Gå til innhold
Hundesonen.no

Fosterhjemspuser

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jo 3 farget kan være hann, men det er unntaket som bekrefter regelen :P

Det er så sjelden at det ikke regnes med, og det skyldes dobbelt kjønnskromosom. Hovedregelen er at en trefarget katt (eller skilpadde som også kan være bare rød og sort) er hunkatter.

Så igjen - TS - studer skilpaddekattungen - de som ser ut som henne der bak er frøkenpuser, de som ikke ser ut som henne er guttepuser - enkelt matematikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er IKKE vanskelig å kjønnsbestemme kattunger, det kan gjøres dag 1 og er faktisk ekstremt lett.

Om det er TO prikker, dvs. rompehull, ett lite opphold og ett "hull" til - så er det en hannkatt - er det en prikk og en strek så er det en hunnkatt - dvs. rompehullet og så vulva som ser ut som en liten strek.

Det er faktisk enklere å se det på helt unge katter enn kattunger som er så gamle som disse.

Og siden den trefargede kattungen helt garantert er en hunnkatt (en trefarget katt er alltid en hunnkatt og kan ikke være hann) - så kan du se hvordan hun ser ut bak, og så sammenligner du med de andre, ser de ikke ut som henne så er det hannkatter. Enkelt og greit.

Surrer du ikke litt nå? Jeg syns da hunnkatter er mye mer "prikk prikk" enn hannkatter, på hannkatter så blir jo da penisen det som ser ut som en strek, samt ballene imellom. Det er vel også lenger mellomrom mellom "hullene" på hannkattene enn hunnkattene. I hvert fall det jeg har blitt forklart av oppdretter. :P

Her er forøvrig en link som forklarer det veldig bra TS :) Med bilder og alt :)

http://pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_no.html

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo 3 farget kan være hann, men det er unntaket som bekrefter regelen :P

Det er så sjelden at det ikke regnes med, og det skyldes dobbelt kjønnskromosom. Hovedregelen er at en trefarget katt (eller skilpadde som også kan være bare rød og sort) er hunkatter.

Så igjen - TS - studer skilpaddekattungen - de som ser ut som henne der bak er frøkenpuser, de som ikke ser ut som henne er guttepuser - enkelt matematikk.

Min hankatt er trefarget :)

For en koselig tråd!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Takk for tips om hvordan finne ut kjønn :) Jeg tok meg en god titt (eller flere :lol: ) i dag og har konkludert med at det er 3 jenter, og 1 gutt. Den hvite og svart flekkete er den eneste gutten. Der var det stor avstand mellom, i forhold til de 3 andre. Og dermed har de fått navn! Alle utenom mamsen. Forslag taes i mot med takk! Jeg skal få fikset noen flere bilder snart, og kanskje en film. De er så søte når de leker!

Alle kattungene har fått navn etter Norrønmytologi. Gutten, den hvite og svartflekkede heter Mime etter en jotne som regnes som den klokeste av de alle. Den mørke stripete som jeg trodde var en gutt har fått navnet Såga etter en gudinne i Norrønmytologi, "hun som ser alt". Favorittjenten min har fått navnet Driva etter en jotne. Hun var en form for eldre naturguddom. Siste jenten har fått navnet Eir, en gudinne innen legekunst.

Mime er skikkelig tøff! I dag var han ute alene i stuen, og da gikk han mot Tidi med krummet rygg og hoppet mot henne. Tidi ble så redd at hun måtte hoppe opp til meg :lol: Det er så komisk når de er så små, de veier garantert under 1 kilo, også er den 13 kg tunge hunden min så redd de :lol:

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=DHzeDU4ZMfI&list=UUltycplmltMsXgR_zDfkVhw

Her har jeg funnet kattene sovende i det siste :lol: Så søte da! De kryper opp og inn i noen hull hvor det er håndtak på kurvene på siden :P

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er konkludert nå, men hunnkatter er som " i " bak, mens hannkatter er " : " med ofte tydelige testikler allerede som kattunger.

Min hankatt er trefarget :)

For en koselig tråd!

Om det er Max, så er han ikke trefaget som i skilpaddefarget og hvit, men han er blå med rufisme (og hvit). Rufismen er dårlig avfarging og ses både på blå katter og på sølvkatter, siden begge disse fargene er bleket brunt egentlig, og oppleves som beigeaktig :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er konkludert nå, men hunnkatter er som " i " bak, mens hannkatter er " : " med ofte tydelige testikler allerede som kattunger.

Om det er Max, så er han ikke trefaget som i skilpaddefarget og hvit, men han er blå med rufisme (og hvit). Rufismen er dårlig avfarging og ses både på blå katter og på sølvkatter, siden begge disse fargene er bleket brunt egentlig, og oppleves som beigeaktig :)

Ja, det er Max, ja. Rufisme, faktisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske OT: Jeg har hørt det kan forekomme trefargete hannkatter, men at de da er sterile?

Det er vel fordi skilpadde-genet ligger på x-kromosomet og siden hunnkatter er xx og hannkatter er xy, så er det sjeldent at det forekommer på hanner? De får da en kromosomfeil som gjør at de ender opp med xxy, og de er da i teorien tvekjønnet? Eller er jeg helt på jordet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=DHzeDU4ZMfI&list=UUltycplmltMsXgR_zDfkVhw

Her har jeg funnet kattene sovende i det siste :lol: Så søte da! De kryper opp og inn i noen hull hvor det er håndtak på kurvene på siden :P

:wub: :wub: :wub: :wub:
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske OT: Jeg har hørt det kan forekomme trefargete hannkatter, men at de da er sterile?

Det er vel fordi skilpadde-genet ligger på x-kromosomet og siden hunnkatter er xx og hannkatter er xy, så er det sjeldent at det forekommer på hanner? De får da en kromosomfeil som gjør at de ender opp med xxy, og de er da i teorien tvekjønnet? Eller er jeg helt på jordet?

De aller, aller fleste er sterile, så i teorien stemmer det. Også har du det kjente unntaket da ;) en og annen er faktisk fertil (kjenner til en skogkatthanne), mem jeg husker ikke helt på stående fot hva som er forskjellen på dem genetisk. Jeg leste en side som forklarte fire (tror jeg) typer skilpaddefargede hanner; jeg skal se om det går an å finne igjen den!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende info om farger! :ahappy:

Flere bilder! Viste seg at dyrebeskyttelsen allerede hadde hatt en katt som het Driva og en som het Eir, så de er fremdeles navnløse. Jeg har sendt avgårde en haug med navneforslag fra Gresk mytologi denne gangen (mye mer å velge i, selv om jeg elsker Norrøn mytologi) så får vi se hva de får av navn. Syns det er litt kjipt at de ikke har navn :/

Edit: Redigert inn navn som dyrebeskyttelsen har funnet til de :)

Mammapus, Carina.

15363528555_c20f2f5427_c.jpg

15363528465_af3e98c223_c.jpg

Hun er en skikkelig pratepus altså! Prater i ett sett. Koser og maler hele tiden :wub: Hun er også et skikkelig matvrak. Hun stjeler ALT av mat!

Favorittjenten min, Caprice :wub:

15177012557_7c83e6a498_c.jpg

Fremdeles den tryggeste av gjengen :ahappy: Hun har vært i sofaen med meg og fått hilse på hunden, og hun er vel den eneste som ikke har frest til hundene tror jeg :) Tøffing!

Den andre skilpaddefargete jenten, Cortina.

15177012327_bc19d0e71c_c.jpg

Hun tråkker rett i hælene på sin søster. Veldig hermegås som tørr å gjøre det søster gjør.

Siste jente pusen, Carrera.

15363226432_a1e5b902d5_c.jpg

Den roligste av de alle. Jeg oppdaget i går at hun er full i små sår. Jeg aner ikke hva det kan ha kommet av. Litt redd for at hun er syk/skadet og at det er derfor hun er så rolig. Men det at hun er rolig gjør at hun er veldig kosete :wub: Hun ligger ofte i ro hos oss og koser seg. Veldig søt jente :wub:

Sist, guttelutten, Camaro.

15176946828_93d6c0a311_c.jpg

Han begynner å krype innpå favorittjenten. Han er ganske tøff han og, han har som sagt yppet seg mot Tidi :lol: Han er også en villbass, og veldig aktiv. Han løper rundt hele tiden. En skikkelig kur fyr!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mammapusen er kjempe skjønn! Sånne katter liker jeg :)

Helt enig! Utrolig vakker! Synd jeg har full kattekvote og en ekstra. :P

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moren, har hun noe som helst rødt på seg? Ved 01-hvitt som hun er kan det være vanskelig, men det bruker å være en rød flekk - eller creme i hennes tilfelle, siden hun ser blå ut. På jente tre, den brune, er den helbrun eller er hun skilpadde? Er du helt hundre på at den brune er jente?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moren, har hun noe som helst rødt på seg? Ved 01-hvitt som hun er kan det være vanskelig, men det bruker å være en rød flekk - eller creme i hennes tilfelle, siden hun ser blå ut. På jente tre, den brune, er den helbrun eller er hun skilpadde? Er du helt hundre på at den brune er jente?

Mor har ikke noe rødt på seg som jeg har sett. De mener far var rød, da de fant en rød hannkatt på samme sted som mor og barn ble funnet. Jeg kan ikke si jeg er hundreprosent sikker på om jente 3 er jente, men slik jeg ser forskjell på han som helt sikkert er gutt og de andre, så er det ingen tvil om at resten av gjengen er jenter. Han har mye større avstand mellom, i forhold til resten. Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på med fargen til jente 3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom mor ikke har rødt på seg, men er helblå, er det i grunn veldig enkelt med farger og kjønn. Siden jentene er skilpaddet *må* far være rød, siden fargen sitter på x-kromosom og jentene får en x fra hver forelder. Hadde far vært svartbasert (svart, brun, blå) hadde det vært umulig for jentene å bli skilpadder så lenge ikke mor er det.

På samme måte vil en svartbasert mor kun gi svartbaserte gutter, siden de får x (med farge) fra mor og y fra far (for å bli gutter).

Svart mor og rød hannkatt gir derfor kun svarte gutter og skilpaddefargede jenter, ingen andre muligheter :)

merk at svart her peker på svartbaserte farger, som solid svart, svartmønstret/brun, og blå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom mor ikke har rødt på seg, men er helblå, er det i grunn veldig enkelt med farger og kjønn. Siden jentene er skilpaddet *må* far være rød, siden fargen sitter på x-kromosom og jentene får en x fra hver forelder. Hadde far vært svartbasert (svart, brun, blå) hadde det vært umulig for jentene å bli skilpadder så lenge ikke mor er det.

På samme måte vil en svartbasert mor kun gi svartbaserte gutter, siden de får x (med farge) fra mor og y fra far (for å bli gutter).

Svart mor og rød hannkatt gir derfor kun svarte gutter og skilpaddefargede jenter, ingen andre muligheter :)

merk at svart her peker på svartbaserte farger, som solid svart, svartmønstret/brun, og blå

Så det du sier er at den siste jenten må være skilpaddefarget hun og for å være jente? Godt mulig hun er det altså, jeg klarer ikke å se farger. Men hun har litt smålig rødt her og der.

Da har kattene fått navn av dyrebeskyttelsen. Jentene heter Caprice, Carrera, Cortina. Gutten skal hete Camaro. Mammapus heter Carina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer. Det hender at en hunn parrer seg med flere hanber på samme løp og har flere fedre til kullet, men det er sjeldent. Så ja, jenter med denne fargekombinasjonen på foreldredyr må være skilpaddefarget :)

Fine navn!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag ringte jeg veterinærvakten pga Carrera. Hun har bare fått flere og flere klumper i pelsen, vært full i slev rundt munnen og satt og vagget fra side til side i dag. Hun har flere ganger bare sittet i ro eller sovet mens søskene har lekt. Tydelig ikke frisk :( Veterinæren trodde det var en bakteriell infeksjon, så de gav henne antibiotika og ville ha henne inne for overvåking resten av natten. Huff, ble så lei meg da jeg drog derfra. Stakkars lille pusen :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stakkars lille Carrera var alt for syk. Hun måtte desverre få sovne inn :( Hvil i fred, lille søte Carrera. Nå har du ikke vondt lengre <3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:bye: Så trist :icon_cry: Håper det fortsatt står godt til med resten av gjengen

De andre har foreløpig ingen symptomer, men de har tatt blodprøve for å sjekke at de ikke er blitt smittet. De mistenkte at det kunne være kopper.

Dyrebeskyttelsen har funnet en enslig kattunge rundt disse sin alder som de håper mammapusen vil ta til seg om de er friske. Så det kommer kanskje en pus til hit :)

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville for all del prøvd, men om du ikke har meldt inn forholdene ved noen av de flere tidligere anledningene, har lagt henne ta tilbake hunden uten å melde fra da heller og ikke har bevis også fra tidligere saker så stiller du antagelig ikke så sterkt. Tvert om vil du muligens sette deg selv i en litt kjip posisjon da å stå fast på at hunden har blitt misshandlet/sultet m.m. og at du ikke har varslet fra og at du har latt den bli med tilbake( også uten å varsle fra) er jo ikke akkurat til din fordel. Hvorfor skulle Mattilsynet gi hunden til deg isåfall? I verste fall blir du jo regnet som medskyldig i en straffesak. Men hunden bør jo bort derfra om det er tilfellet det du sier, samme hvem den evt havner hos(deg eller noen andre som er egnet). "Problemet" her er jo at MT ofte her folk en sjans til å ordne opp og siden ikke noe er meldt tidligere så er det vell mest sannsynlig det eneste som kommer til å skje i første omgang. De stikker innom, prater litt og får visse krav de må.oppfylle innen en gitt frist ifht utbedringer og ting å gjøre. Utgifter kan man jo godt føre opp, men her igjen så spørs det om.det blir ord mot ord. Lett å tenke at en konflikt eller noe er årsak til at du plutselig vil ha hunden og mtp hendelsesforløpet har du jo ikke så mye å argumentere med som taler til din fordel.  Dessverre.
    • Har ingenting med dominansaggresjon å gjøre, nei. Usikkerhet som du sier, stress(men da mest sannsynlig på grunn av usikkerhet) og evt ressursforsvar i tillegg. Men på en litt veik hund så kan det rett og slett være trusselnivået hunden opplever som er årsaken til at den glefser/biter når dere kjefter. Uavhengig av  om dere er veldig harde eller ikke. Dropp kjefting og bare vær heller rolig og bestemt, ta han ned uten å gjøre noe særlig utav det å be han heller gå å legge seg. Føler dere for å straffe noe utover det så er det bedre å bare rolig geleide han bort til en timeout i bånd/bur/grind eller hva dere må evt har til rådighet. Og ellers prøve å få langt som mulig forebygge at slike ting ikke skjer (feks ved å rydde kjøkkenbenken godt for alt som er interessant) og være konsekvent med å ta han ned eller kommandere han bort om dere ser at han pønsker på.npe. eller rett og slett forbud mot hund på kjøkkenet.  Ifht senga er det nok en god løsning dere har valgt. Høres ut som ressursforsvar og det kan i mange tilfeller være vanskelig å trene vekk. Spesielt i tilfeller som her hvor man tross alt ligger oppi hverandre i ressursen. Unngå hele greia er ofte det beste da. Ute kan det jo forsåvidt være andre ting som stresser han og, men det er vell uansett nærliggende å tenke at det er usikkerheten som har sin innvirkning her og. Tren på det. Ikke først og fremst bare på å stå bundet, men på å være i miljø. Og å være rolig og fokusert i miljø. Det må på plass først.
    • Vi har alle forskjellig syn på hundehold og hva som er et bra et. Jeg synes ikke at hunder skal stå på bås og bare bli brukt 1-2 timer om dagen. Hvis man skal konkurrere, uansett rase og formål, så synes jeg at hundene skal få være en del av en hverdag som  innebærer langt mer enn det å stå på bås utenom treningstida si feks. Jeg sier ikke at man skal forby all slags racing gjør jeg? Synes du virkelig at racingen, som den er idag - og da spesielt typisk greyhound racing, er bra? Jeg tror man fint kan ivareta greyhounden som den er idag med andre virkemidler og fokus.  Selvfølgelig finnes det dritt i alle sporter og hjem. Poenget er at jeg tror man fortsatt kan ivareta greyhound som rase, med god mentalitet og gode egenskaper, uten greyhoundløp. Strenge krav til regler og hundehold burde det absolutt vært, men det virker ikke som om racingindustrien (på løpsbaner som nå bli forbudt) klarer å følge dette? Mye skjult trening med inhumane treningsmetoder. Avl som nesten er som en valpefabrikk hvor hundene blir sett på som maskiner, ikke dyr og individer. Helt ærlig tror jeg ikke regler ville endret så mye, med mindre det ble helomvending MED EN GANG. Gambling forbudt -det har vært nedgang på veddeløpsbanene i noen år nå uansett,  hvorfor ikke bare slutte med det helt. Kan det også være en av grunnene til at de vil avvikle løp kanskje? Det virker som om greyhoundracing bare fortsetter idag fordi det har vært en greie i mange mange år. Jeg synes uansett ikke at det er rett å selektere og avle hunder som det blir gjort idag.  Siden det nå forbys åpnes det for at løp generelt kan bli stoppet men da er det opp til arrangører osv å vise at alt skjer under kontrollerte forhold, og at det ikke skjer lumskheter. Og det gjør det vel ikke i andre typer organiserte løp. Det er heller ikke en garanti at andre sporter blir forbudt bare fordi verstingen blir slått ned på.
    • Du må jo dele bilder da😛 Og hva skal du ta nå?
    • Hvorfor i all verden skulle det være maks av hva en småbarnsfamilie kan klare? Jeg er alene, har lite avlastning/barnepass og greier da fortsatt fint å få til hundelufting/tur, og en time er ikke noe makstid... Nå er jeg rett nok hjemmeværende for øyeblikket og ungen i bhg så nå er det ikke noe stress selvsagt, men vi er nå fortsatt mye ute på ettermiddagene med poden, i helgene og/eller etter leggetid  om jeg har mulighet og trenger det. Hadde vi vært 2 stk foreldre så de fleste kvelder hadde vært fri til å gå tur for en av to voksne så er det jo ihvertfall ikke noe problem.. Unger har ikke vondt av å være ute. Og tur/hundeaktivitet er stort sett forenelig med andre hverdagssysler. Middagen kan spises ute i skogen feks. Man kan gå til butikken, eller til og fra barnehagen eller i verste fall om man ikke kan/orker så mye på kan man i dagens samfunn feks ansette hundelufter, finne noen å bytte pass med etter behov etc om det ikke finnes noen ungdommer som gjerne lufter hunden innimellom. Mulighetene er mange.
  • Nylig opprettede emner