Gå til innhold
Hundesonen.no

Flaskepusebebiser


Sanne
 Share

Recommended Posts

Enig med MiO, vi trenger flere mennesker som deg!

Bare av nysgjerrighet, fordi jeg har tenkt litt på å gjøre noe av det du gjør, hvordan fungerer det egentlig i praksis? Du forteller f.eks at noen av kattungene du har er leveringsklare og skal dra snart, har de allerede nye eiere da, eller er det en avtale om at du bare skal ha de til de er 12 uker? Er det bare morløse kattunger du får inn, eller følger moren med innimellom? Når de er redde, sånn som Muffin og Melis, hva gjør du for å få de tryggere?

Kan hende du har fortalt dette før altså, men jeg vil gjerne vite alt du vil fortelle jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 223
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tenkte bare slenge ut noen bilder av ekstremt søte små her også. Vi flasker opp disse, siden kattemammaen ble alvorlig syk og hun som eier kattemor har jobb, barn og tre av søsknene til disse å flaske

Takk for det altså tro meg,jeg kan fortelle om og om igjen rundt dette temaet Først kan jeg svare litt konkret på spørsmålene dine, etterpå kan jeg skrive litt generelt! Jepp de som er leverings

Samboer har tatt noen herlige bilder av bebisene Xenajenta Flink å spise maten sin Solan vil bare ut å gå Ganske flink også Og Ares da,lille filosofen. Sånn sitter han å bare stir

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Guri malla, jeg er ikke noe kattemenneske, men den der Arespusen, eller nå Eru, falt jeg pladask for. :wub: Godt han allerede har flyttet, og enda kjekkere at det var til en sonis. :D

Eru er en finfin pus han :D

DSC_1087.jpg

Myk og god hodepute også

DSC_1258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med MiO, vi trenger flere mennesker som deg!

Bare av nysgjerrighet, fordi jeg har tenkt litt på å gjøre noe av det du gjør, hvordan fungerer det egentlig i praksis? Du forteller f.eks at noen av kattungene du har er leveringsklare og skal dra snart, har de allerede nye eiere da, eller er det en avtale om at du bare skal ha de til de er 12 uker? Er det bare morløse kattunger du får inn, eller følger moren med innimellom? Når de er redde, sånn som Muffin og Melis, hva gjør du for å få de tryggere?

Kan hende du har fortalt dette før altså, men jeg vil gjerne vite alt du vil fortelle jeg :ahappy:

Takk for det altså :ahappy: tro meg,jeg kan fortelle om og om igjen rundt dette temaet :ahappy:

Først kan jeg svare litt konkret på spørsmålene dine, etterpå kan jeg skrive litt generelt!

Jepp de som er leveringsklare har stort sett nye eiere når de reiser herifra, men noen av dem har også reist herfra selv om nytt hjem ikke har vært klart. For oss kan de egentlig bare være her så lenge de trenger, men jeg tror db tenker litt sånn at det ikke nytter å fylle opp altfor mye her heller, så da rydder de plass til yngre kattunger som trenger plassen mer. Og så blir de andre flyttet til brakka eller nytt fosterhjem :) Men med WIng sa jeg faktisk at vi bare kunne ha henne tiden ut, ikke aktuelt at hun får dra en dag før hun absolutt må :icon_redface:

Vi har også sagt at det er mest praktisk med morløse, pga vi har egne katter selv, så da kan det bli veldig mye stress for våre om vi tar inn en fly forbanna kattemams med mange små! Men selvfølgelig tar vi inn både kattemor med unger og voksen katt om db skulle ha behov for det. Men det mest praktiske for vår del, når vi har en del dyr selv, er morløse! Vi hadde inn en mor med kattunger over en fire dager. Gikk veldig fint, men hun kunne ikke være i stua, for hun var fly forbanna på våre. Det aller beste for pusene er jo selvfølgelig en kattemor! Heldigvis har vi voksne katter, så de lærer kattespråk og hvordan man oppfører seg generelt gjennom dem!

Med redde kattunger må man rett og slett være med dem så mye som mulig, ta på dem ved enhver anledning og snakke! Mye! Det har vist seg å funke veldig bra for oss hvertfall. Jeg vet av enkelte som faktisk setter seg ned og leser bok høyt for kattungene, på den måten blir de kjapt vandt til stemmen og nærheten! Med Melis måtte vi bruke litt tvang også, men det trengte vi ikke på søstra, hun forsto raskt at vi var snille og betydde noe bra. Melis brukte lang tid, og er faktisk fremdeles litt usikker i enkelte sammenhenger. Samboer satt på rommet sammen med dem i vel to uker konstant omtrent. Vi sperra av alle muligheter for å gjemme seg, utenom inni et nattbord og i toppen på et bur. Dette fordi han gikk mange hakk tilbake tvert han fikk sjansen til å gjemme seg. Veldig vondt å se dem så redde, og samtidig nekte dem å komme seg unna. Men alternativet er jo mye verre, så man må ha litt steinhjerte akkurat der. Per i dag er Muffin et hundre prosent avhengig av oss, og krever mye oppmerksomhet. Broren oppsøker oss ikke når vi er på stua, men på soverommet elsker han kos og ligger i armkroken gjennom natta :wub:

Ellers litt sånn generelt. Nå har vi jo 4 kattunger som kom hit rundt 3ukers alder. Det er mye arbeid. Altså helt ekstremt. Fordi man må gå inn i rollen som kattemor. Det å være firebarnsmor kan enkelte dager være så slitsomt, at jeg kan ikke beskrive det engang :lol: Spesielt når alle skal ha mat samtidig, midt på natten, kanskje har en eller to av dem tråkket i bæsj samtidig også. Da er det flott å være fosterhjem altså :lol: Men det finnes ikke bedre belønning når de, etter å ha fått mat og vask, ligger i fanget og maler mens de ser på deg med all verdens trygghet og visshet om at du er den de stoler på og legger sin lit til :wub: Får tårer i øynene hver gang! Nå prøver jeg å venne dem av nattesflaska, men hjelpe meg altså. De finner måter å komme seg opp i sofaen uansett hva jeg gjør. Og så kommer de med hyelstemmene sine, klørne ute og tramper rett i fjeset på meg. De skal være glade for at jeg ikke er morgengretten, for til og med jeg blir litt frustrert da altså! Samtidig blir det ekstremt menneskekjære katter av det! Eru er jo tryggheten selv, han ble jo flasket opp fra han var to uker, og det er en fantastisk fin katt altså.

Andre ting er jo at man på et eller annet nivå må prøve å oppdra dem litt, før de reiser videre! Feks ikke gå på bord og benker, ikke spise planter, ikke tygge ledninger og klore på møbler osv. Det er ikke så lett i et hjem der de fastboende kattene får gå hvor de vil sånn sett, men vi prøver så godt vi kan da! :lol: Hittil har vi klart å få alle til å slutte spise på ledninger hvertfall, det er jo på en måte det viktigste da!

Du putta på en femmer gitt :lol: Bare å spør mer om du/dere lurer på noe!

Forøvrig, nå kan det se ut som vi må roe ned inntaket, får håpe det roer seg litt av seg selv nå, etter sommeren. For Calvin, ene fastboende katten vår, har fått litt dårlig atferd siste tiden. Håper virkelig ikke at det er pga alle kattungene som kommer og går (25 siden begynnelsen på juni :lol: ), men det er en sjanse for det. Er under utredning hos vet da. Vi får se. Vi klarer nok ikke slutte hundre prosent. Dette gir meg så utrolig mye, så da må vi bare prøve finne løsninger for både oss og han! Han elsker forøvrig kattungene da, og er verdens beste onkel for dem :wub:

Og så slenger jeg på et rykende ferskt bilde av Aske og Risanna! Aske er verdens beste fostermor :wub:

1003236_10151913205096293_461956915_n.jp

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan legge til en liten ting om flaskepuser. Jeg har jo Eru og har flaska opp en liten kattunge før. Moses fant vi i gresset en morgen (og fant mor og søsken flere uker seinere, hun hadde nok blitt skremt da hun flytta kattungene) og tok han inn. Da var han nok i underkant av 3 uker gammel. Åpne øyne og klarte å supe i seg melk liggende på et fat, men kunne ikke gå oppreist enda. Begge disse kattene ble veldig trygge og menneskekjære. Forskjellen er at Eru har hatt voksne katter rundt seg som har tatt seg av den delen av oppdragelsen vi mennesker ikke klarer skikkelig, det hadde ikke Moses. Så Moses ble en klin gal kosepus som ikke hadde skikkelig bite- og klorehemning og som sutta på fingrene våre siden han ikke hadde fått melk fra mor og blitt avvent. Så jeg tror det er en veldig fordel å ha en voksenkatt som, på et viss nivå i hvertfall, tar til seg kattungene når man oppdrar dem. Ikke nødvendig selvfølgelig, men det gjør en del ting litt enklere seinere :)

Eru tar forresten ledninger :lol: Så jeg tror ikke det var så godt generalisert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til en liten ting om flaskepuser. Jeg har jo Eru og har flaska opp en liten kattunge før. Moses fant vi i gresset en morgen (og fant mor og søsken flere uker seinere, hun hadde nok blitt skremt da hun flytta kattungene) og tok han inn. Da var han nok i underkant av 3 uker gammel. Åpne øyne og klarte å supe i seg melk liggende på et fat, men kunne ikke gå oppreist enda. Begge disse kattene ble veldig trygge og menneskekjære. Forskjellen er at Eru har hatt voksne katter rundt seg som har tatt seg av den delen av oppdragelsen vi mennesker ikke klarer skikkelig, det hadde ikke Moses. Så Moses ble en klin gal kosepus som ikke hadde skikkelig bite- og klorehemning og som sutta på fingrene våre siden han ikke hadde fått melk fra mor og blitt avvent. Så jeg tror det er en veldig fordel å ha en voksenkatt som, på et viss nivå i hvertfall, tar til seg kattungene når man oppdrar dem. Ikke nødvendig selvfølgelig, men det gjør en del ting litt enklere seinere :)

Eru tar forresten ledninger :lol: Så jeg tror ikke det var så godt generalisert :lol:

Godt poeng det der! Db liker veldig godt at fosterhjemmene har voksne katter om de skal ta inn bebipuser! :)

Virkelig? Bare flinke her da :lol: For her rørte han ikke ledninger siste ukene, og heller ikke når vi passet han :D

Wing er den nydeligste kattungen jeg har sett! :)

Ja hun er virkelig vakker :wub: Og helt fantastisk herlig og morsom :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk jobb dere gjør med disse kattungene! :flowers::ahappy:

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med tanke på jobb og slikt jeg? Jobber dere begge to, ingen av dere, til forskjellige tider? Lurer fordi dette er noe jeg har har veldig lyst til å gjøre selv om noen år, og jeg lurer på om det er overkommelig hvis man bor alene? Beklager hvis du har svart på dette før :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk jobb dere gjør med disse kattungene! :flowers::ahappy:

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med tanke på jobb og slikt jeg? Jobber dere begge to, ingen av dere, til forskjellige tider? Lurer fordi dette er noe jeg har har veldig lyst til å gjøre selv om noen år, og jeg lurer på om det er overkommelig hvis man bor alene? Beklager hvis du har svart på dette før :aww:

Tusen takk :ahappy:

For tiden ingen av oss, men jeg skal ut i jobb! Da blir det jo litt annerledes i såfall, og kanskje kan vi ikke ha 8 stk, der 4 er små og trenger flaske!

Jeg tror db er fullstendig klar over at de fleste jobber, og at det ikke er noe problem. man vil ikke få de kattene som trenger veldig tett oppfølging selvfølgelig, men katter som er relativt trygge, funker jo det helt greit for! :ahappy: Kattungene her hjemme har noen rundt seg omtrent hele døgnet, men det skal jo i teorien ikke være nødvendig! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1394316_10151915351621293_48835576_n.jpg
Vakker liten bebis :wub::wub: Forløpig heter hun bare Lille Mus :)
1383913_10151915682246293_2057378649_n.j
Skjønne DenDer :wub:

1381169_10151915681716293_343535790_n.jp

Og herlige Svarthvit :wub::wub:

Vi har midlertidige navn på dem, siden vi ikke har fått noen navn på dem fra db. Så det er Lille Mus, Svarthvit, DenDer og Knirke :lol:

Edit: la til noen flere bilder!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1384137_10151922516846293_1968018835_n.j

Denne bebisen er seriøst så utrolig herlig altså :wub:

I morgen skal Wing og Risanna til vet for chip og vaksine! Ikke sikkert de kommer tilbake :cry: Wæh, kommer til å savne Wing helt enormt mye altså :wub: Risanna også selvfølgelig, men Wing er bare lilletutta vår!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaw :hug:


De fire minste har fått stuene og kjøkkenet å boltre seg på nå. De trives for å si det sånn :wub: Bittelitt panikk om vi går på et annet rom, da sitter de på utsiden og mjauer. Små bebisene :wub:

I morgen kommer det ei for å hilse på Rissanna! Håper hun viser seg fra sin beste side. hun er litt forsiktig av seg, og er ikke den første til å komme oss i møte. Men hun er en vidunderlig liten pus allikevel, med kjempestor personlighet. Og hun trives veldig godt i sin egen lille verden med voksenpusene våre :wub:
De små kommer vel til å sjarmere i senk, håper bare ikke de tar for mye oppmerksomhet vekk fra søte Rissanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glemte å si tusen takk for svaret, Sanne :ahappy:

Hvordan gikk det med Rissanna og besøket hennes? :)

Nei det gikk ikke :hmm: Rissanna ble redd når de kom inn, og de ga henne ingen tid til å mykne. De gikk igjen etter kanskje 3 minutter.. Og en stund etter så avbetilte de henne. Synd, for hun er en morsom personlighet, bare man tar tiden til hjelp. Og jeg tenker litt sånn at folk må huske det er fosterkatter, mulig funnet utendørs, kanskje har de litt bagasje... Men men! hun skal nå få være her så lenge det trengs. Dette er vel egentlig drømmehjemmet for henne, hun har sklidd rett inn i katteflokken vår. Hun og Aske er verdens beste venner, Silvana har ingenting imot henne osv. Men her er det ikke plass til flere :lol:

Ellers har de fire små byttet fosterhjem. Vi fikk et mareritt med øremidd her, og db kom aldri med stronghold til oss. Så til slutt sa jeg at de fikk hente inn de fire minste, så fikk vi bare dra å kjøpe det selv :hmm: Veldig trist å få sånn behandling etter å ha bidratt så mye til dem... Ganske sjokkerende egentlig! Nuka fikk til og med betennelse av det hele, Calvin har holdt på å gå på veggen av kløe... Så ja, det var skuffende, og vi kommer til å være ganske tilbakeholden og streng på hva vi tar inn nå. + at Shensi skal få ro fram til medisinen hennes er på et stabilt nivå!

Så det er faktisk bare Rissanna her nå, veldig stille og rolig :lol: Savner småtrolla, men det var til det beste, så våre kan få det godt igjen nå... Øremidd på så mange dyr har vært litt av et styr. Dyrlegeturer, ørerensing osv. Herlighet, skal bli godt å få det unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig glad i hjertet mitt når jeg leser om den jobben dere gjør. Herlig! Men så dårlig av db at de ikke kom med medisiner! Skulle ønske vi også kunne være fosterhjem.

:ahappy:

Ja veldig synd at de gjorde dette, men de har satt over penger til oss. Det synes jeg var godt. Det gjør det litt lettere å fortsette hjelpe dem, når vi ser de rydder opp etter seg. Jeg forstår hvor mye arbeid db har, så skal absolutt ikke klage for mye på dem, det er en enorm, viktig og flott jobb alle i db gjør :wub: Men at medisinen drøyde så lenge, ja det var ganske ille...

Vi kommer ikke til å ta inn flere i år, med mindre det er noe ekstremkrise. Shensi må få ro og fred! Så det blir noen tomme mnd her, jeg savner å ha små pusedotter rundt meg :cry: det er veldig givende å være fosterhjem og jeg anbefaler det på det varmeste til alle som har mulighet :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt de ordnet opp i det :)

Mannen min og jeg har snakket om å være fosterhjem og har vært i dialog med DB om det, men Max kan jo være ganske uvennlig mot andre katter, så jeg tror det stopper litt på det. Han sloss en del ute og da vi hadde ei katt på prøve derfra, måtte vi, etter utvidet prøvetid, levere henne tilbake. Så det skal vel litt til å få det til og fungere. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt de ordnet opp i det :)

Mannen min og jeg har snakket om å være fosterhjem og har vært i dialog med DB om det, men Max kan jo være ganske uvennlig mot andre katter, så jeg tror det stopper litt på det. Han sloss en del ute og da vi hadde ei katt på prøve derfra, måtte vi, etter utvidet prøvetid, levere henne tilbake. Så det skal vel litt til å få det til og fungere. Desverre.

Ja deres katt skal jo ha det bra i første omgang, så ser den altså! Enkelte katter trives best alene :) Veldig glad vi har så tolerante katter. All ære til dem, de gjør jobben lettere også, siden de deltar så veldig med stell, lek og kos :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja deres katt skal jo ha det bra i første omgang, så ser den altså! Enkelte katter trives best alene :) Veldig glad vi har så tolerante katter. All ære til dem, de gjør jobben lettere også, siden de deltar så veldig med stell, lek og kos :wub:

Men jeg har veldig lyst å prøve også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har veldig lyst å prøve også...

Ja det skjønner jeg godt. Hva med å prøve kattunge da? Han er jo ikke ung lenger da, så det spørs vel kanskje om det blir mye styr for han...

Aske tåler ikke trynet på kattungene vi tar inn, første uka. Men så går det seg til og hun blir verdens beste fostermamma for dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg godt. Hva med å prøve kattunge da? Han er jo ikke ung lenger da, så det spørs vel kanskje om det blir mye styr for han...

Aske tåler ikke trynet på kattungene vi tar inn, første uka. Men så går det seg til og hun blir verdens beste fostermamma for dem :wub:

Ja, jeg har tenkt tanken at det kanskje kunne fungere. Nå må jeg først se hvilke type smerter det er han har. Med smerter skjønner jeg om han ikke blir verdens mest tålmodige.

Hvordan gjør dere det når dere tar inn kattunger? Holdere dere dem adskilt i starten eller får de tilgang til hele huset og de andre kattene med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt tanken at det kanskje kunne fungere. Nå må jeg først se hvilke type smerter det er han har. Med smerter skjønner jeg om han ikke blir verdens mest tålmodige.

Hvordan gjør dere det når dere tar inn kattunger? Holdere dere dem adskilt i starten eller får de tilgang til hele huset og de andre kattene med en gang?

Om de tilsynelatende er friske og trygge, så får de gå med våre med en gang! :) Men vi vet at våre aldri ville funnet på å slå en kattunge feks. De angriper ikke voksne katter som kommer inn hit heller. Selv om Aske er ei furie første dagene :lol:

Men som sagt så er jo våre veldig tolerante da. Så lenge de får oppmerksomhet som før, får plasser å trekke seg unna til (feks opp i klorestativene, eller i sofaen til meg og at jeg da tar unna kattungene når våre får kos, så er det null problem :wub: Stort sett ligger kattungene inntil Calvin eller Aske hele tiden, fordi der får de stell og omsorg :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det er ikke to små dotter på kjøkkenet. Neinei, laaangt ifra! :P En svart 12-ukers fyr, verdens kuleste! Og ei lita frøken på rundt 6-7 uker kanskje. Hun er veldig nervøs foreløpig, så har litt av en jobb der, men mykner vel til. Og ørene på begge er sjekket grundig, så vi ikke får øremidd igen :D

Holder de skilt fra våre de første dagene her nå da, selv om de har vært 1-2 uker i et annet fosterhjem. Også siden vi passer @Snusmumrikk sine gutter :) Tulkas har så lyst å hilse på, ekstremt ivrig på kjøkkendøra. Men så er han jo en diger baby selv da :wub::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...