Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket merke er trygt mener du?


Drømme valpen
 Share

Recommended Posts

alle fôr som selges i Norge er trygge, det som varierer er om det er god ernæring eller ikke. Hva bruker oppdretter da?

Siden du sier det..

Hvilke konkrete krav stilles til salg av dyrefôr i Norge? Er det egne krav for hundefôr i tillegg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefôr: Kun at balansen mellom fosfor og kalsium er riktig, da det er "kun" de to som virkelig kan gi skade på hunden. Det skal være ca 1: 1,3 av det, tillat med 1:1 og 1: 1,6

Ellers kan det være så mye dritt og avfall som bare det, så lenge det ikke er giftig...

Andre dyrefôr aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en normal hund med normal aktivitet, trykt kan spise et hvilket som helst fôrmerke som selges i Norge, så lenge man fôrer med et fôr som er tilpasser hundens alder, størrelse og vekt. Jeg vil påstå at kontrollen av dyrefôr (produksjon og import) er såpass streng at det ikke skal kunne føre til noen skade på dyret så lenge den ikke har en form for allergi eller intolerans, igjen, så lenge man fôrer med fôr tilpasset hundens alder, størrelse og vekt. Link til de som ønsker å lese loven

Alle hunder KAN få livstilssykdommer, men der er det som oftest eieren som "velger" å fôre feil, matrester med mye fett og krydder, fôring av giganthunder med fôr beregnet på de små (og motsatt), starte tidlig med voksenfôr til valp/unghund fordi man tror, har hørt, synes, at hunden vokser for fort (eller andre teite unskyldinger je g har hørt). Alle hunder KAN også få en eller annen negativ reaksjon på et hvilket som helst fôr, om det er Labb, Hill's, Pedegree, Royal C eller V&H, ingen hunder er like og ikke alle har samme opptak/forbruk/tåleranse av innholdsstoffene. Se ann hunden din, vit hvordan du oppdager at hunder er "unormal" i forhold til energinivå, pels, glans i øyne, kløe, rasen osv.

De færreste som fôrer hundene sine på tørrfôr bløter opp eller gir det sammen med frisk vann, slike hunder har lettere for å få sykdommer relatert til urinveier og nyrene pga dehydrering over lengere tid.

For noen år siden solgte jeg hundefôr via jobben min, og ALLE våre salgrepresentanter fra förprodusentene fortalte at de selv alltid hadde vann i fôret til sine egne hunder, noen over lengere tid så det ble most, andre rett før så hundene måtte drikke samtidig som de spiste...

Til TS: Hadde ikke du Boston Terrier før? Hvilket sykdom fikk den, har de fôrrelaterte helseproblemer? :icon_confused: Trodde det var øyne som var den rasens svake pungt.. og litt flatulens :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilket fôr jeg bør bruke på bicho blandingen. Regner med noen vet hva som er greit/ trygt å prøve =) Jeg er redd for å velge feil type som kan føre til "skader".

JEG regner alle de store merkene som trygge. Dvs. Proplan, Eukanuba, Royal Canin, Hills mf. Jeg har brukt alle disse på min hund, og har vært fornøyd med alle. Proplan ble byttet ut fordi jeg oppdaget at proteinnivået var for høyt i forhold til det min rase bør ha/fordi jeg er hysterisk, Royal Canin byttet jeg ut fordi han prompet endel (det kan og ha vært alderen), men ingen annen grunn en det. Hills og Eukanuba bruker jeg fortsatt om hverandre, når jeg ikke gir vom og hundemat.

Det er vom og hundemat jeg er desidert mest fornøyd med, og skulle helst gitt dette hele tiden. Jeg merker sånn sett ikke annen forskjell på ham enn at han bæsjer MYE mindre og "penere" på vått, og at matgleden om mulig er enda større, men bare det gjør at jeg føler meg bedre ved å gi ham det, og jeg ser at han har stor glede av det samtidig som jeg vet jeg gir noe naturlig.

Men det forutsetter god plass i fryseren, og det har ikke jeg nå.

Tingen her er jo at man må finne det man synes hunden fungerer best på, og det varierer veldig. Først og fremst må du jo finne et fôr som passer til din hunds størrelse. Utifra det kan du bare prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med Oliver's petfood, har egentlig ingen grunn til akkurat hvorfor jeg gjør det, men bikkjedyret liker det godt så langt, og oppdretter bruker selv det samme foret, og har gjort det i mange mange mange år :) Så følte det var trygt. Ikke så alt for dyrt er det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefôr: Kun at balansen mellom fosfor og kalsium er riktig, da det er "kun" de to som virkelig kan gi skade på hunden. Det skal være ca 1: 1,3 av det, tillat med 1:1 og 1: 1,6

Ellers kan det være så mye dritt og avfall som bare det, så lenge det ikke er giftig...

Andre dyrefôr aner jeg ikke.

Hvor finner man disse kravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen for i norge som er farlige og prøve iallefall så bytter man jo bare om det ikke fungerer optimalt. Men vom og hundemat er vel noe av det beste:) av tørrfor foretrekker jeg royal canin, og eukanuba kommer på en god andreplass. Sisteplass i min bok etter alt av butikk for(firstprice, eiroshopper, pedigree osv) er utvilsomt labb, men igjen så er det nok andre som mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket så grundig etter noen jeg finner ok, det er ikke relevant for meg med tanke på at jeg fôrer rått.

Siden du skrev at "de fleste tørrfôr er bannlyst", så tenkte jeg at det jo måtte være noen som ikke var det i din bok og. Jeg er bare interessert i å lære jeg altså, nå som tørrfôr for tiden er det eneste alternativet jeg har.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge foret på Vom &Hundemat men forsøker nå Sportsmans Pride på mine. Så langt virker det veldig bra. De er like ivrige på å spise og en positiv ting er at Natasha ikke er så sulten på kvelden som hun var på V&H.

Jeg gir mat ca 9 på morgenen og alt ifra 17-20 på ettermiddag/kveld ettersom det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skrev at "de fleste tørrfôr er bannlyst", så tenkte jeg at det jo måtte være noen som ikke var det i din bok og. Jeg er bare interessert i å lære jeg altså, nå som tørrfôr for tiden er det eneste alternativet jeg har. :)

Jeg mener at Hills, Royal Canin, Pedigree, og egentlig alle de etablerte kornbaserte tørrfôrene er søppel.

Halvparten av næringsinnholdet er gjerne karbohydrater, det er på ingen måte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens mage- og tarmsystem er jo egentlig ikke beregnet på store mengder kornprodukter, men de aller fleste hunder lever hele livet uten komplikasjoner av noe slag - selv om de fôres på tørrfôr...

Jeg har alltid gitt kjøtt/fisk ved siden av tørrfôret, men nå har jeg gått over til 75 % vom & hundemat, og så sper jeg på med en kopp tørrfôr for metthetsfølelsen, og jeg har fått en helt ny hund! MYE mer energi, flott i pelsen og mer "fast" i kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens mage- og tarmsystem er jo egentlig ikke beregnet på store mengder kornprodukter, men de aller fleste hunder lever hele livet uten komplikasjoner av noe slag - selv om de fôres på tørrfôr...

De fleste hunder dør vel av kreft i dag..?

Det er ikke å leve uten komplikasjoner akkurat.

Jeg personlig tror kostholdet er en av årsakene til økningen i kreft, både blant dyr og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder dør vel av kreft i dag..?

Det er ikke å leve uten komplikasjoner akkurat.

Jeg personlig tror kostholdet er en av årsakene til økningen i kreft, både blant dyr og mennesker.

Det er ikke uvanlig at eldre mennesker og dyr får kreft...men skulle likt å vite hvor du har tallene fra at "de fleste hunder dør av kreft"??

Har du statistikk på det?? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge foret på Vom &Hundemat men forsøker nå Sportsmans Pride på mine. Så langt virker det veldig bra. De er like ivrige på å spise og en positiv ting er at Natasha ikke er så sulten på kvelden som hun var på V&H.

Jeg gir mat ca 9 på morgenen og alt ifra 17-20 på ettermiddag/kveld ettersom det passer.

Jeg forer også på Sportsmans Pride Lam & Ris til den ene hunden. Har gjort det hele tiden, og er veldig fornøyd. Han er fast og fin i magen, blank og fin pels og har godt med energi og glede. Forer til frokost og middag. Hender han får fisk, rester av ris og potet fra middag. Men det er i små mengder og bare nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at eldre mennesker og dyr får kreft...men skulle likt å vite hvor du har tallene fra at "de fleste hunder dør av kreft"??

Har du statistikk på det?? *nysgjerrig*

Siden vi ikke har noe dødsårsaksregister for kjæledyr i Norge har jeg naturligvis ingen slik statistikk. Jeg stilte et spørsmål, og antar at det ikke er så langt fra sannheten.. Det er jo sinnsykt mange hunder som dør av kreft.

Vi vet at det hevdes årsakssammenheng mellom kosthold og kreft blant mennesker, det vil sånn sett være merkelig om ikke det samme gjelder for eksempelvis hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til to bekjente som begge er veterinærer, og ifølge dem er kreft LANGT ned på listen over hva hunder dør av i dag...

Endel dør av aldersom, eller avlives i forbindelse med alderbetingede skader - det vanligste er leddplager, men også organsvikt (nyre, hjerte osv).

Endel hunder avlives som følge av sykdom, og her mente begge veterinærene at leddplager og allergi sto for 90 % av tilfellene..

Og endel hunder avlives som følge av dårlig mental helse og/eller adferdsproblemer

Av kreft var det vanligste brystkreft + livmort på tisper og prostata + testikler på hannhund - disse kreftformene er antagelig hormonelt betinget i stor grad.

Kreft i mage-/tarmsystem (som man kan anta skyldes dårlig/feil fôring) er IKKE vanlig på hund!

Dette er statistikk utfra hva to veterinærer sånn umiddelbart mente; de nevnte begge to de samme tingene - eneste forskjellen var at de var uenige om allergi/leddplager eller adferdsproblemer sto for største andelen...de var imidlertid enige om at kreft sto for en svært liten prosentandel... Ene veterinæren husket at av 4000 behandlede hunder ifjor (2010) ble kun èn avlivet pga kreft, og dette var livmorkreft som ikke ble oppdaget i tide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...