Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan valpen være hjemme en hel arbeidsdag?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Når man har trent godt nok på det, lenge nok for den hunden. Det er vanskelig å si en alder på det. Noen trenger mer trening og tilvenning enn andre. Kommer litt an på hunden og hvor flink du er til å trene på det :)

Min valp var ikke alene en hel arbeidsdag før hun var noen mnd., da min mor jobbet skift. Hun var alene en god del timer fra 3-4 mnd. alder, men ikke en arbeidsdag.

Hun var løs alene helt fra starten av. Med tilgang på vann, tyggebein, leker og teppe. Hun gikk i en stor yttergang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig skiller på når den kan og når jeg synes det er greit. Mange valper kan sikkert være alene i 9 timer når de er 3-4 mnd, jeg synes det er tidlig, ikke fordi de ikke kan, men fordi de fortsatt er små. Stiller meg litt annerledes til det om man har flere hunder, for da er de ikke alene på samme måte.

Selv bruker jeg og ha gradvis opptrapping til rundt 6 mnd, på 6 mnd prøver vi første hele dag alene. Det synes jeg er en grei ordning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var vel "bare" 3 mnd. da han var alene fra 6.30-14.00 seks dager i uka. Vi trente på å være alene, finne trygghet i buret etc. fra dag 1 nesten, og han elsker å være alene :P Ligger mye i buret med åpen dør, og dersom vi skal bort eller legge oss, så løper han ofte inni buret selv. Det største problemet med å la han være alene så lenge når han var så liten, det var doturene. Var redd for det i starten, men luftet godt, med både stort og smått gjort, før han la seg i buret, og samme prosedyre med en gang vi kom hjem. Ingen uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bruke god tid på å alenetrene fjotten, og hadde heldigvis muligheten til det pga skift-/deltidsjobbing. Husker ikke helt når han var alene i 8t første gang, men han var nok i hvert fall 6mnd. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at eurasiere trenger museskritt i alenetreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme tanker som malamuten. Skiller mellom når den kan og når jeg synes det er greit. Nå er jeg riktignok førstegangs hundeeier, og har ikke så mye erfaring (og er sikkert litt hønemor av den grunn :P), men har da tanker og meninger likevel :)

Snuppa her kunne sikkert vært alene hjemme en hel arbeidsdag fra hun var ca 4 mnd, men samvittigheten min sa at det ikke var greit. Fordi de er jo så små når de er bare noen mnd.. Jeg er student og har få dager på skolen og en veldig fleksibel hverdag, så vi hadde heldigvis mulighet til å ta ting veldig rolig. Begynte så smått å la henne være alene en stund da hun var 3 mnd, og økte gradvis tiden. Når jeg begynte på skolen (da var hun 4 mnd) hadde jeg en ordning med gode venner - hun var alene i 3-4 timer og så kom de og hentet henne :ahappy:

Nå er hun 7 mnd, og kan garantert være hjemme en arbeidsdag, og jeg synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mine har vært over året før jeg har latt de være hjemme alene en hel dag, men jeg synes det er greit når de er 6-7 måneder, da tåler de en arbeidsdag under forutsetning at de da får nok aktivisering ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetris har vært fulle arbeidsdager alene og takler det kjempefint. Han er avslappet og sover for det meste, har heller ingen problemer med å holde seg. Han blir filmet hver gang.

Vi startet vel med dette for noen uker siden da han var 3mnd.

Jeg syntes dog ikke det er optimalt at det blir hverdagen hans helt enda så vi forsøker å unngå det så langt det lar seg gjøre.

Noen dager er han halve dagen hjemme og så på kontoret, andre dager blir han luftet dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vikariat i barnehage ved siden av studiet, så det er her problemstillingen om når jeg skal begynne å ta på meg oppdrag kommer inn. Ludvig har bevist at han fint klarer 5 timer hjemme.. Får samme reaksjon om jeg er borte 30 min eller 4 timer, så tror det er mer det at han blir veldig glad når jeg kommer hjem igjen - uansett. Nå har han valpegård, men kommer til å få bruksrett på stua/kjøkkenet, evt. også badet når vi flytter.. Ser jo at utgiftene vokser, så jobb må jeg ha, men ønsker så klart ikke å "ødelegge" hunden ved å være for lenge borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vikariat i barnehage ved siden av studiet, så det er her problemstillingen om når jeg skal begynne å ta på meg oppdrag kommer inn. Ludvig har bevist at han fint klarer 5 timer hjemme.. Får samme reaksjon om jeg er borte 30 min eller 4 timer, så tror det er mer det at han blir veldig glad når jeg kommer hjem igjen - uansett. Nå har han valpegård, men kommer til å få bruksrett på stua/kjøkkenet, evt. også badet når vi flytter.. Ser jo at utgiftene vokser, så jobb må jeg ha, men ønsker så klart ikke å "ødelegge" hunden ved å være for lenge borte.

Har du mulighet til å dra hjemmom å lufte?

Det har jeg gjort ihvertfall, men så har jeg jobbet nærme nok til at jeg rekker det i lunsjen. De få gangen det har tatt litt lenger tid har jeg bare jobbet det inn på slutten av dagen (men jeg har fleksitid da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å dra hjemmom å lufte?

Det har jeg gjort ihvertfall, men så har jeg jobbet nærme nok til at jeg rekker det i lunsjen. De få gangen det har tatt litt lenger tid har jeg bare jobbet det inn på slutten av dagen (men jeg har fleksitid da).

:icon_confused: Det spørs litt hvor i Bergen barnehage er.. Det er snakk om forskjellige barnehager til å begynne med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Vi var vel egentlig litt sløve med alene hjemme - trening.. :P

Men vi startet i hvert fall med "tradisjonel" trening, gikk i butikken osv. Og så skulle vi noe, så han var hjemme i 1 time. Og så var det Vålerenga - Barcelona, så da ble han hjemme alene 3 timer. Og det var vel egentlig den hjemme alene - treningen vi hadde.. Nå skolen begynte igjen løste vi det med å ha han i gangen, med tissepad i gangen. Og det gikk helt fint, masse tiss på pad´en, og en valpis som kom galpperende mot meg når jeg kom hjem. Men så ble han eldre, og begynte å ødlegge ting. Så nå er han i bur mens han er alene hjemme, men buret er riktignok så stort at det kunne passet til typ samojed, så han har maaasse plass. Og da sover han stort sett hele tiden, utenom de gangene hans sitter å ødelegger lekene sine. :D

Så han var vel rundt 3 mnd da han var hjemme alene en hel arbeidsdag (i gangen, med muligheter for å gå på tissepad), og 4-5 mnd da han begynte å være hjemme alene i bur en hel arbeidsdag. :)

Men tissepad er å anbefale, hvis valpis måå være hjemme alene lenge, og ikke kan holde seg en hel arbeidsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Det spørs litt hvor i Bergen barnehage er.. Det er snakk om forskjellige barnehager til å begynne med :ahappy:

Da blir det litt vanskelig ja... Særlig når man sikkert ikke kan planlegge i altfor stor grad.

Et fint alternativ er jo å ha hunden i bilen, dersom man har muligheten til det, men det forutsetter jo tilgang på bil og det er jo ingen selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært over året før jeg har latt de være hjemme alene en hel dag, men jeg synes det er greit når de er 6-7 måneder, da tåler de en arbeidsdag under forutsetning at de da får nok aktivisering ellers.

Hva gjør du med hunden hele det første året??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal få meg valp neste år har jeg ikke mulighet til å ta ferie mer enn maks 3 uker for å være hjemme med valpen. Jeg jobber turnus med dag, kveld og natt, og nå jobber jeg i gjennomsnitt 4 dager i uken. Samboeren min jobber dag (8-16). Jeg tenker at det må vel gå fint om den er alene 7,5 timer de dagene både jeg og samboer jobber dag, noe som kun blir et par dager i uken maks. Resten av vaktene jobber jeg jo enten kveld eller natt og kan da være med hunden om dagen, og samboer kommer hjem på kvelden og er der om natten når jeg er borte. Dette bør vel gå greit for en valp på 3-4 mnd om vi trener mye på trygghet og alenetrening?

Det er jo ikke alle som har muligheten til å kunne være hjemme i lange stunder med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal få meg valp neste år har jeg ikke mulighet til å ta ferie mer enn maks 3 uker for å være hjemme med valpen. Jeg jobber turnus med dag, kveld og natt, og nå jobber jeg i gjennomsnitt 4 dager i uken. Samboeren min jobber dag (8-16). Jeg tenker at det må vel gå fint om den er alene 7,5 timer de dagene både jeg og samboer jobber dag, noe som kun blir et par dager i uken maks. Resten av vaktene jobber jeg jo enten kveld eller natt og kan da være med hunden om dagen, og samboer kommer hjem på kvelden og er der om natten når jeg er borte. Dette bør vel gå greit for en valp på 3-4 mnd om vi trener mye på trygghet og alenetrening?

Det er jo ikke alle som har muligheten til å kunne være hjemme i lange stunder med hunden...

vel det er jo litt opp til hunden, noen hunder klarer det fort, andre klarer det ikke og vil skrike/ødelegge/være redd. Man må nesten se ann valpen og evnt ha en kriseplan. For meg fungerer det å ha med hunden i bilen, da sover hun og slapper av, da lenge alene hjemme ikke fungerer enda. Men lenge i bil går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er jo litt opp til hunden, noen hunder klarer det fort, andre klarer det ikke og vil skrike/ødelegge/være redd. Man må nesten se ann valpen og evnt ha en kriseplan. For meg fungerer det å ha med hunden i bilen, da sover hun og slapper av, da lenge alene hjemme ikke fungerer enda. Men lenge i bil går.

Ja, er jo veldig opp til hunden.. Jeg har ikke bil dessverre så da går ikke det. Prøver å tenke ut en plan, men har i tillegg en sjef som ikke er så lett å ha med å gjøre og som ikke er noe flink til å tilrettelegge ting for oss så er ikke så lett.. Kan eventuelt få til å ha med hunden på jobb noen ganger siden jeg jobber på en rolig demensavdeling, og vi går mye turer osv. Men det er nok ikke lett å få til før hunden er voksen og trygg forskjellige situasjoner og mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet forsinkelser på jobb, litt busstrøbbel og mindre heldig episode har Ludvig vært hjemme hver dag denne uken mellom 4-7 timer.. Liker det ikke, men sånn ble det dessverre. Jeg har han heldigvis på live-kamera hele tiden jeg er borte, slik at jeg har sett hvordan han taklet tilværelsen.

Før jeg går gir jeg han alltid tørrfôr med leverposteisaus. Det er jo verdens beste nam nam, så han er faktisk opptatt 5-10 min. med spising, men han registrerer så klart at jeg går. Har også hatt på AnimalPlanet på TVen. Etter at han har spist syns han litt synd i seg selv, med litt småklynking og stirring i løse luften. Dette går over veldig fort. Så legger han seg inn i selve buret og sover 1-2 timer. Så litt piping, så soving. Sånn går dagene. Når det går over 4-5 timer så har han som regel et uhell, og man skal jo så klart tisse på teddymatten, mener Ludvig. Så ender jo da med at første jeg gjør når jeg kommer hjem er å vaske hele gulvet (gulvet er ikke rett, så tisset sprer seg) og kaste matten inn i vaskemaskinen. Funker jå såleis greit det også.

Når jeg kommer hjem er han så ekstremt glad at han nesten går i bakken av gleden når jeg løfter han opp. Sånn er det etter 10 minutter og etter 7 timer. Null forskjell der, ergo lite tidsperspektiv på karen.

Kort oppsummert takler Ludvig det helt fint å være hjemme 4 timer, 7 timer, 10 minutter. Matmor derimot liker det ikke. Likevel så ser jeg jo at han kjedder seg en del når han er hjemme alene og merker veldig på at han er litt ****** å ha med og gjøre på kvelden de dagene han har vært hjemme alene. Men han takler det. Det er det viktigste.

Kommer nok ikke til å gå mange årene før jeg skaffer hund nummer 2. Det er veldig hyggelig å ha én hund, men to hunder er dobbell gleder - for meg og hundene. Har sett fort at Ludvig trives best i selskap av andre hunder, men jeg er jo en god nummer 2 for han. Dessverre må jeg jo både sove, lese pensum, være vekke uten han noen timer og ha litt alenetid også. Da er jeg veldig, ekstrem kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en på 12 uker, og hvertfall en mnd til helst mer, så kommer jeg til å ha valpepass, alle arbeidsdager som er over 4 timer. Deretter blir det til at jeg får noen til å lufte til hun er godt over halvåret, nærmere 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var Tetris alene to timer imens jeg var på storsenteret og slik, han la seg ned når jeg gikk ut døren, og sov til vi kom hjem.

Dermed kan jeg trygt si at for Tetris har det gått veldig greit selvom han er alene noen fulle dager innimellom. Utenom dette er det dager med ca 5 timer som er blitt normen, dette takler han helt greit og uten uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var Tetris alene to timer imens jeg var på storsenteret og slik, han la seg ned når jeg gikk ut døren, og sov til vi kom hjem.

Dermed kan jeg trygt si at for Tetris har det gått veldig greit selvom han er alene noen fulle dager innimellom. Utenom dette er det dager med ca 5 timer som er blitt normen, dette takler han helt greit og uten uhell.

Hvor gammel er Tetris blitt igjen? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...