Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Du får hoste opp noe dokumentasjon på at ulv angriper unger så kan vi ta den diskusjonen. :)

Ikke barn men voksen kvinne på joggetur drept av ulver: http://www.huffingtonpost.com/2010/03/11/candice-berner-killed-wol_n_496096.html

10-åring drept av ulv i 2009: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kolja-10-drept-av-ulv-2534562.html

Gammelt men ulv har vel ikke forandret seg så mye på disse årene :innocent: :

"I Tammerforstrakten rev ulv ihjel fire barn året 1877. Det første angrepet var på en to åring , som lekte på gårdsplassen i mai måned. En voksen som så angrepet sprang etter. Ulven slapp da toåringen men barnet døde senere av skadene. I juni tok ulven den en av to smågutter, 6 og 8 år gamle, som lekte på gårdsplasen. Bare buksene og beltet ble funnet. I juli var det en ulv på stranden, når tre barn var og badet Ylöjärvi. Det eldste barnet tok den yngste med seg og løp hjem for å hente hjelp. Imens tok ulven den ni år gamle gutten. Faren kom løpende for å hjelpe til og ulven slapp da sitt offer ute i en havreåker. Gutten var da ennå i live, men døde senere i armene til faren. En 12-årig gutt ble tatt av ulven, når han gjetet kyrne. Folk hørte han ropte og skrek, men de trodde att han ropte til kyrene. Når han ikke kom hjem gikk man for å søke etter ham men fant bare det ene benet med støvelen på. En avhandling av Jouko Teperi 1977 forteller om totallt seksti barn drept av ulv i Finland årene 1880 – 82"

Kilde: http://veggavisen.wordpress.com/ulv/

Kvinne med barnevogn og hund ble angrepet av to ulver. En angrep hunden den andre barnevognen: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ulv-angrep-barnefamilie-3472637.html

Gutt bitt i hodet av ulv i USA: http://blogs.citypages.com/blotter/2013/08/wolf_bites_boys_head_in_minnesotas_first_documented_wolf_attack.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Utgangspunktet for tråden var jo også en miniatyr. Møtte jaktlag i helgen med stor fin jämthund. Tviler på at den hadde hatt problemer i møte med ulv?

Hvorfor sku det

Hva med denne da? Er dette også hundeeiers egen feil, når hunden blir angrepet ved husveggen? Om dette hadde vært en liten hund, hadde den nok ikke levd lenger tenker jeg.. Skal ikke hunden kunne stå ute i bånd/hage uten tilsyn i det hele tatt?

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ulv-angrep-hund-1.8254689

Og dette er da virkelig unntakene som går under disse 10%'ene diskutert tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sku det

Og dette er da virkelig unntakene som går under disse 10%'ene diskutert tidligere.

Og det er ikke de linkene du plukket ut..? Edit ups feil pers!! Men joa.

Roxie:

http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A12783A80-D989-3469-EA8F-0000696A8684&tid=1088112&grp

"Noen tall over antall drepte mennesker:

Ingen er drept av ulv i Skandinavia siden 1881

Bare 8 er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de 50 siste årene

Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode"

Også var det kanskje LITT flere ulver tilbake på 1800-tallet..

Snusken:

På meg virker det som om det omtrent bare er 10%'er her i diskusjonen, for meg..

At en hund som ligger rett foran eier i skiløypa men forsvinner rundt en krapp sving, ligger for langt foran, er for meg litt rart.. Forsvinner hunden din ALDRI rundt en krapp sving når dere er i fart? Eller er den aldri løs, bare?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hører vi ikke mer om unger tatt av ulv?

Du glemte å svare meg på det du skulle svare meg på når du fikk dokumentasjon på at ulv angriper unger?

Jeg er glad man ikke hører mer om unger tatt av ulv jeg da men som du ser kan det skje og har skjedd før at barn/ungdommer/voksne/eldre blir angrepet av uv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det er ikke de linkene du plukket ut..?

http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A12783A80-D989-3469-EA8F-0000696A8684&tid=1088112&grp

"Noen tall over antall drepte mennesker:

Ingen er drept av ulv i Skandinavia siden 1881

Bare 8 er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de 50 siste årene

Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode"

På meg virker det som om det omtrent bare er 10%'er her i diskusjonen, for meg.. At en hund som ligger rett foran eier i skiløypa men forsvinner rundt en krapp sving, ligger for langt foran, er for meg litt rart.. Forsvinner hunden din ALDRI rundt en krapp sving når dere er i fart? Eller er den aldri løs, bare?

Løs fuglehund som bare ligger rundt svingen foran? :lol: make my day..

Dette har vært diskutert tidligere her også, orker ikke begynne gå gjennom artikler etter søk på "hund tatt av ulv" o.l. igjen. Men det viser seg gang på gang å være tendensen at det er jakthunder på egenhånd som blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også blitt diskutert til det kjedsommelige her nå. Slippe hunden sammen med eier vs det å slippe den på egenhånd om det er 100-200m eller 1-2km?

Er vel fortsatt ingen her i denne tråden som har sagt noe om at jakthunder skal gå i bånd ett helt liv.

Jeg gidder ikke repetere nyansene flere ganger, hvis eneste alternativ er å løpe over alle hauger med GPS i ulveland så forstår jeg jo at det kan bli ett kjedelig hundeliv.

Det er vel nettopp det du sier. Ingen jakthunder rusler på tur sammen med sin eier og holder seg 10-50meter foran på stien. Sånn er ikke jakthunder. De er avlet for å jakte og det ligger i instinktene. Selvsagt har man unntak, men generelt så gjør de ikke det.

2ne sier at hun bor i en ulvefri kommune, men det er observert ulv i nabo kommunen. Så hvordan vet man hvor ulven er? Hvor kan man slippe hunden?

Det å ha en jakthund er ikke det samme som en "vanlig" hund. Nå har jeg bare fuglehunder og de løper ikke så langt som andre jakthunder, men de løper likevel 100-300meter unna meg. Det er sånn det er å ha fuglehund/jakthund. Og det er jo nettopp det vi vil, når jeg jakter i skogen skal hunden jakte og ikke tusle 30meter foran meg. Da kan jeg like gjerne gå på støkkjakt/jakt uten hund. Den gleden det er å se en jakthund jobbe er utrolig. Det samarbeidet når man finner fugl er ubeskrivelse. Tror ikke man skjønner det før man opplever det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du glemte å svare meg på det du skulle svare meg på når du fikk dokumentasjon på at ulv angriper unger?

Jeg er glad man ikke hører mer om unger tatt av ulv jeg da men som du ser kan det skje og har skjedd før at barn/ungdommer/voksne/eldre blir angrepet av uv.

Joa,, Det har vel vært ett par tilfeller. da på verdensbasis, ingen i Norge. Forandrer ikke så mye for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

2ne sier at hun bor i en ulvefri kommune, men det er observert ulv i nabo kommunen. Så hvordan vet man hvor ulven er? Hvor kan man slippe hunden?

Da vet man at den er i nærheten og kan forholde seg til det ikke sant? Akkurat som jegerne i Nes nå sier til avisen at de ungåpr å slippe hundene og passer på litt ekstra? Common sense ville jeg kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs fuglehund som bare ligger rundt svingen foran? :lol: make my day..

Dette har vært diskutert tidligere her også, orker ikke begynne gå gjennom artikler etter søk på "hund tatt av ulv" o.l. igjen. Men det viser seg gang på gang å være tendensen at det er jakthunder på egenhånd som blir tatt.

Ja, jeg har selv gått mye på ski med både gordon setter og strihårsvorsteher, når vi gikk ski, så lå de 10-30 meter foran i sporet når de gikk løse. Langt nok til at jeg klarte å stoppe om det var noe de stoppet for i bakkene, kort nok til at jeg hadde full kontroll, selv om de kanskje tok en sving før meg hvis det var krappe svinger. De forsvant ikke ut i dypsnøen. Gikk vi tur i skogen derimot på barmark eller lite snø så forsvant de ut på "runder" der de søkte etter fugl. Men på skitur holdt de seg i sporet. Oppover trakk de meg jo. :P og nedover gikk det såpass fort at de holdt seg bare like foran.

Det jeg mener,hvorfor insistere på å slippe ut en så liten ruslebiff? Det må da gå an å jakte med større hund eller båndhund om hunden er et must?

Fordi hunden MÅ være under 42 cm for å være godkjent for jakt på hjort/rådyr? Og bandhund på hjort/rådyr har jeg aldri hørt om. Vet ikke om det er mulig, om man kommer nære nok innpå, i forhold til med en elg? (Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik om hjorte/rådyrjakt altså..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det jeg mener,hvorfor insistere på å slippe ut en så liten ruslebiff? Det må da gå an å jakte med større hund eller båndhund om hunden er et must?

Joa men det er vel ikke så mye mot ulv å stille med større hund eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener,hvorfor insistere på å slippe ut en så liten ruslebiff? Det må da gå an å jakte med større hund eller båndhund om hunden er et must?

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/10/nordisk-mastare-vargdodad/

De aller fleste ulvedrepte jakthunder er elghunder og støvere...

http://www.vargfakta.se/tag/Sallskapsdjur-dodade-av-varg/

Så heldigvis går det ikke med like mange "ruslebiffer" som store, tøffe hunder :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ulveforkjempere drar fram eksempler på sørpefulle jegere som oppfører seg som tullinger, skyter jakhunder og hverandre, da er dette representativt for hvordan alle jegere er, og argumenter om at disse er unntak avfeies som naivitet og forherligelse.

Når ulvemotstandere trekker fram tilfeller av ulv som har tatt mennesker (og hunder), da er det unntak. Eller hundeeiers feil/ lenge siden/ langt vekk/ sett inn det som passer. Evt det blir ganske enkelt ignorert eller ikke trodd.

Fascinerende.

Rovdyrdebatten er i utgangspunktet veldig interessant, og jeg er for rovdyr i norsk natur. Det er bare så synd at man skal drive å idiotforklare alle som ikke er enige med en selv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne da? Er dette også hundeeiers egen feil, når hunden blir angrepet ved husveggen? Om dette hadde vært en liten hund, hadde den nok ikke levd lenger tenker jeg.. Skal ikke hunden kunne stå ute i bånd/hage uten tilsyn i det hele tatt?

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ulv-angrep-hund-1.8254689

Nå mener jeg på generell basis at hunder ikke skal stå ute uten tilsyn, også i bysområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når ulveforkjempere drar fram eksempler på sørpefulle jegere som oppfører seg som tullinger, skyter jakhunder og hverandre, da er dette representativt for hvordan alle jegere er, og argumenter om at disse er unntak avfeies som naivitet og forherligelse.

Når ulvemotstandere trekker fram tilfeller av ulv som har tatt mennesker (og hunder), da er det unntak. Eller hundeeiers feil/ lenge siden/ langt vekk/ sett inn det som passer. Evt det blir ganske enkelt ignorert eller ikke trodd.

Fascinerende.

Rovdyrdebatten er i utgangspunktet veldig interessant, og jeg er for rovdyr i norsk natur. Det er bare så synd at man skal drive å idiotforklare alle som ikke er enige med en selv.

Nå er vi vel flere i denne tråden som har argumentert mye annet enn det du velger å plukke ut her da. ;)

Men ja, fascinerende engasjement fra deg og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi vel flere i denne tråden som har argumentert mye annet enn det du velger å plukke ut her da. ;)

Men ja, fascinerende engasjement fra deg og. :)

Joda, det er sant. Men denne typen argumentasjon går igjen i denne debatten (både i denne og andre tråder om dette temaet her på forumet, og ellers) og jeg synes det er synd. Det ødelegger så mye for en ellers interessant diskusjon.

(edit: la til et par ord)

Endret av Krelise
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg på generell basis at hunder ikke skal stå ute uten tilsyn, også i bysområder.

Ok? Så folk som driver med hundekjøring og har 20-30 hunder bundet ute i hundegårder er dyremishandlere/uansvarlige fordi de ikke har hundene inne/har dem under oppsikt hele tiden de er ute?

Jeg er uansvarlig hundeeier fordi mine hunder får lov å gå ut og inn gjennom døra til hagen (som er inngjerdet), mens jeg er inne? Eller nei, kanskje ikke. Jeg bor jo ikke på landet/ved skogen der det kan være rovdyr, og heller ikke i byen der noen kan stjele hunden. Jeg bor jo i et trygt og fint boligfelt, jeg.

Altså. At en hund står bundet ute i hundehuset sitt på gårdsplassen.. NÅR ble det feil? Har man en rase som trives best ute, som grønlandshund, malamute, elghund, finsk spets eller andre rare hunder, så gjør man jo som regel det bikkja trives best med? Som at mine hunder får lov å ligge i sofaen under teppet, for det er det DE trives best med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er det vel det ble spurt om?

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

Disse står i quoten i innlegget du qouter.

Tilfellene fra i år, bare for å ta med de og:

Vargdödade hundar 2013

21 september. En Hamiltonstövare dödas av varg. Enligt ägaren, Jan Braserud befann sig hunden på sökrunda när vargen angrep och hunden började skalla förtvivlat. Trots att Jan befann sig inom 500 meter hann han inte fram ochdet som var kvar av hunden var ingen vacker syn.

5 september. En stående fågelhund angrips av varg. Närheten till trots angreps tiken av en varg och enligt ägarens uppgifter till tidningen Svensk Jakt såg han när vargen tuggade på hunden från cirka 25 meters avstånd. Efter att vargen skrämts på flykt kunde ägaren bära ned tiken från fjället för vidare transport till veterinär. Tiken avlivades på grund av skadorna.

1 september. Jämthundstiken Nettie blev sex år. På söndagen tränade Urban Jönsson tiken norr om Torsby inför den kommande älgjakten. Plötsligt började tikens rörelser på GPS:en få Urban att ana oråd. Snabba rörelser och hastiga stopp och längs med en väg stämde inte överens med hur ett normal älgarbete brukar se ut. Resterna av hunden återfanns senare med hjälp av spårhund.

5 mars. I den lilla byn Åbo, straks söder om Färila i Gävleborgs län dödades under ett och samma dygn tre (3) sällskapshundar av två vargar. Den första, en jack russel smet ut på morgonen och kom aldrig tillbaka. Ytterligare två sällskapshundar dödades på kvällen då de rastades i trädgården. Rester av två av hundarna återfanns.

Link til "Våra vargdödade hundar 1998-2013 - Vargfakta

Så å tro at det bare er hunder som er over 100 meter fra eier som er i fare for å bli tatt av ulv, er vel en anelse naivt..

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så å tro at det bare er hunder som er over 100 meter fra eier som er i fare for å bli tatt av ulv, er vel en anelse naivt..

Er vel heller ingen her som har sagt at det bare er de, Aya som kom med disse 10%'ene fra g*d vet hvor.

Så du tror ikke noe på at det bedrer oddsene å holde hundene nært, la oss si innenfor 100m da bare for å ha noe å forholde oss til? Da kan man jo fint f.eks rundere og drive feltsøk. Det er jo rart da, at ikke f.eks NRH har problemer med ulv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller ingen her som har sagt at det bare er de, Aya som kom med disse 10%'ene fra g*d vet hvor.

Så du tror ikke noe på at det bedrer oddsene å holde hundene nært, la oss si innenfor 100m da bare for å ha noe å forholde oss til? Da kan man jo fint f.eks rundere og drive feltsøk. Det er jo rart da, at ikke f.eks NRH har problemer med ulv. :)

Jeg tror at hvis vi møter på ulv på tur som vil ta bikkjene mine, så vil det ikke utgjøre noen større forskjell om jeg er 100, 50 eller 25 meter unna for ulvens del. Hvorfor skal den ikke ta bikkja mi bare fordi jeg er 25 meter unna? Eller 100 meter unna? Fordi jeg er så skremmende stor og skummel? De har ikke avbrutt jakt på hund når de har blitt skutt på/etter engang.

Men om så skulle skje, så kan jeg jo skylde meg sjøl, var det ikke det vi fastslo for noen sider siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Så folk som driver med hundekjøring og har 20-30 hunder bundet ute i hundegårder er dyremishandlere/uansvarlige fordi de ikke har hundene inne/har dem under oppsikt hele tiden de er ute?

Jeg er uansvarlig hundeeier fordi mine hunder får lov å gå ut og inn gjennom døra til hagen (som er inngjerdet), mens jeg er inne? Eller nei, kanskje ikke. Jeg bor jo ikke på landet/ved skogen der det kan være rovdyr, og heller ikke i byen der noen kan stjele hunden. Jeg bor jo i et trygt og fint boligfelt, jeg.

Altså. At en hund står bundet ute i hundehuset sitt på gårdsplassen.. NÅR ble det feil? Har man en rase som trives best ute, som grønlandshund, malamute, elghund, finsk spets eller andre rare hunder, så gjør man jo som regel det bikkja trives best med? Som at mine hunder får lov å ligge i sofaen under teppet, for det er det DE trives best med..

Sukk, så var det det med å føle seg truffet og å tolke mitt innlegg bort fra det som var meningen.

Nei, å sitte hjemme med ei ytterdør åpen og la hunden ligge på gårdstunet mens du jobber er ikke det samme som å ha hunden ute, alene, uten tilsyn. Det må da for pokkern si seg selv, hallo :P

Nå er det forskjell på å ha en hundegård som er sikret for både inntrengere og rømming, vs å ha en bikkje festa i kjetting i husveggen uten noen form for ly - og å være hjemme eller på jobb. Det er selvsagt de som knytter bikkja til husveggen med kjetting og drar på jobb som er borderline dyreplagere, iallefall når det kan komme ulv og skape en situasjon hvor hunden ikke har sjans å rømme vekk fra en trussel som kommer mot den. Det kan like gjerne være en gjeng med psykisk syke og/eller rusede mennesker/ungdommer som finner glede i å plage dyr - derfor jeg poengterer at det samme er like uansvarlig midt i et boligfelt. Det er ene og alene ditt ansvar å hindre uvedkommende/farer fra å nå din hund når du forlater den alene. Så ja, når en hund blir "spist" (angrepet) av en ulv mens den står i kjetting på eiers eiendom er det utelukkende eiers ansvar selv. Du kunne like gjerne bundet hunden fast til et tre i skogen i 8-9 timer mens du var på jobb. Situasjonen blir 100% den samme, en ulv har ikke konsepter som "skog/ikke skog, menneskers eiendom". Den går overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har selv gått mye på ski med både gordon setter og strihårsvorsteher, når vi gikk ski, så lå de 10-30 meter foran i sporet når de gikk løse. Langt nok til at jeg klarte å stoppe om det var noe de stoppet for i bakkene, kort nok til at jeg hadde full kontroll, selv om de kanskje tok en sving før meg hvis det var krappe svinger. De forsvant ikke ut i dypsnøen. Gikk vi tur i skogen derimot på barmark eller lite snø så forsvant de ut på "runder" der de søkte etter fugl. Men på skitur holdt de seg i sporet. Oppover trakk de meg jo. :P og nedover gikk det såpass fort at de holdt seg bare like foran.

Fordi hunden MÅ være under 42 cm for å være godkjent for jakt på hjort/rådyr? Og bandhund på hjort/rådyr har jeg aldri hørt om. Vet ikke om det er mulig, om man kommer nære nok innpå, i forhold til med en elg? (Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik om hjorte/rådyrjakt altså..)

Har ikke peil,men all jakt med hund er ulovlig i Storbrittannia? Altså hjortejakt. Og det er vel mange som omgår regelverket som omhandler str ved å skylde på korte drev/los eller hva dere kaller det? :) Jeg er hverken i mot ulv eller jakt men jeg mener som med sauehold,at det må vel finnes raser som er bedre rustet enn de mest brukte? Nå som man faktisk har rovdyr å forholde seg til rundtomkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...