Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Skjer det noe spennende på denne fronten? Gleder meg til skattepenger, da skal jeg sette opp 240 liters akvarie med mest sannsynlig malawiciklider, eller noen annen form for ciklider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Nææh lite her, akvariet står og går med noen tetraer og ancistruser. Bestilt lys og ny pumpe til det da, og når vi får flytta det over i andre stua (eller hvor jeg skal ha det) så tenker jeg å prøve å få tak i reker og snegler igjen. Drittlei tetraene, så venter egentlig på at de skal dø ut, men de er utrolig seigliva. De eldste har vært med fra jeg fikk karet, dvs snart fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk lei, hadde bare sykdom hele tiden, alle døde og et tomt akvarium står og tar opp plass i boden sammen med mye dyrt utstyr. Noen som vil kjøpe? Hehe :P Står i Bergen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Alle de fine rekene mine ble poff borte. Finner ikke noen grunn til at de skulle det. Men min gule anZi trives, nano fiskene trives og sneglene ynglet som snegler (noen dør andre kommer til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk lei, hadde bare sykdom hele tiden, alle døde og et tomt akvarium står og tar opp plass i boden sammen med mye dyrt utstyr. Noen som vil kjøpe? Hehe :P Står i Bergen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Var det ikke guppyer du satser på da? Da er det jo ikke rart til at du bare hadde sykdom hele tiden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var det ikke guppyer du satser på da? Da er det jo ikke rart til at du bare hadde sykdom hele tiden. :P 

Har tidligere hatt guppy i flere år uten sykdom. Men gikk over til endelers nå da, for å ha friskere fisk, men alt gikk rett vest selv med medisinering osv :) Men nå er jeg glad for det. Orker ikke styre med det /)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Minnet meg på at jeg faktisk må ta en oppryddning i karet mitt, men det er så vanskelig med sneglene syns jeg. Noen er jo pittesmå! Men jeg må vel kanskje regne med litt svinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kobbertetraene mine tar alt. Både egg og yngel. Så ganske stille i karet mitt. Meeeeeeeeen nå har jeg lovet bort tetraene :D Så da skal det bli mer liv her, vurderer nanofisk også - utvalget på fisk her i nordøsterdalen er heller labert, dyrebutikken er ikke spesielt interessert i å ta inn annet enn guppy og tetraer og gullfisker, men nanofisker kan jeg få tilsendt. Og reker og snegler.

Så om noen har reker/snegler og forsåvidt planter til overs, så er jeg veldig interessert.

De to sebrasneglene mine trives utmerket, så antar vannverdiene er fine for snegler. Fikk de to nye lyskildene til akvariet - venter på ny pumpe også, å nuh ser karet sånn ut.

13901954534_b01243d184.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

..Fortsetter fra AN.

Kort oppsummering. Skal kjøpe akvarie med dertil fisk. Har null peiling på både det ene og det andre, sånn egentlig. Akvariet blir kjøpt inn så fort jeg får gjort nok research.

Fikk jo et par tips i AN til hva jeg bør ha, men som seg hør og bør hadde det vært fint å vite noe konkret.

1. Siden det er så mye som trengs for å starte opp, bør jeg velge en komplett pakke eller kjøpe del for del? I gitarverdenen så er det slik at komplette pakker som regel er elendig, noe som gjør at jeg er utgangspunktet er skeptisk til pakkeløsninger. Isåfall kan noen gi tips på greie pakker evnt hver enkelt del?

2. Noen steder jeg kan skaffe research om fisk, utstyr og akvarium uten at man møter sterke meninger den ene eller andre veien? Leste et par tips sånn raskt og den som hadde skrevet teksten hadde fokusert på: 1. Vit hvem du kan stole på. 2. Vit hvem du ikke kan stole på. Tolker det dithen at man må være kildekritisk, men siden jeg ikke har noe grunnlag for en kritisk sans (fordi jeg vet så lite) så hadde det vært greit å få et spark i riktig retning.

3. Regelmessige kostnader. Hva er de, hvor mye er de? Antar det er relativt avhengig av størrelse og antall levende ting oppi der, men om noen kunne nevnt hva som kommer til å merkes økonomisk hadde det vært supert.

Kriteriene mine er at det skal være ferskvann og at ingen fisk skal lide. Økonomien spiller en rolle selvsagt, og akvarier til 10 - 20 000 er totalt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn!

Har et 350 liters akvarium med 12 spafisker, +/- 20 reker (av forskjellige, litt udefinerbare typer, men 10 av de skal være amano), to Black Ghost (som jeg prøver å bi kvitt, for det er visst for liten plass for dem etterhvert, men enn så lenge går det bra, så da får de bare være der, da) og i dag flytta det nettopp inn 5 røde og rosa posthornsnegler og 5 hvite og blå eplesnegler! Iiih! Håper de får unna litt alger, for vi har mye alger på grunn av han som bodde der tidligere. :P

Har ikke noen bilder, egentlig, fordi det ikke er noe fint med algene, men hvis dere ikke dreper meg fordi det er alger oppi, så kan jeg fikse bilder og, altså! :D

Edit: Har dessverre ikke noen tips til deg, Tommy! Er heeelt grønn på akvarium selv (derfor jeg stolte på dyrebutikken, og endte opp med de to spøkelsene som ikke burde vært der). Men, storkoser meg da, og lærer noe nytt hele tiden!

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@

Ferdigpakker på akvarium pleier å være helt kurrante, og definitivt billigere enn å kjøpe ting løst. Mitt beste tips, i tillegg til det med at jo større jo bedre, er å alltid sjekke fiskesorten på akvaforum.no før du kjøpe. Folk i dyrebutikk har desverre ofte veldig dårlig kunnskap om fiskene de selger og "selger" alt til alle, og "jooooooooooda det passer sååååååå fint sammen med..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på kangalfisk. Har veldig tykk hud på bena + eksem så hadde vært super å ha hjemme. Noen som aner noe om hold av disse? Har googlet lett, men ikke så mye å finne ved første øyekast.

Blir ikke før vi har flyttet i hus og har plass til tilpasset badekar fisken kan være i tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

..Fortsetter fra AN.

 

Kort oppsummering. Skal kjøpe akvarie med dertil fisk. Har null peiling på både det ene og det andre, sånn egentlig. Akvariet blir kjøpt inn så fort jeg får gjort nok research.

 

Fikk jo et par tips i AN til hva jeg bør ha, men som seg hør og bør hadde det vært fint å vite noe konkret.

 

1. Siden det er så mye som trengs for å starte opp, bør jeg velge en komplett pakke eller kjøpe del for del? I gitarverdenen så er det slik at komplette pakker som regel er elendig, noe som gjør at jeg er utgangspunktet er skeptisk til pakkeløsninger. Isåfall kan noen gi tips på greie pakker evnt hver enkelt del?

2. Noen steder jeg kan skaffe research om fisk, utstyr og akvarium uten at man møter sterke meninger den ene eller andre veien? Leste et par tips sånn raskt og den som hadde skrevet teksten hadde fokusert på: 1. Vit hvem du kan stole på. 2. Vit hvem du ikke kan stole på. Tolker det dithen at man må være kildekritisk, men siden jeg ikke har noe grunnlag for en kritisk sans (fordi jeg vet så lite) så hadde det vært greit å få et spark i riktig retning.

3. Regelmessige kostnader. Hva er de, hvor mye er de? Antar det er relativt avhengig av størrelse og antall levende ting oppi der, men om noen kunne nevnt hva som kommer til å merkes økonomisk hadde det vært supert.

 

Kriteriene mine er at det skal være ferskvann og at ingen fisk skal lide. Økonomien spiller en rolle selvsagt, og akvarier til 10 - 20 000 er totalt uaktuelt.

Jeg syns sånne pakker er helt greie jeg. Etter min erfaring er nanoakvarium like lett som 180 literen, men de aller fleste sier at jo større jo enklere, så det er sikkert ett greit råd å følge :P Større balje gir mer valgmulighet når det kommer til fisk ihvertfall :)

Akvaforum.no er ett godt sted å skaffe seg kunnskap. Dyrebutikker er ikke det.

Å ha akvarium er ganske billig. Veldig billig egentlig. Om man ikke hele tida kjøper ny fisk (så det er billigere å ha ett velfungerende akvarium :P). Å skaffe seg akvarium er relativt dyrt, alt ettersom hvor stort og hvordan fisk du ønsker. Jeg har kjøpt to av mine akvarier brukt på finn.no. Planter og noe fisk går det an å få billigere på rubrikkannonser på akvaforum. Mitt heteste tips er å ikke ha for mange fisk og ikke alt for mange arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn!

Har et 350 liters akvarium med 12 spafisker, +/- 20 reker (av forskjellige, litt udefinerbare typer, men 10 av de skal være amano), to Black Ghost (som jeg prøver å bi kvitt, for det er visst for liten plass for dem etterhvert, men enn så lenge går det bra, så da får de bare være der, da) og i dag flytta det nettopp inn 5 røde og rosa posthornsnegler og 5 hvite og blå eplesnegler! Iiih! Håper de får unna litt alger, for vi har mye alger på grunn av han som bodde der tidligere. :P

Har ikke noen bilder, egentlig, fordi det ikke er noe fint med algene, men hvis dere ikke dreper meg fordi det er alger oppi, så kan jeg fikse bilder og, altså! :D

Edit: Har dessverre ikke noen tips til deg, Tommy! Er heeelt grønn på akvarium selv (derfor jeg stolte på dyrebutikken, og endte opp med de to spøkelsene som ikke burde vært der). Men, storkoser meg da, og lærer noe nytt hele tiden!

Black ghost er kjempekule, men man MÅ ha plass - de er jo carnivore og spiser det meste annet i karet, samt at de blir rimelig digre etterhvert. Vi forsikret oss alltid om at forholdene lå til rette før vi solgte spesiell fisk. Hadde f.eks. en kunde som ville blande koi, malawi og noe andre greier bare fordi fargene var kule. Nei, sa vi da. :P

Vi har to kar stående med malawi, yngel og voksne, men tror det skal bort, så hvis noen ønsker seg malawi er det bare å rope ut (Vestfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black ghost er kjempekule, men man MÅ ha plass - de er jo carnivore og spiser det meste annet i karet, samt at de blir rimelig digre etterhvert. Vi forsikret oss alltid om at forholdene lå til rette før vi solgte spesiell fisk. Hadde f.eks. en kunde som ville blande koi, malawi og noe andre greier bare fordi fargene var kule. Nei, sa vi da. :P

Ja, skulle ønske de på Akvariekjellern gjorde det, og. Har hørt så mye bra om de, også gjør det her. I tillegg var de ufine på telefonen da jeg ringte for å høre om jeg kunne levere dem tilbake. Jaja, de har oppført seg fint nå, de spøkelsene, og hvis jeg bare får tak i dem på mandag, så flytter de til et nytt hjem - til hvert sitt akvarium. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle ønske de på Akvariekjellern gjorde det, og. Har hørt så mye bra om de, også gjør det her. I tillegg var de ufine på telefonen da jeg ringte for å høre om jeg kunne levere dem tilbake. Jaja, de har oppført seg fint nå, de spøkelsene, og hvis jeg bare får tak i dem på mandag, så flytter de til et nytt hjem - til hvert sitt akvarium. :)

Det er nok det beste at de får bo hver for seg, ja :) Så kan du få plass til masse annet spennende istedenfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black ghost er kjempekule, men man MÅ ha plass - de er jo carnivore og spiser det meste annet i karet, samt at de blir rimelig digre etterhvert. Vi forsikret oss alltid om at forholdene lå til rette før vi solgte spesiell fisk. Hadde f.eks. en kunde som ville blande koi, malawi og noe andre greier bare fordi fargene var kule. Nei, sa vi da. :P

Vi har to kar stående med malawi, yngel og voksne, men tror det skal bort, så hvis noen ønsker seg malawi er det bare å rope ut (Vestfold).

Malawi var fine! (i hvert fall ifølge kjapt google søk, har de et mer spesifikt navn? På akvaforum kom det opp mye forskjellig når jeg søkte på Malawi) Hvordan er de å holde? Enkle? Er det ferskvannsfisk? (Noob delux)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malawi var fine! (i hvert fall ifølge kjapt google søk, har de et mer spesifikt navn? På akvaforum kom det opp mye forskjellig når jeg søkte på Malawi) Hvordan er de å holde? Enkle? Er det ferskvannsfisk? (Noob delux)

Ferskvannsfisk, og ikke noe for nybegynnere. :) Krever littt oppfølging, og andre vannverdier. :) I tillegg til relativt stor plass (bør etter min mening ikke holdes i under 200 l kar). :)

@SoppenCamilla What? Var de ufine når du ringte? Så utrolig lite profft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla What? Var de ufine når du ringte? Så utrolig lite profft!

Jaa, var ikke noe særlig. Hun fnøys av det jeg sa, og påstod at de bare leker. Nevnte at hun har fire stykker på 220 liter, så mine to har det fint på 350 liter. Kom med en HAUG av bortforklaringer og selvmotsigelser, og avslutta med: "Ja, men hvis du absolutt MÅ levere dem tilbake, så får du gjøre det, da!" Og jeg hadde gjort det, hadde jeg bare fått tak i de småjævlene. :P Men jeg gadd ikke stresse med det, for jeg orker ikke forholde meg til de folka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvannsfisk, og ikke noe for nybegynnere. :) Krever littt oppfølging, og andre vannverdier. :) I tillegg til relativt stor plass (bør etter min mening ikke holdes i under 200 l kar). :)

@SoppenCamilla What? Var de ufine når du ringte? Så utrolig lite profft!

Da utgår de med glans :P Blir nok ikke så stort som 200Liters her gitt :P Og vil ha enkle fisker til å begynne med når jeg engang finner på å skaffe akvarium igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle ønske de på Akvariekjellern gjorde det, og. Har hørt så mye bra om de, også gjør det her. I tillegg var de ufine på telefonen da jeg ringte for å høre om jeg kunne levere dem tilbake. Jaja, de har oppført seg fint nå, de spøkelsene, og hvis jeg bare får tak i dem på mandag, så flytter de til et nytt hjem - til hvert sitt akvarium. :)

Åh i allverden - trodde akvariekjellern var mer proffe enn som så. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...