Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste valpekurs i Oslo?


LilleLi
 Share

Recommended Posts

Jeg tar valpekurs på hundeakademiet akkurat nå. Holder på med kommandoene Sitt (som er foran), På plass (som er på venstre side), samt en del innkalling, gå fint i bånd, kontakt, samt noe som jeg ikke husker helt. Har vært på 5 av 7 timer nå, og det er 2 instruktører som har ca 5 elever hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar valpekurs på hundeakademiet akkurat nå. Holder på med kommandoene Sitt (som er foran), På plass (som er på venstre side), samt en del innkalling, gå fint i bånd, kontakt, samt noe som jeg ikke husker helt. Har vært på 5 av 7 timer nå, og det er 2 instruktører som har ca 5 elever hver.

Hva syns du om hundeakademiet så langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Altså, selvom hunden lærer å sette seg forran deg er det 0 problem å lære den korrekt utgangstilling, det er iallefall min erfaring. Ida, forrige bc'n jeg hadde hadde jeg med på hund til fordypning på VGS, Oslo hundeskole er instruktører der. Ida ble rå på å gå forran meg med kontakt, og sette seg når jeg stoppet, men jaggu ble hu ikke god på innsitt på venstre side også :)

Når det gjelder Oslo hundeskole er min erfaring at instruktørene har litt forskjellige treningsmetoder (det merka vi som gikk hundelinja veldig godt iallefall, til tider ble det litt småflaut. Ene instruktøren sier at person x skal gjøre det, mens den andre sier at person x IKKE får lov til å gjøre det, og omvendt) ) og at noen også sier noe i teorien, men gjør det motsatte i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi veldig OT her, men jeg skal ta det kjapt: Hvis du lærer hunden din at sitt er i nærheten av deg og hunden får 300 repitisjoner på det fram til den er f.eks 2 år, så må man bruke til sammenligning ca 900 repitisjoner på at den skal sitte på venstre side. Det er verdifull treningstid man kunne brukt til å trene øvelser, momenter etc om hunden hadde fra den var liten lært at det var venstre side som var belønningsutløsende. For valpen så spiller det ingen rolle hvor rumpa detter ned så lenge den får en belønning for utløst adferd.

Her :D

Veldig OT; men jeg "angrer" meg veldig på at jeg ikke var på sonen, og heller ikke hørte på en liten "sangfugl" som anbefalte meg å spandere på meg en reise ned hit når GG var 4-6mnd'r... Spørs om Gråtass ikke kommer til å måtte slite seg igjennom nyinnlæring på hund og helst fører når det blir litt varmere i været :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så enkelt er det ikke skjønner du, for alt er avhengig av hvilken kompetanse instruktøren din har. Jeg mener det er mange flinke folk i Oslo Hundeskole jeg, men at det er noen få som ødelegger for mange andre.

Jeg personlig ville ikke valgt å gå på kurs hos Familiehunden om jeg hadde ambisjoner om å konkurrere med hunden min på et senere tidspunkt, men det er meg.

Edit: Jeg syns forøvrig det er en uting at folk referer til rykter de har hørt om forskjellige instruktører. En ting er hva man personlig har sett eller opplevd men sånt hear-say syns jeg er unødvendig for man har ikke selv sett situasjonen som har oppstått eller nyansene. Dessuten så har de fleste hundeskolene utskifting av instruktører med ujevne mellomrom, de kommer da fra andre hundeskoler, så de som var i Oslo Hundeskole for ett år siden, kan godt være i Hund i sentrum nå, som eksempel på at det er ikke hundeskolen i seg selv som representerer kurset, det er instruktøren.

Jeg er litt enig i det med at det avhenger av instruktør, og at det er utskiftninger. Samtidig så vil jeg si at en god hundeskole er nøye med hvilke instruktører de bruker, og at de instruktørene følger en viss retningslinje/filosofi, og at man er noenlunde enige i hvordan man gjør ting. Det å ha en pølsetante og en fuglehundtrener i samme hundeskole (som, satt på spissen, synes å være tilfellet hos OH) gjør at man ikke kan stole på hva man ender opp med og hva man kan forholde seg til.

Jeg satser heller på hundeskoler som har en tydelig filosofi, og bruker trenere som holder seg til den filosofien. Det trenger ikke å være at metodene er 100% like, men man kan helst være enige om hvorvidt man banker bikkja til lydighet eller belønner den.

Når det gjelder rykter, så har jeg hørt altfor mye om OH. Jeg har hørt både positive og negative rykter om de fleste hundeskolene, men som alltid avhenger det såklart av deltagerens forventninger og synspunkter, og det er som oftest minst to sider av en sak. Likevel spør jeg ofte om andres erfaringer når de har gått ulike kurs, og OH er definitivt den hundeskolen jeg har hørt mest dårlig om. Det kan såklart være fordi de er en stor og kjent hundeskole også, men motsetningene i hvordan ulike instruktører jobber der er ikke en fordel for dem. Det er heller ikke snakk om at jeg kjenner noen som hørte om noen som, men folk jeg trener sammen med som selv har gått kurs der (og flerparten velger heller andre aktører framover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...