Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å halvere anbefalt sukkermengde


Nirm
 Share

Recommended Posts

Link til VG

I dag er anbefalt mengde sukkerinntak ikke mer enn 10% av en dags kaloriinntak, men det vurderes da å senke det til 5% i stede.

Uansett hva WHO anbefaler, så virker det jo ikke som om deres anbefaling er noe den vanlige mannen i gata tenker så mye over? Så vil et slikt tiltak har noe innvirkning på hva folk inntar per dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Anbefalt mengde hvitt sukker bør jo være 0. Man får i seg nok sukker i massevis via frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Det gir et veldig rart signal at det anbefales inntak av sukker. F.eks står det på sjokolade at den utgjør 35% av anbefalt daglig inntak av sukker. Hvilket signal gir det? At det anbefales å spise 3 slike sjokolader per dag, så man får i seg anbefalt mengde sukker?

Anbefalingen bør være 0, og så gis god informasjon om sukkers effekt på kroppen. Ikke skremselspropaganda som på røykpakker, men konkret og informativ tekst så folk kan forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt mengde hvitt sukker bør jo være 0. Man får i seg nok sukker i massevis via frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Det gir et veldig rart signal at det anbefales inntak av sukker. F.eks står det på sjokolade at den utgjør 35% av anbefalt daglig inntak av sukker. Hvilket signal gir det? At det anbefales å spise 3 slike sjokolader per dag, så man får i seg anbefalt mengde sukker?

Anbefalingen bør være 0, og så gis god informasjon om sukkers effekt på kroppen. Ikke skremselspropaganda som på røykpakker, men konkret og informativ tekst så folk kan forstå hvorfor.

Er i prinsippet enig med deg. Det er dog svært sannsynlig at det gjennomsnittlige mennesket vil avvise anbefalingene fra WHO enda mer, om disse skal være enda vanskeligere å leve opp til. Om WHO på lang sikt kutter dette til 0%, vil de mindre "drastiske" endringene etter min mening føre til mer aksept.

Personlig velger jeg å se på anbefalingene om RDI (anbefalt daglig inntak) for visse næringsstoffer (som sukker og mettet fett) som maksgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at anbefalinger neppe kommer til å gjøre noe med min diett, dessverre. Er for avhengig av å få i meg mat (ekstrem forbrenning) til å kunne leve på knekkebrød og smør hele livet. Da hadde jeg begynt å rase ned i vekt, dessverre. Jeg skjønner poenget, men føler personlig tilpassing er viktigere enn "helhetlige kostholdsråd". Alle har forskjellige toleransenivåer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke engang så mye som kikket på anbefalningene. Eller er det de som står på siden av brusflaskene og sånt? Isåfall har jeg faktisk kikket på dem, men bryr meg ikke om de!

Det du leser på mat- og drikkeemballasjer er RDI (Reference Daily Intake - anbefalt daglig inntak), som er basert på gamle retningslinjer fra Council for Responsible Nutrition i USA.

WHOs retningslinjer er i realiteten en samling publikasjoner som en kan finne her. I Norden baseres kostholdsråd fra myndighetene på NNR (Nordic Nutrition Recommendations), som er noe lettere tilgjengelig. Disse finner en her, og er basert på E% (hvor mye av energien i prosent som bør komme fra de ulike energikildene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at anbefalinger neppe kommer til å gjøre noe med min diett, dessverre. Er for avhengig av å få i meg mat (ekstrem forbrenning) til å kunne leve på knekkebrød og smør hele livet. Da hadde jeg begynt å rase ned i vekt, dessverre. Jeg skjønner poenget, men føler personlig tilpassing er viktigere enn "helhetlige kostholdsråd". Alle har forskjellige toleransenivåer... :)

Samma her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...