Gå til innhold
Hundesonen.no

Hissige Kuer


Kaja
 Share

Recommended Posts

@julnil selv om deres kuer er trivelige mot dere og deres hunder betyr det ikke at alle våre erfaringer er tull. Jeg har fått hund stanga gang på gang av søye med lam også jeg. En gang bomma hu på hunden min og traff meg. Der er bra vondt, selv om sauer generelt selvfølgelig ikke er farlige dyr. Og sauer er små. Kuer som oppfører seg truende mot hund er veldig ekkelt.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Å påstå at kyr er hissige pga enkeltepisoder, er som å si at alle shæfere biter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lykke til med å ferdes i skog om alt av beitedyr settes på innmark. Og total mangel på tilsyn over lange perioder?? Seriøst? Er folks levebrød man snakker om her... (jada, utskudd finnes som ikke bryr

Bøndene sjekker regelmessig, men dem er også avhengig av at vi turgåere sier ifra om man ser skadde dyr (det pleier å henge "tilsyns" skilt rundt omkring der det står tlf nr og slikt) Norge gror i

Jøss er det så enkelt! at ingen har tenkt på det! 1. Dyra går på grunnen til mange eiere pga mat og behov for store områder og bevegelse 2. Det er dyrt med gjerding av såpass store områder som dyra

Posted Images

Det er faktisk vanlig at kyr ikke liker hunder, instinktivt, med eller uten kalv, ho eller hannkjønn, vanlig som i mange, men ikke alle. Noen gårder har jo sikkert hund på gården, slik at kyrne der er vant til hunder. Verre er det også når de er i flokk for da blir de tøffere. Deres reaksjon er en helt naturlig og instinktiv reaksjon på rovdyr, holde stand, gå imot, jage vekk.

Illustrasjon på at fluktdyr ikke alltid flykter, kyr mot bjørn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å påstå at kyr er hissige pga enkeltepisoder, er som å si at alle shæfere biter..

Hadde ikke synes det hadde vært noe hyggelig med 15 digre schäfere etter meg, som gikk på bikkjene mine heller jeg. Selv om ikke alle biter.

Jeg er ikke generelt redd for kuer, de er fine dyr de. Men de er oftest veldig lite ålreite å møte når man har med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke gå tur i ku"flokk" med hund, selv om de allerfleste kyrne bare er nysgjerrige og lekne. En leken ku på mellom 500 og 850 kg (nrf) er ikke noe å spøke med. Våre er veldig nysgjerrige på alt, både hunder og folk og de flokker seg sammen rundt det som potensielt er interessant. Eneste gangen jeg har sett agressiv atferd er om det kommer hund inn i fjøset rett etter kalving.

Stokk er nok ikke dumt å ha med seg, og gjøre seg stor og morsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre kuer eller kyrne rundt på hver plass det er mulig å gå tur er ikke akkurat overbegeistra for hundene. En gang angrep ei ku spannet - bare løp rett inn og var klin gal, og jeg har blitt jaget mange ganger, blitt stanget ned, bikkjene har fått seg noen trøkker fra både sau, kjøttfe og melkekyr. Det ER så bullshit å si at alle kuer baaare er nysgjerrige, og jeg vil heller gardere meg med ""våpen"" enn å satse på at de bare vil snuse der de kommer i hundreogsnørrogførti mot oss. Lol. Melkekyrne, som har blitt fratatt kalven, er generelt mildere og mindre farlige enn kjøttfe, men jeg har hatt mange ubehagelige møter med våre melkekyrnår jeg jar hatt med hund. Hunder de er kjent med, som har vært med i fjøset, gått forbi tusenvis av ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min store forbauselse møtte jeg en skokk kuer i dag i skogen... Jeg trodde det kun gikk sau her og jeg går her nesten daglig!

5-6 digre kuer der en også hadde horn gikk mot meg og hundene mens de snøftet... Det kan være de bare var nysgjerrige mem de var svæææære!! Heldigvis følte dalmisen seg truet han også så han satte i et kraftig bjeff rett i trynet på kuene slik at de skvatt og sprang ti meter unna... Da tok vi bena fatt og spraaaang!!!

Jeg har hele tiden fått vite at kuer ikke luker hunder, og at man derfor må være forsiktig om man krysser beiteområder der det er ku..

Samme med sau... Hundene mine har blitt angrepet av sau flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden jeg hørte på radioen en representant fra Bondelaget (tror jeg) advare folk mot kyr på beite. Mjølkekyr sa hun at stort sett var bare nysgjerrige og vennlige, men kjøttfe er langt mindre håndtert av mennesker og kan være hissige; de skal man ha all mulig respekt for og unngå konfrontasjoner med. Hvordan man vet hva som er kjøttfe og hva som er mjølkekyr da damen ingenting om :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden jeg hørte på radioen en representant fra Bondelaget (tror jeg) advare folk mot kyr på beite. Mjølkekyr sa hun at stort sett var bare nysgjerrige og vennlige, men kjøttfe er langt mindre håndtert av mennesker og kan være hissige; de skal man ha all mulig respekt for og unngå konfrontasjoner med. Hvordan man vet hva som er kjøttfe og hva som er mjølkekyr da damen ingenting om :P

Men er det da rett å slippe slikt ut i marka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da rett å slippe slikt ut i marka??

Er det rett å ha de innestengt i fjøset 24/7/365 da?? De aller aller aller fleste bønder har ikke nok innmark til å ha alle dyra på om sommeren hvis de og har lyst til å fore dyra om vinteren.

Hovedforskjellen på kjøttfe/melkeku (utseende) er at kjøttfe er kraftigere i både bygning og masse, har mindre jur og er som regel høyere i tillegg. Ei melkeku er som regel mye mer feminin, glattere pels (kjøttfe er ofte mer "ullen" og grov), svære jur (med mindre det er kviger) og mindre generelt. Melkekyr er mye søtere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett å ha de innestengt i fjøset 24/7/365 da?? De aller aller aller fleste bønder har ikke nok innmark til å ha alle dyra på om sommeren hvis de og har lyst til å fore dyra om vinteren.

Hovedforskjellen på kjøttfe/melkeku (utseende) er at kjøttfe er kraftigere i både bygning og masse, har mindre jur og er som regel høyere i tillegg. Ei melkeku er som regel mye mer feminin, glattere pels (kjøttfe er ofte mer "ullen" og grov), svære jur (med mindre det er kviger) og mindre generelt. Melkekyr er mye søtere :P

Om de kunne gjerdet inn et område i skogen slik at man faktisk kunne gått i marka og opp på fjellet uten å møte dem overalt.

jeg synes ikke de skal stå i fjøset, men det finnes en mellomting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kunne gjerdet inn et område i skogen slik at man faktisk kunne gått i marka og opp på fjellet uten å møte dem overalt.

jeg synes ikke de skal stå i fjøset, men det finnes en mellomting :P

Jøss er det så enkelt! :o at ingen har tenkt på det!

1. Dyra går på grunnen til mange eiere pga mat og behov for store områder og bevegelse

2. Det er dyrt med gjerding av såpass store områder som dyra trenger, det er heller ikke bare en engangssum

3. Ikke alle har noe særlig med utmark/skau og trenger å "låne" andres grunn, ref. punkt 1.

4. Folk hadde garantert klagd over alle gjerdene de må krysse uansett :P Og mesteparten av skauen måtte uansett gjerdes inn om vi skal følge din tankegang, og da er vi tilbake til scratch igjen. Dyra trenger nok mat og store nok områder, det er ikke sånn at det er overflod av næringsrik nok for overalt hele tiden, derfor er det fint at dyra ikke tråkker konstant på samme område slik at det rekker å gro seg til litt og "heale".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ku med kalv kan være hissig, men det er sjelden de går i flokk med kalv, de tas fra kua rett etter kalving

Sjelden? Alle Kuene her går med kalver, melkekyrene rett nedi her (noen av de får ha kalvene lenge) og kjøttfe andre plasser rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kunne gjerdet inn et område i skogen slik at man faktisk kunne gått i marka og opp på fjellet uten å møte dem overalt.

jeg synes ikke de skal stå i fjøset, men det finnes en mellomting :P

En av hovedgrunnene til at det finnes beitedyr er for vegetasjonens del.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt så må kanskje turgåere ta hensyn i beitesesongen. Ta og gi.

Ta hensyn?? ved å slutte å gå tur da eller?? Tråkke rundt på asfalt hele sommeren?

Jeg følte ikke at jeg ikke tok hensyn. Hundene var i bånd, og jeg kortet inn båndene. Jeg gikk rolig og laget ikke noe sjåk. På tur hjem ordnet jeg meg med en kjepp just in case og koblet hundene før vi møtte kuene og passerte de rolig. En av kuene virket da interessert, men jeg økte bare tempo litt... De var heldigvis ikke like innpåslitne som første møtet :)

Så hvis jeg skal ta mer hensyn så må jeg rett og slett slutte å gå i skogen eller opp på fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at sinte kuer ikke burde slippes ut der folk har lyst til å gå tur så blir det å forvente at bøndene skal holde disse kuene inne for å ikke sjenere turgåere? Så da mener jeg i den korte sesongen det er snakk om så kan vi turgåere ta hensyn (særlig vi med hund som er opptatt av dyrevelferd og sånn) til dyr på beite og gå andre steder (om beitedyra er brysomme). Så mye plass vi har i dette landet pr snute kan det ikke være noe stort problem?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jøss er det så enkelt! :o at ingen har tenkt på det!

1. Dyra går på grunnen til mange eiere pga mat og behov for store områder og bevegelse

2. Det er dyrt med gjerding av såpass store områder som dyra trenger, det er heller ikke bare en engangssum

3. Ikke alle har noe særlig med utmark/skau og trenger å "låne" andres grunn, ref. punkt 1.

4. Folk hadde garantert klagd over alle gjerdene de må krysse uansett :P Og mesteparten av skauen måtte uansett gjerdes inn om vi skal følge din tankegang, og da er vi tilbake til scratch igjen. Dyra trenger nok mat og store nok områder, det er ikke sånn at det er overflod av næringsrik nok for overalt hele tiden, derfor er det fint at dyra ikke tråkker konstant på samme område slik at det rekker å gro seg til litt og "heale".

Men det er jo fryktelig mange som faktisk fint klarer å holde dyra inne i begrensede områder i beitesesongen også, så så veldig stort problem burde det jo egentlig ikke være heller. Ja, lettere å bare slippe dem ut, men synes ikke det egentlig er den beste løsningen for dyrenes del alltid heller, med total mangel på tilsyn osv. over lange perioder.

Skjønner selv at det er ubehagelig å møte på så store dyr om de faktisk kan være hunde- eller mannevonde. I det minste burde da slike områder være godt merket med at det ferdes kyr der, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men det er jo fryktelig mange som faktisk fint klarer å holde dyra inne i begrensede områder i beitesesongen også, så så veldig stort problem burde det jo egentlig ikke være heller. Ja, lettere å bare slippe dem ut, men synes ikke det egentlig er den beste løsningen for dyrenes del alltid heller, med total mangel på tilsyn osv. over lange perioder.

Skjønner selv at det er ubehagelig å møte på så store dyr om de faktisk kan være hunde- eller mannevonde. I det minste burde da slike områder være godt merket med at det ferdes kyr der, synes jeg.

Hestene jeg snakker om har fast gjeter som ser til dem men det er jo hestenes naturlige instinkter som komemr fram når dem flokker seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å ferdes i skog om alt av beitedyr settes på innmark. Og total mangel på tilsyn over lange perioder?? Seriøst? Er folks levebrød man snakker om her... (jada, utskudd finnes som ikke bryr seg og ikke ser etter dyr både på ut og innmark, men det er heldigvis ikke standard her i området)

Men til saken, ta med stokk/kjepp og bli morsk tilbake. Farlige kyr, selv om de fleste "bare" er nyskjerrige, er virkelig skummelt. Og hold dere unna ku med kalv så langt det er mulig.

Fun fact, eneste gangene jeg blir stanget i fjøset her er når jeg slutter å klø enkelte kyr. :lol:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...