Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattis - min blå dølahingst


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

*klippe*

Nei, jeg har ikke merket noen problemer med synet til Mattis så langt. Men han er jo en liten klippe også. En gang stod han bundet utenfor en stall da det var veldig sterk vind. Plutselig fyker presenningen av et lastebillass med flis (stor pressenning på ca 4x8 m) rett på og over Mattis - han bare stod der og var fornøyd. Hehe, eller kanskje han ER blind? :D

Jeg husker en kaldblods som stod i Sørkedalen i Oslo på midten av 90-tallet som likner på Dally Munter. En stor hest som ble ridd av en mann. Kan det være samme hest, tro? YODEL! Husker du? Likner ikke den på han som sto i samme stall som Amigo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Var det inntrykket av navnet jeg også har Blir nok hest(er) når jeg har fått skaffet meg drømme huset/småbruk!

Det er bare å komme og låne når gampen er ridbar!

Han ser litt ut som en sånn hest fra prinsesse bøker for små barn. Helt nydelig hest, altså.

Nei, jeg har ikke merket noen problemer med synet til Mattis så langt. Men han er jo en liten klippe også. En gang stod han bundet utenfor en stall da det var veldig sterk vind. Plutselig fyker presenningen av et lastebillass med flis (stor pressenning på ca 4x8 m) rett på og over Mattis - han bare stod der og var fornøyd. Hehe, eller kanskje han ER blind? :D

Jeg husker en kaldblods som stod i Sørkedalen i Oslo på midten av 90-tallet som likner på Dally Munter. En stor hest som ble ridd av en mann. Kan det være samme hest, tro? YODEL! Husker du? Likner ikke den på han som sto i samme stall som Amigo?

Ja, det er Dallyen. Han sto i Sørkedalen og var eid av en mann. Minnes det var han mannen vi solgte han til.

Dallyen var en fin gutt han, han kastet meg av så det sang etter en gang, fordi han plutselig ble så veldig glad...Også måtte han hoppe så høyt han kunne over alle vanndammer *ler*

Han var i tillegg en drøm med føll, han tok på seg en 'reservemamma' - rolle, har aldri sett en vallak være så 'moderlig' noen gang. Fin fyr, godt han fikk et langt og godt liv.

Edit: hvis jeg ikke husker feil var den mannen litt sånn i overkant opptatt av cowboyer? Det var derfor han ønsket seg dallyen,,, Han var stor og så ut som en cowboyhest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare hesten. Men vi flytter etter alt å dømme til Vestfold etterhvert.

HYYYYYYL! Flytt til Sandefjord, jeg vil kooooose meeeeed! :heart:

Han er nydelig!

Men jeg lurer på en ting, du sa at når du ser det ene bildet av faren, så har du ikke lyst til å kastrere han. Hvorfor? Fordi du ønsker å avle på han, eller blir de annerledes (i utseendet) når de blir vallaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Dallyen. Han sto i Sørkedalen og var eid av en mann. Minnes det var han mannen vi solgte han til.

Dallyen var en fin gutt han, han kastet meg av så det sang etter en gang, fordi han plutselig ble så veldig glad...Også måtte han hoppe så høyt han kunne over alle vanndammer *ler*

Han var i tillegg en drøm med føll, han tok på seg en 'reservemamma' - rolle, har aldri sett en vallak være så 'moderlig' noen gang. Fin fyr, godt han fikk et langt og godt liv.

Edit: hvis jeg ikke husker feil var den mannen litt sånn i overkant opptatt av cowboyer? Det var derfor han ønsket seg dallyen,,, Han var stor og så ut som en cowboyhest..

Nei, så moro, da! Jeg husker ikke så mye om mannen, men det kan sikkert stemme. Det var liksom ingen mann i hvit ridebukse og flosshatt, liksom. Vanskelig å glemme Dallyen, selv om jeg ikke husket navnet hans. En veldig spesiell hest. Han sto der både da jeg gikk på rideskole og senere da jeg red Yodels haflinger Amigo en gang i uka.

HYYYYYYL! Flytt til Sandefjord, jeg vil kooooose meeeeed! :heart:

Han er nydelig!

Men jeg lurer på en ting, du sa at når du ser det ene bildet av faren, så har du ikke lyst til å kastrere han. Hvorfor? Fordi du ønsker å avle på han, eller blir de annerledes (i utseendet) når de blir vallaker?

Har egentlig allerede kjøpt på Tjøme, men det er litt problemer rundt det praktiske da selger har solgt skinnet før bjørnen var skutt, kan du si. Men det er bare å komme og besøke om når det går i boks.

Om Mattis skulle forblitt hingst, så er det ikke med avl i tankene, men på grunn av testosteronet som er i omløp, så er hingstene flottere å se på enn vallaker (som regel). Men det er jo mye mer upraktisk å ha en hingst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Kensington Gate' timestamp='1316169449' post='1127705

Nei, så moro, da! Jeg husker ikke så mye om mannen, men det kan sikkert stemme. Det var liksom ingen mann i hvit ridebukse og flosshatt, liksom. Vanskelig å glemme Dallyen, selv om jeg ikke husket navnet hans. En veldig spesiell hest. Han sto der både da jeg gikk på rideskole og senere da jeg red Yodels haflinger Amigo en gang i uka.

Så gøy!

Han var spesiell ja..Moren hans (Alvim Jenta) var ei skikkelig merr, men søsteren hans - Tor Jenta - var hjertehesten min.

Vi hadde et utrolig nært forhold, noen ganger bare utførte hun ting jeg tenkte. Dessverre døde hun av en infeksjon bare 8 år gammel.

Ca 6 år senere møtte jeg en 'synsk' gammel dame (bestemoren til en kompis) som sa jeg hadde en stor brun hest med hvitt bliss gående bak meg! :o Jeg tror jo ikke på skytsengler og sånt, men jeg ble nesten overbevist en stund.

Jeg mistenker at kompisen min må ha fortalt henne om Tor Jenta, men han nekter den dag i dag *ler*

Om Mattis skulle forblitt hingst, så er det ikke med avl i tankene, men på grunn av testosteronet som er i omløp, så er hingstene flottere å se på enn vallaker (som regel). Men det er jo mye mer upraktisk å ha en hingst.

Men hva hvis du kasterer han sent? Jeg kastererte ikke varmblodsen min før han var 3,5 år og han beholdt hingstepreget. Dessverre beholdt han noen av hingstefaktene også, men Matti er jo en grei gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy!

Han var spesiell ja..Moren hans (Alvim Jenta) var ei skikkelig merr, men søsteren hans - Tor Jenta - var hjertehesten min.

Vi hadde et utrolig nært forhold, noen ganger bare utførte hun ting jeg tenkte. Dessverre døde hun av en infeksjon bare 8 år gammel.

Ca 6 år senere møtte jeg en 'synsk' gammel dame (bestemoren til en kompis) som sa jeg hadde en stor brun hest med hvitt bliss gående bak meg! :o Jeg tror jo ikke på skytsengler og sånt, men jeg ble nesten overbevist en stund.

Jeg mistenker at kompisen min må ha fortalt henne om Tor Jenta, men han nekter den dag i dag *ler*

Morsom historie! Jeg tror ikke på sånne ting heller, men det er jo veldig koselig, da.

Men hva hvis du kasterer han sent? Jeg kastererte ikke varmblodsen min før han var 3,5 år og han beholdt hingstepreget. Dessverre beholdt han noen av hingstefaktene også, men Matti er jo en grei gutt?

Ja, per i dag oppfører han seg som en vallak, men nå har han ikke sett hopper siden i vår. Når det er sagt, har han ikke så mye hingstepreg nå. Får ta en løpende vurdering, men jeg vil tro jeg kastrerer ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hingster er jo flottest, uten tvil :) Jeg trente en islandshest en gang i tiden, han ble kastrert sent, og hadde det typiske hingstepreget når han ble vallak også - peneste ponnisen det :heart:

Hvis du er interessert i akademisk, kommer stefanie staudinger til nesbyen i desember. Det er fullt mulig å være teorideltager, det er planen min ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Jeg har også drevet sånn smått med akademisk. Også synes jeg det var et kult kjøp, jeg er litt forelsket i den veldig fine hesten din! :wub:

Ikke jeg heller. Og :o , hun hørtes helt nydelig ut! Lippizaner har alltid vært drømmehesten..

Kjenner jeg savner å drive med hest..

Venninnen min hadde en lipizaner på fòr før, den var aldeles nydelig :) Neapolitano Flora, populært kalt Floran :)

Flotte hester dere har altså! Og til TS, det siste bildet der var sykt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er akademisk for noe? Kan ingenting om hest, jeg :) Men flott var han!

Det lurer jeg på også :icon_redface:

Tipper det er noe annet enn å smatte for å få de til å gå, bruke sjenkler for å gå de til å gå fortere, dra i tømmene for å bremse, og dra i en og en tomme for å skifte retning *kremt* Det er sånn jeg rir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde en lipizaner på fòr før, den var aldeles nydelig :) Neapolitano Flora, populært kalt Floran :) Flotte hester dere har altså! Og til TS, det siste bildet der var sykt fint!

Lipizzanere er kjempefine!

Hva er akademisk for noe? Kan ingenting om hest, jeg :) Men flott var han!

Akademisk ridekunst er en tilnærming til ridning som er basert på å få hesten til å bære seg selv og rytteren på en måte som er mest hensiktsmessig - både for å spare hestens fysiske helse og for å gjøre ekvipasjen så bevegelig og harmonisk som mulig. Prinsippene kommer fra flere hundre år gammel ridekunst. Man er opptatt av at hesten bruker bakparten på en måte som skåner forparten - som med hunder, ligger det mye belastning foran og med rytter på blir belastningen tilsvarende større.

Det lurer jeg på også :icon_redface: Tipper det er noe annet enn å smatte for å få de til å gå, bruke sjenkler for å gå de til å gå fortere, dra i tømmene for å bremse, og dra i en og en tomme for å skifte retning *kremt* Det er sånn jeg rir...

Ørn-ørnnnn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde en lipizaner på fòr før, den var aldeles nydelig :) Neapolitano Flora, populært kalt Floran :)

Flotte hester dere har altså! Og til TS, det siste bildet der var sykt fint!

Åh den er nok i slekt med hesten til venninnen min; Neapolitano Betalka. :)

Det er flott hestemiljø i Vestfold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6170368516_1eba4dcc68.jpg

Grååååååtass! Har kjøpt tømmekjøringsgjord til deg og Mattis! :devilbanana: Han syntes det var helt greit å få den på og strammes.

Hurra for skattepengene som endelig kom - fikk kjøpt nytt hodelag også, etter at han vokste ut av sitt gamle før han ble sluppet på beite. Har kjøpt str full, men søren klype er ikke nesereima for liten. Får den på første hakket rundt nesa og ligger på ytterste hakk over nakken. Tønne-gamp.

6170369070_6e5bcf3189.jpg

6170369740_1936645b51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA! Har lett etter en svensk militærsele lenge og har voktet annonsemarkedet de siste ukene som en hauk - endelig var jeg førstemann som ringte! 3000 SEK, det er jo bare litt over 2500 NOK. Pluss bensinpenger til Fucking Jävla ***-Åmål. Ingen upris for en sele som står til Dovre faller. Så får vi håpe at den passer, men selene fra Armen har nesten uendelig med innstillingsmuligheter. Noen vil kanskje si at den ser litt stygg ut, men jeg liker dem sånn, jeg. Ikke så glad i svart, blankpussa seletøy.

Hadet, skattepenger! Synd vi ikke fikk tid til å bli bedre kjent!

353096.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...