Gå til innhold
Hundesonen.no

Generell vekstkurve på valper.


bianka
 Share

Recommended Posts

Finnes det noen generell vekstkurve på valper i alle størrelser på nettet? Vet det er forskjell mellom rase til rase og individ til individ og kjønn til kjønn ol. Sånn som denne: http://www.hillspet.no/pdf/nn-no/PuppyGrowthChart.pdf

men ønsker flere linker til vekstkurve og håper noen av dere vet om en side på nett? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer såpass fra individ til individ, og veksten går sånn i rykk og napp, at det nok er vanskelig å definere en vekstkurve.

Likevel, her er min erfaring:

Valper av store og mellomstore raser har størst vekst de seks første månedene. Det går litt i rykk og napp, men rundt 4 måneder har de gjerne en ekstra intens vekstfase. Fra 6 måneder og utover vokser de så lite at man som eier ofte ikke legger merke til det, men de er ikke ferdige i høyden før de er er sted mellom 1 og 2 år. Fullt muskulert og utvokste i bredden er de i treårsalderen; før det er mange unghunder tynne og skranglete i varierende grad, uten at det er noe galt i det ;)

Grovt regnet kan man trekke fra 1 år på miniatyrene, og legge på et år for gigantene :)

Aner ikke om det egentlig svarte på drt du lurte på, da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skrev inn at valpen veide 6 kg som nyfødt ved feil, og vips skal hunden veie 106 kg som voksen :P

Når jeg tok vekten ho veide når jeg hentet henne skal hun veie 26 kg som voksen- det er mer en faren :|:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge den siden der, skal Leah veier 3.3 kg mindre enn hun gjør nå hun. Det er nok mer normalt mellompuddeltispe-vekt enn hva hun har, men siden hun ikke er tjukk, så tenker jeg at den siden der er rimelig ubrukelig :P

Emma burde ha veid 35 kg. Det er ganske drøyt til å være en groenendael-tispe, selv når de er så høye som Emma var :lol: Den traff rett på Nora da - 3 kg forskjell på 8 uker gamle valper, er lik 15 kg forskjell på voksne belgertisper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge vekt ved 8 ukers alder, skulle min veid drøyt 17 kg nå. I følge vekt ved 11 uker, skulle vekta stoppa på nesten 18,5 kg. I en alder av to år veier hun ca 22 kg fordelt på 51 cm, og er i tynneste laget, hun legger seg forhåpentligvis ut en kilo eller to før hun bikker tre år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...