Gå til innhold
Hundesonen.no

Krever erstatning for sterilisert hund


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For noe vås. Hun har selv ansvaret for å følge opp hunden sin og ikke minst finne egnete passere. Lurer litt på hva hunden ble operert for, men som regel er det jo livmorbetennelse som fører til steri

Bare en liten vennlig oppfordring, Justisia, kanskje du kan legge ved et lite utdrag av artiklene du poster? Jeg sitter ofte på telefonen, og pleier ikke trykke på linker med mindre jeg må, det er kje

Det kan hende at noen av disse organisasjonene er litt på spay & neuter-bølgen, også i Norge. Jeg er helt enig med deg ang oppdretter, men samtidig synes jeg SPCA Nprge også bør gjøre litt re

For noe vås. Hun har selv ansvaret for å følge opp hunden sin og ikke minst finne egnete passere. Lurer litt på hva hunden ble operert for, men som regel er det jo livmorbetennelse som fører til sterilitet. I så fall har de reddet livet på hunden og eier burde betale operasjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten vennlig oppfordring, Justisia, kanskje du kan legge ved et lite utdrag av artiklene du poster? Jeg sitter ofte på telefonen, og pleier ikke trykke på linker med mindre jeg må, det er kjekt å se hva det handler om. :)

Men dette er snakk om en hund på fôr sikkert? Det skal bli spennende å se dommen. For selv om jeg ikke får så mye sympati med oppdretter siden det kan virke som hun ikke følger opp hundene sine så tett - og muligens kunne fått signaler om at hunden ikke var ønsket litt tidligere -, så burde SPCA Norge ha litt bedre rutiner på å finne ut litt om hundene de tar inn?

Jeg tar det da som en selvfølge at hunden er registrert, noe jeg kanskje ikke burde gjøre når jeg tenker meg om.

Nei, forresten, det er nok litt lite informasjon å gå etter til å gjøre opp en mening. Det skal bli interessant å se dommen.

Jeg stusser på summen da. Om det er slik at jeg kan tjene 220.000 på å sette ut hunder på fôr, så er det en business jeg vurderer å ta en nærmere titt på...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe vås. Hun har selv ansvaret for å følge opp hunden sin og ikke minst finne egnete passere. Lurer litt på hva hunden ble operert for, men som regel er det jo livmorbetennelse som fører til sterilitet. I så fall har de reddet livet på hunden og eier burde betale operasjonen.

Det kan hende at noen av disse organisasjonene er litt på spay & neuter-bølgen, også i Norge. :)

Jeg er helt enig med deg ang oppdretter, men samtidig synes jeg SPCA Nprge også bør gjøre litt research om hundene de tar inn?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge lydklipp fra nyhetene på p4 i går, er tispa 7 år gammel og operert for kreft. Jeg syns jo det er rimelig optimistisk å mene at man kan tjene 250.000 kr på ei tispe på 7 år. Når den visstnok skal ha hatt kreft og vært svært overvektig i tillegg, så er det mer enn optimistisk.

Om man skal gå ut fra at SPCA Norge har rett, så fortjener jo den såkalte eieren seg en liten smekk i bakhodet for å være kørka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge lydklipp fra nyhetene på p4 i går, er tispa 7 år gammel og operert for kreft. Jeg syns jo det er rimelig optimistisk å mene at man kan tjene 250.000 kr på ei tispe på 7 år. Når den visstnok skal ha hatt kreft og vært svært overvektig i tillegg, så er det mer enn optimistisk.

:( Av nysgjerrighet, vet du også hvilken rase det er?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, med mindre hunden var chipmerket, hvordan skulle så SPCA ha funnet ut annet enn at den kom fra denne rusa mannen - om ikke han fortalte dem noe annet?

Om det er riktig som det står, at det tok flere måneder før kvinnen meldte seg, pluss alt annet som kommer fram her nå ang hunden og hva som har skjedd, så kan jeg ikke skjønne annet enn at hun i beste fall kan få hunden tilbake til seg. Noe erstatning på 250 000 kroner for dette høres jo helt galematias ut - oppnår hun det så skal jeg for alvor vurdere å miste trua på rettsvesenet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Og oppdrettere har ikke valper for å tjene penger og det går stort sett i minus uansett :P Hmm...

Hadde vært interessant å vite hvilken rase det er snakk om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en eller annen doodleting da. :P Siden man ikke finner eier, og kan tjene så mye penger på den. :P

Men dersom hun får medhold i retten på at hun har tapt så mye penger på det, så burde jo skattemyndighetene gått mer i sømmene på oppdretterne. For da kan det jo ikke stemme at dette ikke er en gullgruve. :P I USA hadde hun garantert vunnet da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er en dobermann. Det var bilde av den på forsiden av Agderposten. Og det er uenighet mellom veterinærene om hvorvidt det var en svulst eller en cyste. Veldig snodig å ikke spore opp navnet på chipen uansett?

Hvorfor er det snodig?

Og strengt tatt så burde dama saksøkt fyren som leverte hunden til SPCA. Han har jo underskrevet på at hunden var hans. Hva mer kan man gjøre. Hunden har fått veterinærbehandling adekvat i forhold til hva som feilte den og da forstår jeg ikke at det skal være noe å lure på jeg. Hvorvidt hunden hadde en cyste eller en svulst - vel, det vet man jo sjelden før man åpner og med ei syv år gammel tispe så er det vel like greit å nappe ut alt liksom........

Folk er jo ikke edru når det kommer til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det snodig?

Og strengt tatt så burde dama saksøkt fyren som leverte hunden til SPCA. Han har jo underskrevet på at hunden var hans. Hva mer kan man gjøre. Hunden har fått veterinærbehandling adekvat i forhold til hva som feilte den og da forstår jeg ikke at det skal være noe å lure på jeg. Hvorvidt hunden hadde en cyste eller en svulst - vel, det vet man jo sjelden før man åpner og med ei syv år gammel tispe så er det vel like greit å nappe ut alt liksom........

Folk er jo ikke edru når det kommer til penger.

Nei gud,tullete hele greia,jeg holder på ingen måte med kjerringa,men jeg syns allikevel at det er rart å ikke sjekke opp eier av chipen når de henter en hund hos en sånn fyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en syv år gammel doberman-tispe er vel ikke verdt 250.000 kr intakt? Skal man holde seg innenfor NKKs etiske retningslinjer, så må hun rekke å få 20 valper før hun rekker å bli 8 år gammel. Det skal vel være ganske mye flaks med i bildet om man får til det på ei tispe som er nyoperert, uavhengig av om det er en cyste eller en svulst de måtte operere henne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cyste trekker seg vel ofte tilbake selv,så det er vel der uenigheten ligger om hvorvidt operasjonen var nødvendig. Saken er fra 2010 så om hunden er 7 år nå eller om den var det den gang står det ingenting om.

Vel, når eier av bikkja ikke har mer kontakt med forvert eller hva han nå har vært enn at han kan levere hennes hund til en omplasserings-organisasjon, og den er i deres varetekt over tid før hun oppdager det, så har vel kanskje hun heller vært den aller mest engasjerte eieren. Da burde hun kanskje gå litt i seg selv og kanskje ta denne evt. bommerten på sin egen kappe, fremfor å saksøke en frivillig organisasjon for å ha tatt seg av ei bikkje hun burde tatt seg av sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg får lyst til å filleriste den dama for å være så frekk og prøve å tyne penger ut av SPCA Norge her!!!

Dommen kommer i dag eller i morgen.

Jeg er veldig spent, sier Elin Førdedal til Tvedestrandsposten.

Beruset mann...

Hun var adopsjonsansvarlig i SPCA Norge da dyrevernorganisasjonen i 2010 ble oppringt av en mann fra Tvedestrand som fortalte at han ikke lenger ville ha hunden.

- Han sa at hvis vi ikke ville hente den, ville han slippe den løs i skauen, forteller dyreverneren.

Uforsvarlig å ikke ta hunden med

To personer fra organisasjonen, Torben Lundeberg og Charlotte Pedersen, dro til Tvedestrand.

- De møtte da mannen. Han satt på en benk med ei ølflaske i den ene hånda og hunden i den andre.

De mente at hunden var i så dårlig forfatning at de ikke kunne la vær å ta den med.

Mannen skrev deretter under på at han overlot hunden i SPCAs varetekt, forteller Førdedal, som vitnet i tingretten 19. mars.

Fikk ikke kontakt med eier...

Dyrevernsorganisasjonen tok hunden med til en veterinær, og fant at den hadde en chip i nakken. Veterinæren fant her navn og telefonnummer til oslokvinnen som nå har saksøkt SPCA Norge.

Elin Førdedal forteller at organisasjonen gjorde en rekke forsøk på å komme i kontakt med kvinnen.

- Vi ringte flere ganger. I tillegg sendte vi brev, men uten resultat, sier hun til Tvedestrandsposten.

Fikk nytt hjem...

Ettersom det ikke var mulig å kommen i kontakt med kvinnen, begynte dyrevernorganisasjonen å jobbe med å få omplassert hunden.

- Vi fant et nytt hjem til «Embla» 3. mai 2010, sier Førdedal.

Hun understreker at det var etter at hunden var omplassert at den ble sterilisert, og ikke mens den var hos SPCA Norge.

- Ny eier fikk gjennomført en grundig helsesjekk av hunden.

Stort inngrep...

Ifølge Førdedal viste det seg at den hadde en cyste. I tillegg hadde hunden hengepupper og hengemage som ifølge dyreverneren viser at den ikke er blitt trent opp etter siste valpekull. Dobermanen hadde også urinlekkasje.

- Etter en medisinsk vurdering konkluderte veterinæren med at kreftcysten måtte fjernes. Dette medførte at også livmoren ble fjernet. Uten dette inngrepet ville hunden ikke hatt det godt, sier Førdedal, som igjen påpeker at inngrepet som førte til sterilisering skjedde etter at hunden hadde fått et nytt hjem.

- Vi har bare fått oppdatering av ny eier underveis.

Grisesint...

Ni måneder etter at Embla hadde flyttet inn hos ny eier, fikk SPCA Norge endelig kontakt med den «gamle» eieren.

- Oslokvinnen visste da ikke at hunden hennes ikke lenger var hos mannen i Tvedestrand. At hun i løpet av disse månedene ikke har vært i kontakt med mannen vitner etter vårt syn om liten interesse for hunden. Hun visste ikke en gang at mannen i løpet av denne perioden hadde flyttet fra en by i Telemark til Tvedestrand, uttaler Førdedal.

Hun fikk fortalt oslokvinnen at Embla nå hadde det godt og var plassert i et nytt hjem.

Førdedal foreslo dessuten at SPCA Norge og oslokvinnen kunne dele adopsjonsgebyret på 1.500 kroner.

- Da ble hun grisesint og mente hunden var verdt langt mer, sier dyreverneren.

Stort erstatningskrav...

Oslokvinnen har krevd til sammen 220.000 kroner i erstatning for 20 valper kvinnen hevder hunden kunne ha fått i tiden som har gått siden den ble omplassert, og 25.000 kroner for den omplasserte hunden som den nye eieren ikke vil gi fra seg.

Førdedal er på sin side kritisk til at noen er villig til å sette valper på en hund i den tilstanden den var da den kom i dyrevernorganisasjonens varetekt.

Kan bli dyrt...

Ifølge Førdedal har ikke den frivillige organisasjonen SPCA Norge penger til å betale erstatningskravet, og dermed frykter hun og leder Jill Augustinussen at de må betale kravet fra egne lommer.

I tillegg til erstatningskravet er det også snakk om advokatkostnader. Dersom SPCA Norge skulle tape saken, må de også å måtte ut med 85.000 kroner til egen advokat. De risikerer også å måtte betale utgiftene til motpartens advokat.

- Det er klart vi er spent på hva tingretten kommer frem til, sier Elin Førdedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står også nevnt at lederen(e?) i SPCA er redd for å måtte betale evt. erstatning fra egen lomme. Hvordan er egentlig SPCA organisert, hvis dette er noe som kan kreves? Det "verste" som kan skje er vel at organisasjonen går konkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...