Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en Collietispe på 7 1/2 år som har fått påvist livmorbetennelse idag. Det er ikke på et kritisk stadie enda, så hun er satt på antibiotika for øyeblikket, men hun må mest sannsynlig kastreres (eller steriliseres som mange kaller det) innen ganske kort tid.

Det jeg lurer på er om det er noen som kunne delt litt priser og erfaringer her.

Dyreklinikken jeg brukte nå tar 9000,- for operasjonen, men jeg har lest om alt fra 3-4000 og opp.

Hunden veier 19,5kg, og det burde være i vestfold/østfold/akershus-området.

Dersom noen ikke vil dele navn på klinikken her, så send gjerne en PM.

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt dobbeltposting her med oppdatering (mod. må gjerne slå sammen om dette er feil). Nala har fått time til operasjon i ettermiddag hos Eiker, så da blir det spennende å se hvordan det går. Håpe

Da ringte jeg og hørte med Eiker dyreklinikk nå, og fikk svar at de jobbet ut fra ca. 4000,- for operasjonen, men at det fort kunne stige ved komplikasjoner mtp. livmorbetennelsen. Det er uansett

Nå er det noen år siden jeg undersøkte det så husker ikke tall lengre. Men det er en så pass stor andel av ukasterte hunder som får livmorkreft at jeg ikke tar sjansen på å vente til det eventuelt bli

Skrevet

Nå kan ikke jeg anbefale deg en dyreklinikk, men kan fortelle hva jeg betalte. Jeg betalte 4000 kr for en hund på 42 kg inkl alt.. En annen dyreklinikk ville ha 6000 kr inkl alt..

Skrevet

Det er stort sett dyrere om det er snakk om pyometra, og ikke bare en kastrering. Kan gjerne bli så dyrt som 8-12 000 kr. 3-4000 kr for kastrering av en tispe med pyometra høres altfor billig ut.

Skrevet

Tusen takk for alle svar hittil!

Jeg visste ikke at det inngrepet var annerledes ved livmorbetennelse, men det er kanskje pga. risiko eller komplikasjoner..?

Tror uansett at jeg må ta meg en ringerunde til klinikkene og høre litt. Det er sikkert også litt forskjell på hva som inngår i prisen, hvor mye oppfølging osv.

Skrevet

Var akutt livmorbetennelse her så da kostet det 5000 dagen før operasjonen med blodprøver å 12 000 dagen etter for selve kastreringen. Fikk gjenn mye på forsikringen pga sykdom da heldgvis.

Skrevet

Da ringte jeg og hørte med Eiker dyreklinikk nå, og fikk svar at de jobbet ut fra ca. 4000,- for operasjonen, men at det fort kunne stige ved komplikasjoner mtp. livmorbetennelsen.

Det er uansett under halvparten(!) av utgangsprisen som jeg fikk hos den første klinikken, så det blir nok til at jeg satser på denne.
Alt jeg har lest om klinikken har også vært positivt til nå :)

• Like 2
Skrevet

Litt dobbeltposting her med oppdatering (mod. må gjerne slå sammen om dette er feil).

Nala har fått time til operasjon i ettermiddag hos Eiker, så da blir det spennende å se hvordan det går.

Håper og satser på at det går uten noen ekstra komplikasjoner :ermm:

• Like 3
Skrevet

Operasjonen gikk helt fint, og det kom på ca 6000,-, men da hadde jeg allerede betalt for sjekk, ultralyd,blodprøve, antibiotika osv (2000,-) på den første klinikken jeg var hos. Sammenlagt kom altså alt på ca 8000,-.

Det jeg lurer litt på nå er om hun kanskje har klart å dratt løs ett sting fra operasjonssåret. Bakerst er ikke huden helt sammen, og du kan se at det er et lite hull der og litt klumpete, men ringte klinikken idag, og de mente det ikke var farlig så lenge det ikke kom noe puss ut.

Hun går med en slags body på seg for å ikke irritere såret, men igår og idag har den vært veldig våt bak, og det lukter veldig stramt (prøvde å vaske den i går). Det har ingen farge. Trodde først hun hadde tisset gjennom bodyen uten at jeg oppdaget det, men lukten passer ikke. Noen som har erfaring med det?

Spurte om det også på telefon da jeg ringte idag, men de mente at så lenge allmenformen var grei, så skulle det ikke være noe alvorlig.

Ellers er hun i fin form, mye bedre enn før operasjonen, og synes det er veldig kjipt å måtte holde seg i ro store deler av dagen :P

Skrevet

Nita er nettopp kommet seg etter en haste sterelisering (kraftig livmor betenelse)

Vi hadde noe liggende(kompres lignende ting) på innsiden av bodyen. for det er helt normalt at det vesker litt. Må følge med lukta, og fargen. forandrer det seg er det mulig det kan være betenelse. Nita sitt sår vesket litt i nesten 2uker.

Skrevet

Vi skal kastrere Bodil på Fredag, og da fikk vi prisoverslag på 6700 kr. Litt dyrt, men synes det er greit å bruke samme dyreklinikk som har annbefalt oss det og som har journalen hennes. Men hvor lang er rekonvalens tiden (skreives det sånn forresten? :P ) vi har kastrert ei tispe før, men der var det så mye komplikasjoner så husker ikke så mye av selve rekonvalensen. Mamma og pappa skal passe henne neste Fredag, burde gå greit det? Hu er jo vandt til å være der.

Skrevet
Vi skal kastrere Bodil på Fredag, og da fikk vi prisoverslag på 6700 kr. Litt dyrt, men synes det er greit å bruke samme dyreklinikk som har annbefalt oss det og som har journalen hennes. Men hvor lang er rekonvalens tiden (skreives det sånn forresten? :P ) vi har kastrert ei tispe før, men der var det så mye komplikasjoner så husker ikke så mye av selve rekonvalensen. Mamma og pappa skal passe henne neste Fredag, burde gå greit det? Hu er jo vandt til å være der.

Her gikk det ca en uke før hunden begynte å bli "normal" igjen. Men hun mistet mye blod under operasjonen. Har hørt flere sier hundene er i fin form igjen etter noen dager :)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...