Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattetråden!

Recommended Posts

45 minutter siden, Mackenzie skrev:

Er han innekatt?

Stusser nemlig endel over at mange oppdrettere av rasen skriver at de utelukkende selges som innekatt, noe som er helt uaktuelt for min del. Jeg vet at katter kan ha et fint liv som nettopp innekatt og at det enkelte steder vil være uforsvarlig å ha dem som annet (med tanke på trafikk og lignende), men for min del vil jeg nok alltid føle på at man tar fra dem noe vesentlig som hører til et katteliv. Så skulle det komme en ragdoll i hus en dag, så vil det uten tvil være som utekatt, såklart da kastrert. Hvorfor er raseoppdrettere generelt så negative til dette? Ser jo bare det nevnes at "de ikke er egnet", og jeg syns da det høres utrolig merkelig ut. Spør alle her generelt altså, ikke nødvendigvis bare du som ble sitert :) 

Nå har ikke jeg hatt rasekatt noen gang, men mener å ha lest at de har avlet bort noen viktige instinkter hos enkelte katteraser som gjør at de ikke klarer seg like godt utendørs. Vil tro de har samme behovet for å bevege seg fritt som huskatter har, men kan jo hende de har avlet bort det også :sleep:

For min del står valget mellom utekatt/ingen katt, med mindre jeg hadde bygget kattegård eller lignende :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Milius said:

Nå har ikke jeg hatt rasekatt noen gang, men mener å ha lest at de har avlet bort noen viktige instinkter hos enkelte katteraser som gjør at de ikke klarer seg like godt utendørs. Vil tro de har samme behovet for å bevege seg fritt som huskatter har, men kan jo hende de har avlet bort det også :sleep:

For min del står valget mellom utekatt/ingen katt, med mindre jeg hadde bygget kattegård eller lignende :)

Skjønner! Jeg syns jo for så vidt det er litt merkelig hvordan det skal være mer bortavlet på rasekatter enn huskatter. 

Jeg står ovenfor samme valg som deg, så dersom alle ragdoll-oppdrettere skulle mene jeg er fæl som ønsker å ha utekatt og nekte meg det, vil det nok bli uaktuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Poter said:

Vet dere hvordan helsa på sibirkatter er?

De er utsatt for HCM (hjertesykdom), men tror de fleste oppdrettere tester for dette.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Wilhelmina skrev:

De er utsatt for HCM (hjertesykdom), men tror de fleste oppdrettere tester for dette.

3 timer siden, Poter skrev:

Vet dere hvordan helsa på sibirkatter er?

Vi hadde en som døde av HCM 10mnd gammel. Hadde vært svært nøye å sjekket bakover i slekta for dette. 

Sibirkatten som kom i hus etterpå er 2,5år og har vært frisk. :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Nå tror jeg ikke det var HCM på vår sibirhanne (det var ihvertfall ikke det vi fikk beskrevet av veterinær), men han døde som følge av hjertesykdom. Betennelse og litt diverse når han var 5 år :/ Kom veldig kjapt og fra vi oppdaget at han var dårlig og til han ble avlivet gikk det 12 timer.

Den andre sibirkatten vår er straks 8 år og i fin form heldigvis <3 

Men det er min absolutte favorittrase. Spesielt hannene, de er milde, glade, medgjørlige og herlige katter <3 Vår Calvin var helt enestående og alle elsket han. Når vi hadde fosterkattunger, så spurte alle som kom for å se på kattungene om han var til omplassering før de flyttet blikket til kattungene, så det sier jo litt, for kattunger er noe av det skjønneste som finnes :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Mackenzie skrev:

Skjønner! Jeg syns jo for så vidt det er litt merkelig hvordan det skal være mer bortavlet på rasekatter enn huskatter. 

Jeg står ovenfor samme valg som deg, så dersom alle ragdoll-oppdrettere skulle mene jeg er fæl som ønsker å ha utekatt og nekte meg det, vil det nok bli uaktuelt.

Ja, vil tro de har samme behov :sleep:

Jeg tenker det kommer an på hva de sier er grunnen til at de må være innekatter. Om det for eksempel er dårlig retningssans så hadde jeg nok ikke turt å ha de utendørs. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutes ago, Milius said:

Ja, vil tro de har samme behov :sleep:

Jeg tenker det kommer an på hva de sier er grunnen til at de må være innekatter. Om det for eksempel er dårlig retningssans så hadde jeg nok ikke turt å ha de utendørs. 

Ja, nå endte jeg faktisk opp med å spørre på en gruppe for rasen på facebook. Vil vel kanskje ikke akkurat si jeg ble stort klokere, noen av svarene kunne jeg jo på en måte forstå selv om jeg personlig kanskje ikke tenker slik. Mens en del andre svar følte jeg ble dratt litt sånn ut fra løse lufta. Var blandt annet et som gikk på det at det ikke var greit å "lære opp" katten til å være utekatt - mens når jeg prøvde å snu på det og spørre hvorfor det da var noe greiere å lære opp til å være innekatt, som jo behøver langt mer aktiv innblanding fra vår side for å få til, så fikk jeg vel egentlig ikke noe svar. Det ble også sagt at dersom man lar barna sine gå ute i all slags vær i tide og utide så får man barnevernet på nakken, så hvorfor skulle det være noe bedre bare fordi disse barna har pels? Og da merker jeg at jeg melder meg litt ut altså... 

• Like 1
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Mackenzie De fleste rasekatter er avlet målrettet i mange tiår som innekatter, der målet er eksteriør, farger og selskapelighet (kontaktsøkende, tillitsfull). Noen raser skal også være rolige og sedate. Selvfølgelig har da mange av disse rasene helt andre egenskaper enn huskatter.

Mange rasekatter er ikke egnet til å være utekatter, nei. Veldig mange er uredde for biler og hunder for eksempel, altså lite street smart. Et annet problem er at de er veldig tillitsfulle, ikke bare med eiere, men absolutt alle. De tar kontakt med alle mennesker de møter på sin vei. De følger etter, kommer bort, eier "mister" dem til folk som tror de er hjemløse, de blir matet og tatt inn hos folk i nabolaget ++. Vil du ha mye styr og bekymringer er det bare å slippe ut en sånn katt i et vanlig nabolag.

Dette gjelder alle de individene av sibir, hellig birma og abyssiner jeg kjenner til. Ragdoll er jo kjent for å være enda «dummere og deiligere» på dette området enn de tre nevnte. Den eneste rasen jeg kjenner til som er velfungerende som utekatt er maine coon, antagelig fordi de individene jeg kjenner er generelt mer sky.

Er innekatt uaktuelt vil jeg heller anbefale en huskatt, maine coon eller kanskje norsk skogkatt. Sibir sies skal kunne fungere som utekatter, men det er ikke min erfaring, så der må man være nøye på linjer i så fall.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skoj får ikke tisse på noe som ikke tilhører naturen. Steiner, store hekker/busker, trær og sånt er ok, alt annet er no go.  Med de to andre har jeg vært litt sløvere dessverre og de har innimellom fått tisse på stolper, gjerder o.l, men jeg synes det er utrivelig å gå tur med hunder som skal stoppe og pisse på alt så jeg er strengere nå. De får så klart ikke tisse på biler, søplebøtter og slike ting. 
    • Blir muligens ny valp her og😁😁
    • Herregud, Linda var jo bare fantastisk! For en flott hund! Og så må jeg bare innrømme at jeg syns Maren virker helt skjønn også, både inni og utenpå 😊
    • Tidvis tenker jeg litt sånn at om hunden er interesserte i å tisse der så har noen tisset der før dem. Jeg prøver å unngå hushjørner, gjerder og søplekasser, men gjerder og hekker blir av og til tisset på. Bil tror jeg ikke noen av mine har vært interesserte i noen gang (bor også i Oslo). Murer og murvegger og sånt er jeg ikke veldig nøye med, men prøver å unngå det ved busstopp, i underganger og slikt.
    • Nå blir det dobbeltpost, men glemte egentlig å svare på spørsmålet ditt. Det er jo ikke direkte unormal oppførsel, men det er ingen hyggelig eller "sunn" oppførsel. Det er jo en form for stress og fiksering. Kanskje pga usikkerhet ifht  at valpen begynner sin ferd mot voksen og kjønnsmoden. Kanskje han til en viss grad opplever det som en "trussel" eller kanskje det er bare usikkerhet rundt dem endringen som skjer, bare fordi han ikke skjønner det helt eller vet hva det er. Eller kanskje det er en lukt eller utstråling som er mer enn normalt akkurat nå eller noe slikt og at det trigger noe. Men uansett så vil nok litt rettleiing og erfaring med at det går bra, at dere har kontroll begge veier osv gjøre sitt til at dette faller fint på plass og at dere får to velfungerende hunder i hus😊 og om det ikke kom frem godt nok i det andre innlegget så er det ikke bare jokkingen jeg ville unngått, men all form for overdreven interesse eller fokus på valpen så den også føler seg trygg og ivaretatt, og for den voksne for å ikke la noe av dette "stresset" eskalere😊
  • Nylig opprettede emner