Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste valpekurs i Oslo?


LilleLi
 Share

Recommended Posts

Det kommer jo litt an på hva slags metoder du vil bruke, og om avstand er viktig.

Selv har jeg gått kurs hos Hundeakademiet, Side ved side, Canis, Hund i Sentrum og Familiehunden (av de som fortsatt driver i byen). Det som er viktig for meg er små grupper, og instruktører som kan se litt lengre enn læreboken ift. individuell oppfølging.

Hundeakademiet, Side ved side og Familiehunden er noen av de beste der, var ganske fornøyd med Canis også (men lærte ikke så mye på valpekurset egentlig, siden vi har klikkertrent i 5 år før det). Side ved side har vel ikke valpekurs, men de andre har jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å holde seg unna Oslo Hundeskole.

De roter for mye, og instruktørene har veldig forskjellig måte å jobbe på.

Jeg var veldig fornøyd med valpekurset, mindre fornøyd med grunnkurset (ble plassert sammen en haug av fullstendig utrente problemunghunder med min superflinke valp)

Hverdagslydigheten ble jeg rett og slett veldig misfornøyd med.. Vi ble bedt om å kjøpe dressurlenke hele gjengen.

Neste kurskveld skulle vi ta på hunden dette og gå mot en matskål full av pølser.. Når hunden begynte å trekke mot matskåla skulle vi rive hardt i båndet..

Det var selvsagt grunn til å aldri melde seg på et nytt kurs der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble bedt om å kjøpe dressurlenke hele gjengen.

Neste kurskveld skulle vi ta på hunden dette og gå mot en matskål full av pølser.. Når hunden begynte å trekke mot matskåla skulle vi rive hardt i båndet..

Det var selvsagt grunn til å aldri melde seg på et nytt kurs der.

Jeg er også blitt frarådet å melde meg på der, av noe av samme grunnen. Instruktøren på det ene kurset hadde bedt dem alle om å nykke hardt i båndet hver gang hunden var ulydig eller ikke fulgte med, og han hadde også løftet opp en av hundene og ristet den ordentlig da den ikke hørte!

De er strøket fra min liste iallefall..

Skal på grunnkurset til Hund i sentrum, og ser frem til det. Ryddige avtaler, små grupper (6-8 stk) og interessert og dyktig innehaver. Kan ikke si noe om selve kursinnholdet ennå, men inntrykket så langt er bra! Ble anbefalt disse av en kollega som sa at hun hadde vært på masse kurs, men at hun ikke fikk ordentlig hjelp og oppfølging før hun kom til Hund i sentrum. Så håper det svarer til forventningene :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Knut pedersen hos familehunden.no. Vi har tatt alle kursene hos han, og er veldig fornøyd med treningsmetodene som brukes :) I tillegg er det små grupper slik at du får mye hjelp og veiledning hvis du trenger.

www.familiehunden.no

Ja Familiehunden er veldig bra, anbefaler det sterkt! :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tusen takk for flotte svar! Hadde tenkt at Oslo hundeskole var noe bra, men tydligvis ikke! :blink:

*sukk* for en lettelse dette var! :sweat: Da blir det Familiehunden på meg og valpen! :D

Så enkelt er det ikke skjønner du, for alt er avhengig av hvilken kompetanse instruktøren din har. Jeg mener det er mange flinke folk i Oslo Hundeskole jeg, men at det er noen få som ødelegger for mange andre.

Jeg personlig ville ikke valgt å gå på kurs hos Familiehunden om jeg hadde ambisjoner om å konkurrere med hunden min på et senere tidspunkt, men det er meg.

Edit: Jeg syns forøvrig det er en uting at folk referer til rykter de har hørt om forskjellige instruktører. En ting er hva man personlig har sett eller opplevd men sånt hear-say syns jeg er unødvendig for man har ikke selv sett situasjonen som har oppstått eller nyansene. Dessuten så har de fleste hundeskolene utskifting av instruktører med ujevne mellomrom, de kommer da fra andre hundeskoler, så de som var i Oslo Hundeskole for ett år siden, kan godt være i Hund i sentrum nå, som eksempel på at det er ikke hundeskolen i seg selv som representerer kurset, det er instruktøren.

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke skjønner du, for alt er avhengig av hvilken kompetanse instruktøren din har. Jeg mener det er mange flinke folk i Oslo Hundeskole jeg, men at det er noen få som ødelegger for mange andre.

Jeg personlig ville ikke valgt å gå på kurs hos Familiehunden om jeg hadde ambisjoner om å konkurrere med hunden min på et senere tidspunkt, men det er meg.

Edit: Jeg syns forøvrig det er en uting at folk referer til rykter de har hørt om forskjellige instruktører. En ting er hva man personlig har sett eller opplevd men sånt hear-say syns jeg er unødvendig for man har ikke selv sett situasjonen som har oppstått eller nyansene. Dessuten så har de fleste hundeskolene utskifting av instruktører med ujevne mellomrom, de kommer da fra andre hundeskoler, så de som var i Oslo Hundeskole for ett år siden, kan godt være i Hund i sentrum nå, som eksempel på at det er ikke hundeskolen i seg selv som representerer kurset, det er instruktøren.

Hm, ja du har rett med det ang å høre på rykter, ofte legger man litt ekstra til på historien men det er tydelig at de som var på Oslo hundeskole ikke likte seg der noe særlig? Har ikke selv vært på noen av de kursene så jeg vet ikke. Flere som anbefalte familiehunden. Helst vil jeg være med en liten gruppe. Er ikke familiehunden noe bra sted om man er interessert i å konkurrere på et senere tidspunk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hm, ja du har rett med det ang å høre på rykter, ofte legger man litt ekstra til på historien men det er tydelig at de som var på Oslo hundeskole ikke likte seg der noe særlig? Har ikke selv vært på noen av de kursene så jeg vet ikke. Flere som anbefalte familiehunden. Helst vil jeg være med en liten gruppe. Er ikke familiehunden noe bra sted om man er interessert i å konkurrere på et senere tidspunk?

Jeg syns ikke det, fordi de fokuserer ikke på "pirk", så flere av mine elever som har gått kurs der, har måtte bruke mye tid på å rette opp i skeive holdter, dobbelt kommandoer og mye kroppspråk. Desverre så har ikke instruktørene konkurranseerfaring selv og kan ikke hjelpe kursdeltagerne på det punktet. Men om man ikke har planer om å konkurrere eller har ambisjoner innen hundesporter så er det sikkert et koselig sted å gå på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo snakk om valpekurs, og ikke lydighetskurs, så mye av det gråtass nevner som "pirk" inngår uansett ikke på valpekurset :)

Det er jo helt avhengig av hvor man går og hvilke instruktører man har det da. Jeg kan ikke fatte hvorfor man skal lære en hund på valpekurs å sitte skeivt, når man like enkelt kan lære den å sitte rett fra første trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt avhengig av hvor man går og hvilke instruktører man har det da. Jeg kan ikke fatte hvorfor man skal lære en hund på valpekurs å sitte skeivt, når man like enkelt kan lære den å sitte rett fra første trening.

Hva mener du med å sitte skeivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva mener du med å sitte skeivt?

At den ikke sitter ved siden av eier på venstre side f eks. Ja det er mange som ikke bryr seg om det når hunden er 10-12 uker, men det er ganske mange som utvikler sin hundeinteresse etterhvert som de har hund og som da må slite eviglang tid senere for å lære hunden noe som jeg personlig mener er elementær basiskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ikke sitter ved siden av eier på venstre side f eks. Ja det er mange som ikke bryr seg om det når hunden er 10-12 uker, men det er ganske mange som utvikler sin hundeinteresse etterhvert som de har hund og som da må slite eviglang tid senere for å lære hunden noe som jeg personlig mener er elementær basiskunnskap.

Ja sånn ja. Men på valpekurs lærer man vel ikke at hunden skal sitte rett ved eiers venstre side? Der lærer man vel bare at hunden skal kunne sitte, og når man lærer det inn er vel hundens posisjon rett foran deg? For det å sitte ved eierens venstre side er vel bare noe man må kunne om man skal drive med lydighet? Og som jeg trodde man lærte på videregående kurs f.eks ett lydighetskurs?

Isåfall, på familehunden i Oslo (er vel bare knut som har kursene der), så lærer man iallefall bare at hunden skal sitte, og ikke at hunden skal lære seg å sitte ved eiers venstre side. Og når valpen har lært å sitte, kan man lære den å sitte ved eiers venstre fot hvis man ønsker det. Da har man vel ikke ødelagt noe som man må rette opp i senere tid slik som du skriver? Bare spørr av ren nysgjerrighet, jeg er ingen ihugga lydighetsfan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått kurs både hos Oslo Hundeskole, DinBesteVenn og Familiehunden.

Å min klare favoritt er DinBesteVenn. Det kan hende man er uheldig å kommer i en stor gruppe. Men

da hadde de også med seg hjelpeinstruktører som gikk rundt å hjalp til.

Hvis man har tenkt å konkurrere så hadde jeg sagt fra om dette til Instruktøren du har på kurset. Mange som

går på kurs går på kurs for å lære å trene familiehunden og ikke konkurranse hunden. Men hvertfall hos DBV

så har jeg sagt fra at jeg skal konkurrere så jeg vil være nøye på hvordan hunden sitter osv.

Når man har gått valpekurs, grunnkurs og Vidregående1 kurs hos DBV så kan man trene i treningsgruppa gratis 1 gang i uka.

Den dagen bruker jeg mest for å miljøtrene min hund. Den skal kunne ignorere andre hunder osv.. Helt super synes jeg. Instruktøren på Lørenskog vet jeg holder på med Lydighet og Rallylydighet, så hun har god peiling. Han på Rosenholm er også stødig på lydighet og super instruktør i spor osv.

For min del ble det for mye fokus på klikkeren hos familiehunden, jeg liker klikkeren men jeg orker ikke trene inn alt med klikker.

Oslo Hundeskole var jeg heldig med valpeinstruktøren, men dessverre ikke så heldig med de 2 neste kursene. Da ble det mye napping i bånd, tråkking på bånd og nei, fy osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja sånn ja. Men på valpekurs lærer man vel ikke at hunden skal sitte rett ved eiers venstre side? Der lærer man vel bare at hunden skal kunne sitte, og når man lærer det inn er vel hundens posisjon rett foran deg? For det å sitte ved eierens venstre side er vel bare noe man må kunne om man skal drive med lydighet? Og som jeg trodde man lærte på videregående kurs f.eks ett lydighetskurs?

Isåfall, på familehunden i Oslo (er vel bare knut som har kursene der), så lærer man iallefall bare at hunden skal sitte, og ikke at hunden skal lære seg å sitte ved eiers venstre side. Og når valpen har lært å sitte, kan man lære den å sitte ved eiers venstre fot hvis man ønsker det. Da har man vel ikke ødelagt noe som man må rette opp i senere tid slik som du skriver? Bare spørr av ren nysgjerrighet, jeg er ingen ihugga lydighetsfan ;)

Nå er vi veldig OT her, men jeg skal ta det kjapt: Hvis du lærer hunden din at sitt er i nærheten av deg og hunden får 300 repitisjoner på det fram til den er f.eks 2 år, så må man bruke til sammenligning ca 900 repitisjoner på at den skal sitte på venstre side. Det er verdifull treningstid man kunne brukt til å trene øvelser, momenter etc om hunden hadde fra den var liten lært at det var venstre side som var belønningsutløsende. For valpen så spiller det ingen rolle hvor rumpa detter ned så lenge den får en belønning for utløst adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi veldig OT her, men jeg skal ta det kjapt: Hvis du lærer hunden din at sitt er i nærheten av deg og hunden får 300 repitisjoner på det fram til den er f.eks 2 år, så må man bruke til sammenligning ca 900 repitisjoner på at den skal sitte på venstre side. Det er verdifull treningstid man kunne brukt til å trene øvelser, momenter etc om hunden hadde fra den var liten lært at det var venstre side som var belønningsutløsende. For valpen så spiller det ingen rolle hvor rumpa detter ned så lenge den får en belønning for utløst adferd.

Ja ok. Da forstår jeg. Men er det slik på andre valpekurs at instruktørene lærer valpeeierne at valpen skal sitte på venstre side av eieren istedenfor "vanlig" sitt foran eier? For da har jeg lært noe nytt. Men da ser jeg behovet for å si ifra dette til instruktøren på valpekurs at man har planer om å drive med lydighet, og at man derfor vil lære valpen å sitte ved eiers venstre side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja ok. Da forstår jeg. Men er det slik på andre valpekurs at instruktørene lærer valpeeierne at valpen skal sitte på venstre side av eieren istedenfor "vanlig" sitt foran eier? For da har jeg lært noe nytt. Men da ser jeg behovet for å si ifra dette til instruktøren på valpekurs at man har planer om å drive med lydighet, og at man derfor vil lære valpen å sitte ved eiers venstre side ;)

Nå vet ikke jeg hva alle andre instruktører gjør, men det er ihvertfall helt vanlig på mine valpekurs. Og som sagt litt av problemet med å gå på kurs hos instruktører som syns lp er sirkus, er om man unngår flere slike feller. Men som sagt om man ikke har ambisjoner om konkurranse eller hundesport, så er det sikkert helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva alle andre instruktører gjør, men det er ihvertfall helt vanlig på mine valpekurs. Og som sagt litt av problemet med å gå på kurs hos instruktører som syns lp er sirkus, er om man unngår flere slike feller. Men som sagt om man ikke har ambisjoner om konkurranse eller hundesport, så er det sikkert helt supert.

OK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt avhengig av hvor man går og hvilke instruktører man har det da. Jeg kan ikke fatte hvorfor man skal lære en hund på valpekurs å sitte skeivt, når man like enkelt kan lære den å sitte rett fra første trening.

Det er jeg helt enig i. Jeg gikk på valpekurs med Babs da hun var lita, og da gikk det jo i sitt og kontakt FORAN fører. Og herremintid hvor lang tid jeg brukte for å få trent inn en rett og fin sitt når vi skulle begyne å trene for konkurranse.

For det å sitte ved eierens venstre side er vel bare noe man må kunne om man skal drive med lydighet? Og som jeg trodde man lærte på videregående kurs f.eks ett lydighetskurs?

Man får såååå mye gratis om man begynner med dette når valpen er allerede 8 uker gammel og ikke venter til hunden er ett år og har lært at man sitter foran. Man får himla lett en skeiv sitt dersom man skal begynne med dette i ettertid og ikke tar det fra starten av. Som sagt sleit jeg lenge med det på gamlemor - guttungen her i huset startet jeg med å sitte på min venstre side allerede da han kom i hus 8 uker gammel, og jeg vil påstå det har bidratt til at han har en helt annen og bedre innsitt enn det gamlemor noen sinne fikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på noen kurs selv, men jeg mer eller mindre vokste opp på hundeleir på Oslo Hundeskole og jeg syntes de var utrolig bra. Min erfaring med dem er at de balanserer belønning og korreksjon veldig godt. Om dette stemmer ennå (mer enn ti år siden jeg var på leir) er umulig for meg å vite, men jeg veit at Geir Marring og kona hans er dyktige hundefolk og alle jeg kjenner som har gått kurs der er både fornøyde og flinke etterpå.

Det er en feit sjanse for at jeg går på kurs med dem når jeg endelig får hunden min til høsten :) Nettopp fordi der er de nøye. Jeg mener også at det er viktig å lære hvordan man korrigerer hund fordi dette ikke er noe man automatisk gjør riktig, og det er bedre å lære det fra en som kan det enn å få beskjed om at sånt gjør man ikke og så gjøre det helt feil den dagen man trenger det av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva alle andre instruktører gjør, men det er ihvertfall helt vanlig på mine valpekurs. Og som sagt litt av problemet med å gå på kurs hos instruktører som syns lp er sirkus, er om man unngår flere slike feller. Men som sagt om man ikke har ambisjoner om konkurranse eller hundesport, så er det sikkert helt supert.

Hvor er du instuktør? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...