Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å begrense nettilgang


Malinka
 Share

Recommended Posts

Jeg har en tenåring som sliter med å begrense tiden sin på dataen, og vi har nok av ting å diskutere om ikke han skal ha meg konstant på nakken for å overholde tidene vi har avtalt.

Tidligere har vi hatt rutere der det har vært innebygget foreldrekontroll, der jeg kunne sperre nettilgangen hans til forskjellige tider, avhengig av dag og lengde på skoledagen.

Nå har vi nettopp fått ny ruter med et helt annet system på, Iopsys, der den funksjonen ikke finnes lenger. Jeg kan blokkere han ute, men det er enten av eller på, så vidt jeg har funnet ut og jeg kan ikke drive å logge inn på ruteren flere ganger i døgnet for å kontrollere dette.

Etter kort tid nå, så har han fått problemer med søvnen, selvkontrollen er ikke tilstede hvis han ikke sovner med en gang, så da står han opp igjen når jeg har sovnet. Og sover han ikke skikkelig, så spiser han ikke skikkelig, og han føler seg dårlig og isolerer seg fra andre. Dårlig utvikling på gang..

Hjelp! Hva gjør jeg slik at dette går automatisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tenåring som sliter med å begrense tiden sin på dataen, og vi har nok av ting å diskutere om ikke han skal ha meg konstant på nakken for å overholde tidene vi har avtalt.

Tidligere har vi hatt rutere der det har vært innebygget foreldrekontroll, der jeg kunne sperre nettilgangen hans til forskjellige tider, avhengig av dag og lengde på skoledagen.

Nå har vi nettopp fått ny ruter med et helt annet system på, Iopsys, der den funksjonen ikke finnes lenger. Jeg kan blokkere han ute, men det er enten av eller på, så vidt jeg har funnet ut og jeg kan ikke drive å logge inn på ruteren flere ganger i døgnet for å kontrollere dette.

Etter kort tid nå, så har han fått problemer med søvnen, selvkontrollen er ikke tilstede hvis han ikke sovner med en gang, så da står han opp igjen når jeg har sovnet. Og sover han ikke skikkelig, så spiser han ikke skikkelig, og han føler seg dårlig og isolerer seg fra andre. Dårlig utvikling på gang...

Hjelp! Hva gjør jeg slik at dette går automatisk!

Vet i grunnen ikke. Men hadde det vært barnekontroll på min da sønn var liten så hadde han satt seg ned til han fikk ungått den så jeg hadde modemet på mitt soverom. og kunen slå det av for natta i hvertfall. Da har du igjen det mobile tingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet i grunnen ikke. Men hadde det vært barnekontroll på min da sønn var liten så hadde han satt seg ned til han fikk ungått den så jeg hadde modemet på mitt soverom. og kunen slå det av for natta i hvertfall. Da har du igjen det mobile tingene

Han har som sagt hatt dette en god stund, frem til vi fikk ny ruter nå. Han er i bunn og grunn takknemlig for hjelpen med å styre døgnet og har respektert grensene som blir satt. Han vet at han da også kan forhandle dersom det er noe spesielt en sjelden gang, dersom han oppfører seg til vanlig. (Da som oftest at han får en halvtime lenger om kvelden, men det er sjeldent) Mobilen er stort sett uten strøm så sant jeg ikke maser om at jeg må kunne få tak i han.

Han er ikke helt typisk der, jeg vet det :D Hører om nok av de der det eneste som hjelper er å koble helt fysisk fra hele ruteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare internett eller er det spill også?

Jeg brukte en utvidelse i chrome som heter "stay focusd" når jeg jobbet med skoleoppgaver, den blokkerer valgt sider (evt alle sider) etter eget angitt tid. Jeg satte den opp til å blokkere forum/facebook og sånt etter 45min. Så det var det jeg hadde av tid på de sidene hver dag. Fungerte ganske greit, men man kan fortsatt bruke andre programmer for å komme seg på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare internett eller er det spill også?

Jeg brukte en utvidelse i chrome som heter "stay focusd" når jeg jobbet med skoleoppgaver, den blokkerer valgt sider (evt alle sider) etter eget angitt tid. Jeg satte den opp til å blokkere forum/facebook og sånt etter 45min. Så det var det jeg hadde av tid på de sidene hver dag. Fungerte ganske greit, men man kan fortsatt bruke andre programmer for å komme seg på nettet..

Han spiller og ser youtube, men det er vel bare youtube jeg får blokkert med det. Steam er vel eget program. Og jeg må innrømme at jeg ikke har kontroll på hva de forskjellige spillene han spiller er :icon_redface:

Så ja, det er bare internett jeg vil stenge ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skru av trådløsen med en knapp på routeren og eventuelt koble deg selv til med nettverkskabel når det er leggetid?

Jo, men det løser bare kvelden og forutsetter at jeg er konsekvent med klokken. Ikke min største styrke :lol: Men jeg ønsker også å stenge i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putte trådløssaken inni ett skap som kan låses, og borr hull til ledningene. Lås opp og napp ut relevante ledninger etter behov.

Fordelen med en såpass lite fancy metode er at det ikke er like lett å sno seg rundt den med ett eller annet dataprogram. Ulempen er jo at det avhenger av at man faktisk napper ut ledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inteno Dg301

Vi har fått ny ruter for å kunne oppgradere nettet til vdsl men så var det ikke kapasitet på sentralen her med oss men vi får så snart det blir. Å kjøpe en ny ruter og koble på der blir da bare å utsette problemet en kort stund. Det å fysisk koble fra går jo, men forutsetter at jeg husker det hver kveld, enkelte kvelder kommer jeg hjem etter tiden han skal koble fra uansett og samtidig så mister jeg Internett da. Jeg kan gjerne sitte uten nett for å bevise et poeng, men ikke hver kveld. Og jeg syns det er utrolig at når man får noe som skal være mer avansert så mister man funksjoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inteno Dg301

Vi har fått ny ruter for å kunne oppgradere nettet til vdsl men så var det ikke kapasitet på sentralen her med oss men vi får så snart det blir. Å kjøpe en ny ruter og koble på der blir da bare å utsette problemet en kort stund. Det å fysisk koble fra går jo, men forutsetter at jeg husker det hver kveld, enkelte kvelder kommer jeg hjem etter tiden han skal koble fra uansett og samtidig så mister jeg Internett da. Jeg kan gjerne sitte uten nett for å bevise et poeng, men ikke hver kveld. Og jeg syns det er utrolig at når man får noe som skal være mer avansert så mister man funksjoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du mulighet til å gjøre det som står i denne guiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare koble routeren til en timer, altså en sånn vanlig sak som styrer tilførselen av strøm (slik som man bruker på lamper og slikt). Da kan man justere ned til kvarteret og den kan være på så kort/lenge man ønsker, og av resten av tiden, eller på i to perioder, tre perioder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare koble routeren til en timer, altså en sånn vanlig sak som styrer tilførselen av strøm (slik som man bruker på lamper og slikt). Da kan man justere ned til kvarteret og den kan være på så kort/lenge man ønsker, og av resten av tiden, eller på i to perioder, tre perioder osv.

Fordi da mister jeg også nett? Og jeg legger meg etter han?

Obs: vi har slik ruter, er han datakyndig er det ikke noe problem å hacke den ...

Ja, den vet jeg :D Men han er heldigvis så grei at han respekterer det, han har ikke noe problem med grensene mine i det hele tatt. Men han trenger hjelp til å holde de. Og med hans situasjon så har han mye mas fra meg så jeg prøver egentlig bare å slippe å få enda en ting å mase om. Og når det blir muntlige beskjeder så er han flink til å drøye tiden, slik at han plutselig har holdt på i 10-20 minutter lengre.

Brukernavn og passord til ruteren ligger jo på nettsiden til nextgentel, samme gjør adressen han må gå på. Kompisen hans har vært inne på ruteren vår utenfra, tidligere, men det ble ikke gjort endringer i foreldrekontrollen. Fordi jeg er ikke urimelig og vi er enige om grensene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da mister jeg også nett? Og jeg legger meg etter han?

Ja, den vet jeg :D Men han er heldigvis så grei at han respekterer det, han har ikke noe problem med grensene mine i det hele tatt. Men han trenger hjelp til å holde de. Og med hans situasjon så har han mye mas fra meg så jeg prøver egentlig bare å slippe å få enda en ting å mase om. Og når det blir muntlige beskjeder så er han flink til å drøye tiden, slik at han plutselig har holdt på i 10-20 minutter lengre.

Hmm.. da går det ikke nei :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi da mister jeg også nett? Og jeg legger meg etter han?

 

 

Ja, den vet jeg :D Men han er heldigvis så grei at han respekterer det, han har ikke noe problem med grensene mine i det hele tatt. Men han trenger hjelp til å holde de. Og med hans situasjon så har han mye mas fra meg så jeg prøver egentlig bare å slippe å få enda en ting å mase om. Og når det blir muntlige beskjeder så er han flink til å drøye tiden, slik at han plutselig har holdt på i 10-20 minutter lengre.

 

Brukernavn og passord til ruteren ligger jo på nettsiden til nextgentel, samme gjør adressen han må gå på. Kompisen hans har vært inne på ruteren vår utenfra, tidligere, men det ble ikke gjort endringer i foreldrekontrollen. Fordi jeg er ikke urimelig og vi er enige om grensene.

Kan du ikke bare ta dataen da? Eller musa eller noe hvis det er en stasjonær data.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...