Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på kastrering av tispe


zobra
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna
Vi skal kastrere Bodil på Fredag, og da fikk vi prisoverslag på 6700 kr. Litt dyrt, men synes det er greit å bruke samme dyreklinikk som har annbefalt oss det og som har journalen hennes. Men hvor lang er rekonvalens tiden (skreives det sånn forresten? :P ) vi har kastrert ei tispe før, men der var det så mye komplikasjoner så husker ikke så mye av selve rekonvalensen. Mamma og pappa skal passe henne neste Fredag, burde gå greit det? Hu er jo vandt til å være der.

Ved normal kastrering så kan du begynne opptrening rett etter stingen. Men jeg ville ikke anbefalt å belaste hunden eller "fri slipp" på en uke til to uker etter stingene. Det er tross alt åpnet bukmuskalatur o.l. som skal gro sammen og trenger litt mer tid enn huden.

Så 3 uker syns jeg er realistisk før hunden er helt på topp igjen til feks lengre rundering.

At hunden oppfører seg normalt etter 3-4 dager er ikke unormalt, men jeg ville vært forsiktig med å gjøre annet enn korte båndturer inntil stingene er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt dobbeltposting her med oppdatering (mod. må gjerne slå sammen om dette er feil). Nala har fått time til operasjon i ettermiddag hos Eiker, så da blir det spennende å se hvordan det går. Håpe

Da ringte jeg og hørte med Eiker dyreklinikk nå, og fikk svar at de jobbet ut fra ca. 4000,- for operasjonen, men at det fort kunne stige ved komplikasjoner mtp. livmorbetennelsen. Det er uansett

Nå er det noen år siden jeg undersøkte det så husker ikke tall lengre. Men det er en så pass stor andel av ukasterte hunder som får livmorkreft at jeg ikke tar sjansen på å vente til det eventuelt bli

Takk for svar! Mener å huske at den forrige bikkja skulle holdes i ro i rundt 3 uker :) Sier jo til mamma og pappa at dem ikke skal gå tur med henne så går det nok bra, ser uansett ann almenntilstanden hennes før vi drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kastrere Bodil på Fredag, og da fikk vi prisoverslag på 6700 kr. Litt dyrt, men synes det er greit å bruke samme dyreklinikk som har annbefalt oss det og som har journalen hennes. Men hvor lang er rekonvalens tiden (skreives det sånn forresten? :P ) vi har kastrert ei tispe før, men der var det så mye komplikasjoner så husker ikke så mye av selve rekonvalensen. Mamma og pappa skal passe henne neste Fredag, burde gå greit det? Hu er jo vandt til å være der.

Dere vil nok få beskjed om kun korte turer i bånd i 10 dager. Aiko var i slaget dagen etterpå, så det var gaaanske vanskelig å holde henne i ro. Jeg sendt feks JeanetteH en melding og lurte på om det kanskje var bittelitt greit å la henne rase litt fra seg all den tid hun var i så fin form, men neeeida. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil nok få beskjed om kun korte turer i bånd i 10 dager. Aiko var i slaget dagen etterpå, så det var gaaanske vanskelig å holde henne i ro. Jeg sendt feks JeanetteH en melding og lurte på om det kanskje var bittelitt greit å la henne rase litt fra seg all den tid hun var i så fin form, men neeeida. :P

Det som kan bli vanskelig er å holde gremlings borte fra henne, men får bare være strenge :P Æsj,og hun som er i så god form nå, så skal vi ødelegge det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke lage duplikattråder, så håper jeg at jeg kan kuppe tråd litt her. :P

Men. Hvor tidlig kan man sterilisere en tispe synes dere? Når det ikke er snakk om livmorsbetennelse.

Jeg vurderer å få Noomi sterilisert, pga dette labbetullet. Og da er sterilisering en av mulighetene for at det skal roe seg. Hun er 15 mnd nå (imorgen faktisk), men ekstremt ung for alderen mentalt. Hun venter løpetid når som helst nå (hadde i starten av september), og har da disse furunklene sine nå.

Om hun får løpetid i løpet av mars, og løper med halvt års syklus, så vil neste komme i september igjen. Da vil 3 mnd etter det være desember (ergo lett å få hundepass etter operasjon og slikt). Da har hun akkurat fylt 2 år. Er det for tidlig for det mentalt synes dere, eller er hun gammel nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke lage duplikattråder, så håper jeg at jeg kan kuppe tråd litt her. :P

Men. Hvor tidlig kan man sterilisere en tispe synes dere? Når det ikke er snakk om livmorsbetennelse.

Jeg vurderer å få Noomi sterilisert, pga dette labbetullet. Og da er sterilisering en av mulighetene for at det skal roe seg. Hun er 15 mnd nå (imorgen faktisk), men ekstremt ung for alderen mentalt. Hun venter løpetid når som helst nå (hadde i starten av september), og har da disse furunklene sine nå.

Om hun får løpetid i løpet av mars, og løper med halvt års syklus, så vil neste komme i september igjen. Da vil 3 mnd etter det være desember (ergo lett å få hundepass etter operasjon og slikt). Da har hun akkurat fylt 2 år. Er det for tidlig for det mentalt synes dere, eller er hun gammel nok?

Bodil er også bare 15 mnd, men dyrlegen annbefalte å få det gjort før 2 løpetid (hun har på en måte hatt 2, men den første tror vi bare var en rar løpetid siden Tuva hadde det da, bare masse blod og ikke noe annet) for da er sjangsen null for en eller annen kreft tror jeg dem sa :lol: Hun venter også løpetid nå snart (det er snart 6 mnd siden forrige, men på unge hunder kan det jo ta endel lengre tid enn det) vi ble også annbefalt å kastrere hun pga potene og allergien hennes, og mest sannsynlig kommer forsikringen til å dekke det. De skulle helst ha gjort akkurat mellom 2 løpetider, men det gjorde ikke så mye at vi gjorde det nærme en (så lenge hun ikke oppfører seg rart, for da kan visst det "følge" med etter kastreringen? Bodil oppfører seg ihvertfall helt normalt )

Ojda, det var et langt og rart svar, håper du forstod noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil er også bare 15 mnd, men dyrlegen annbefalte å få det gjort før 2 løpetid (hun har på en måte hatt 2, men den første tror vi bare var en rar løpetid siden Tuva hadde det da, bare masse blod og ikke noe annet) for da er sjangsen null for en eller annen kreft tror jeg dem sa :lol: Hun venter også løpetid nå snart (det er snart 6 mnd siden forrige, men på unge hunder kan det jo ta endel lengre tid enn det) vi ble også annbefalt å kastrere hun pga potene og allergien hennes, og mest sannsynlig kommer forsikringen til å dekke det. De skulle helst ha gjort akkurat mellom 2 løpetider, men det gjorde ikke så mye at vi gjorde det nærme en (så lenge hun ikke oppfører seg rart, for da kan visst det "følge" med etter kastreringen? Bodil oppfører seg ihvertfall helt normalt )

Ojda, det var et langt og rart svar, håper du forstod noe :lol:

Har hun også sånne poter som Noomi? Med byller som væsker og slikt? Kanskje du kan kastrere først, så ser vi om det hjalp eller ikke. :P

Noomi er forsikret i Agria, så hun får ikke dekket operasjonen, men akkurat det driter jeg litt i sånn sett. Det viktigste er at hun har det bra tenker jeg. Penger kan man spare opp igjen sies det. :lol:

Noomi vil jo mest sannsynelig da ha fått tre løpetider. Jeg synes hun virker så ung nå for å kastreres, og tenker litt sånn at hun hadde blitt evig valp eller noe da. :lol: Ikke at jeg trur hun har planer om å bli voksen, for hun synes det å være minstemann i huset er noe som passer henne helt utmerket. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo ble kastrert ca 20 mnd gamme, men hun hadde alt hatt 4 løpetider da, og 4 inbildte svangerskap osv. Så kan hende det virket inn. Voksen ble hun aldri, men riesens er ikke akkurat kjent for å bli det før de bikker 8 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun også sånne poter som Noomi? Med byller som væsker og slikt? Kanskje du kan kastrere først, så ser vi om det hjalp eller ikke. :P

Noomi er forsikret i Agria, så hun får ikke dekket operasjonen, men akkurat det driter jeg litt i sånn sett. Det viktigste er at hun har det bra tenker jeg. Penger kan man spare opp igjen sies det. :lol:

Noomi vil jo mest sannsynelig da ha fått tre løpetider. Jeg synes hun virker så ung nå for å kastreres, og tenker litt sånn at hun hadde blitt evig valp eller noe da. :lol: Ikke at jeg trur hun har planer om å bli voksen, for hun synes det å være minstemann i huset er noe som passer henne helt utmerket. :lol:

Hu har ikke furunkolose, men biter seg til blods under potene og mellom tærne pga allergien. Jeg kan si ifra hvordan det går jeg :) Jeg vil gjerne ha den evige valpen min jeg :lol: Dyrlegen mente jeg skulle ringe Gjensidige først for å høre, men det er samme for meg, kastreres skal hun uansett hva forsikringsselskapet sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men jeg ville prøvd iallefall en syklus uten det hun reagerer på, siden det er fult mulig at hun ikke vil få flere utbrudd på rett mat.

Nei, det vil jeg ikke. tilfelle hun må gå i 6 mnd med plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, har dere koblet utbrudd mot hormoner? Hvis ikke, hvorfor i all verden skal de kasteres?

Vi har ikke koplet det med løpetid, enda. Men har snakket rundt med folk som har hatt schäfere med slike labbeplager, og som har det bedre etter kastrering. Derfor ønsker jeg at Noomi skal ha en løpetid til etter den som kommer nå når som helst, for å se om det kommer igjen rundt den eller ikke.

Men siden jeg bare har kastrert voksne tisper før, så vet jeg liksom ikke om i år allerede er bra eller ikke med tanke på mental utvikling evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hormonrelaterte utbrudd skal hun jo ikke plages i 6 mndr, og iallefall ikke når du får endret dietten hennes??

Hun er jo plaget hele tiden, men ekstra plaget før/under løpetid. Hun er jo allergisk mot en del annet bortsett fra mat og, bla husstøvmidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo plaget hele tiden, men ekstra plaget før/under løpetid. Hun er jo allergisk mot en del annet bortsett fra mat og, bla husstøvmidd.

Men når dere ikke har prøv diett- og vaskeendinger, hvordan kan dere være sikre på at hun vil bli plaget framover ved løpetid? Når immunforsvaret slipper å jobbe så hardt hver dag, er det fullt mulig hun ikke vil ha reaksjoner i forb med løpetid heller. Det er mulig dere "må" kastere senere, men jeg synes det er definitivt verdt å vente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere ikke har prøv diett- og vaskeendinger, hvordan kan dere være sikre på at hun vil bli plaget framover ved løpetid? Når immunforsvaret slipper å jobbe så hardt hver dag, er det fullt mulig hun ikke vil ha reaksjoner i forb med løpetid heller. Det er mulig dere "må" kastere senere, men jeg synes det er definitivt verdt å vente.

Jeg synes ikke det, når alternativet er 3-6 mnd med plager hvis det vi gjør nå ikke funker. Hun er jo også allergisk mot gress, ugress og div trær, så jeg synes det er en god ide å gjøre det nå før våren kommer (hun er allergisk mot en hel del andre ting og, bla sopp, mus, høymidd og insektspytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble hunden sterilistert når hun var ca 15 mnd og hadde da hatt en løpetid. Tror ikke steriliseringen hadde noen innvirkning på henne mentalt. Jeg har hørt at det er best å sterilisere de før den første løpetiden , dersom det ikke går så er det nest beste å sterilisere de før løpetid nr 2.

Hvis jeg noen gang kjøper en hund til så kommer jeg til å sterilisere den før første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble hunden sterilistert når hun var ca 15 mnd og hadde da hatt en løpetid. Tror ikke steriliseringen hadde noen innvirkning på henne mentalt. Jeg har hørt at det er best å sterilisere de før den første løpetiden , dersom det ikke går så er det nest beste å sterilisere de før løpetid nr 2.

Hvis jeg noen gang kjøper en hund til så kommer jeg til å sterilisere den før første løpetid.

Ikke for å angripe deg eller noe sånt, men hvorfor la hunden gjennomgå en såpass omfattende operasjon før det eventuelt blir problemer? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å angripe deg eller noe sånt, men hvorfor la hunden gjennomgå en såpass omfattende operasjon før det eventuelt blir problemer? :)

Nå er det noen år siden jeg undersøkte det så husker ikke tall lengre. Men det er en så pass stor andel av ukasterte hunder som får livmorkreft at jeg ikke tar sjansen på å vente til det eventuelt blir et problem. Er jo ikke sikkert at man oppdager det før det har gått for langt. Så lenge man ikke skal avle på dyrene mener jeg det beste er å sterilisere/kastere dyrene. Har diskutert det med flere dyrleger og har enda ikke møtt noen som ikke er enig i min begrunnelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg undersøkte det så husker ikke tall lengre. Men det er en så pass stor andel av ukasterte hunder som får livmorkreft at jeg ikke tar sjansen på å vente til det eventuelt blir et problem. Er jo ikke sikkert at man oppdager det før det har gått for langt. Så lenge man ikke skal avle på dyrene mener jeg det beste er å sterilisere/kastere dyrene. Har diskutert det med flere dyrleger og har enda ikke møtt noen som ikke er enig i min begrunnelse.

Aha! Er kreft i livmor vanlig altså? Tror ikke jeg har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...