Gå til innhold
Hundesonen.no

Være alene hjemme


Lillekrapyl

Recommended Posts

Jeg skal kanskje skaffe meg hund til sommeren, og har vært i kontakt med flere oppdrettere. Planen min var å være hjemme med hunden et halvår, og da lære hunden til å være alene hjemme, for så å begynne på skole etter et halvt år. Skoledagene er på 6 timer.

Idag fikk jeg mail fra en oppdretter som sa at etter 6 mnd kunne fremdeles ikke valpen være alene mer enn maks et par timer. Stemmer dette? Noen som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kanskje skaffe meg hund til sommeren, og har vært i kontakt med flere oppdrettere. Planen min var å være hjemme med hunden et halvår, og da lære hunden til å være alene hjemme, for så å begynne på skole etter et halvt år. Skoledagene er på 6 timer.

Idag fikk jeg mail fra en oppdretter som sa at etter 6 mnd kunne fremdeles ikke valpen være alene mer enn maks et par timer. Stemmer dette? Noen som har noen erfaringer å dele?

Med fare for å bli beskylt for dyremishandling så er min valp nå nesten 5 mnd, og hun kan være alene opp til 5-6 timer. Men må si at det ikke er hver dag, og så har hun en voksen hund i lag med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at siden jeg droppet ut at skolen i fjor var jeg derfor hjemme med ulldotten min til han var 7 mnd gammel, men ser ikke problemet med å la en 6 mnd gammel valp være alene en hel skoledag/arbeidsdag.

Så lenge du vender valpen til å være alene så er det ikke noe problem. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Aro var vi hjemme med han 5 uker (sommerferie), så da vi begynte på jobb var han litt over 3 mnd og han lå hjemme alene 7-8 timer. Men frem til han var ca 6 mnd gikk jeg, eller mor, og luftet han i pausen. Nå er begge hundene mine hos min mor på dagtid siden hun er uføretrygdet. Aro har ikke vist noen tegn på at det var skadelig å være hjemme alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at siden jeg droppet ut at skolen i fjor var jeg derfor hjemme med ulldotten min til han var 7 mnd gammel, men ser ikke problemet med å la en 6 mnd gammel valp være alene en hel skoledag/arbeidsdag.

Så lenge du vender valpen til å være alene så er det ikke noe problem. :thumbs:

Det var min oppfatning også! Lurte på om jeg måtte droppe hele hundeplanlegginga når jeg fikk den mailen..

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også med fare for å bli beskyldt for å være dyremishandler og evt. dårlig hundeeier :thumbs:

Mine hunder har også vært hjemme alene i opptil 5-6 timer fra de var 12 uker gamle. De har også alltid hatt en voksen hund sammen med seg. Enkelte dager var det gjerne bare 3 timer alene, da jeg har en datter (nå 16 år) som går på skole og kommer først hjem.

Mine hunder er nå 2 og 6 år gamle og er hverken redde, engstelige eller understimulert på grunn av dette. De har et eget stort rom med varme, seng og alltid tilgang til vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da si at lær valpen å være alene hjemme så fort du kan! Jeg vet om mangen hunder som har angst for å være alene i 1 minutt fordi eieren har lært den for seint og må derfor ha med hunden! Du kan også kjøpe en liten hundegård og ha inne så den har tilgang til vann og mat og ha avispapir under! og selvfølgelig plass til bur. hunden sover hele tiden så lenge det er rolig i huset og har ingen idè om den er alene 2 timer eller 4 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da si at lær valpen å være alene hjemme så fort du kan! Jeg vet om mangen hunder som har angst for å være alene i 1 minutt fordi eieren har lært den for seint og må derfor ha med hunden! Du kan også kjøpe en liten hundegård og ha inne så den har tilgang til vann og mat og ha avispapir under! og selvfølgelig plass til bur. hunden sover hele tiden så lenge det er rolig i huset og har ingen idè om den er alene 2 timer eller 4 timer!

Det der er en myte etter min erfaring. Selv var jeg hjemme med LiLi det første halve året, og hun er nå veldig flink til å være hjemme alene. Jeg ville ikke dratt fra hunden før den tåler at du går inn i et annet rom uten at den må følge etter, noe de fleste valper gjør i begynnelsen.

Juliane: Dette høres jo helt flott ut spør du meg :D Det er slett ikke alle som har mulighet til å være så lenge sammen med valpen, så dette tror jeg nok går kjempebra!

Mitt råd til alenehjemmetrening er å ikke gå fra den i begynnelsen, for da kan du forsterke frykten. La den bli ordentlig husvarm først, og begynn med å bare gå fra rom til rom til han er så vant til det at han ikke gidder å følge etter hele tiden. Så kan du etter hvert begynne å gå ut av ytterdøra, og inn igjen med en gang, så blir du borte litt lenger og litt lenger. Det beste er om du aldri er borte så lenge at valpen begynner å bråke. Hvis den begynner å bråke, så må du ikke gå inn til den før den er stille, det er veldig viktig. Dette går nok kjempefint :D Lykke til med valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en myte etter min erfaring. Selv var jeg hjemme med LiLi det første halve året, og hun er nå veldig flink til å være hjemme alene. Jeg ville ikke dratt fra hunden før den tåler at du går inn i et annet rom uten at den må følge etter, noe de fleste valper gjør i begynnelsen.

Juliane: Dette høres jo helt flott ut spør du meg :D Det er slett ikke alle som har mulighet til å være så lenge sammen med valpen, så dette tror jeg nok går kjempebra!

Mitt råd til alenehjemmetrening er å ikke gå fra den i begynnelsen, for da kan du forsterke frykten. La den bli ordentlig husvarm først, og begynn med å bare gå fra rom til rom til han er så vant til det at han ikke gidder å følge etter hele tiden. Så kan du etter hvert begynne å gå ut av ytterdøra, og inn igjen med en gang, så blir du borte litt lenger og litt lenger. Det beste er om du aldri er borte så lenge at valpen begynner å bråke. Hvis den begynner å bråke, så må du ikke gå inn til den før den er stille, det er veldig viktig. Dette går nok kjempefint :D Lykke til med valp!

vell jeg har en mor som har vert for sen med å lære hunden å være alene! han tårer kun og være i bilen! hvis hun skal ut og hente post skriker hunden når han ikke får være med! så det er ingen myte etter min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell jeg har en mor som har vert for sen med å lære hunden å være alene! han tårer kun og være i bilen! hvis hun skal ut og hente post skriker hunden når han ikke får være med! så det er ingen myte etter min erfaring!

Da har hun mest sannsynlig gjort noe feil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en myte etter min erfaring. Selv var jeg hjemme med LiLi det første halve året, og hun er nå veldig flink til å være hjemme alene. Jeg ville ikke dratt fra hunden før den tåler at du går inn i et annet rom uten at den må følge etter, noe de fleste valper gjør i begynnelsen.

Juliane: Dette høres jo helt flott ut spør du meg :P Det er slett ikke alle som har mulighet til å være så lenge sammen med valpen, så dette tror jeg nok går kjempebra!

Mitt råd til alenehjemmetrening er å ikke gå fra den i begynnelsen, for da kan du forsterke frykten. La den bli ordentlig husvarm først, og begynn med å bare gå fra rom til rom til han er så vant til det at han ikke gidder å følge etter hele tiden. Så kan du etter hvert begynne å gå ut av ytterdøra, og inn igjen med en gang, så blir du borte litt lenger og litt lenger. Det beste er om du aldri er borte så lenge at valpen begynner å bråke. Hvis den begynner å bråke, så må du ikke gå inn til den før den er stille, det er veldig viktig. Dette går nok kjempefint :P Lykke til med valp!

vell jeg har en mor som har vert for sen med å lære hunden å være alene! han tårer kun og være i bilen! hvis hun skal ut og hente post skriker hunden når han ikke får være med! så det er ingen myte etter min erfaring!

Da har hun mest sannsynlig gjort noe feil. :D

ja kanskje det! hunder er nå snart 8 måneder så hadde jeg vert hjemme med min til han var 6 månder ville nåkk det vert MYE vanskeligere å lære den til og vøre alene! det mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det går helt fint at en 6 mnd. gammel valp er alene hjemme. mamma har alltid vært hjemme med Elwira, men noen ganger var jo hun også hjemme alene en hel skoledag. Går nok helt fint med litt trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...