Gå til innhold
Hundesonen.no

sele til pelshund ?


Mud
 Share

Recommended Posts

Tja, jeg tenker nå at risikoen alltid er der jeg da. Jeg har nok fått litt skrekken, men jeg kjenner en hund som normalt går i sele, det skulle bare den ene gangen med et kraftig rykk i halsbånd så hun fikk en prolaps i nakken som har skapt problemer resten av livet, og f.eks. begrenser lek med andre hunder og en del andre ting. :/

Og så er det i mine øyne en del ting man ikke bruker halsbånd til. Sykling, skiturer? Om unger skal håndtere hunden? For ikke å snakke om at jeg aldri ville brukt halsbånd til langline i båndtvangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Nemi - du må gjerne finne link til en vitenskapelig undersøkelse som viser dette. De to undersøkelsene det gjerne henvises til i slike sammenhenger har lite vitenskapelig hold ut fra det jeg har lest

Vil det ikke være litt stress med sele på fullpelset puli? Må jo sørge for at dreadsene henger på riktig side av selen, osv? hehe

Jeg er veldig fornøyd med min Xtreme-telfon sele (billigvariant av Julius K-9). Den har kun et bredt brystbånd og et bredt bånd til å feste under buken. Dermed blir det veldig lite spenner og bån

Posted Images

Hvordan får de snust mindre med halsbånd??

Veldig kort bånd da eller?

Det blir jo dratt i lina både når hunden skal svinse frem og tilbake på tur, og når jeg går i mitt tempo og hunden stopper for å snuse rykker lina til før hunden kommer etter rett som det er. Hvor lydig hund man ønsker kommer an på hundeholdet man ønsker mente bare jeg, jeg derimot, og de aller fleste andre jeg ser på tur, har hunder som ikke går perfekt og lina ikke er slakk hele tiden, og det på sikt er jo de små nappene i halsbåndet som gir plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ett bilde av Puli med sele på google :-P

dog-games-shop.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/480x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/p/u/puli_size4.jpg

Sele sliter garantert en del på pelsen så jeg ville nok kjøpt et bredt halsbånd til hunden :-) Så ville jeg hatt som mål å hatt en hund som kunne gå myyye løs. mye løs = lite koblet i halsbånd :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ett bilde av Puli med sele på google :-P

dog-games-shop.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/480x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/p/u/puli_size4.jpg

Sele sliter garantert en del på pelsen så jeg ville nok kjøpt et bredt halsbånd til hunden :-) Så ville jeg hatt som mål å hatt en hund som kunne gå myyye løs. mye løs = lite koblet i halsbånd :-D

fikk ikke opp bildet :)

Hun går allerede mye løs hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små hunder synes jeg sele er det beste, uansett om de trekker eller ikke. Særlig hvis de ikke trekker faktisk, for da soper ikke båndet i bakken og havner under føttene hele tiden :P Båndet er bedre plassert på hunden da. Synes jeg.

på noen små hunder ja , men Nico er faktisk ganske langbent og hun snuser ikke med mindre hun skal på do :P Hun tripper 2 skritt forann meg og bruker synet til å utforske verden.

Jonas kan jeg ikke bruke halsbånd på :|

@ Pyrrer har vel ikke snorer annet enn på bakparten?

Hvis en sele ødelegger snorene hennes så vil det tove seg og lugge ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på noen små hunder ja , men Nico er faktisk ganske langbent og hun snuser ikke med mindre hun skal på do :P Hun tripper 2 skritt forann meg og bruker synet til å utforske verden.

Jonas kan jeg ikke bruke halsbånd på :|

@ Pyrrer har vel ikke snorer annet enn på bakparten?

Hvis en sele ødelegger snorene hennes så vil det tove seg og lugge ..

Det varierer veldig, alt fra "full mopp" til ingenting/nybørstet. Birk hadde litt dreads i brystet, "armhulene" foran, albuene og under magen i tillegg til bakparten :)

Pappan til Birk, Aubisqbleu du Val d'Ares

post-838-0-00290200-1415561958_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ta en titt rundt på dogs4all, snakk med selgerene, og ikke minst, snakk med andre puli-eiere?

Jeg er ganske sikker på at du finner seler som fungerer greit. Om hunden lærer å ikke trekke i båndet vil en sele heller ikke slite så mye på pelsen.

Sele sliter ALLTID på pelsen - jeg har kasta selen til puddelen her, og hun har ikke brukt den mye (kanskje to turer pr. uke når vi har vært i skogen), og allerede fått et felt midt på ryggen som er skikkelig slitt.

Tja, jeg tenker nå at risikoen alltid er der jeg da. Jeg har nok fått litt skrekken, men jeg kjenner en hund som normalt går i sele, det skulle bare den ene gangen med et kraftig rykk i halsbånd så hun fikk en prolaps i nakken som har skapt problemer resten av livet, og f.eks. begrenser lek med andre hunder og en del andre ting. :/

Og så er det i mine øyne en del ting man ikke bruker halsbånd til. Sykling, skiturer? Om unger skal håndtere hunden? For ikke å snakke om at jeg aldri ville brukt halsbånd til langline i båndtvangsperioden.

Jeg er ingen selefan, har aldri vært - mine hunder går mest i halsbånd og de har rast ut i enden og tatt baklengs flikflak alle som en, en eller flere ganger - har ALDRI hatt skader på bikkjene mine (bank i bordet), som følge av halsbåndbruk. Og når jeg - første gang tok terven til kiropraktor for at hun skulle kjenne over han i tilfelle hans lemfeldig omgang med egen kropp hadde fått følger (i en alder av 5 år), så hadde han INGEN skjevheter, vondter eller feil - faktisk så var han veldig fin i både ledd og musklatur.......

Så halsbånd går bra - selv når du har hund som turner rundt, tryner, rykker til, slår flikflak, flyr på trær og hushjørner

Fant ett bilde av Puli med sele på google :-P

dog-games-shop.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/480x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/p/u/puli_size4.jpg

Sele sliter garantert en del på pelsen så jeg ville nok kjøpt et bredt halsbånd til hunden :-) Så ville jeg hatt som mål å hatt en hund som kunne gå myyye løs. mye løs = lite koblet i halsbånd :-D

Nei nei nei nei nei - ikke bredt halsbånd heller - det sliter også som F.... - tynt halsbånd av så glatt stoff som mulig (de tynne man får kjøpt på Norsk Hundeutstyr (tror jeg det heter) ) er visstnok helt geniale i så måte.

Jeg har latt puddelen arve lærbåndet til terrieren - råååsa med hjerter - det er bredt, men det har helt glatt innside og er faktisk det ENESTE båndet som ikke tygger pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele sliter ALLTID på pelsen - jeg har kasta selen til puddelen her, og hun har ikke brukt den mye (kanskje to turer pr. uke når vi har vært i skogen), og allerede fått et felt midt på ryggen som er skikkelig slitt.

Jeg er ingen selefan, har aldri vært - mine hunder går mest i halsbånd og de har rast ut i enden og tatt baklengs flikflak alle som en, en eller flere ganger - har ALDRI hatt skader på bikkjene mine (bank i bordet), som følge av halsbåndbruk. Og når jeg - første gang tok terven til kiropraktor for at hun skulle kjenne over han i tilfelle hans lemfeldig omgang med egen kropp hadde fått følger (i en alder av 5 år), så hadde han INGEN skjevheter, vondter eller feil - faktisk så var han veldig fin i både ledd og musklatur...

Så halsbånd går bra - selv når du har hund som turner rundt, tryner, rykker til, slår flikflak, flyr på trær og hushjørner

Nei nei nei nei nei - ikke bredt halsbånd heller - det sliter også som F.... - tynt halsbånd av så glatt stoff som mulig (de tynne man får kjøpt på Norsk Hundeutstyr (tror jeg det heter) ) er visstnok helt geniale i så måte.

Jeg har latt puddelen arve lærbåndet til terrieren - råååsa med hjerter - det er bredt, men det har helt glatt innside og er faktisk det ENESTE båndet som ikke tygger pelsen.

Hva med halsbånd i rundsydd lær? det var anbefalt på collie vist for å ikke slite pels :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei nei nei - ikke bredt halsbånd heller - det sliter også som F.... - tynt halsbånd av så glatt stoff som mulig (de tynne man får kjøpt på Norsk Hundeutstyr (tror jeg det heter) ) er visstnok helt geniale i så måte.

Jeg har latt puddelen arve lærbåndet til terrieren - råååsa med hjerter - det er bredt, men det har helt glatt innside og er faktisk det ENESTE båndet som ikke tygger pelsen.

Jeg har bredt halsbånd som turhalsbånd til Willy - med skinn innerst. Jeg ville trodd det skulle slite veldig på pelsen hans, men det går overraskende bra faktisk. Lite slitasje, men jeg tar det jo også av når han ikke trenger å bruke det. Jeg bruker jo heller aldri halvstrupen på båndet som jo bidrar til å gnisse og slite, kun "fastbånd" (skikkelig bra ord, jeg vet.. :aww:).

Ellers anbefaler jo jeg alltid kjetting, kjetting glir supert (nei, man trenger ikke å bruke strupefunksjonen på den heller). Det er kjetting som gir desidert minst slitasje i pelsen i hvert fall (og bikkja ser ikke ut til å bry seg om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med halsbånd i rundsydd lær? det var anbefalt på collie vist for å ikke slite pels :-)

Jeg har halsbånd i rundsydd lær til sheltien og det sliter ikke noe pels på han, men er jo forskjell på shelti/collie pels og puddel pels osv. Pelsen til Balder blir hvertfall nesten ikke slitt av noe og han kan fint bruke sele og alle typer halsbånd uten problem, så er stor forskjell på lang pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det foreligger studier som viser at hunder som går i halsbånd får nakkeskader. Jeg har forståelse for at pulien blir noe annerledes fordi den kan få vondt om snorene blir dratt løs. Men til andre pelshundeiere, er det viktigere at hunden har fin pels enn at den har en frisk og sunn nakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det foreligger studier som viser at hunder som går i halsbånd får nakkeskader. Jeg har forståelse for at pulien blir noe annerledes fordi den kan få vondt om snorene blir dratt løs. Men til andre pelshundeiere, er det viktigere at hunden har fin pels enn at den har en frisk og sunn nakke?

Får nakkeskader punktum, eller at det er større sannsynlighet for nakkeskader?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Thoresens "forskning" på dette området ikke tilfredsstiller noe særlig krav til forskningsrapporter. Men det finnes en god del internasjonalt stoff på emnet.

Når det er sagt, er ikke halsbånd nødvendigvis bedre enn sele, hvis ikke selen sitter riktig.

Her er noe (de jeg fant på de første 5 minuttene med googling).

http://clicktreat.blogspot.no/2012/06/is-it-harmful-to-attach-aleash-to-your.html

http://1stsat.cynod.com/CollarsandEyeIssues.pdf

http://www.adlibris.com/se/bok/ryggproblem-hos-hund-9789163373909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan man bruke Non Stop sin trekksele til hunder med mye og lang pels? Jeg bruker bare halsbånd nå men har lyst de skal begynne å trekke litt og da går det ikke Ann å bruke halsbånd. Er det forskjell i vanlig sele kontra trekksele? Eller kan ikke langhårete hunder trekke pga. Pelsen? Jeg stiller også ut så må ikke slite på pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nea skrev:

Kan man bruke Non Stop sin trekksele til hunder med mye og lang pels? Jeg bruker bare halsbånd nå men har lyst de skal begynne å trekke litt og da går det ikke Ann å bruke halsbånd. Er det forskjell i vanlig sele kontra trekksele? Eller kan ikke langhårete hunder trekke pga. Pelsen? Jeg stiller også ut så må ikke slite på pels.

Du kan bruke sele på langhårete hunder. Mine belgere bruker troll nomesele når de trekker sykkel. Hvilken sele du trenger kommer an på hva og hvor tungt hundene skal trekke, og ikke minst må du finne en som passer hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nea skrev:

Er det ingen som bruker trekksele på langhårete hunder her? Betyr det da at det er dumt å gjøre det?

Den floker ikke om det er det du tenker på? Men alle seler sliter pels. Mine trekker med Bjørkis sine seler . Non stop sin Free motion var det overraskende dårlig holdbarhet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken type langhårshund du har - det er jo stor forskjell på hvordan en sele sliter på en belger kontra en briard som jeg har, f eks.

Jeg bruker sele på mine hunder når de skal trekke, og foretrekker en så enkel sele som mulig, med minst mulig stæsj, for jo mer reimer og muligheter til å regulere og stille inn, jo flere punkter kan lage floker. En helt enkel nomesele er vel det jeg har kommet  til at er best for pelsen på mine hunder, i tillegg til at jeg må børste gjennom pelsen helst før og i hvert fall etter en tur dersom du skal holde pelsen i utstillingskondisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sheltie, og jeg bruker Minipina trekksele til min yngste. Brukes til kjettingtrekk, annet tungt trekk (guttungen på akebrett f.eks) sykling, jogging og bare til turbruk.
Den er med andre ord mye i bruk, men jeg har ikke opplevd at den sliter pels. Børster gjerne kjapt gjennom pelsen etter tur.

Til den eldste som ikke trekker vekt eller er med på sykkeltur lengre bruker jeg en helt enkel Trixie halvnome. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...