder, og det er også de to siste i kullet de er fra. Han er Nord Uch, går kl.3 i AG og Hopp, fri på øynene og både han og samtlige søsken er røntget fri.

I dettet kullet forventer jeg å få sunne, velbygde og mentalt sterke shelties med mye arbeidsvilje, som kan passe ypperlig i f.eks. agilityringen. Jeg håper selvsagt også på vakre, rasetypiske individer, men størrelse er jo alltid spennende når det gjelder sheltie, så der vil tiden vise hva vi får. Det vil kun komme soble valper da far er dominant sobel.

Far heter altså
Nord Uch Kråkeslottets Zeus
(North Sheltie's Perfect Alibi x Kråkeslottets Ranghild Den Mektige)
120505zeus5.jpg

140703zeus4.jpgFoto: Linda Andorsen

Og mor
Eagermind Saeta Blanditia
N Uch Lythwood Scrumpy Jack x BH Int Nord Uch NordV-08 SV-09 DKV-10 NVV-14 Andvaka Solaris)
992872_10152955956135641_1382630482_n.jp

150516_10150332578480641_2355785_n.jpg?o

167799_10150409694385641_2895228_n.jpg?o

• Like 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna

Og her skal det komme en fin tric tispe, som igjen skal gå i avl og lage enda en tric/merle som da skal lage en fin skygget sobel eller merle til meg.

Det er herved avgjort :ahappy::sleep:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her skal det komme en fin tric tispe, som igjen skal gå i avl og lage enda en tric/merle som da skal lage en fin skygget sobel eller merle til meg.

Det er herved avgjort :ahappy::sleep:

Det kommer bare sobelt, som sagt :P

I dettet kullet forventer jeg å få sunne, velbygde og mentalt sterke shelties med mye arbeidsvilje, som kan passe ypperlig i f.eks. agilityringen. Jeg håper selvsagt også på vakre, rasetypiske individer, men størrelse er jo alltid spennende når det gjelder sheltie, så der vil tiden vise hva vi får. Det vil kun komme soble valper da far er dominant sobel.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna

Det kommer bare sobelt, som sagt :P

:lol: Ser du har rettet det på hjemmesiden nå.

Da får du ta det neste generasjon da. Så det så :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se jeg ender opp med å beholde en dominant sobel så det blir enda et ledd før jeg kan få noe tric :lol: Og nei, jeg tenkte egentlig ikke over om han bare tric eller ikke, for jeg er ikke så opptatt av det. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Guest Jonna

Skal se jeg ender opp med å beholde en dominant sobel så det blir enda et ledd før jeg kan få noe tric :lol: Og nei, jeg tenkte egentlig ikke over om han bare tric eller ikke, for jeg er ikke så opptatt av det. :P

Bare knus mine drømmer du pga andre ting er viktigere :cry:

(og om noen ikke forstår det, jeg tuller :P )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Ja, tisper håper vi absolutt på! Mine to siste sheltiekull har bestått av én enkelt hannhund i hvert, en med et feilfarga øye og en for liten... Så nå ønsker jeg meg et skikkelig kull så jeg får noe med meg videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:drool::drool:

Silma er jo bare nydelig, og den hannen har jeg sikla på mer enn en gang :drool: Skulle så gjerne brukt han selv, bare så synd han er i relativt nær slekt med Inya :baby:

Dette kullet blir spennende :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan vet du at de ikke har det så travelt? Når jeg ringer veterinæren min pga noe, og de ikke har ledig time, så ringer jeg heller rundt dersom det er nødvendig. Man kan ikke forvente at veterinærene skal droppe andre pasienter/andre ting som må gjøres/jobbe overtid for noe som ikke er veldig akutt. Tar ikke nødvendigvis så lang tid å sjekke trykk etc i øyet, men det tar noe tid, pluss at det ofte blir skrevet i dyrets journal. Det er hele greia som tar litt tid, og om programmet allerede er fullt så må man bare finne seg i å evt kontakte en annen veterinær. 
    • Hei. Min Welsh springer spaniel sliter med irritasjon rundt øynene. Hun har også lett for å få utslett på mage og andre steder. Er det noen som har opplevd samme type problem ?   Mvh Sjur Aarhus
    • Blodspor og barn hunt ser SÅ morsomt og givende ut! Men jeg vil overhodet ikke forsterke det allerede godt eksisterende jaktinstinktet til «villdyret» mitt, så er vel ikke så lurt da...
    • Så bra, det er ikke mitt inntrykk at de fleste får det. @Malamuten Jeg er absolutt av den oppfatningen av at svært mange foreldre, og andre personer i barnets liv slik som barnehageansatte og lærere, pynter veldig på sannheten rundt dette og glorifiserer gårdsdyrdrift. Og at mange ikke vokser opp med å lære at det er et fullverdig alternativ å ikke måtte spise/utnytte dyr.  Hadde jeg selv vokst opp med foreldre som var ærlige rundt dette og som ikke løy/«pyntet på sannheten» rundt alle mine spørsmål rundt dette temaet i oppveksten, er det ikke tvil om at jeg hadde tydd til annet kosthold veldig mye tidligere enn jeg gjorde.  @tillien Sangene i seg selv er ingen big deal egentlig, men det er det at det er usannheter som blir fremstilt over alt, f.eks da i noen barnesanger. Til gjengjeld får vi være glad for at vi har Thorbjørn Egners grønnsakspisersang. 😋
  • Nylig opprettede emner